Gjest Lompa Skrevet 5. november 2004 #1 Del Skrevet 5. november 2004 Er det noen som har den, evt en link til den. Vi har en liten religionsdiskusjon her på jobben nå, og ingen som kan huske den... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zim-zum Skrevet 7. november 2004 #2 Del Skrevet 7. november 2004 Det riktige navnet på det som kalles den alternative trosbekjennelsen er den nikenske trosbekjennelsen, og brukes ved høymesse og dåp. Her er den: Vi tror på én Gud, den allmektige Far, som har skapt himmel og jord, alt synlig og usynlig. Vi tror på én Herre, Jesus Kristus, Guds enbårne Sønn, født av Faderen før alle tider, Gud av Gud, lys av lys, sann Gud av sann Gud, født, ikke skapt, av samme vesen som Faderen. Ved ham er alt blitt skapt. For oss mennesker og til vår frelse steg han ned fra himmelen, og ved DHÅ og av jomfru Maria ble han menneske av kjøtt og blod. Han ble korsfestet for oss under Pontius Pilatus, led og ble begravet, oppstod dent tredje dag etter Skriftene og fór opp til himmelen, sitter ved Faderens høyre hånd,skal komme igjen i herlighet for å dømme levende og døde, og hans rike skal være uten ende. Vi trof på DHÅ, som er Herre og gjør levende, som utgår fra Faderen og Sønnen, tilbes og æres sammen med Faderen og Sønnen, og som har talt gjennom profetene. Vi tror på én hellig, allmenn og apostolisk kirke. Vi bekjenner én dåp til syndenes forlatelse, og venter de dødes oppstandelse og et liv i den kommende verden. Amen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lompa Skrevet 8. november 2004 #3 Del Skrevet 8. november 2004 Takk, men det var ikke akkurat den jeg var på jakt etter. Den jeg tenkte på er jeg redd enkelte kristne vil se på som nærmest blasfemisk. Den begynner vel omtrent slik: Jeg tror på MENNESKET Jesus Kristus... Den går mer på det rent menneskelige, ikke så mye fokus på det guddommelige... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. november 2004 #4 Del Skrevet 8. november 2004 Du må nok spesifisere mye mer hva du mener med alternativ trosbekjennelse. Det finnes hundrevis av trosbekjennelser. Det har gjennom historien vært ulike retninger som har vektlagt Jesu menneskelighet og gått mot tonaturslæren slik de tradisjonelle trosbekjennelsene har beskrevet den. Adoptianismen fra tidlig middelalder er en av disse retningene. Nå for tiden er et eksempel på vektlegging av Jesu ene natur den læren man finner hos Unitarene. Er det en unitarisk trosbekjennelse du er ute etter, kan du finne en på engelsk på sidene til http://www.unity.org Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå