AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #21 Skrevet 29. juni 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi, da har du jo i prinsippet forsørget han, er ikke det litt kipt nå som dere skal skilles å tenke på alle de pengene du kunne ha hatt på konto til å bruke på opplevelser til deg og barna isteden? Anonymkode: 8e1e1...75f Jeg tror det har jevnet seg ut over tid, egentlig. Noen måneder betaler jeg mer enn han, andre måneder betaler jeg mindre. Anonymkode: 5b229...190
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #22 Skrevet 29. juni 2016 Alt går i samme pott. Vi bruker penger til personlige ting som vi vil (klær, frisør, musikk, småelektronikk osv), men snakker med hverandre om vi kjøper store ting (ny mobiltelefon) så vi vet at det ikke krasjer. Vi diskuterer aldri hvem som skal betale hva, men den som har penger betaler. Har hver våre kontoer og en som vi disponerer felles. Bruker endel kredittkort med cashback på. Vi har temmelig lik inntek og temmelig likt forbruk. Jeg bruker med fast enn han gjør, men han har gjerne noen dyrere personlige innkjøp gjennom året, så det går opp i opp. Anonymkode: d4006...33e
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #23 Skrevet 29. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det har jevnet seg ut over tid, egentlig. Noen måneder betaler jeg mer enn han, andre måneder betaler jeg mindre. Anonymkode: 5b229...190 Jeg må føye til at mat-utgifter har vi delt 50/50 hele veien. Anonymkode: 5b229...190
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #24 Skrevet 29. juni 2016 Jeg og kjæresten har vært samboere i ca 6 mnd og deler på alt og tar det litt som det kommer, men i og med at jeg har måttet bytte jobb og gått litt ned i lønn og at vi flytter til en leilighet hvor leia er betraktelig mer enn vi har nå så kom vi fram til at han betaler hele husleia og bil, mens jeg betaler mat og diverse småting. Han tjener veldig mye mer enn meg og betaler mest, men planene er å være sammen resten av livet og da regner jeg med å få gitt igjen litt mer senere i livet når jeg får en bedre betalt jobb. Anonymkode: 5f387...e51
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #25 Skrevet 29. juni 2016 Vi har ikke store forskjellen egentlig. Betaler ca det samme inn på en felleskonto (vi tjener ca likt). Private ting tar vi selv, men om har lite penger får den enkelt penger av den andre. Største forskjellen fra samboer til gift går mer på at jeg nå tjerner like mye som han, med ny jobb Anonymkode: 1950b...997
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #26 Skrevet 29. juni 2016 Kjører felles kontoer på det aller meste: lån og bolig, bil, og utgifter til mat, ferier og ting til barna. Her bidrar vi helt likt hver måned. Hvis vi skal spare til noe felles setter vi inn likt beløp på felleskontoen. Resten av pengene beholder vi selv, hver for oss. Vi jobber i samme bransje og tjener omtrent det samme. Både jeg og han er generøse ovenfor hverandre, men det er også kjekt å disponere de pengene vi ikke må ha for å få ting til å gå rundt hver for oss. Han har en hobby som koster litt og jeg er glad i å reise og litt diverse. Deilig å kunne bruke som man vil uten dårlig samvittighet for den andre. Vi kunne jo helt sikkert slått sammen de andre kontoene også, i og med at vi tjener likt, men det er litt mer oversiktlig for min egen del å ha mer kontroll over mitt personlige forbruk kontra AS familien. Viktig å understreke at vi ikke er rigide på 50/50-regelen selv om det er det vi praktiserer til vanlig. I år fikk f.eks. jeg en del på skatten som vi ble enige om å bruke på felles ferie med barna, rett og slett fordi det passer fint. For noen år siden tok han en større regning på bilen fordi vi trengre fellespengene til noe annet. Anonymkode: e8493...8e5
Daiquiry Skrevet 30. juni 2016 #27 Skrevet 30. juni 2016 Vi er gift og har felles barn, jeg har to særkullsbarn. Vi har delt økonomi, han tjener mer en dobbelt av meg, har ingen gjeld. Vi deler prosentvis på fellesutgiftene. Jeg sitter igjen med 3000kr, han med 20000kr når alle regningene er betalt. Jeg er alltid tom for penger før lønn, da jeg har en del utgifter på mine to andre barn.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #28 Skrevet 30. juni 2016 Vi bruker alt vi tjener, så det spiller ingen rolle hvordan vi fordeler ting... Anonymkode: b854e...8f8
regine Skrevet 30. juni 2016 #29 Skrevet 30. juni 2016 34 minutter siden, Daiquiry skrev: Vi er gift og har felles barn, jeg har to særkullsbarn. Vi har delt økonomi, han tjener mer en dobbelt av meg, har ingen gjeld. Vi deler prosentvis på fellesutgiftene. Jeg sitter igjen med 3000kr, han med 20000kr når alle regningene er betalt. Jeg er alltid tom for penger før lønn, da jeg har en del utgifter på mine to andre barn. Denne fordelingen forstår jeg rett og slett ikke. Verken hvordan han kan leve med det eller at du godtar det. Er man gift så har man faktisk noe som heter gjensidig forsørgeransvar. Det betyr selvsagt ikke at alt mitt er ditt, men det betyr at lovgiver legger til grunn at man faktisk bidrar til hverandres underhold. Personlig hadde jeg overhode ikke taklet å leve med at jeg mesket meg med biff og kaviar mens mannen levde på nudler og havregrøt. Det å være gift er jo faktisk også å ville dele livet med en annen - da innebærer det også at man lever sammen økonomisk sett. Vi har litt blanding av separat og fellesøkonomi. Vi har egne kontoer hvor lønn og sånt kommer inn, men overfører fast til konto som brukes til regninger og så deler vi huslånet etter eierbrøk. Mat kjøper den som går i butikken og etter å ha samlet kvitteringer over en 6 mnd periode så vi at vi brukte omtrent likt på det. De siste årene har jeg tjent betydelig mer enn han, og da har jeg betalt mer av ferier og fritid, som altså kommer oss begge til gode i tillegg til litt mer inn på felleskontoen. Han har en dyr hobby, jeg shopper nok noe mer, men dette tar vi på egen kappe. Jeg er også mer opptatt av sparing enn han, men den sparingen jeg bedriver er til oss. For oss er det viktig at vi begge har det bra, vi har valgt å dele livet og det innebærer som sagt også at vi deler økonomien. 3
Daiquiry Skrevet 30. juni 2016 #30 Skrevet 30. juni 2016 3 timer siden, regine skrev: Denne fordelingen forstår jeg rett og slett ikke. Verken hvordan han kan leve med det eller at du godtar det. Er man gift så har man faktisk noe som heter gjensidig forsørgeransvar. Det betyr selvsagt ikke at alt mitt er ditt, men det betyr at lovgiver legger til grunn at man faktisk bidrar til hverandres underhold. Personlig hadde jeg overhode ikke taklet å leve med at jeg mesket meg med biff og kaviar mens mannen levde på nudler og havregrøt. Det å være gift er jo faktisk også å ville dele livet med en annen - da innebærer det også at man lever sammen økonomisk sett. Vi har litt blanding av separat og fellesøkonomi. Vi har egne kontoer hvor lønn og sånt kommer inn, men overfører fast til konto som brukes til regninger og så deler vi huslånet etter eierbrøk. Mat kjøper den som går i butikken og etter å ha samlet kvitteringer over en 6 mnd periode så vi at vi brukte omtrent likt på det. De siste årene har jeg tjent betydelig mer enn han, og da har jeg betalt mer av ferier og fritid, som altså kommer oss begge til gode i tillegg til litt mer inn på felleskontoen. Han har en dyr hobby, jeg shopper nok noe mer, men dette tar vi på egen kappe. Jeg er også mer opptatt av sparing enn han, men den sparingen jeg bedriver er til oss. For oss er det viktig at vi begge har det bra, vi har valgt å dele livet og det innebærer som sagt også at vi deler økonomien. Nei, jeg sliter med denne løsningen selv, men han nekter å ha fellesøkonomi. Så jeg bare later som om jeg er alene, går lettere da. Jeg har betalt nesten 40000kr for ferien vår og han har betalt 22000kr. Han nekter å betale for mine barn.
