Gå til innhold

Jeg skal flytte ut og forrige leietaker(e) har ikke vasket under dusjen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i leiligheten i noen måneder og skal flytte ut. Det er tydelig at det ikke har vært vasket under dusjen på flere år. Jeg vasket ut av en leilighet en gang hvor dusjkabinettet ikke var flyttet på på minst 3 år, så jeg vet hvordan det kan se ut, men dette var verre. Under der var det noe jeg er ganske sikker på at er rottebæsj. Det var ganske nedstøvet, så det har nok ikke vært rotter der på en stund.

Hva hadde dere gjort? Jeg vil ikke si ifra til utleier før jeg får depositumet mitt, for jeg vil ikke vaske opp andres dritt (bokstavelig talt), og i alle fall ikke når det ser såpass ekkelt ut som det gjør. De kan umulig ha sjekket rengjøringen etter de tidligere leietakerne. Og ja, hvis alt hadde vært gjort helt 100% riktig, så burde jeg sikkert ha sjekket under dusjen før jeg flyttet inn, men man skulle jo tro at utleier for sin egen del hadde sjekket at hele leiligheten var ordentlig rengjort.

Utleier må vel gå til søksmål for å få depositumet mitt?

Anonymkode: 38655...665

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan forlate leiligheten i den stand som du tok den over. :) Aller greiest med bildebevis så klart, men nå høres det jo ut som at det såpass skittent at det er åpenbart at det ikke var rent der da du flyttet inn... Utleier kan så klart sette seg på bakbena, men han vinner uansett ikke, som sagt, tilstanden til leiligheten du flyttet inn i, er den samme du kan forlate den i. :)

Anonymkode: 730e4...10d

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du kan forlate leiligheten i den stand som du tok den over. :) Aller greiest med bildebevis så klart, men nå høres det jo ut som at det såpass skittent at det er åpenbart at det ikke var rent der da du flyttet inn... Utleier kan så klart sette seg på bakbena, men han vinner uansett ikke, som sagt, tilstanden til leiligheten du flyttet inn i, er den samme du kan forlate den i. :)

Håper du har rett, men det finnes jo ingen bevis.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd i leiligheten i noen måneder og skal flytte ut. Det er tydelig at det ikke har vært vasket under dusjen på flere år. Jeg vasket ut av en leilighet en gang hvor dusjkabinettet ikke var flyttet på på minst 3 år, så jeg vet hvordan det kan se ut, men dette var verre. Under der var det noe jeg er ganske sikker på at er rottebæsj. Det var ganske nedstøvet, så det har nok ikke vært rotter der på en stund.

Hva hadde dere gjort? Jeg vil ikke si ifra til utleier før jeg får depositumet mitt, for jeg vil ikke vaske opp andres dritt (bokstavelig talt), og i alle fall ikke når det ser såpass ekkelt ut som det gjør. De kan umulig ha sjekket rengjøringen etter de tidligere leietakerne. Og ja, hvis alt hadde vært gjort helt 100% riktig, så burde jeg sikkert ha sjekket under dusjen før jeg flyttet inn, men man skulle jo tro at utleier for sin egen del hadde sjekket at hele leiligheten var ordentlig rengjort.

Utleier må vel gå til søksmål for å få depositumet mitt?

Jeg hadde tatt den drittjobben og håpet at det gav meg en god dose god karma. Så slipper neste leietaker å få samme ekle opplevelse som meg. 

Anonymkode: 63944...896

• Liker 3
Skrevet

Vær ærlig med huseier, du. Det er mer sannsynlig det gis forståelse for det da, enn om du bare lar det ligge og tar depositumet og etterlater en uhyggelig overraskelse til eieren etterpå. Spesielt om det er så ille som du sier, og tydelig at det ikke kan ha blitt sånn på den korte tiden du har bodd der.

Du hadde som du sier et ansvar selv og sjekke dette før du flyttet inn. Det å stikke av fra problemet vil gi både deg og eier en dårlig følelse av det hele.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det står spesifikt i loven at selv om leiligheten var skitten når du tok over må den være ren når du flytter.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper du har rett, men det finnes jo ingen bevis.

Hen tar feil, du må vaske leiligheten når du flytter uansett om den var skitten. Det står spesifikt i loven at den må vaskes selv om den var skitten når du flyttet inn. Hvis du flytter inn i en skitten leilighet er riktig prosedyre å be dem om å vaske eller om å få redusert husleie. 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, amativeReflection skrev:

Det står spesifikt i loven at selv om leiligheten var skitten når du tok over må den være ren når du flytter.

Av nysgjerrighet, hvor står dette? Det nærmeste jeg klarer å finne er: 

http://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§10-2

"Er ikke annet avtalt, skal husrommet med tilbehør være ryddet, rengjort og i samme stand som ved overtakelsen"

Anonymkode: bff16...f29

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...