Gå til innhold

Var det verdt det?

Fremhevede innlegg

Gjest Lise, brud 2005
Skrevet

Man bør være forsiktig med hva man ønsker å spare på. Jeg kjenner flere som har fått en "flink" bekjent til å fotografere, og har angret seg i etterkant, da det viste seg at bildene ikke ble så bra. Bildene er jo noe av det man sitter igjen med i etterkant. Er det ikke verdt å bruke litt på en dyktig profesjonell fotograf som kan ta de bildene du ønsker deg?

Hei Karova, jeg tenkte faktisk litt sånn som deg.

Vi har ikke dårlig råd, men både mannen og jeg var enige om at vi ikke ville bruke 100.000 kroner på bryllupet. Selv om vi naturligvis ville gjøre alt for å få en fantastisk dag, dreide det seg tross alt om én dag. Derfor prøvde vi å kutte litt på de områdene vi mente at det ikke ville merkes så godt. F.eks kjøpte jeg brukt brudekjole, vi begrenset gjestelista noe, en venninne var fotograf og vi lånte brudebil gratis.

Vi endte likevel på 70.000 kroner for bryllupet med 56 gjester til flott trerettersmiddag. Og jeg er strålende fornøyd. Bryllupet var verdt hver eneste krone vi brukte.

Bryllupsreise kom i tillegg. Synes ikke det er riktig å ta med den i regnskapet, for vi ville jo dratt på ferie uansett.

Videoannonse
Annonse
Gjest Tiny i.i.
Skrevet
Man bør være forsiktig med hva man ønsker å spare på. Jeg kjenner flere som har fått en "flink" bekjent til å fotografere, og har angret seg i etterkant, da det viste seg at bildene ikke ble så bra. Bildene er jo noe av det man sitter igjen med i etterkant. Er det ikke verdt å bruke litt på en dyktig profesjonell fotograf som kan ta de bildene du ønsker deg?

Ikke for å spore av tråden, men jeg kjenner ingen som er misfornøyd med bruk av bekjent som fotograf.

Vi skal bruke en venninne av meg, men det er kanskje litt anderledes siden hun faktisk er fotograf (men jobber som pressefotograf og ikke portrettfotograf).

Tilbake til tråden: vi har opprettet en egen konto for sparing til bryllupet. Venter ikke hjelp fra foreldre, og har ikke planer om å ta opp lån. Nå har vi ikke bestemt hvor mange vi skal invitere, så pr i dag aner vi ikke hva det kommer til å koste.

Skrevet

Mine foreldre brukte en venn som fotograf, og satt igjen med 5 ok bilder, de andre var kullsorte...men han var ingen profesjonell fotograf da...

Vi la mye penger i fotograf-posten på budsjettet, og ser tydlig forskjell på bildene han har tatt og bildene hobby-fotografene har tatt... To venner av meg er prof. fotografer, men med vilje spurte vi ikke dem. Hun ene ble veldig lettet da jeg presiserte at jeg ikke inviterte henne for å ta bilder, bare som en gjest, og sa at hun gledet seg til å endelig gå i et bryllup hvor hun slapp å jobbe...og at det var så vanskelig å si nei når folk spurte... Jeg mener ikke dette som en kritikk av folk som spør fotograf-venner, men det kan kanskje være noe å tenke på...? Det kommer jo litt an på hvor mye man forventer, hvor mange bilder og sånn, men fotografering er jo mye jobb, krever mye konsentrasjon, og de vet at resultatet vil bety mye for paret. Om man var bartender så hadde man jo ikke syntes det var like topp å stå bak baren som å være gjest...

Tilbake til hovedtråden så syns jeg helt klart bryllupet vårt var verdt de 65 000,- vi brukte. Egentlig var budsjettet vårt på 80 000,- men bare ved å flytte til andre lokaler sparte vi 15 000,-. Rundt 100 000,- syns jeg hadde vært mye, men 65 000,- syns jeg var helt greit. Bare i pengegaver fikk jo beløpet "tilbake".

Hvis man tenker KUN økonomisk er jo et bryllup en investering i forholdet, i saker og ting man trenger til et hus og felles fremtid. Hos oss gikk vi "i overskudd", bryllupet kostet oss 65 000,- men verdien på gavene vi fikk ble langt over det dobbelte. Så når spørsmålet er om det var verdt det, så var det jo det... :wink:

Skrevet

Vi brukte 100.000,- og det var verdt hver krone. Vi har to inntekter i husstanden og i den perioden vi begynte å spare falt det inn litt ekstra kroner her pga. ting og tang, men i tillegg mistet mannen jobben og vi hadde ikke like mye å rutte med som vi har ellers. Men vi sparte og tok ikke opp ett eneste lån for å betale bryllupet.

Vi hadde festen vår på restaurant og det gjorde den dyrere enn det kunne blitt om vi hadde gjort mesteparten selv. Men vi var ganske klare på hvilket bryllup vi ønsket og hvor mye stress vi ønsket å ha i forkant og valget var da enkelt - det ble restaurant. Som selvfølgelig fordyret det hele noe, men som gjorde at vi begge hadde det mere behagelig i dagene før beyllupet.