Walterwhite Skrevet 30. juni 2016 #31 Skrevet 30. juni 2016 Samboere, han eier, jeg skal kjøpe meg inn. Begge setter inn 2500 på matkonto hver mnd. Begge spytter inn halvparten av avdraget på billånet. Han betaler for alt som har med huset å gjøre (oppussing osv). Dyrere ting vi trenger underveis deler vi på (Ny tv, støvsuger, bilreparasjoner osv) Har samboerkontrakt med alt av dyre innkjøp på, tilfelle rottefelle.
A4-livet Skrevet 1. juli 2016 #32 Skrevet 1. juli 2016 Er gift, har totalt felles økonomi. Dvs, jeg sparer på Bsu som han ikke har tilgang til, men vi er jo enige om at jeg skal ha den. Ellers har vi én brukskonto som lønningene går inn på og én sparekonto. Eier huset 50/50. Da vi var samboere var jeg student (giftet oss et psrr mnd før jeg vsr ferdig) og flyttet inn i leiligheten til mannen. Hadde mer adskilt økonomi da, men jeg hadde aldri dårlig råd ifht han. Jeg betalte litt i husleie og noe mat, vi hadde vel ikke så mange utgifter i tillegg til det. Feire betalte vi vel 50/50 men tipper han betalte mer når vi først var der. Helt ærlig husker jeg ikke siden vi aldri har vært uenige om økonomi.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2016 #33 Skrevet 1. juli 2016 Samboere, felles hus. Alt går i en felles pott. Anonymkode: 5f7fc...aff
*Frida* Skrevet 1. juli 2016 #34 Skrevet 1. juli 2016 Vi har ikke gjort endringer etter vi giftet oss, men da hadde vi også vært samboere i 7 år og hadde 3 barn. Fra vi ble samboere har vi satt inn penger fra lønnskonto til felleskonto, etter inntektsbrøk. Han har tjent ca 10% mer enn meg, og sitter selvfølgelig igjen med noen flere kroner på lønnskonto enn meg. Fra felleskostnader betaler vi alt til husstanden, og etterhvert alt til barna og boliglån. I starten hadde vi hver vår bil og billån vi betjente utenfor fellesen (med ganske like beløp). Nå har vi 1 dyrere familiebil og lån på denne, og en nedbetalt, så nå går dette ene bilånet fra fellesen. Han satt tidligere igjen med noe mer enn meg på privat konto. Da har han også betalt mer enn meg på ferier og ved kjøp av felles utstyr/inventar. Jeg har aldri følt at dette har vært urettferdig. Særlig når jeg var i permisjon, mens han kunne jobbe litt ekstra på kvelder ++, da har han satt inn mer på fellesen til felles forbruk. Han har også overført penger til min konto når jeg har vært tom. Vi snakker om vår økonomi, og har en fellesøkonomi-tankegang. Nå tjener jeg mer enn han, og vi gjør det selvfølgelig som før: setter inn på felleskonto etter inntektsbrøk, og ellers hjelper hverandre når det trengs.
