Gå til innhold

Dugnader ol. i privat Barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har datteren våt i privat barnehage. Da har vi angivelig forpliktet oss til å bli med på min 9 timer dugnadsarbeid i året.

Disse dugnadene er alltid lagt til lørdager, noe vi ikke får til. Så nå er året snart slutt og jeg innser at vi ikke har bidratt noe i det hele tatt. Barnehagen snakekt om bøter til de som ikke har fylt timene, og vurderer da og ta summer som tilsvarer det det koster i timen å ha vaskehjelp, håndverkere. Ganger ni blir dette en ganske høy sum.

Idag fikk jeg vite at vi kunne fks vaske ned barnehagen evt på kveldstid i uka, hvis vi ville det. Dette var nemlig noe som burde vært gjort to ganger i året, og det er ikke noe den daglige vaskedama eller de ansatte i bhg gjør. Det er foreldrene som må gjøre, i likhet med beising, monteringer ol. rundt om i bhg.

Er det vanlig i private bhg at foreldrene gjør sånt eller? Jeg vil gjerne bidra jeg, men hadde mer sett for meg kake baking ol....

Noen synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da vi hadde vår datter i privat bhg var vi med på dugnad. Husker ikke at det var nevnt i kontrakten med barnehagen, men vi stillte - dog var det en ettermiddag i uken, og det var snakk om 2-3 timer. 9 timer syntes jeg hørtes bortimot LATTERLIG ut, og at dere skal betale tilsvarende vaskehjelp eller håndtverkere høres nokså snodig ut.... Jeg ville ikke uten videre gått med på det nei....

Skrevet

Sønnen min gikk i privat bhg. Og der var det dugnad som gikk på alt som hadde med oppussing og vasking og slikt å gjøre.

For meg så var det også slik at jeg ikke fikk vært med på dugnadene - det var noen av dem, men det kom alltid noe i veien. Men jeg husker ikke om vi skrev under på at vi forpliktet oss til x antall timer heller. Ikke fikk jeg noen "bot" heller, selv om jeg hadde betalt bort den dårlige samvittigheten om jeg kunne gjort det...

Det var vasking, olje garderobene, sy gardiner, vaske utvendig, sette opp leker, måke på vinteren og slike ting som gikk under dugnadsarbeid der.

Skrevet

Vi har vår og høstdugnad i vår barnehage, hvert år.

Foreldrene jobber og barna koser seg. Arbeidsoppgavene bruker å være luking, planting av frø/løk, malearbeid, snekkerarbeid, nedvasking av bhg, pusse ned/olje bord&benker mm.

Så har vi god mat og kaker og har det skikkelig hyggelig. Dugnad er veldig sosialt og en god anledning for oss foreldre å bli bedre kjent!

Har man ikke anledning til å komme (vi vet datoen et halv år i forvegen), kan man gjøre alternativ dugnad når det dukker opp arb. oppgaver i bhg.

Det er da ikke annet enn rettferdig at alle skal delta!!!

Med tanke på de andre foreldrene, og at dere har valgt privat barnehage der det forventes dugnadsarb. av foreldrene, ser jeg ikke problemet med at dere må stille en kveld, eller betale andre for å gjøre den jobben!

Viss det er snakk om EN dugnad dere ikke kunne, er det en ting. Men gjentar det seg, forstår jeg at bhg kan bli litt frustrete!

Ingen liker vel unna-sluntrere?!

Skrevet

Kunne godt tenkt meg å være med på en dugnad av den typen sommerfuglene forteller om, men 9 timer hardt pliktarbeid høres drøyt ut synes jeg.

Skrevet

Jeg jobber i privat barnehage, og i plasskontrakten vi har med foreldrene står det at de forplikter seg til dugnadsarbeid. Dersom en ikke fyller en kontrakt som er inngått må man regne med å måtte betale for det.

Dette er vanlig praksis i de aller fleste private barnehager.

Skrevet

Vi har barnet vårt i en privat familiebarnehage. Vi foreslo selv på foreldremøte å ha dugnad for å oppgradere uteområdet til barna, som er i hagen til den ene som driver barnehagen. Hun lar ungene herje i hagen sin, og da syntes vi det var ganske fair å hjelpe til med en opprustning som vi syntes kunne trenges. Alle foreldrene stilte opp. Jeg synes også det er rimelig at de som ikke stiller opp på dugnad må bidra økonomisk. Det er ikke rettferdig at noen alltid skal slippe unna jobben. Hvis du er uenig i kontrakten kan du jo ta opp det i et dertil egnet forum, eller foreslå dugnader på andre ukedager enn lørdag, eller bare stille opp på den foreslåtte nedvaskingen? Dette er jo ikke verre for deg enn for de andre foreldrene.

Skrevet

Vi må betale 500 kr om vi ikke møter opp på dugnad. Vi forplikter oss til 2 av 3 dugnader på ett år. Vi ser ikke på dette som ett problem?

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi har hatt begge guttene våre i privat barnehage. Der har vi deltatt på ca. 2 dugnader prlig. Dugnadene består av vedlikehold, maling, pussing av bord benker, oppgradering av utearealet osv.

I barnehagen vår er det to ansatte som er ansvarlig for dugnader. De håndplukker foreldrene til dugnader ut i fra lister om hva vi jobber med og hva vi er flinke til. Dette gjør at dugnadene blir veldig effektive og mye blir gjort.

Synes det er helt greit å delta på et par dugnader hvis dette kan være med å holde barnehageprisen nede. :)

Gjest Embla s
Skrevet

I en privat barnehage jeg kjenner til må hvert foreldrepar vaske vinduer på avdelingen to ganger i året, være med på vaske-dugnad (dvs vaske ned hele avdelingen) og være med på jobb ute (høstrengjøring, vaske barnehagehuset utvendig, plante, reparere, beise, etc). I tillegg er det ulike arangemanger som går på dugnad (sommerfest, etc)

Tror dette dreier seg om mer enn 9 timer per år. Og det er greit, man slipper å betale for en vaktmester eller malefirma/vaskefirma som ellers måtte gjøre jobben. Hvis noen foreldre ALDRI kan, er det rett og rimelig at de betaler. Tid er penger, og det er vel ingen småbarnsforeldre som har fritidsproblemer i helgene? Ganske mange foreldre gjør utrolig stor innsats på dugnader, på bekostning av andre ting, selvfølgelig. Dermed er det fryktelig urettferdig at noen skal slippe unna fordi det "ikke passer dem"...

Hadde jeg vært dere ville jeg betalt uten å mukke!

ps: Hva syns dere hadde vært rimelig da? At de andre foreldrene jobber men at dere slipper unna? Eventuelt, syns dere at barnehagen ikke trenger å rundvaskes, beises og fikses? Eller er dette noe dere syns barnehageansatte bør gjøre i arbeidstiden? Eller som ekstra "kosearbeid" i fritiden sin???

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi har også barnet vårt i privat barnehage. Jeg kan ikke huske å ha sett noe om dugnadsplikt. Sist gang det var dugnad skulle det være utdrikningslag for mannen og jeg skulle i vielse så vi kunne ikke være med (vi får alltid vite dette veldig sent) vi fikk beskjed om at dette var helt greit, vi kunne gjøre andre ting på kvelden om vi ville...Nå ble det aldri sånn, men heller at mannen hjelper til med elektriske ting når det trengs..syns det fungerer ypperlig. Selvfølgelig skal man hjelpe til når det er dugnad, men syns også det kan være et alternativ hvor man betaler en sum om man ikke kan være med så får man bidratt likevel. Og, ikke minst slippe å bli uglesett at de foreldrene som lever og ånder for barnehagen og ikke kan skjønne at andre har andre ting å prioritere.

Skrevet

Vi har også barn i privat barnehage, og det er dugnad to ganger i året. Hver dugnad fordeles over to kvelder, slik at flest mulig skal ha mulighet til komme (man kan velge hvilken kveld).

Likevel er det slett ikke alle som stiller, og det syns jeg faktisk er ganske frekt.

Nå i høst stod mannen min i timesvis i øsregn og tømte to sandkasser for sand. Du verden hvor mye enklere den jobben hadde vært om 14 hadde stilt i stedet for 4.

I denne barnehagen er det ikke kontraktsfestet dugnadsplikt, og ei heller sanksjoner for dem som ikke stiller. men en dugnad er jo nettopp at alle hjelper til for fellesskapet beste.

Om man ikke stiller, og synes ens egen fritid er så veldig mye viktigere enn andres, er det minste man kan gjøre å betale noen for å gjøre den jobben man selv ikke gidder.

Gjest Anonymous
Skrevet
Om man ikke stiller, og synes ens egen fritid er så veldig mye viktigere enn andres, er det minste man kan gjøre å betale noen for å gjøre den jobben man selv ikke gidder.

:enig_animasjon: :klappe:

Hvis jeg hadde vært i en situasjon der jeg absolutt ikke hadde anledning til å stille opp ville jeg ha spurt hvordan jeg kunne yte min skjerv, jeg.

Skrevet

De ansatte er der for å ta vare på barna, ikke bruke oppmerksomhet og tid på raking og beising.

Skrevet

Helt enig med Embla!

Det er fryktelig irriterende og demoraliserende når det er noen som ALDRI er med. Dere kan vel vise litt initiativ selv om dere ikke kan på fastsatte dager. Ta med gardiner hjem til vask, bruke noen ettermiddagstimer utenom dugnadstiden osv.

Sist det var dugnad i barnehagen til min minste (det skulle ryddes til 17. mai) var det en som møtte opp - og det var meg!

Og 9 timer i løpet av ett år er vel ikke allverden??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...