Vi mottok ingen økonomisk hjelp fra andre.

Skrevet

Vårt bryllup kostet ca 100 000.

Vi var 50 til middagen og 75 til kaffen. Vi sparte på det vi kunne og føler at det absolutt var verdt det!

I denne summen, er også bryllupsreisen medregnet.

En annen ting; vårt bryllyp var 3 dagers.

Skrevet
 Det kommer jo litt an på hvor mye man forventer, hvor mange bilder og sånn, men fotografering er jo mye jobb, krever mye konsentrasjon, og de vet at resultatet vil bety mye for paret.

Dette er vel å komme litt off topic, men så hvidt jeg vet tar fotograferingen en time eller to, like etter vielsen. Er det virkelig så ille å få kjennte (fotografer) til den jobben? Eller er det slik at man spør venner som er fotografer om å fotografere og dermed forrventer at de skal være fotograf hele dagen gjennom?

Min forlovers sammboer er profesjonell fotograf og vi har bestillt han til vår dag. Jeg kviet meg litt for å skulle spørre, fordi jeg ønsket at han skulle vite han først og fremst var gjest, men siden han er den beste fotografen hjemme, var han et natrulig valg også som fotograf. Så jeg ble veldig lettet når han selv sa at han ville ta bilene våre. og det er jo bare snakk om vanlig fotografering etter vielsen. Til festen skal han være gjest som alle andre. Og det håper jeg er en akseptabel løsning.

-Smilepia-

Gjest Anonymous
Skrevet

ÅÅÅÅÅIIIIIII.............100 000 på bryllupp... DET er mye for en dag det. Kunne ikke falle meg inn og bruke så mye penger. Det er galskap.....

Skrevet
ÅÅÅÅÅIIIIIII.............100 000 på bryllupp... DET er mye for en dag det. Kunne ikke falle meg inn og bruke så mye penger. Det er galskap.....

Dette synes jeg blir litt ubalansert: Jeg tror at det for noen kan være greit å bruke 100 000 på bryllupsdagen. Det kommer bla. an på hvor viktig man synes de forskjellige delene (kjole, standard på middag, antall gjester osv.) av bryllupsdagen er, hvor mye man vil organisere selv, og ikke minst hvor mye penger man har, og hva man alternativt ville brukt pengene til. Og der er vi forskjellige.

En ting er i hvertfall sikkert: det blir fort mye penger, så man har mye igjen for kritisk å tenke gjennom hvor mye penger man har lyst og mulighet til å bruke, og hva man selv synes det er viktig å bruke pengene på. Det gjelder vel for bryllup som for alle andre økonomiske vurderinger? :)

Gjest Madam Felle
Skrevet

Vi kommer til å bruke ca 70 000 kr, og mener det vil være verdt det. Dette er den eneste gangen vi kommer til å samle alle de vi er glad i, på en og samme dag.

Vi blir ca 60 gjester, og ville ikke vært uten noen av de. :wink:

Skrevet

Me brukte omlag 80 000 kroner på bryllupet vårt, og me tykkjer det var verdt kvar ei krona, det er den største opplevinga vår so langt og den lykkeligaste dagen i vårt liv. Me sparde opp pengar i forkant, kjøpte inn ein del ting god tid i forvegen, og gjorde so mykje som mogeleg sjølv og med hjelp av gode vener. Me hadde om lag 60 gjester der alt var inkludert.

Skrevet

Vi kommer til å bruke fra 50.000.- til 70.000.- på vårt bryllup og da betaler vi mesteparten selv.

Vi har undersøkt priser og lagt det inn i et budsjett. Vi synes det var greit å forholde seg til faktiske priser og ikke rene for my "ca" pris. (Kan fort bli mye penger til slutt)

Vi sparer noe selv,får noe av foreldre og har akkurat solgt en av bilene å satt av penger der.

Jeg håper selvsagt at jeg kan få alt slik jeg ønsker meg,det eneste jeg er urokkelig på er kjole og frisør.

Jeg vil ikke ta en kjole bare fordi den var 1000.- billigere for så å ikke være helt fornøyd. Eller bytte frisør til en som er litt billigere men som jeg kanskje ikke ville bli så fornøyd med.

Ellers vet jeg at om pynten på kaka ikke blir akkurat som jeg forestiller meg,eller at akkurat den fargen på dukene ikke helt stemmer med fargen på kjolen,eller lysene,så spiller ikke det den helt store rollen for meg. Vi kommer til å være omgitt av alle våre venner og familien som deler denne helt spesielle dagen med oss, og da er det ikke krise om borddekorasjonen ikke ble akkurat som i fantasien. :wink:

Gjest LoisLane
Skrevet

Vi brukte kun egne penger, og jeg synes det var verdt det. Skal ikke si at det morsomt å betale regningene etterpå, men... :-?

Vi valgte et relativt nøkternt og uformelt bryllup, jeg hadde nok brukt mer penger om jeg hadde mulighet eller noen hadde tilbudt seg å bidra, men det spiller ingen rolle i ettertid.

Det jeg husker best fra den dagen er stunden i kirken - og det kostet jo ingenting i seg selv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...