Gå til innhold

Naturlig gravid som 44-åring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Lurer på om det er noen her som har blitt naturlig gravid som 44-åring, altså uten bruk av IVF? Jeg har en tenåringsdatter som snart er 15, men har en ny kjæreste som er barnløs og derfor ønsker seg barn.

Er dette et vanskelig prosjekt, er det mulig naturlig, eller må vi regne med å bruke IVF?

Anonymkode: 3f204...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er så utrolig individuelt, noen kan få barn til de er 46-47-48, andre sliter når de er halvveis i 30-årene, mens E fleste mister fertiliteten et sted i mellom. Gå til legen og be om henvisning til fertimitetslege som kan se på eggstokkene dine med ultralyd og bestille blodprøve for å se om du nærmer deg overgangsalder. Og hør med din mor om når hun kom i overgangsaldereller mistet mensen (overgangsalderen begynner visst 5-10 år før mensen opphører). 

Anonymkode: f838d...27b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er så utrolig individuelt, noen kan få barn til de er 46-47-48, andre sliter når de er halvveis i 30-årene, mens E fleste mister fertiliteten et sted i mellom. Gå til legen og be om henvisning til fertimitetslege som kan se på eggstokkene dine med ultralyd og bestille blodprøve for å se om du nærmer deg overgangsalder. Og hør med din mor om når hun kom i overgangsaldereller mistet mensen (overgangsalderen begynner visst 5-10 år før mensen opphører). 

Man kan ikke bli henvist inder offentlige i den alderen, man må selv kontakte privat klinikk. 

Anonymkode: 20c39...de8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kan fortsatt få naturlig,  vet en som fikk midt i 50 - årene  (hun trodde hun var i overgangsalder).

Men obs, også privat er det aldersgrenser for ivf, og den er 45 både her og i Danmark, mener jeg. Så det haster. Start med å få vurdert eggkapasitet og blodprøver, så får du vite noe om sjansene til å lykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mormor trodde hun hadde kommet i overgangsalderen da hun var 52 år, men hun var gravid! Skjønte det ikke før hun aborterte...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ønsker å prøve ville jeg bare ha satt i gang med naturmetoden, og parallellt søkt meg til IVF-behandling. Samtidig så kan det være lurt å ta alle forholdsregler om hva man bør gjøre, ikke gjøre, fokus på sunt kosthold og mosjon for å legge til rette for en graviditet. Om du fremdeles er fruktbar så er det jo absolutt sjanse for å få det til 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke bli henvist inder offentlige i den alderen, man må selv kontakte privat klinikk. 

Anonymkode: 20c39...de8

Jo, man kan få henvisning til undersøkelse - men ikke IVF. Det fikk jeg. Men man kan jo like gjerne gå privat så kommer man raskere til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Susa skrev:

Min mormor trodde hun hadde kommet i overgangsalderen da hun var 52 år, men hun var gravid! Skjønte det ikke før hun aborterte...

Det hjelper deg mer enn trådstarter. Det er jo uvanlig å være fruktbar til man er 52 år gammel, samtidig som det har en tendens til å gå i arv. Du kan jo ha fått samme egenskap fra morssiden din i så fall. Noe å tenke på om du ikke vil risikere å bli mor på dine "eldre" dager. :P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril

Jeg ble nylig mor i en alder av 42 (blir 43 i år). Ble også gravid flere ganger etter 40, men aborterte.

Du kan enkelt ta blodprøver for å få sjekket fertiliteten. Mener det var fire blodprøver i løpet av en syklus. Selv kontaktet jeg Medicus, som sendte meg rekvisisjon til blodprøver per post (de holder til i Trondheim - jeg bor på østlandet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man arver fruktbarhetsalder gjerne fra mormor har jeg lest i en journal for noen år tilbake, litt som menn arver hårtap, har oxo ikke arven etter far men farfar. Mormor fikk min mor i alder 46 år. Tre barn etter 40, fire barn fra 27 års alder frem til 40. Min mor siste (som ble båret frem med "vilje" til enn viss grad etter familieryktene å dømme) Synes du skal forsøke om du vil. Og ta pre/1-3 mnds tilskudd fra apoteket for å styrke kroppen din. Har du lyst har du lov. Går det ikke så går det ikke. Ikke stress med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 29 June 2016 at 8.28, Susa skrev:

Problemet med alder er at både eggende og eggkvalitet går ned. Vet ikke om man kan si at din mormor var fertil når hun spontanabortere, som jo er veldig økende med alder, å være fertil handler om å kunne få barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den Wednesday, June 29, 2016 at 8.28, Susa skrev:

Å abortere er en del av bildet når ens fruktbarhet går ned, fordi gamle egg kan gi dårlige embryoer. Hos kvinner som gjør ivf i 40-årsalder har i gjennomsnitt 80% av embryoene koromsomfeil som Downs med mer. Noen av disse vil ikke feste seg eller gå til grunne før positiv test, noen vil bli en spontan abort, og noen vil overleve og bli født  (evt bli fjernet etter fosterdiagnostikk).

Anonymkode: 510d4...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Wednesday, June 29, 2016 at 22.08, Ferny skrev:

Det hjelper deg mer enn trådstarter. Det er jo uvanlig å være fruktbar til man er 52 år gammel, samtidig som det har en tendens til å gå i arv. Du kan jo ha fått samme egenskap fra morssiden din i så fall. Noe å tenke på om du ikke vil risikere å bli mor på dine "eldre" dager. :P

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet med alder er at både eggende og eggkvalitet går ned. Vet ikke om man kan si at din mormor var fertil når hun spontanabortere, som jo er veldig økende med alder, å være fertil handler om å kunne få barn. 

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å abortere er en del av bildet når ens fruktbarhet går ned, fordi gamle egg kan gi dårlige embryoer. Hos kvinner som gjør ivf i 40-årsalder har i gjennomsnitt 80% av embryoene koromsomfeil som Downs med mer. Noen av disse vil ikke feste seg eller gå til grunne før positiv test, noen vil bli en spontan abort, og noen vil overleve og bli født  (evt bli fjernet etter fosterdiagnostikk).

Nå var spørsmålet om det var noen som var blitt naturlig gravide over 44 år, så jeg svarte. Beklager så mye om jeg heller burde holdt meg borte fra tråden.

For å fortelle litt mer, min mormor hadde et hardt fall, begynte å blø, så hun ble sendt til sykehus. Der ble det oppdaget spontanabort og livmorkreft. Så det var hell i uhell. Ingen kan svare på om svangerskapet hadde blitt fullbyrdet om det ikke hadde vært for fallet og kreften. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, Susa skrev:

Nå var spørsmålet om det var noen som var blitt naturlig gravide over 44 år, så jeg svarte. Beklager så mye om jeg heller burde holdt meg borte fra tråden.

For å fortelle litt mer, min mormor hadde et hardt fall, begynte å blø, så hun ble sendt til sykehus. Der ble det oppdaget spontanabort og livmorkreft. Så det var hell i uhell. Ingen kan svare på om svangerskapet hadde blitt fullbyrdet om det ikke hadde vært for fallet og kreften. 

Svaret mitt var ikke ment frekt. Leger sier det er ytterst sjelden at friske fostre dør ved at mor faller/får støt mot magen. Grunnen til at jeg skrev var at en må huske på at det at noen kvinner blir gravide langt oppi årene ikke er ensbetydende med bevart fruktbarhet. Mange av slike graviditeter går til grunne pga sykt foster, og hvis man vil ha barn er jo det helt sentralt, man vil ikke bare bli gravid, men få en frisk baby.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Susa skrev:

Mitt svar var heller ikke frekt ment, synes du tolker ting veldig fritt om du mener at jeg skrev at du burde holdt deg unna tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble gravid 43 år. Kom som et sjokk. Var på ultralyd  i uke 5 og de så et lite knøtt inni der og hjertet slo. De kunne se at noe ikke var helt ok men var litt for tidlig og si. Ble advart at når man er så gammel blir det regnet som risikosvangerskap og måtte følges opp mer enn om jeg hadde vært  yngre. Jeg var ekstremt kvalm og dårlig og plutselig stoppet alt opp. Ultralyd i uke 10 bekreftet det de så før at ting var ikke ok og fosteret ikke var levedyktig og hjertet hadde sluttet og slå. Fikk streng beskjed om og ikke prøve igjen. Det er mange det går fint for men risikoen for noe går galt er stor faktisk. 

Du bør kanskje ta opp med legen om det er sjans for at du kan bli gravid. Det som går igjen når man blir gravid seint i 40 årene er at de aller fleste sier det er veldig slitsomt og ha spedbarn i den aldren kontra da de fikk når de var yngre. Det er heller ikke sikkert det vil klaffe for dere med en gang heller. Kanskje man og bør tenke om det er riktig at barn får "gamle" foreldre. 

Anonymkode: eb80d...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble gravid 43 år. Kom som et sjokk. Var på ultralyd  i uke 5 og de så et lite knøtt inni der og hjertet slo. De kunne se at noe ikke var helt ok men var litt for tidlig og si. Ble advart at når man er så gammel blir det regnet som risikosvangerskap og måtte følges opp mer enn om jeg hadde vært  yngre. Jeg var ekstremt kvalm og dårlig og plutselig stoppet alt opp. Ultralyd i uke 10 bekreftet det de så før at ting var ikke ok og fosteret ikke var levedyktig og hjertet hadde sluttet og slå. Fikk streng beskjed om og ikke prøve igjen. Det er mange det går fint for men risikoen for noe går galt er stor faktisk. 

Du bør kanskje ta opp med legen om det er sjans for at du kan bli gravid. Det som går igjen når man blir gravid seint i 40 årene er at de aller fleste sier det er veldig slitsomt og ha spedbarn i den aldren kontra da de fikk når de var yngre. Det er heller ikke sikkert det vil klaffe for dere med en gang heller. Kanskje man og bør tenke om det er riktig at barn får "gamle" foreldre. 

Repeterer meg igjen jeg, siden jeg synes dette innlegget avsluttet så pessimistisk. Veldig trist at vedkommende her mistet i uke ti. Men at en lege kan si at man må ikke prøve igjen, er jo direkte frekt så lenge man ikke står i fare for å bli skikkelig kronisk syk eller dø av graviditeten, da snakker vi om en sunn advarsel. Så igjen. Min mor kom til verden når mormor var 46. Mormor fikk 3 sunne barn etter fylte 40, uten ultralyden og tett oppfølging som vi har i dag. Vil TS ha barn eller i det minste prøve så synes jeg hun skal. Vær forberedt på det værste men håp på det beste er mitt livsmotto!!!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril

Det som går igjen når man blir gravid seint i 40 årene er at de aller fleste sier det er veldig slitsomt og ha spedbarn i den aldren kontra da de fikk når de var yngre. Det er heller ikke sikkert det vil klaffe for dere med en gang heller. Kanskje man og bør tenke om det er riktig at barn får "gamle" foreldre. 

Det er nok individuelt. Selv er jeg i bedre form nå enn da jeg var i 20-åra, og er ikke noe mer sliten nå som 42-åring enn da jeg fikk min første som 31. 

For min del bestreber jeg også en bedre helse og er mer bevisst med både trening og mat nå som jeg er eldre. 

Min lege ba meg bare kjøre på da jeg ble gravid nå sist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Streng beskjed"? Det var rart, det er jo lov å gjøre prøverør i den alderen i Norge, selv om staten ikke betaler for det. Hvis du er frisk ellers høres det ut som om legen prøver å bestemme mer over andres valg enn hun/han kanskje bør.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...