enavdem Skrevet 28. juni 2016 #1 Skrevet 28. juni 2016 (endret) Hei. Tispa vår på 14 mnd har begynt å pipe noe voldsomt, ikke den typiske ''jeg har vondt pipinga'', men den tunge, demonstrerende pipinga. Om det sier dere noe. Starta veldig smått for noen dager siden : - Når jeg snudde ryggen til fordi jeg gikk på kjøkkenet - Når jeg stod med ryggen til fordi jeg laga mat - Når jeg gikk på toalettet og hu la seg ved siden av - Når vi kom inn fra tur. Hun bare satt igang til å peip demonstrerende. I tillegg gravde hu kanskje 2 ganger i hundesenga si. Tenkte litt over det da det er merkelig for henne å gjøre, og begynte å tenke over løpetid. Hun hadde løpetid i mars - april om jeg ikke husker feil. Dette var ikke hennes første løpetid, men hennes andre. I fjor hadde hun bare løpetid 1 gang med litt ubalanse ( den varte i 2 mnd.), og nå i år varte den i ca 2 uker. Vi tok selvsagt vekk alle leker med en gang og tepper osv... Sist fikk hun nemlig innbilt og det var et hel... Spesielt på nattetid med klynk, skraping på soveromsdøra og offing. Fikk jo nesten ikke sove Men... Jeg føler ikke at dette her henger i sammen med løpetiden som var, det er vel litt for lenge siden, eller? Det er jo bare et pr dager unna 3 mnd. Forrige gang tok det vel 1-2 uker etter løpetid at hun fikk innbilt, vi fikk også bekreftet vår mistenksomhet hos veterinær da. Dessuten var vi kjempe nøye med aktivisering under løpetiden og etterpå, også en stund etter at løpetiden var over. Som sagt, ''symptomene'' over er registrert for noen dager siden. Men siden da har det bare økt og økt og økt. Hun skaper seg for mer og mer, og mer. Når det skal sies; kjøpte en pipe-bamse til henne for 1 uke siden, og pluuuutselig skulle hun legge seg med den og nærmest holde rundt den. Gravde i senga, styrte å holdte på, og la seg med hodet oppå bamsen med lappene rundt. Tok den vekk bare for å se etter en reaksjon, men ingenting skjedde.. la den på gulvet, og få min senere henta hun den og la seg i samme stilling. Dette skjedde vel 3 ganger om dagen før jeg tok den 100% vekk. Dette er sinnsykt unormalt da frøkna ikke vier den typen oppmerksomhet til bamser eller leker til daglig. Så det bekrefter jo bare enda mer.. Men ... Hun klynker noe vanvittig (bokstaveligtalt) i det jeg går ut av døra uten ytterklær på, da hører jeg det laaaangsveis. Gir seg fort, men det er noe jeg har lagt ekstremt godt merke til. Akkurat som om det er helt krise, og da setter ikke den demonstrerende tunge pipinga inn, men den skjærende hylende pipinga. Som om hun blir torturert. Dette skjer ALDRI til daglig, hun gir blankt f om vi går ut døra til vanlig og aldri hatt problemer med å bli etterlatt hjemme. Kom inn fra tur for litt siden nå, og da sa jeg bare '' du er ferdig'' etter å tørka henne tørr. Hun la seg rett inn i grinda si ( ikke senga si som først omtalt, men hovedstedet hennes om natten) og la seg der og skapte seg. Ble litt satt ut av det... Titta kjapt på henne og da stoppa det, og ørene gikk RETT opp mens hu titta intenst på meg. Satt meg bare i sofaen og på mac'en her, og det starta igjen.. Jeg skjønner ikke greia. Det er mye i hodet mitt som sier innbilt her, men hun er ikke hoven i puppene (som jeg så fint kaller det) , blør ikke og renner ingenting væske ut ellers. Kan også fortelle at hun ikke har prøvd å legge seg med noen andre gjenstander siden jeg tok vekk alle lekene.. Alle varsels-tegnene er ikke like sterke som sist, for hun var ekstrem forrige gang på å ta ting å legge seg med osv.. så jeg er så usikker på om det kan være noe annet.. Tips?! Takk på forhånd Endret 28. juni 2016 av enavdem
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #2 Skrevet 28. juni 2016 Et øyeblikk siden, enavdem skrev: Hei. Tispa vår på 14 mnd har begynt å pipe noe voldsomt, ikke den typiske ''jeg har vondt pipinga'', men den tunge, demonstrerende pipinga. Om det sier dere noe. Starta veldig smått for noen dager siden : - Når jeg snudde ryggen til fordi jeg gikk på kjøkkenet - Når jeg stod med ryggen til fordi jeg laga mat - Når jeg gikk på toalettet og hu la seg ved siden av - Når vi kom inn fra tur. Hun bare satt igang til å peip demonstrerende. I tillegg gravde hu kanskje 2 ganger i hundesenga si. Tenkte litt over det da det er merkelig for henne å gjøre, og begynte å tenke over løpetid. Hun hadde løpetid i mars - april om jeg ikke husker feil. Dette var ikke hennes første løpetid, men hennes andre. I fjor hadde hun bare løpetid 1 gang med litt ubalanse ( den varte i 2 mnd.), og nå i år varte den i ca 2 uker. Vi tok selvsagt vekk alle leker med en gang og tepper osv... Sist fikk hun nemlig innbilt og det var et hel... Spesielt på nattetid med klynk, skraping på soveromsdøra og offing. Fikk jo nesten ikke sove Men... Jeg føler ikke at dette her henger i sammen med løpetiden som var, det er vel litt for lenge siden, eller? Det er jo bare et pr dager unna 3 mnd. Forrige gang tok det vel 1-2 uker etter løpetid at hun fikk innbilt, vi fikk også bekreftet vår mistenksomhet hos veterinær da. Dessuten var vi kjempe nøye med aktivisering under løpetiden og etterpå, også en stund etter at løpetiden var over. Som sagt, ''symptomene'' over er registrert for noen dager siden. Men siden da har det bare økt og økt og økt. Hun skaper seg for mer og mer, og mer. Når det skal sies; kjøpte en pipe-bamse til henne for 1 uke siden, og pluuuutselig skulle hun legge seg med den og nærmest holde rundt den. Gravde i senga, styrte å holdte på, og la seg med hodet oppi med lappene rundt. Tok den vekk bare for å se etter en reaksjon, men ingenting skjedde.. la den på gulvet, og få min senere henta hun den og la seg i samme stilling. Dette skjedde vel 3 ganger om dagen før jeg tok den 100% vekk. Dette er sinnsykt unormalt da frøkna ikke vier den typen oppmerksomhet til bamser eller leker til daglig. Så det bekrefter jo bare enda mer.. Men ... Hun klynker noe vanvittig (bokstaveligtalt) i det jeg går ut av døra uten ytterklær på, da hører jeg det laaaangsveis. Gir seg fort, men det er noe jeg har lagt ekstremt godt merke til. Akkurat som om det er helt krise, og da setter ikke den demonstrerende tunge pipinga inn, men den skjærende hylende pipinga. Som om hun blir torturert. Dette skjer ALDRI til daglig, hun gir blankt f om vi går ut døra til vanlig og aldri hatt problemer med å bli etterlatt hjemme. Kom inn fra tur for litt siden nå, og da sa jeg bare '' du er ferdig'' etter å tørka henne tørr. Hun la seg rett inn i grinda si ( ikke senga si som først omtalt, men hovedstedet hennes om natten) og la seg der og skapte seg. Ble litt satt ut av det... Titta kjapt på henne og da stoppa det, og ørene gikk RETT opp mens hu titta intenst på meg. Satt meg bare i sofaen og på mac'en her, og det starta igjen.. Jeg skjønner ikke greia. Det er mye i hodet mitt som sier innbilt her, men hun er ikke hoven i puppene (som jeg så fint kaller det) , blør ikke og renner ingenting væske ut ellers. Kan også fortelle at hun ikke har prøvd å legge seg med noen andre gjenstander siden jeg tok vekk alle lekene.. Alle varsels-tegnene er ikke like sterke som sist, for hun var ekstrem forrige gang på å ta ting å legge seg med osv.. så jeg er så usikker på om det kan være noe annet.. Tips?! Takk på forhånd @Tabris høres ut som sepreasjon angst kanske, det må jobbes med, gå op kurs, da det er en valp- @Tabris Anonymkode: 53bd4...bc8
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #3 Skrevet 28. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: @Tabris høres ut som sepreasjon angst kanske, det må jobbes med, gå op kurs, da det er en valp- @Tabris Anonymkode: 53bd4...bc8 ja jeg vet 14 mnd. hvilken rase? Anonymkode: 53bd4...bc8
enavdem Skrevet 28. juni 2016 Forfatter #4 Skrevet 28. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: ja jeg vet 14 mnd. hvilken rase? Anonymkode: 53bd4...bc8 ukjent blanding
enavdem Skrevet 28. juni 2016 Forfatter #5 Skrevet 28. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: @Tabris høres ut som sepreasjon angst kanske, det må jobbes med, gå op kurs, da det er en valp- @Tabris Anonymkode: 53bd4...bc8 Altså.. Nei, det er det siste jeg tenker på hun har. Hun er veeldig selvstendig generelt. Når vi først er borte på jobb eller i butikken så skaper hun seg ikke i det hele tatt, har filma masse. Hun ligger bare å sover og har det helt fint. Sånn som det alltid har vært. Ingen uro i kroppen heller, så vidt vi kan se på filmen.Filmer hele stua, kjøkkenet og gangen i ett, så får med meg de områdene hu ''vanker i''. Så separasjonsangst tviler jeg ekstremt mye på
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #6 Skrevet 28. juni 2016 Et øyeblikk siden, enavdem skrev: Altså.. Nei, det er det siste jeg tenker på hun har. Hun er veeldig selvstendig generelt. Når vi først er borte på jobb eller i butikken så skaper hun seg ikke i det hele tatt, har filma masse. Hun ligger bare å sover og har det helt fint. Sånn som det alltid har vært. Ingen uro i kroppen heller, så vidt vi kan se på filmen.Filmer hele stua, kjøkkenet og gangen i ett, så får med meg de områdene hu ''vanker i''. Så separasjonsangst tviler jeg ekstremt mye på ok, men jeg har tagget enn som vet bedre meg, du får bare vente på svar fra henne Anonymkode: 53bd4...bc8
Tabris Skrevet 29. juni 2016 #8 Skrevet 29. juni 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: ok, men jeg har tagget enn som vet bedre meg, du får bare vente på svar fra henne Anonymkode: 53bd4...bc8 Minner meg om geitene som skulle gå over broa. "Bare vent, snart kommer broren min, han er større og sterkere enn meg. ). TS - jeg synes sånt er vanskelig å svare på over nettet. Så lenge hunden ellers virker frisk - god allmenntilstand, spiser, drikker og har energi - så ville jeg sett det litt an. Kan godt være det er innbilt. Hormonene kan være litt i "ulage" før de blir ordentlige voksne, og da kan løpetid og sånt være hipp som happ før de finner en rytme. Jeg ville passet på at hun fikk nok fysisk og mental aktivisering - da av typen som roer ned, ikke stresser opp. F.eks triksetrening, lydighetstrening, problemløsning, nesearbeid osv. Ikke så mye herjing og leking. Også ville jeg totalt ignorert syting. Ingen oppmerksomhet, ei heller kjefting. Hvis det er masing, så er all oppmerksomhet god oppmerksomhet. Men pass da også på at du belønner ro med at dere da finner på noe gøy. 2
enavdem Skrevet 29. juni 2016 Forfatter #9 Skrevet 29. juni 2016 1 time siden, Tabris skrev: Minner meg om geitene som skulle gå over broa. "Bare vent, snart kommer broren min, han er større og sterkere enn meg. ). TS - jeg synes sånt er vanskelig å svare på over nettet. Så lenge hunden ellers virker frisk - god allmenntilstand, spiser, drikker og har energi - så ville jeg sett det litt an. Kan godt være det er innbilt. Hormonene kan være litt i "ulage" før de blir ordentlige voksne, og da kan løpetid og sånt være hipp som happ før de finner en rytme. Jeg ville passet på at hun fikk nok fysisk og mental aktivisering - da av typen som roer ned, ikke stresser opp. F.eks triksetrening, lydighetstrening, problemløsning, nesearbeid osv. Ikke så mye herjing og leking. Også ville jeg totalt ignorert syting. Ingen oppmerksomhet, ei heller kjefting. Hvis det er masing, så er all oppmerksomhet god oppmerksomhet. Men pass da også på at du belønner ro med at dere da finner på noe gøy. Da gjør vi ting riktig i alle fall! Vært mindre poping idag enn ellers 🙂 litt merk aktivisering fysisk og mentalt, så det hjelper så absolutt. Derimot - skal ignorere når hu piper. Absolutt. Får håpe kroppen finner en balanse etterhvert som alderen øker 😅 hadde ikke klaga på det akkurat! Hehe 1
Dolly-Duck Skrevet 29. juni 2016 #10 Skrevet 29. juni 2016 Høres ut som om hunden din er innbilt ja:/
Mari Y Skrevet 29. juni 2016 #11 Skrevet 29. juni 2016 19 timer siden, enavdem skrev: Hei. Tispa vår på 14 mnd har begynt å pipe noe voldsomt, ikke den typiske ''jeg har vondt pipinga'', men den tunge, demonstrerende pipinga. Om det sier dere noe. Starta veldig smått for noen dager siden : - Når jeg snudde ryggen til fordi jeg gikk på kjøkkenet - Når jeg stod med ryggen til fordi jeg laga mat - Når jeg gikk på toalettet og hu la seg ved siden av - Når vi kom inn fra tur. Hun bare satt igang til å peip demonstrerende. I tillegg gravde hu kanskje 2 ganger i hundesenga si. Tenkte litt over det da det er merkelig for henne å gjøre, og begynte å tenke over løpetid. Hun hadde løpetid i mars - april om jeg ikke husker feil. Dette var ikke hennes første løpetid, men hennes andre. I fjor hadde hun bare løpetid 1 gang med litt ubalanse ( den varte i 2 mnd.), og nå i år varte den i ca 2 uker. Vi tok selvsagt vekk alle leker med en gang og tepper osv... Sist fikk hun nemlig innbilt og det var et hel... Spesielt på nattetid med klynk, skraping på soveromsdøra og offing. Fikk jo nesten ikke sove Men... Jeg føler ikke at dette her henger i sammen med løpetiden som var, det er vel litt for lenge siden, eller? Det er jo bare et pr dager unna 3 mnd. Forrige gang tok det vel 1-2 uker etter løpetid at hun fikk innbilt, vi fikk også bekreftet vår mistenksomhet hos veterinær da. Dessuten var vi kjempe nøye med aktivisering under løpetiden og etterpå, også en stund etter at løpetiden var over. Som sagt, ''symptomene'' over er registrert for noen dager siden. Men siden da har det bare økt og økt og økt. Hun skaper seg for mer og mer, og mer. Når det skal sies; kjøpte en pipe-bamse til henne for 1 uke siden, og pluuuutselig skulle hun legge seg med den og nærmest holde rundt den. Gravde i senga, styrte å holdte på, og la seg med hodet oppå bamsen med lappene rundt. Tok den vekk bare for å se etter en reaksjon, men ingenting skjedde.. la den på gulvet, og få min senere henta hun den og la seg i samme stilling. Dette skjedde vel 3 ganger om dagen før jeg tok den 100% vekk. Dette er sinnsykt unormalt da frøkna ikke vier den typen oppmerksomhet til bamser eller leker til daglig. Så det bekrefter jo bare enda mer.. Men ... Hun klynker noe vanvittig (bokstaveligtalt) i det jeg går ut av døra uten ytterklær på, da hører jeg det laaaangsveis. Gir seg fort, men det er noe jeg har lagt ekstremt godt merke til. Akkurat som om det er helt krise, og da setter ikke den demonstrerende tunge pipinga inn, men den skjærende hylende pipinga. Som om hun blir torturert. Dette skjer ALDRI til daglig, hun gir blankt f om vi går ut døra til vanlig og aldri hatt problemer med å bli etterlatt hjemme. Kom inn fra tur for litt siden nå, og da sa jeg bare '' du er ferdig'' etter å tørka henne tørr. Hun la seg rett inn i grinda si ( ikke senga si som først omtalt, men hovedstedet hennes om natten) og la seg der og skapte seg. Ble litt satt ut av det... Titta kjapt på henne og da stoppa det, og ørene gikk RETT opp mens hu titta intenst på meg. Satt meg bare i sofaen og på mac'en her, og det starta igjen.. Jeg skjønner ikke greia. Det er mye i hodet mitt som sier innbilt her, men hun er ikke hoven i puppene (som jeg så fint kaller det) , blør ikke og renner ingenting væske ut ellers. Kan også fortelle at hun ikke har prøvd å legge seg med noen andre gjenstander siden jeg tok vekk alle lekene.. Alle varsels-tegnene er ikke like sterke som sist, for hun var ekstrem forrige gang på å ta ting å legge seg med osv.. så jeg er så usikker på om det kan være noe annet.. Tips?! Takk på forhånd Har du sjekket ut Dyrenett.no? Det er en portal der det står en del om dyrehold, og diverse. Bare til info:)
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #12 Skrevet 29. juni 2016 1 time siden, Tabris skrev: . Også ville jeg totalt ignorert syting. Ingen oppmerksomhet, ei heller kjefting. Hvis det er masing, så er all oppmerksomhet god oppmerksomhet. Denne er veldg viktig. Ellers så ender dere med hund med ett problem/eller kommer til på bli ett problem, hvis livet forandrer seg. Anonymkode: 53bd4...bc8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå