AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #1 Skrevet 29. juni 2016 Flere som ér lei? irriterende med alle som sitter på gjerdet og tar boligen etter endt budrunde. drund Anonymkode: 65278...147
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #2 Skrevet 29. juni 2016 Jepp, er irriterende. Jeg kjenner folk som har bydd langt over takst kun for å riste av seg dem med forkjøpsrett. Se etter boliger uten forkjøpsrett. De finnes, selv om det ikke er så mange. Jeg bor heldigvis i et borettslag uten forkjøpsrett, noe som blir trukket frem som en positiv egenskap av megleren når jeg nå skal selge den. Anonymkode: e78d6...d0c
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #3 Skrevet 29. juni 2016 Hvorfor melder du deg ikke inn i et boligbyggelaeller flere for selv å kunne komme i posisjon ved hjelp av forkjøpsrett? Anonymkode: c1368...5f1 10
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #4 Skrevet 29. juni 2016 Dritt lei. Irriterende at så mange vil ha det samme. Anonymkode: dfea1...862
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #5 Skrevet 29. juni 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor melder du deg ikke inn i et boligbyggelaeller flere for selv å kunne komme i posisjon ved hjelp av forkjøpsrett? Anonymkode: c1368...5f1 Joda, men det hjelper lite om andre har vært medlem av laget lenger. Min kusine og mannen kjøpte nummeret til en "svigeronkel", som hadde vært medlem av BOB i over tredve år, mens hun selv bare hadde vært medlem i to år. Anonymkode: e78d6...d0c 1
penny_ Skrevet 29. juni 2016 #6 Skrevet 29. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Joda, men det hjelper lite om andre har vært medlem av laget lenger. Min kusine og mannen kjøpte nummeret til en "svigeronkel", som hadde vært medlem av BOB i over tredve år, mens hun selv bare hadde vært medlem i to år. Anonymkode: e78d6...d0c Det blir i alle fall ikke lettere jo lenger du venter. Hva om noen som kjøper medlemskap i morgen tar i bruk forkjøpsretten på drømmeboligen din? 4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #7 Skrevet 29. juni 2016 Enten får du være lei og sitte i furtekroken din ellers så får du finne løsninger.... Anonymkode: c1368...5f1 5
Mammabamma Skrevet 29. juni 2016 #8 Skrevet 29. juni 2016 Tror det hadde blitt mer rettferdig med forkjøpsretten om numrene fulgte personen og ikke kunne arves eller videreselges til andre. Når en person ikke ønsket å være medlem mer eller døde så ble nummeret bare strøket. Det begynner å bli en god del nummer som er 30 og 40 år gamle og da er det ikke så enkelt å få seg leilighet når noen kommer med slike nummer. 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #9 Skrevet 29. juni 2016 Og noen får medlemskap i dåpsgave. Det er irriterende når man skal kjøpe. Jeg meldte meg inn i obos bare noen måneder før jeg kjøpte, var heldig. Kjøper man en ett-roms er det enklere å få tilslaget, men jo større leilighet man vil ha jo oftere brukes forkjøpsretten. I noen borettslag har beboerne forkjøpsrett overfor andre utenfor, så har du en liten leilighet og ønsker noe større kan det være en løsning å kjøpe en liten leilighet. Anonymkode: 55606...275
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #10 Skrevet 29. juni 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Joda, men det hjelper lite om andre har vært medlem av laget lenger. Min kusine og mannen kjøpte nummeret til en "svigeronkel", som hadde vært medlem av BOB i over tredve år, mens hun selv bare hadde vært medlem i to år. Anonymkode: e78d6...d0c Jeg meldte meg inn i BOB da jeg var på leilighetsjakt. Stod først på listen på overraskende mange leiligheter. Tok min leilighet på forkjøpsrett. Så jo, det hjelper faktisk. Jeg gikk jo uansett foran sånne som deg som ikke gidder å melde seg inn Jeg var heller ikke med på å presse prisen opp. Anonymkode: 1fc81...3ae 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #11 Skrevet 30. juni 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Og noen får medlemskap i dåpsgave. Det er irriterende når man skal kjøpe. Jeg meldte meg inn i obos bare noen måneder før jeg kjøpte, var heldig. Kjøper man en ett-roms er det enklere å få tilslaget, men jo større leilighet man vil ha jo oftere brukes forkjøpsretten. I noen borettslag har beboerne forkjøpsrett overfor andre utenfor, så har du en liten leilighet og ønsker noe større kan det være en løsning å kjøpe en liten leilighet. Anonymkode: 55606...275 Men likevel er det en risiko, hvis rentene stiger blir man sittende med en liten bolig og kan bare leie ut for tre år ad gangen. Anonymkode: 55606...275
bølla Skrevet 30. juni 2016 #12 Skrevet 30. juni 2016 Mulig det er forskjell på borettslag. Men trodde ikke noen kunne arve medlemskkap lengre tilbake enn fødselsåret sitt.
Rosa Sitron Skrevet 30. juni 2016 #13 Skrevet 30. juni 2016 1 minutt siden, bølla skrev: Mulig det er forskjell på borettslag. Men trodde ikke noen kunne arve medlemskkap lengre tilbake enn fødselsåret sitt. Trodde ikke det jeg heller.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #14 Skrevet 30. juni 2016 Jeg syns det er bra med sånne ordninger. Selv har jeg gitt OBOS-medlemskap i dåpsgave til alle barna i slekta. De kommer til å digge meg når de kjøper seg leilighet og kupper boliger til de som ikke gidder å kjøpe medlemskap. Anonymkode: 6e4ca...edb 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2016 #15 Skrevet 1. juli 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns det er bra med sånne ordninger. Selv har jeg gitt OBOS-medlemskap i dåpsgave til alle barna i slekta. De kommer til å digge meg når de kjøper seg leilighet og kupper boliger til de som ikke gidder å kjøpe medlemskap. Anonymkode: 6e4ca...edb Hvordan gir dere bort det? Er det ikke bare første året dere betaler så må foreldrene betale resten? Anonymkode: 27ee0...684 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2016 #16 Skrevet 1. juli 2016 Sønn overtok medlemskapet fra sin bestemor da hun døde. Han fikk medlemskap fra fødselsdatoen sin. Jeg selv har betalt på et medlemskap i OBOS i over 30 år uten å bruke det. Jeg vet hvor nyttig det kan være så jeg fortsetter nok å betale. Selv kjøpte jeg bolig på forkjøpsretten og kommer til å gjøre det igjen. Dette er en fordel alle har mulighet til å få. Å gi det i dåpsgave er en flott ting. Anonymkode: a5bcd...904
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2016 #17 Skrevet 1. juli 2016 Den 29. juni 2016 at 18.21, Mammabamma skrev: Tror det hadde blitt mer rettferdig med forkjøpsretten om numrene fulgte personen og ikke kunne arves eller videreselges til andre. Når en person ikke ønsket å være medlem mer eller døde så ble nummeret bare strøket. Det begynner å bli en god del nummer som er 30 og 40 år gamle og da er det ikke så enkelt å få seg leilighet når noen kommer med slike nummer. Jeg arver etter moren min og det er ett medlemskap fra 1950 ish, om jeg kommer til å bruke det er noe annet. Anonymkode: 04031...c05
EvaLena Skrevet 1. juli 2016 #18 Skrevet 1. juli 2016 OBOS er det landsdekkende, sånn at et medlemskap gjelder uansett hvor du vil kjøpe leilighet?
Anonym90059005 Skrevet 1. juli 2016 #19 Skrevet 1. juli 2016 I OBOS kan man kun arve fra egen fødselsdato, og den som gir deg retten kan ikke selv bo i OBOS leilighet. Medlemsskapsavgiften på 200 tjener man lett inn på ulike rabatter gjennom OBOS, masse kulturtilbud/billetter osv man får rabatt på. Ellers råder jeg til å by litt over seg selv etter endt budrunde, om noen tar den på forkjøpsrett da, så kan du i hvert fall godte deg med at de faen meg måtte betale 50k ekstra
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2016 #20 Skrevet 1. juli 2016 Du må melde deg inn, noen ganger er det lite som skal til. Jeg tapte en budrunde, men meldte meg da inn i Vestbo (i Bergen), tre mnd senere kunne jeg ta en bolig på forkjøpsrett. Ikke alltid du trenger tiår med medlemskap Anonymkode: 4cdec...765
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå