AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #1 Skrevet 28. juni 2016 Hei, case; La oss si jeg har 10-tusen. De kan fort bli brukt opp på under 5 dager, og jeg aner virkelig ikke hvor pengene blir av. Hvis 2 tusen går til regninger, så bruker jeg fortsatt 8 tusen delt på 5. Det gir et dagsbudsjett på flere hundre kroner, og jeg merker ikek selv at jeg kjøper for flere hundre pr. dag? Har begynt å lage kaffe og smoothie selv, vann er jo gratis, så nå sparer jeg kanskje et par kroner fremfor å kjøpe enkeltkopper til 30 kroner kjøper jeg en pose til 300. vet ikke hva som blir mest lønnsomt. Kjøper alt av grønnsaker på innvandrerbutikker... forstår virkelig ikke hvor pengene kan ha blitt av? Disse småkjøpene i det siste kan jo ikke utgjøre flere tusen=? Anonymkode: 0644e...308
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #2 Skrevet 28. juni 2016 Sjekk kontoutskrift? Anonymkode: ffd3d...36a 4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #3 Skrevet 28. juni 2016 Begynn fra i morgen av å si at du vil ha kvittering på alle plasser du kjøper noe. Da får du ordentlig oversikt. Anonymkode: 0b54a...ac6 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #5 Skrevet 28. juni 2016 8000 på fem dager blir 1600 pr dag. En sjekk av kontoutskriften vil vise hvor du har brukt pengene. Anonymkode: 058c1...faa 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #6 Skrevet 28. juni 2016 Det var tall tatt ut i vilden sky, nekter å tro de stemmer, da jeg bare har 10 K mnd, og greier å leve på det, men det såvidt. Har prøvd budsjett og granskning av kontoutskriften, og ser egentlig bare mange, men små sifre. Tallene summert sammen blir jo sikkert korrekt, tror jeg. 10 tusen delt på 30 dager i mnd gir 300 i dagsforbruk. Ser ikke hvordan jeg kan overstige det... Anonymkode: 0644e...308
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #7 Skrevet 28. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det var tall tatt ut i vilden sky, nekter å tro de stemmer, da jeg bare har 10 K mnd, og greier å leve på det, men det såvidt. Har prøvd budsjett og granskning av kontoutskriften, og ser egentlig bare mange, men små sifre. Tallene summert sammen blir jo sikkert korrekt, tror jeg. 10 tusen delt på 30 dager i mnd gir 300 i dagsforbruk. Ser ikke hvordan jeg kan overstige det... Anonymkode: 0644e...308 Det står også navn på butikker på oversikten over siste transaksjoner. Gå gjennom hele oversikten for siste mnd (og helst også de forrige månedene), og sjekk at det stemmer at du har handlet i de butikkene og sjekk at du har handlet for disse beløpene. Det kan hende at du blir svindlet for penger. Anonymkode: 7b25f...b3a 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #8 Skrevet 28. juni 2016 Begynn også med å ta i mot og ta vare på kvitteringer (sjekk at kvitteringene stemmer, før du forlater butikkene) Skriv ned alle bevegelser som du foretar på din konto (alle kjøp, regninger m.m.) Anonymkode: 7b25f...b3a 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #9 Skrevet 28. juni 2016 Det hjelper ikke så mye å lage kaffe og smoothie hjemme hvis du likevel drar kortet så ofte som det høres ut som du gjør. Et tips er å kun ha en eller to faste handledager, ikke ta kortet med deg ut på "handlefrie" dager, ev bare ha med småpenger i kontanter som en kriseløsning. Anonymkode: 058c1...faa 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #10 Skrevet 28. juni 2016 Slutt å handle grønnsaker i innvandrerbutikk, begynn med fryste poser i matbutikken (dette gjelder smoothies også). Spis mye brødmat eller havregryn, og når du først lager middag; lag for 2-3 dager slik at du bare trenger å lage middag 2-3 ganger i uka. Begrens utespisingen. Begrens kjøttinntaket og øk grønnsaks- og belgfruktbruken. 1 boks kikerter koster 5kr i riktig butikk, enough said about that. Kjøp kjøtt på jokern på fredager når de selger diverse 1-porsjoner til 19kr, og ellers kun på tilbud. Er du ute og fester mye? Her forsvinner penger fort... forsøk å vorse hjemme med et par øl før du stikker ut. Anonymkode: 0af02...406
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #11 Skrevet 29. juni 2016 - Vist du kjører bil, start med å kjøre kollektivt. - Vist du kjører kollektivt, sykle! - Nedskaler boligen Det hjelper ikke å droppe å spise sunt. Det går nemlig ut over helsen. Anonymkode: 77994...41c 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #12 Skrevet 29. juni 2016 Bruk kun kontanter å be om kvittering hver gang du kjøper noe. Lettere å ha oversikt. Anonymkode: 63c18...6b6 1
Gjest Raiu Skrevet 29. juni 2016 #13 Skrevet 29. juni 2016 Som sagt dropp å ta med kortet når du ikke skal handle. Betal med cash, man blir gjerne litt med gjerrig om man ser fysisk at det blir borte. Snakker ikke om å gå rundt med tusenvis i lomma men ta med det du trenger og bare det.
Jus sanguinis Skrevet 29. juni 2016 #14 Skrevet 29. juni 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, case; La oss si jeg har 10-tusen. De kan fort bli brukt opp på under 5 dager, og jeg aner virkelig ikke hvor pengene blir av. Hvis 2 tusen går til regninger, så bruker jeg fortsatt 8 tusen delt på 5. Det gir et dagsbudsjett på flere hundre kroner, og jeg merker ikek selv at jeg kjøper for flere hundre pr. dag? Har begynt å lage kaffe og smoothie selv, vann er jo gratis, så nå sparer jeg kanskje et par kroner fremfor å kjøpe enkeltkopper til 30 kroner kjøper jeg en pose til 300. vet ikke hva som blir mest lønnsomt. Kjøper alt av grønnsaker på innvandrerbutikker... forstår virkelig ikke hvor pengene kan ha blitt av? Disse småkjøpene i det siste kan jo ikke utgjøre flere tusen=? Anonymkode: 0644e...308 Hva kan man si, annet enn at du er et klassisk tilfelle av luksusfellen? Du må få bedre kontroll over økonomien din, det er hele greia. I virkeligheten er det fåtallet av utgiftene dine som er nødvendige.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #15 Skrevet 29. juni 2016 Hvis du har betalt med kort er det bare å gå gjennom kontoutskriften for siste måned så ser du hvor pengene har gått. Betaler du med kontanter gjør det til en vane å ta i mot kvitteringene. Anonymkode: 61dc0...2c6
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #16 Skrevet 29. juni 2016 Det er da ikke verre enn at du enten ser på transaksjonshistorikken i nettbanken, eller ber om kvittering når du kjøper ting? Masse småbeløp blir til sammen fort store beløp. Jeg skjønner ikke hvordan du har klart å bruke så mye i rene småting, men om du kjøper en kaffe her, en bolle der, og en vannflaske der, blir det jo peng av det. Anonymkode: 3c4ee...fba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå