Gå til innhold

hvordan merke om et barn er hyperaktiv eller ikke?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

er det noe man kan gjøre for å teste dette ut?

hos legen?

noen ganger lurer jeg på om mitt barn er det, han er veldig utålmodig og rastløs av seg, men han er ikke mer enn to år da...

kanskje han bare har begynt på trassalderen, han er veldig vanskelig for tiden, vil ikke kle på seg, vil ikke pusse tenner, og prøver å stikke av når jeg skal skifte bleier på ham.. er litt sliten for tiden, noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du!

Tror enhver av oss kan føle at vi har hyperaktive 2-åringer... :babygutt:

Hvordan er han når han skal sove? Er han grei å legge, og sover han hele natta?

Hvordan oppfører han seg når han gjør noe galt? Skjønner han at han har gjort noe galt, f.eks?

Tenk litt over det...Men uansett er unger i den alderen utrolig aktive, så jeg ville ikke ha bekymret meg så veldig, egentlig.De er i "den rette alderen" både når det gjelder trass og aktivitet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det der høres ut som en helt normal toåring, ja!

Men er du bekymret så ta en tur på helsestasjonen eller be om en prat i barnehagen hans!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skidrow(ikke logget)

det kan ikke påvises sikkert om en på 2 år er hyperaktiv sies det.

men en vanlig test jeg lærte på et kurs ang hyperaktive barn gir jeg deg noen få utdrag av her.

klarer ikke leke med samme ting i 20 min.

skifter stadig venner.

kan ikke vente på tur.

rastløs , løper selv når barnet er så sliten at det sovner om det setter seg ned.

lytter ikke når noen svarer på det barnet spør om.

som du ser er det ikke let og skulle ta denne testen på en 2 åring , alle kriteriene stemmer...

så test for hyperaktevitet blir sjelden gitt barn under 6 år , i noen tilfeller brukes det på barn ned til 4 år men da blir det ikke gitt en endelig diagnose.

mer kan lese på http://www.atferd.no gå til linker.

http://www.atferd.uio.no/prosjektet.html det er også en bra side om du roter lit rundt..

lykke til og husk at barn skal kunne bevege seg uten at det betyr noe galt , om de ikke spretter rundt burde du heller bli bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Heisann du,

det er for tidlig å teste 2-åringer. Det er mulig å teste fra 3-års alderen, men også da er det tidlig. Har sett en film om en professor som jobber med dette (har satt diagnose på over 300 stk), og han sa at den yngste var 3 år og 2 mnd gammel Personlig syns jeg dette høres veldig tidlig ut, men nå er jo ikke jeg noe professor da :wink:

Men jeg er mor, til en vilter krabat på litt over 3 år :-)

Han er veldig aktiv, trassig (går litt i perioder), har dårlig tid til det meste (leker aldri med noe i over 20 minutter!) og har litt problemer med å sitte i ro i samlingsstunden i barnehagen. Man skulle nesten tro at han var en smule hyper ja, men jeg er ikke bekymra for det. Vet at det er mange flere barn som er akkurat på samme måte, og han er innenfor "normalen" i forhold til alderen.

Jeg tror nok at det med tenner kan virke inn, slik som du sier. Sønnen min slet veldig med tennene, gjorde han grinete og frustrert.

I tillegg har krabaten din oppdaget at man faktisk har en egen vilje, og denne skal han teste ut. Min sønn begynte også trassinga i 2 års alderen.

Sønnen din løper fra deg- det gjorde min sønn og. I dag gjør han ikke det lenger. Pussing av tenner var pyton en periode, nå går det som en lek. Podene høres veldig like ut :)

Hvordan sover han? Hyperaktive barn sover gjerne veldig lite, selv om de egentlig trenger like mye søvn som andre. Liker han å sitte på fanget og kose? Hyperaktive barn har som regel aldri tid til det (Dette er forresten opplysninger jeg har fått fra denne professoren, husker ikke navnet hans).

Selv om du finner flere kriterier som skulle tilsi hyperaktivitet, tror jeg ikke du trenger å bekymre deg.

Ta likevel kontakt med helsestasjonen hvis du vil ha en "second opinion". Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

det er veldig sjelden han liker å sitte på fanget å kose, da må det skje noe spennende- en bok eller reklame på tv :ler:

han blir også veldig surhvis han ikke får viljen sin- f.eks hvis jeg ikke vil gi ham saft eller oboy, da blir han sint da- griner og legger seg ned og sparker med føttene, det tok meg flere dager å avvenne ham med det, selv dager etterpå nektet han å drikke vann, men har gitt opp nå. jeg er sjefen der tror jeg han har forstått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min ble født for tidlig og det førte til at jeg var litt engstelig for om han kunne bli hyperaktiv. Han var og er veldig aktiv, men nå som han er tre og et halvt er det ikke tvil om at han er frisk som en fisk.

Tror det er vanskelig å si noe sikkert så tidlig som i to års alderen... også fordi hyperaktivitet vel er en slags sekkebetegnelse på mange forskjellige diagnoser.

For meg høres sønnen din ut som et aktivt, men ikke hyperaktivt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du med "hyperaktiv" lurer på om han har adhd, så kjennetegnes dette ved konsentrasjonssvikt, oppmerksomhetssvikt, hyperaktivitet med dårlig impulskontroll.

For at en slik diagnose kan settes, må han oppfylle minst 6 av 9 kriterier på konsentrasjonssvikt og minst 6 av 9 kriterier på hyperaktivitet/impulsivitet, som har vedvart minimun 6 måneder og som kommer til uttrykk på flere enn en arena. (vanskene sees både hjemme og i barnehgaen/skolen, for eksempel).

Som andre sier er han vel ung for å kunne få en slik diagnose (skjønt historien til barn med diagnose viser at de hadde tydelige tegn ofte til og med som spebarn). Det at du opplever han som hyper nå, kan være et tegn på slik problematikk, men det kan likegjerne være tegn på at han rett og slett er veldig aktiv, i trass, har noe som plager seg, tester ut dine grenser, etc. Noen barn er veldig aktive i perioder, noen mennesker er veldig aktive hele livet, uten at det nødvendigvis betyr at de bør ha en diagnose..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...