AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #1 Skrevet 29. juni 2016 Dere som er gift, hvordan fordeler dere utgifter og organiserer økonomien? Gjorde dere det annerledes da dere "kun" var samboere? Og hvordan gjør dere samboende det? Tror dere det endrer seg om dere gifter dere? Evt. hvordan? Anonymkode: 8e1e1...75f
Mearrasámi Skrevet 29. juni 2016 #2 Skrevet 29. juni 2016 (Gift) Vi har en felles konto og hver vår private konto. Felleskontoen dekker regninger, mat, vedlikehold av eiendom og andre felles ting + ting til barn. Vår private konto disponerer vi som vi sjøl vil.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #3 Skrevet 29. juni 2016 Samboer i 5 år, gift i 14. Vi har alltid hatt separat økonomi, fordi jeg oppdaget ganske tidlig at mannen er et økonomisk rørehue. Han bruker og bruker, og når han ikke har mer penger på konto, så låner han. Av det ene forbrukslånsforetaket etter det andre. Det ville vært økonomisk ruin for oss begge om jeg lot han få tilgang til mine penger. Da hadde han brukt opp det også, uten å nøle. Hva han bruker det på, aner jeg ikke. Han betaler konsekvent ikke regninger til forfall, han lar de bare ligge uåpnet i en bunke i en skuff i uker og måneder. Tipper han betaler noen regninger kanskje annenhver måned maks. Dette er en rasert økonomi jeg ikke ønsker å være en del av. Jeg har pinlig orden på mitt. Så vi har alltid hatt separat økonomi, og min konto er min konto, hans konto er hans konto. Vi deler på fellesutgifter som mat, boliglån og alle utgifter til hus og barn. Det som blir igjen på konto etter at fellesregningene er betalt, beholder man selv på sin egen konto og til eget forbruk. Jeg betaler alle regninger som kommer inn som går på fellesting som hus (f.eks. kommunale avgifter, byggforsikring, internett, osv) og barn, sånn at de blir betalt og betalt i tide (han betaler jo aldri noe i tide, aldri) Hans ene utgift er boliglånet, det betaler han. Siden det trekkes automatisk, kan han ikke bare drite i å utføre betalingen, så det går greit. Hans manglende økonomiske sans er en av flere årsaker til at jeg nå skilles fra han. Aldri mer en partner som ikke har en normal, sunn økonomi! Anonymkode: 5b229...190 3
Pengebingen Skrevet 29. juni 2016 #4 Skrevet 29. juni 2016 Da vi var samboere hadde vi separat økonomi, men samkjørte oss selvsagt med felles konto for regninger, en felles sparekonto osv, der vi satte inn halvparten hver. Felles økonomi fra vi giftet oss, alt ditt er mitt 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #5 Skrevet 29. juni 2016 36 minutter siden, Mearrasámi skrev: (Gift) Vi har en felles konto og hver vår private konto. Felleskontoen dekker regninger, mat, vedlikehold av eiendom og andre felles ting + ting til barn. Vår private konto disponerer vi som vi sjøl vil. Men setter dere inn like mye hver? Eller Prosent av inntekt? Anonymkode: 8e1e1...75f
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #6 Skrevet 29. juni 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samboer i 5 år, gift i 14. Vi har alltid hatt separat økonomi, fordi jeg oppdaget ganske tidlig at mannen er et økonomisk rørehue. Han bruker og bruker, og når han ikke har mer penger på konto, så låner han. Av det ene forbrukslånsforetaket etter det andre. Det ville vært økonomisk ruin for oss begge om jeg lot han få tilgang til mine penger. Da hadde han brukt opp det også, uten å nøle. Hva han bruker det på, aner jeg ikke. Han betaler konsekvent ikke regninger til forfall, han lar de bare ligge uåpnet i en bunke i en skuff i uker og måneder. Tipper han betaler noen regninger kanskje annenhver måned maks. Dette er en rasert økonomi jeg ikke ønsker å være en del av. Jeg har pinlig orden på mitt. Så vi har alltid hatt separat økonomi, og min konto er min konto, hans konto er hans konto. Vi deler på fellesutgifter som mat, boliglån og alle utgifter til hus og barn. Det som blir igjen på konto etter at fellesregningene er betalt, beholder man selv på sin egen konto og til eget forbruk. Jeg betaler alle regninger som kommer inn som går på fellesting som hus (f.eks. kommunale avgifter, byggforsikring, internett, osv) og barn, sånn at de blir betalt og betalt i tide (han betaler jo aldri noe i tide, aldri) Hans ene utgift er boliglånet, det betaler han. Siden det trekkes automatisk, kan han ikke bare drite i å utføre betalingen, så det går greit. Hans manglende økonomiske sans er en av flere årsaker til at jeg nå skilles fra han. Aldri mer en partner som ikke har en normal, sunn økonomi! Anonymkode: 5b229...190 Betaler dere 50/50 av felles utgifter? Anonymkode: 8e1e1...75f
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #7 Skrevet 29. juni 2016 13 minutter siden, Pengebingen skrev: Da vi var samboere hadde vi separat økonomi, men samkjørte oss selvsagt med felles konto for regninger, en felles sparekonto osv, der vi satte inn halvparten hver. Felles økonomi fra vi giftet oss, alt ditt er mitt Hvordan foregår "alt ditt er mitt"i praksis? Anonymkode: 8e1e1...75f
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #8 Skrevet 29. juni 2016 Vi er samboere. Har hver vår privatekonto med kort, en felleskonto med kort og en felleskonto uten kort. Vi setter hele lønnen vår inn på felleskontoen uten kort og beholder 2000 kr hver til og bruke på det vi vil. Felles kontoen setter vi inn en sum hver uke som går til mat og fører over ekstra hvis vi skal fylle drivstoff f.eks. Regningene betaler vi fra felleskontoen uten kort. Vi har ett barn sammen og tjener ca det samme. Anonymkode: 13e18...02e 1
Hjärtat Skrevet 29. juni 2016 #9 Skrevet 29. juni 2016 Vi er samboere, har ikke vært det så lenge, så løsningen vår er litt midlertidig, men per dags dato skriver jeg bare opp, så har vi styr på hvor mye den ene eller andre skylder. Vi deler likt på leie, strøm, mat, nett og sånne ting. Bilene våre og utgifter som følger med dem, betaler vi hver for oss. Resterende penger velger vi selv hva vi gjør med. Skal etter hvert kjøpe oss leilighet, og da tror jeg det blir til at vi har en felles konto som begge har tilgang til, hvor vi setter inn en viss sum hver måned. Aner ikke hvordan vi tenker å gjøre det når/hvis vi gifter oss, men antakeligvis på samme måte? Tenker kanskje at det å få barn er mer avgjørende. Da tror jeg alt blir felles, ettersom vi har nogenlunde likt forbruk og tjener omtrent det samme.
Mearrasámi Skrevet 29. juni 2016 #10 Skrevet 29. juni 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men setter dere inn like mye hver? Eller Prosent av inntekt? Anonymkode: 8e1e1...75f Prosent av inntekt, men så tjener vi omtrent det samme. Vi har like mye å rutte med på den "private" delen hver måned
Gjest Gaea Skrevet 29. juni 2016 #11 Skrevet 29. juni 2016 Har vært samboere i fire år og har felles økonomi. Vi har egne kort, og betaler regninger, mat, osv litt ut i fra hvem som har mest penger på konto, hvem som er i butikken den dagen og hvem som setter seg ned og betaler regninger først. Disponerer hverandres kontoer og overfører bare fra den ene til andre om man blir tom på den ene. Synes det er innmari behagelig, føler at vi bruker omtrent like mye på ting og tang vi ønsker oss, krangler ikke om penger eller føler at en er blakk mens den andre har masse til overs.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #12 Skrevet 29. juni 2016 Samboere - har felles økonomi. Jeg tjener mer enn sambo, men hadde mindre egenkapital da vi møttes. Nå er alt delt 50/50 av eiendeler og lån. Fungerer veldig bra, krangler aldri om økonomi - er enige om hvordan vi skal prioritere. Anonymkode: 9a3ee...0df
lovedrug Skrevet 29. juni 2016 #13 Skrevet 29. juni 2016 (endret) Vi deler husleie på oss begge,resten bruker vi begge to. Endret 29. juni 2016 av lovedrug
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #14 Skrevet 29. juni 2016 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betaler dere 50/50 av felles utgifter? Anonymkode: 8e1e1...75f Nei, jeg betaler alle de fellesutgiftene for barn og hus, bare jeg. Dette fordi han betaler huslånet. Eller... kun rentene på huslånet. Vi har hatt avdragsfritt de siste 3-4 årene. Dette fordi hans økonomi er så dårlig at han sleit enda mere når huslånet hadde fulle avdrag. Så for å være snill mot han, gikk jeg med på avdragsfrihet noen år. Anonymkode: 5b229...190
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #15 Skrevet 29. juni 2016 23 minutter siden, lovedrug skrev: Vi deler husleie på oss begge,resten bruker vi begge to. Det skjønte jeg ikke, dere deler alt 50/50? Anonymkode: 8e1e1...75f
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #16 Skrevet 29. juni 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg betaler alle de fellesutgiftene for barn og hus, bare jeg. Dette fordi han betaler huslånet. Eller... kun rentene på huslånet. Vi har hatt avdragsfritt de siste 3-4 årene. Dette fordi hans økonomi er så dårlig at han sleit enda mere når huslånet hadde fulle avdrag. Så for å være snill mot han, gikk jeg med på avdragsfrihet noen år. Anonymkode: 5b229...190 Oi, da har du jo i prinsippet forsørget han, er ikke det litt kipt nå som dere skal skilles å tenke på alle de pengene du kunne ha hatt på konto til å bruke på opplevelser til deg og barna isteden? Anonymkode: 8e1e1...75f
Angelheart2 Skrevet 29. juni 2016 #17 Skrevet 29. juni 2016 Vi er gift, men hadde samme ordning da vi var samboere. Her eier vi felles bolig sammen og har hver vår bil, men alle lånene står på begge. Vi har en felles regningskonto der vi setter inn likt beløp hver måned. Fra denne kontoen går alle faste utgifter, lån og regninger, enten det er mine eller hans regninger. Nå har vi ganske lik inntekt, så det blir rettferdig slik sett, men om det hadde vært stor forskjell (det var det tidligere) hadde det ikke spilt noen rolle. Vi har vært vårt bankkort som vi selv disponerer fritt, men som regel blir det slik at jeg gjør all dagligvarehandlingen (fordi det passer best slik), mens han sørger for diesel til bilene og andre slike ting. Om en av oss blir tom på kortet før måneden er omme bare overfører vi til hverandre. Vi har også en felles sparekonto samt felles kontoer til reise og andre ting. Om noen av oss ønsker å bruke en stor sum på noe til oss selv er det som regel helt greit, da hver og en av oss har god kontroll på økonomien og vil ikke bruke penger dersom vi ikke har råd. Jeg ser at denne ordningen fungerer bra fordi vi har de samme holdningene til penger og er like økonomisk kompetente. Det hadde kanskje stilt seg annerledes dersom den ene var en som sparte mens den andre brukte....
Tibbie Skrevet 29. juni 2016 #18 Skrevet 29. juni 2016 Er samboer. Vi har hver separat økonomi. Vi spleiser på hus, bil, strøm og typiske fellesutgifter. Jeg er kanskje den som handler mest mat. Han overfører halvparten av husleia til meg hver måned, så betaler jeg. Strøm og andre ting bytter vi bare på å betale. Ellers bruker vi bare som vi føler. Vi har snakket om å opprette felleskonto og sette inn lik sum hver måned. Dette til de vanlige fellesutgiftene, pluss til nødstilfeller der vi måtte trenge ekstra penger. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Samboer i 5 år, gift i 14. Vi har alltid hatt separat økonomi, fordi jeg oppdaget ganske tidlig at mannen er et økonomisk rørehue. Han bruker og bruker, og når han ikke har mer penger på konto, så låner han. Av det ene forbrukslånsforetaket etter det andre. Det ville vært økonomisk ruin for oss begge om jeg lot han få tilgang til mine penger. Da hadde han brukt opp det også, uten å nøle. Hva han bruker det på, aner jeg ikke. Han betaler konsekvent ikke regninger til forfall, han lar de bare ligge uåpnet i en bunke i en skuff i uker og måneder. Tipper han betaler noen regninger kanskje annenhver måned maks. Dette er en rasert økonomi jeg ikke ønsker å være en del av. Jeg har pinlig orden på mitt. Så vi har alltid hatt separat økonomi, og min konto er min konto, hans konto er hans konto. Vi deler på fellesutgifter som mat, boliglån og alle utgifter til hus og barn. Det som blir igjen på konto etter at fellesregningene er betalt, beholder man selv på sin egen konto og til eget forbruk. Jeg betaler alle regninger som kommer inn som går på fellesting som hus (f.eks. kommunale avgifter, byggforsikring, internett, osv) og barn, sånn at de blir betalt og betalt i tide (han betaler jo aldri noe i tide, aldri) Hans ene utgift er boliglånet, det betaler han. Siden det trekkes automatisk, kan han ikke bare drite i å utføre betalingen, så det går greit. Hans manglende økonomiske sans er en av flere årsaker til at jeg nå skilles fra han. Aldri mer en partner som ikke har en normal, sunn økonomi! Anonymkode: 5b229...190 Uff, så slitsomt. Skjønner godt at det er en dealbreaker. Samboeren min var også sånn da vi møttes. Mye gjeld og lite økonomisk smart. Nå har han fått orden i gjeld og betaler ganske mye hver måned. Han betaler nå alle regningene og er blitt mye mer ansvarlig. Kanskje fordi han er redd for å miste det beste som har skjedd han (jepp, jeg er cocky Hehe).
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #19 Skrevet 29. juni 2016 Blir så glad for å være singel når jeg ser slike tråder. Virker utrolig frustrerende og rotete å ha samkjørt økonomi. Riktig nok er min eneste erfaring et samboerforhold der han satte reglene. "Jeg tar alle pengene, du tar regningene"- var løsningen hans. Fatter søren ikke hvordan jeg rotet meg bort i han. Anonymkode: a57fb...33e
Tibbie Skrevet 29. juni 2016 #20 Skrevet 29. juni 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir så glad for å være singel når jeg ser slike tråder. Virker utrolig frustrerende og rotete å ha samkjørt økonomi. Riktig nok er min eneste erfaring et samboerforhold der han satte reglene. "Jeg tar alle pengene, du tar regningene"- var løsningen hans. Fatter søren ikke hvordan jeg rotet meg bort i han. Anonymkode: a57fb...33e Haha, omg. For en fyr x)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå