Gå til innhold

Tilvenning til jogging

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei 22 år gammel jente, som har trent omtrent hele livet. Vil si jeg har et relativt godt treningsgrunnlag, da jeg har prøvd mye forskjellig opp gjennom årene, og alltid vært regelmessig aktiv.

For et par år siden jogget jeg ganske mye, tre-fire økter i uka. Minst to-tre av disse var utendørs, de andre på mølle. 

Etter denne perioden ble jeg mer glad i spinning og svømming, slik at joggingen ble noe kuttet ned. Likevel har jeg brukt å ha én joggeøkt per uke, da på mølle. I begynnelsen av mars bestemte jeg meg for å ha joggeøkta utendørs istedet.

De første par øktene ble jeg utrolig stiv og øm i kroppen etter økta, men tenkte det var pga. lenge siden utejogging. Men nå har jeg jogget utendørs én gang i uka helt siden mars (en rundt på ca. 40 min), og jeg blir fortsatt like stiv og øm etter joggeøkta ute?! Er én gang i uka for lite for at kroppen skal venne seg til belastningen? Trodde heller ikke utejogging skulle være SÅ ulikt å jogge på mølle? 

Føler heller ikke jeg kan jogge oftere enn én gang per uke. Jeg sykler 2 ganger per uke, svømmer 1 gang, og har styrketrening 2 ganger. For å ha en fast dag med total hvile hver uke, kan jeg derfor ikke jogge mer enn 1 gang. 

Mulig jeg må slutte å jogge ute og eller begynne med mølle igjen. Men det synes jeg er synd, da det er mye mer forfriskende og lettvint å jogge ute. Begynner bare å bli veldig lei av å alltid bli så stiv og øm, og det er tydelig at dette kommer av jogginga og ikke noe annet. 

Anonymkode: 2e9a4...e88

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jogger du på asfalt? Hvis du gjør det, kan det være at du bør jogge på terreng istedefor. Har hørt at asfalt kan være veldig belastende for beina...

Anonymkode: bfcb1...2a3

AnonymBruker
Skrevet

P.S: terreng mente jeg, ikke ...

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jogger du på asfalt? Hvis du gjør det, kan det være at du bør jogge på terreng istedefor. Har hørt at asfalt kan være veldig belastende for beina...

Jeg bor midt i byen, så noe asfalt må jeg jogge på uansett hvor jeg skal jogge, dessverre. Men jeg har lagt opp en løype for å få minst mulig asfalt, så det blir en fin blanding mellom asfalt, grus og sti. Tror løypa er ca. 6-7 km, hvor jeg vil si 1 km er sti, 3 km er grus, og 2-3 km er asfalt.

Likevel mener jeg at asfalt ikke burde være så stort problem for meg heller, fordi da jeg jogget regelmessig utendørs for et par år siden (2-3 økter + 1-2 økter på mølle per uke), så jogget jeg nesten bare på asfalt. 

Men bør jeg jogge oftere for å venne meg til belastningen å jogge ute? Da vurderer jeg å heller flytte økta til mølle, da jeg ikke ønsker å kutte ned på sykling, svømming eller styrketrening. Trodde bare ikke at jogging utendørs skulle være så ulikt mølle, og heller ikke at én økt i uka skulle være for lite. 

Gjest Tigress
Skrevet

Tja, no er ikkje eg ekspert, altså, men eg kan jo dele mine røynsler likevel. Eg trener også variert, men eg spring ein gong i veka for å halde vedlike. Det held berre såvidt, så eg trur nok du må springe oftare for å venje deg til å springe. Når eg spring berre ein gong i veka blir eg ofte støl og øm, sjølv om eg er halvvegs tilvent. No er det til dømes lenge sidan eg sprang, så no må eg venje meg til det att. 

Du kan ikkje leggje inn småøkter som å springe heim etter styrektreninga eller å byte ut ei spinningøkt med ein joggetur, då? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Tigress skrev:

Tja, no er ikkje eg ekspert, altså, men eg kan jo dele mine røynsler likevel. Eg trener også variert, men eg spring ein gong i veka for å halde vedlike. Det held berre såvidt, så eg trur nok du må springe oftare for å venje deg til å springe. Når eg spring berre ein gong i veka blir eg ofte støl og øm, sjølv om eg er halvvegs tilvent. No er det til dømes lenge sidan eg sprang, så no må eg venje meg til det att. 

Du kan ikkje leggje inn småøkter som å springe heim etter styrektreninga eller å byte ut ei spinningøkt med ein joggetur, då? 

Jeg føler totalbelastningen blir for stor hvis jeg trener mer enn jeg gjør nå. Og jeg er ikke SÅ glad i løping at jeg ønsker å bytte ut ene spinningøkta med joggeøkt. Jeg synes bare det er deilig med en tur utendørs en gang for uka, men hvis det er for lite får jeg heller ta økta inne på mølle, da. Synd. Er virkelig jogging på mølle så ulikt jogging utendørs? Ble aldri stiv og øm da jeg jogget på mølle én gang i uka før jeg begynte utendørs. 

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler totalbelastningen blir for stor hvis jeg trener mer enn jeg gjør nå. Og jeg er ikke SÅ glad i løping at jeg ønsker å bytte ut ene spinningøkta med joggeøkt. Jeg synes bare det er deilig med en tur utendørs en gang for uka, men hvis det er for lite får jeg heller ta økta inne på mølle, da. Synd. Er virkelig jogging på mølle så ulikt jogging utendørs? Ble aldri stiv og øm da jeg jogget på mølle én gang i uka før jeg begynte utendørs. 

På mølle trenger du ikke bruke kroppen for å flytte deg fremover, siden båndet flytter seg under deg. I tillegg er underlaget helt jevnt. Derfor er det veldig annerledes belastning for kroppen i forhold til å løpe utendørs, hvor du selv må bruke muskler, sener og ledd for å skyve kroppen fremover, og stabilisere og kompensere for ujevnt underlag. 

Anonymkode: 6a59e...dac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På mølle trenger du ikke bruke kroppen for å flytte deg fremover, siden båndet flytter seg under deg. I tillegg er underlaget helt jevnt. Derfor er det veldig annerledes belastning for kroppen i forhold til å løpe utendørs, hvor du selv må bruke muskler, sener og ledd for å skyve kroppen fremover, og stabilisere og kompensere for ujevnt underlag. 

Anonymkode: 6a59e...dac

Skjønner. Men jeg har nå laget et lite forslag med endringer i treningen min, slik at jeg jogger ca. hver femte dag utendørs (altså at det over tid blir litt mer enn én gang i uka). Det vil si at jeg jogger ute feks. onsdag-mandag-lørdag-torsdag-tirsdag-søndag osv. Da jogger jeg altså ute disse dagene, uansett vær og føre. 

Vil dette være nok til å bli mer vant med joggingen, tror dere? 

Og et spørsmål til: Hvordan er det for beina å jogge på snø? Tenker feks. sammenlignet med asfalt? Er det like ille? Vil gjerne fortsette å jogge ute også til vinteren :)

Gjest Tigress
Skrevet

Altså, du har tydelegvis problem med å springe ute i forhold til på mølle. Då har du to val: anten prøver du deg fram til eit opplegg som gjer deg tilvent, eller så gjer du det ikkje. Det er umogleg for oss å vite kor mykje springing ute du treng for å venje kroppen til å springe ute, det må du berre teste ut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...