waco Skrevet 28. juni 2016 #1 Skrevet 28. juni 2016 Hei jeg leser i dagbladet her at i følge en undersøkelse gjort av ungkost spiser unger idag 200 gram sjokolade og bare 160 gram fisk i uka. Nå må dere skjerpe dere littegranne dere foreldre. Hva er jeg leser om? Hvorfor så uoppdragne? Vet dere ikke at et sunt og godt kosthold settes allerede i barndommen? Er det dere selv som er dårlige forbilder, - spiser dere selv mer godteri enn fisk og derfor lærer barna dine uvanene deres? Kan dere ikke fortelle meg hvorfor dere ikke synes kosthold er viktig nok? Nå vet jeg at ikke alle dere er dårlige foreldre, men jeg må si jeg blir veldig bekymret når jeg leser slike triste nyheter i avisen. Jeg vil gjerne høre fra en av dere foreldre som kjenner dere igjen, - er det at det er ungen som bestemmer og er sjefen i huset? Jeg skjønner det bare ikke jeg. 6
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #2 Skrevet 28. juni 2016 Sånn som jeg ser det, er det nesten panisk sunt kostholdsvett ute å går. Å spise en bit sjokolade for mye er jo på grensen til barnemishandling. Iallefall her. Det er prestisje i å ha unger som fortsatt ikke vet hva Nugatti er når de fyller 12 år. Her skal det være økologisk, balansert, übersunt og lokalt. Sukkerfrie bursdager, pølse-boikott. For meg vipper det over i motsatt ende ifht hva TS fremlegger. Anonymkode: cb0db...771 13
Charlene87 Skrevet 28. juni 2016 #3 Skrevet 28. juni 2016 sikkert fordi det er enklere å gi dem sjokolade enn fisk, det er også mer tilgjenlig. Er så mange late foreldre, eller så kan de ikke lage mat. Har ikke tid, fordi de jobber mye , eller så har ikke kunnskapen som trengs.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #4 Skrevet 28. juni 2016 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn som jeg ser det, er det nesten panisk sunt kostholdsvett ute å går. Å spise en bit sjokolade for mye er jo på grensen til barnemishandling. Iallefall her. Det er prestisje i å ha unger som fortsatt ikke vet hva Nugatti er når de fyller 12 år. Her skal det være økologisk, balansert, übersunt og lokalt. Sukkerfrie bursdager, pølse-boikott. For meg vipper det over i motsatt ende ifht hva TS fremlegger. Anonymkode: cb0db...771 Slik er det som regel bare utad - man skriver helst om det som virker perfekt. Mange av de som skriver her og andre steder fremhever at de spiser sunne, hjemmelagde middager, men skriver ingenting om at de spiser nugatti til både frokost og lunsj i helgen f.eks. Mange med veldig små barn roper også høyt om økologisk, hjemmelaget barnemat, men tier som regel når hverdagen kommer med barnehagebarn, og pølser og pose-potetmos blir den enkle utveien både en og to dager i uka. Og hittil har jeg ennå til gode å være i en sukkerfri bursdag med ungene, selv om de fleste har begynt å ha et sunnere alternativ, f.eks frukt og grove pizzasnurrer i stedet for bare billig-pølser og smågodt. Det var en annen undersøkelse ute nå også, der 44% (?) av de spurte svarer at de følger rådene for minst 30 min fysisk aktivitet hver dag. Mulig man har truffet på den gruppen det stemmer for akkurat i undersøkelsen, men det er på ingen måte representativt for de fleste. Men blir man spurt, så er det lett å svare ja, for å virke bra nok. Anonymkode: 77262...6de
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #5 Skrevet 28. juni 2016 Ikke alle er glad i fisk, er mye annet som er Sundt å spise også, en dag i uka synes jeg ikke er så ille. Anonymkode: e7d37...b8e 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #6 Skrevet 28. juni 2016 Alt med måte osv, men 200 g sjokolade er jo den største sjokoladeplaten man vanligvis får kjøpt i butikken. Jeg synes det er mye for en unge på en uke. Egentlig mye for en voksen også, men det er jo en annen sak. Anonymkode: 8de7a...3ad 6
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #7 Skrevet 28. juni 2016 Jepp ungene mine spiser mer sjokolade enn fisk i uken. Har prøvd i alle år å få i dem fisk, men de bare brekker seg, og pirker i maten. Og siden jeg ikke har veldig god råd, velger jeg heller å bruke pengene på annen sunn mat, som kjøtt, kylling og grønnsaker som faktisk blir spist, en masse fisk som ender i søpla. Men ja de får sjokolade på lørdager, og dermed blir det mer av det enn av fisken.... Anonymkode: 44540...218 3
skruf Skrevet 29. juni 2016 #8 Skrevet 29. juni 2016 Jeg har aldri vært superstreng på at mine barn ikke skal få søtsaker eller usunne ting. Men, de får lørdagsgodt (ikke ubegrenset) og nugatti på brødskiva når det er helg. Er vi på reisefot til varmere strøk så blir det både is og godteri hver dag. I hverdagene derimot så er det sunn mat som gjelder og jeg lager alt fra bunnen selv. Både pga da vet jeg hva som er i maten og pga matallergi til minsten. Fisk har vi flere ganger i uken, men de ukene eldstejenta er hjemme så blir det fiskemat (fiskekaker, fiskegrateng, fiskeboller) da hun hater ren fisk. Yngste derimot elsker fisk og craver fisk hvis det går noen dager uten (hun er litt merkelig sånn, liker ikke pizza, hamburgere, taco...men fisk og rent kjøtt derimot..). En gyllen middelvei tror jeg er veien å gå. Hvis man er for streng og ikke lar barna få noe usunt så tror jeg de vil endre opp med å kjøpe i smug når de blir tenåringer og får mere tilgang på egne penger, og likedan at de slår seg helt løs den dagen de flytter for seg selv.
waco Skrevet 2. juli 2016 Forfatter #9 Skrevet 2. juli 2016 Den 28.6.2016 at 21.28, AnonymBruker skrev: Sånn som jeg ser det, er det nesten panisk sunt kostholdsvett ute å går. Å spise en bit sjokolade for mye er jo på grensen til barnemishandling. Iallefall her. Det er prestisje i å ha unger som fortsatt ikke vet hva Nugatti er når de fyller 12 år. Her skal det være økologisk, balansert, übersunt og lokalt. Sukkerfrie bursdager, pølse-boikott. For meg vipper det over i motsatt ende ifht hva TS fremlegger. Anonymkode: cb0db...771 Er det derfor ungene dine spiser mer sukker enn fisk fordi at "slik du ser det" er det nesten panisk sunt kostholdsvett ute og går? 7
waco Skrevet 2. juli 2016 Forfatter #10 Skrevet 2. juli 2016 Den 28.6.2016 at 21.35, Charlene87 skrev: sikkert fordi det er enklere å gi dem sjokolade enn fisk, det er også mer tilgjenlig. Er så mange late foreldre, eller så kan de ikke lage mat. Har ikke tid, fordi de jobber mye , eller så har ikke kunnskapen som trengs. Den slags omsorgssvikt bør rapporteres til barnevernet dersom man kommer over slikt. Bør vi ha en slags melde side på internett hvor barn kan angi sine uoppdragne foreldre? 2
waco Skrevet 2. juli 2016 Forfatter #11 Skrevet 2. juli 2016 Den 28.6.2016 at 22.46, AnonymBruker skrev: Ikke alle er glad i fisk, er mye annet som er Sundt å spise også, en dag i uka synes jeg ikke er så ille. Anonymkode: e7d37...b8e Den 28.6.2016 at 22.35, AnonymBruker skrev: Slik er det som regel bare utad - man skriver helst om det som virker perfekt. Mange av de som skriver her og andre steder fremhever at de spiser sunne, hjemmelagde middager, men skriver ingenting om at de spiser nugatti til både frokost og lunsj i helgen f.eks. Mange med veldig små barn roper også høyt om økologisk, hjemmelaget barnemat, men tier som regel når hverdagen kommer med barnehagebarn, og pølser og pose-potetmos blir den enkle utveien både en og to dager i uka. Og hittil har jeg ennå til gode å være i en sukkerfri bursdag med ungene, selv om de fleste har begynt å ha et sunnere alternativ, f.eks frukt og grove pizzasnurrer i stedet for bare billig-pølser og smågodt. Det var en annen undersøkelse ute nå også, der 44% (?) av de spurte svarer at de følger rådene for minst 30 min fysisk aktivitet hver dag. Mulig man har truffet på den gruppen det stemmer for akkurat i undersøkelsen, men det er på ingen måte representativt for de fleste. Men blir man spurt, så er det lett å svare ja, for å virke bra nok. Anonymkode: 77262...6de Dere burde se på hellstrøm på tv3 da kan dere forstå at det handler om vaner dette her. 1
waco Skrevet 2. juli 2016 Forfatter #12 Skrevet 2. juli 2016 Den 28.6.2016 at 23.06, AnonymBruker skrev: Jepp ungene mine spiser mer sjokolade enn fisk i uken. Har prøvd i alle år å få i dem fisk, men de bare brekker seg, og pirker i maten. Og siden jeg ikke har veldig god råd, velger jeg heller å bruke pengene på annen sunn mat, som kjøtt, kylling og grønnsaker som faktisk blir spist, en masse fisk som ender i søpla. Men ja de får sjokolade på lørdager, og dermed blir det mer av det enn av fisken.... Anonymkode: 44540...218 Du vet at du er ansvarlig for denne omsorgssvikten? Kan du ikke lage god fisk da? Sette fisk på grillen eller lage en hjemmelagd fiskegrateng? Det å hele tiden ha sjokolade i hjemmet når man har dårlig råd henger ikke på greip. Forklar meg den? Sjokolade er dyrt! Det er noe de rike kan kose seg med. Vi alminnelige som nesten ikke har råd til fisk har ihvertfall ikke råd til godteri og sjokolade?? 2
waco Skrevet 2. juli 2016 Forfatter #13 Skrevet 2. juli 2016 Den 29.6.2016 at 7.28, skruf skrev: Jeg har aldri vært superstreng på at mine barn ikke skal få søtsaker eller usunne ting. Men, de får lørdagsgodt (ikke ubegrenset) og nugatti på brødskiva når det er helg. Er vi på reisefot til varmere strøk så blir det både is og godteri hver dag. I hverdagene derimot så er det sunn mat som gjelder og jeg lager alt fra bunnen selv. Både pga da vet jeg hva som er i maten og pga matallergi til minsten. Fisk har vi flere ganger i uken, men de ukene eldstejenta er hjemme så blir det fiskemat (fiskekaker, fiskegrateng, fiskeboller) da hun hater ren fisk. Yngste derimot elsker fisk og craver fisk hvis det går noen dager uten (hun er litt merkelig sånn, liker ikke pizza, hamburgere, taco...men fisk og rent kjøtt derimot..). En gyllen middelvei tror jeg er veien å gå. Hvis man er for streng og ikke lar barna få noe usunt så tror jeg de vil endre opp med å kjøpe i smug når de blir tenåringer og får mere tilgang på egne penger, og likedan at de slår seg helt løs den dagen de flytter for seg selv. Veldig bra og ha en gylden middelvei og det å lage sunn mat man lager alt fra bunnen av. Flott, jeg skjønner ikke hvorfor dere andre ikke an være litt mer som skruf i stedet for å bare skryte over mye sjokolade ungene deres klarer å spise fordi de ikke liker fisk?
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #14 Skrevet 2. juli 2016 10 minutter siden, waco skrev: Er det derfor ungene dine spiser mer sukker enn fisk fordi at "slik du ser det" er det nesten panisk sunt kostholdsvett ute og går? Eh, nei. Vi prøver på sunt vett og et balansert kosthold. Det inkluderer fisk OG nugatti på lørdagsmorgen! Det inkluderer grønnsaker til middag OG sjokoladekake med sukker i festlige lag! Tenk det, at man kan kombinere det sånn! Det er de rundt meg hvor mange foreldre ser ut til å gå av skaftet om det nevnes nugatti på brødskiven i det hele tatt! Og hvor brødet må helst skal være så grovt at det nesten er svart! Vi går for sunn fornuft og alt med måtehold! Hvorfor må alt være så sort/hvitt?? Anonymkode: cb0db...771 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #15 Skrevet 2. juli 2016 Nå er det ikke sånn at det automatisk er så sunt med fisk heller, det blir mye tungmetaller og miljøgifter for en liten kropp. TRAN derimot, er renset for dette, og forsket mye på. Det er uten tvil sunt. Sjokolade er mest usunt pga sukkeret, kakao er verdig sunt for kroppen. Det stor forskjell på godteri som seigmenn, og sjokolade. Mener det er viktig å ha riktig perspektiv her, før man blir så oppgitt... Anonymkode: 7ffa6...62f
♥Missy♥ Skrevet 2. juli 2016 #16 Skrevet 2. juli 2016 Her liker ikke barna fisk, en ting er smaken, men det ene barnet blir fysisk dårlig av fisk. Men fiskekaker går sånn delvis greit, og gjør det slik at man smaker på maten som blir servert. Ellers lager vi ikke posemat, og bruker mye salat til maten som serveres. Nugatti Zero har vi også, og da ei brødskive med det og ei med noe annet. Barna har fått tran helt fra de var babyer, hver eneste dag. De får også lørdagsgodt, og is og litt ekstra ved spesielle anledninger og ferier:)
2shy Skrevet 9. juli 2016 #17 Skrevet 9. juli 2016 Den 2. juli 2016 at 13.58, AnonymBruker skrev: Eh, nei. Vi prøver på sunt vett og et balansert kosthold. Det inkluderer fisk OG nugatti på lørdagsmorgen! Det inkluderer grønnsaker til middag OG sjokoladekake med sukker i festlige lag! Tenk det, at man kan kombinere det sånn! Det er de rundt meg hvor mange foreldre ser ut til å gå av skaftet om det nevnes nugatti på brødskiven i det hele tatt! Og hvor brødet må helst skal være så grovt at det nesten er svart! Vi går for sunn fornuft og alt med måtehold! Hvorfor må alt være så sort/hvitt?? Anonymkode: cb0db...771 Hvordan i all verden er nugatti hver lørdag en del av "sunt vett" og "balansert kosthold"? Det går fint an å ha et avslappet forhold til mat og gi ungene godsaker, uten å trykke i dem regelrett dritt. Lag sjokoladepålegg selv, det er gjort i en fei og smaker godt. 3
2shy Skrevet 9. juli 2016 #18 Skrevet 9. juli 2016 Den 2. juli 2016 at 13.43, waco skrev: Den slags omsorgssvikt bør rapporteres til barnevernet dersom man kommer over slikt. Bør vi ha en slags melde side på internett hvor barn kan angi sine uoppdragne foreldre? Jeg syns dette er et veldig interessant (og komplisert) tema, barnas kosthold og omsorgssorgssvikt. Vi har mye mer kunnskap i dag om hvordan kosthold påvirker barn, både fysisk og emosjonellt. Jeg gir meg ende over over foreldre som er hysteriske over barna sine som er så syke hele tiden, mens de ikke evner å gi barna annet enn ferdigmat, saft, og kjeks. Jeg spyr av unnskyldinger som "dårlig råd" og "har ikke ork". Det trenger ikke være dyrt å spise riktig, og har man satt barn til verden har man vitterlig et ansvar for å gi de best mulig kår. Det er en stor misforståelse at det tar lang tid å lage sunn mat! Det vil alltid være delte meninger om hva som er sunt og ikke sunt, men vi har vel kommet såpass langt i utviklingen at vi vet at REN mat med mye grønt er best for kroppen. Dette har ingenting med hysteri å gjøre, bare med godt vett å gjøre. 6
Marie90 Skrevet 9. juli 2016 #19 Skrevet 9. juli 2016 15 minutter siden, 2shy skrev: Hvordan i all verden er nugatti hver lørdag en del av "sunt vett" og "balansert kosthold"? Det går fint an å ha et avslappet forhold til mat og gi ungene godsaker, uten å trykke i dem regelrett dritt. Lag sjokoladepålegg selv, det er gjort i en fei og smaker godt. Jeg er enig, dette handler jo om forskjellige standarder og at avvik fra ens egne standarder blir "hysteri". Hvordan man spiser (og lever generelt) er jo ofte et produkt av oppvekst m.m. og det er en grunn til at man har det som man har det. Er man vokst opp med Nugatti på brødskiven og pølse og lompe til middag så er dette "naturlig" i hvert fall en gang i uken. Og man kan trykke i seg et dagsbehov verdt kalorier i snacks og godteri lørdag kveld. For det er bare helg en gang i uken, eller hva? Hadde det totale sukkeret og mettede fettet vært spredt gjennom uken, hadde det fortsatt vært for mye. Jeg har ikke vokst opp i noe økologisk, glutenfritt og "übersunt" hjem. Tenker jeg da. Hjemmelaget mat som er laget innen rimelig tid av en mor som jobber, med relativt gode råvarer og grønnsaker til hvert måltid. Nå har vi i tillegg en matvareindustri som har kommet opp med nye alternativer for oss - yoghurter og kesam med ekstra protein, som kan blandes til sunn dip eller dunne desserter. På internett ligger det titusenvis av oppskrifter, blogger og guider til et sunt kosthold, selv på budsjett. Alt er tilgjengelig - uansett utdannelsesnivå. Det har skjedd så mye som kan strippe vekk de tidligere forskjellene.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #20 Skrevet 9. juli 2016 2 minutter siden, Marie90 skrev: Jeg er enig, dette handler jo om forskjellige standarder og at avvik fra ens egne standarder blir "hysteri". Hvordan man spiser (og lever generelt) er jo ofte et produkt av oppvekst m.m. og det er en grunn til at man har det som man har det. Er man vokst opp med Nugatti på brødskiven og pølse og lompe til middag så er dette "naturlig" i hvert fall en gang i uken. Og man kan trykke i seg et dagsbehov verdt kalorier i snacks og godteri lørdag kveld. For det er bare helg en gang i uken, eller hva? Hadde det totale sukkeret og mettede fettet vært spredt gjennom uken, hadde det fortsatt vært for mye. Jeg har ikke vokst opp i noe økologisk, glutenfritt og "übersunt" hjem. Tenker jeg da. Hjemmelaget mat som er laget innen rimelig tid av en mor som jobber, med relativt gode råvarer og grønnsaker til hvert måltid. Nå har vi i tillegg en matvareindustri som har kommet opp med nye alternativer for oss - yoghurter og kesam med ekstra protein, som kan blandes til sunn dip eller dunne desserter. På internett ligger det titusenvis av oppskrifter, blogger og guider til et sunt kosthold, selv på budsjett. Alt er tilgjengelig - uansett utdannelsesnivå. Det har skjedd så mye som kan strippe vekk de tidligere forskjellene. Men jeg ser ofte folk som spiser usunt og skeier ut en gang i uken som ser mye bedre og penere ut enn de som driver med skikkelig helehysteri. Anonymkode: bcfda...46c 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå