Gå til innhold

Dritt lei råtne avokadoer på butikken!! Hvordan finne fine avokadoer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg altså over en periode på tre dager kjøpt 6(!) avokadoer på butikken. Kjøpte de aller hardeste, for jeg ville heller ha umoden enn overmoden avokado.. Men de var alle råtne/overmodne inni!! Dette skjer bokstavelig talt hver gang jeg handler avokado, blir så inni hampen irritert :angry:

Noen tips til hvordan å finne umoden/modne avokado på butikken, og hvordan unngå de råtne? Trenger det sårt..

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tar av knoppen på avokadoen. Er det en frisk grønnfarge under knoppen er avokadoen fin. Er det brunt er avokadoen overmoden. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Gi avocadoen massasje, de som ikke overlever den deilige behandlingen, er råttne

Anonymkode: e8969...23a

Skrevet
5 minutter siden, Sjela skrev:

Du tar av knoppen på avokadoen. Er det en frisk grønnfarge under knoppen er avokadoen fin. Er det brunt er avokadoen overmoden. 

hmm... dette må prøves neste gang jeg er på butikken :)

• Liker 1
Skrevet

Vil du spise de samme dag? Kjøp en som er moden. Den skal være sort i skallet og litt myk om du klemmer på den.

Skal du spise den i morgen? Sort skall, gjerne litt hardere.

Skal du spise den om 4-5 dager kan du kjøpe en steinhard grønn en.

Ikke ha de i kjøleskapet. Ikke oppbevar de sammen med epler. Spiser du bare halve kan du gni den inn med sitron, da blir den ikke så brun. Prøv å bytte butikk også, kan hende butikken du handler på er sist i rekka.

Skriver av erfaring, ikke kunnskap, så ta det med en klype salt.

Skrevet

Har irritert meg over det samme. Dyrt er det også. Har begynt å kjøpe nett på Coop butikkene,  koster under 50 lappen. Tar da nett med bare harde i og oppbevarer det i kjøleskapet. Tar en ny ut hver dag da de modnes fort på kjøkkenbenken. 

• Liker 3
Skrevet

Har bare opplevd overmodne når jeg har kjøpt i løsvekt. Alltid vært perfekt myke og grønne de som er i to-pakning der det står spisemoden på. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg synes det er helt fuckings umulig å finne avokado som er midt i mellom. Enten er de vassen og ekle eller er de steinharde. Jeg vil ha de litt moden og litt umoden. Sånn midt imellom. Men det er helt umulig, så jeg har gitt opp. Dessuten er avokado så overpriset, men det er en annen sak. 

Endret av Linnpinn9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å pelle av knotten øverst. Er det frisk grønnfarge er den stort sett fin. Skallet bør også være skinnende og mørkt, ikke mørkt og matt eller grønt. Også skal skallet gi litt etter når du trykker på det, men ikke for mye.

Anonymkode: 1e3e3...acb

AnonymBruker
Skrevet

Dropp Kiwi,Rema.Coop osv, men gå til en innvandrerbutikk hvis du har en i nærområdet ;)

Anonymkode: 3bb05...feb

• Liker 1
Skrevet

Man skal IKKE klemme på avokadoene, med unntak av en lett touch i topp og bunn om du absolutt må. Aldri. Da får de brune flekker (man kan nærmest se avtrykkene etter fingre!) og blir fullstendig uspiselige. Råtne om du vil. Å lette på knoppen, er den beste måten. 

Grunnen til mange dårlige avokadoer, er nettopp fordi folk driver og klemmer på dem. De kan se så deilige og perfekt-modne ut, og likevel være råtne inni på grunn av all denne klemminga. Avokadoer liker ikke å bli klemt. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, toothfairy skrev:

Har bare opplevd overmodne når jeg har kjøpt i løsvekt. Alltid vært perfekt myke og grønne de som er i to-pakning der det står spisemoden på. 

Jeg har erfart det samme.

Anonymkode: d9983...789

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, Linnpinn9 skrev:

Jeg synes det er helt fuckings umulig å finne avokado som er midt i mellom. Enten er de vassen og ekle eller er de steinharde. Jeg vil ha de litt moden og litt umoden. Sånn midt imellom. Men det er helt umulig, så jeg har gitt opp. Dessuten er avokado så overpriset, men det er en annen sak. 

Litt O.T. Synes selv avokado er dyrt, men det er ikke så rart i og med det koster mye å produsere avokado i tillegg til at grønnsaken begynner å bli uttrydningstruet da store deler av Californiamarkene har blitt ørken:

http://m.side2.no/helse/avokadoen-er-snart-utrydningstruet/3422784955.html

Anonymkode: d49b3...275

Skrevet

Dere tullinger som tar av knoppen. Hvis avokadoen er for moden, eller ikke moden for den saks skyld, lar dere den ligge? Finner ofte den liggende igjen, for den var ikke slik dere ville ha den. Jeg kjøper ikke avokado som har fått rumpestilken pelt av seg. Så slutt med det!

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Ikke klem på avokadoen! Dette ødelegger den og mange kunder får dårlige avokado. Ta den i så fall i hånden og føl på den, ingen fingerklemming!

Anonymkode: 05610...0f4

Skrevet

Slutt å pell av knopper og klemme på de. Dere er jo grunnen til advokadoene blir ødelagt:angry:

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Fluffe skrev:

Slutt å pell av knopper og klemme på de. Dere er jo grunnen til advokadoene blir ødelagt:angry:

Hva skal man gjøre da? Ta sjansen på å kjøpe feil 50 ganger før man får en som er fin?

hilsen hun som peller helt til hun finner den hun vil ha

Anonymkode: 82855...8ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1 time siden, toothfairy skrev:

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har erfart det samme.

Anonymkode: d9983...789

Kanskje fordi at folk ikke får pillet og klemt når de ligger i en topakning. Erfart det samme selv, så nå kjøper jeg kun de.  

Anonymkode: e4195...cc7

• Liker 3
Skrevet

Samme her! Var på 3 butikker og samtlige hadde et lass med overmodne 2-pakniner. De i løsvekt er nesten alltid steinharde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...