Surriball Skrevet 1. juli 2016 #35 Skrevet 1. juli 2016 Samboere, felles økonomi. Får lønn inn på felleskontoen. Har dog hver vår bsu og sparekonto, og veksler litt på hvem sin konto overskuddet havner på. Regner med at vi kommer til å slå sammen sparekontoene våre til slutt uansett, vi pleier uansett å ta av kontoen med mest på når det er noe som trengs. Vi starta veldig likt, men pga omstilling i arbeidsmarkedet måtte jeg gå ned i lønn og nå tjener han bedre enn meg. Han har også reisevirksomhet i jobben, noe som drar inn ekstra penger. Det har null å si for hvordan vi fordeler pengene, for vi bidrar likt i arbeidsinnsats og er et fellesskap. Alt mitt er ditt. Det hadde aldri ramla meg inn at jeg skulle leve fetere enn ham dersom jeg hadde tjent mer enn ham, og omvendt. Det hjelper at vi har ganske lik økonomisk sans og snakker sammen om større innkjøp.
Gjest Blondie65 Skrevet 2. juli 2016 #36 Skrevet 2. juli 2016 Den 30. juni 2016 at 15.42, Daiquiry skrev: Nei, jeg sliter med denne løsningen selv, men han nekter å ha fellesøkonomi. Så jeg bare later som om jeg er alene, går lettere da. Jeg har betalt nesten 40000kr for ferien vår og han har betalt 22000kr. Han nekter å betale for mine barn. Selv om jeg er enig i prinsippet om at barnas foreldre betaler for egne barn, får det da være grenser for egoistisk man skal være. Hva er poenget? Mitt beste forslag her er at dere flytter fra hverandre og blir særboende, da kan han kose seg med overskuddet sitt. Klem til deg.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #37 Skrevet 2. juli 2016 Vi har hatt felles økonomi i mange år. Er gift. Men så fikk forholdet seg en knekk i vinter. Det endte opp med at mine 400 000,- jeg hadde spart pga overtid, gikk rett inn i lånet, men at jeg i fremtiden disponerer overskuddet mitt som jeg selv vil. Betaler ekstra på lånet av mitt overskudd, men at dette merkes som min investering. Jeg jobber ikke overtid lengre, men tjener 200 000,- mer enn ham i året. Han nyter godt av det, siden jeg elsker duppedingser som gjør hverdagen enklere, og at dette går av min lomme. Jeg betaler ekstra til felles regninger og lån, og så betaler vi begge like mye til en konto for barnas klær og diverse. Og så setter jeg av penger 5 000,- til pensjon, 3 000,- til reise, 1 000,- til ting i huset, 4 000,- ekstra på lånet per måned. Anonymkode: dc700...579
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #38 Skrevet 2. juli 2016 Den 6/30/2016 at 6.42, Daiquiry skrev: Nei, jeg sliter med denne løsningen selv, men han nekter å ha fellesøkonomi. Så jeg bare later som om jeg er alene, går lettere da. Jeg har betalt nesten 40000kr for ferien vår og han har betalt 22000kr. Han nekter å betale for mine barn. Dette er vanvidd. Fatter ikke at du orker å leve med en så lite raus og regelrett gjerrigknark. Stor dealbreaker at en mann ikke eier skam. Men at han ikke føler noe ansvar, må du da vel ha vist før du giftet deg m han? Helt utrolig hvordan enkelte orket å ha det, sorry trist på dine vegne Anonymkode: 1fb9c...f94 1
Daiquiry Skrevet 2. juli 2016 #39 Skrevet 2. juli 2016 Han var ikke sånn før vi giftet oss, jeg vurderer sterkt å gå fra han etter ferien, kommer til å slite med å finne et sted å bo, men det ordner seg nok. Er mye mer enn bare penger som spiller inn her.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #40 Skrevet 2. juli 2016 Gift. Boliglån,strøm og kommunale avgifter deles 50/50. Forsikringer deles tilnærmet 50/50. Mat/ferier/restaurant ol deles 90/10 (jeg 90, han 10). Oppussing/vedlikehold ca 90/10 igjen vil jeg gjette. Interiør/hage/kjæledyr ol dekker jeg. Klær/medisiner/frisør tar den enkelte av oss. tror jeg har husket det meste da... Anonymkode: 44731...7b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå