Gå til innhold

Hvordan er det mulig å være syk (ME) hvis alle blodprøver ++ ser fine ut ?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke virkelig ikke det her. Om alle blodprøver og undersøkelser (CT, MR, psykolog osv) viser at alt ser veldig bra ut. Og når man da sliter med ekstrem utmattelse og sykdomsfølelse og ikke fungerer i hverdagen selv om alt tilsier at det står bra til med kroppen. Hvordan er dette mulig? Kan noen forklare meg? 

Anonymkode: c03be...9c4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste ryggplager som setter flere ut av arbeidslivet er heller ikke mulig å påvise med slike undersøkelser. Selv om en tilstand ikke kan dokumenteres med menneskeskapte undersøkelser vil det jo ikke si at den ikke eksisterer. Alle de sykdommene som nå kan fanges opp via slike undersøkelser du sikter til var jo ikke mulig tidligere. Jeg forstår ikke hva det er du ikke forstår. ME er et stort spørsmålstegn. 

Anonymkode: 27642...595

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De aller fleste ryggplager som setter flere ut av arbeidslivet er heller ikke mulig å påvise med slike undersøkelser. Selv om en tilstand ikke kan dokumenteres med menneskeskapte undersøkelser vil det jo ikke si at den ikke eksisterer. Alle de sykdommene som nå kan fanges opp via slike undersøkelser du sikter til var jo ikke mulig tidligere. Jeg forstår ikke hva det er du ikke forstår. ME er et stort spørsmålstegn. 

Anonymkode: 27642...595

Det kan vel ikke være så vanskelig å forstå at noen har problemer med å forstå noe som er et stort spørsmålstegn. 

Anonymkode: 46406...e13

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan vel ikke være så vanskelig å forstå at noen har problemer med å forstå noe som er et stort spørsmålstegn. 

Anonymkode: 46406...e13

Men hvordan kan da leger fortelle et menneske at man lider av ME når det ikke er noe forklaring; og som du sier, et stort spørsmålstegn. På hvilken måte blir det medisinsk og forklarende da? 

Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan kan da leger fortelle et menneske at man lider av ME når det ikke er noe forklaring; og som du sier, et stort spørsmålstegn. På hvilken måte blir det medisinsk og forklarende da? 

ME er en diagnose som settes når andre diagnoser som kan forklare symptomene er utelukket. Det er ikke slik at man møter opp hos legen, tar en blodprøve og blir kikket i ørene, og så sier legen at man har ME. Dessuten har ME en forklaring gjennom et sett symptomer: http://menin.no/om_m_e_/diagnostisering_av_m_e_/content/text_f616c26b-8d14-4f74-8f69-8cf166a8ed8f/1326372376736/kortversjon_diagnosekriterier.pdf

Det finnes også andre sykdommer som ikke kan avdekkes ved blodprøve eller røntgen, men ved beskrivelse av symptomer, f.eks klasehodepine.

Endret av Margit Spat
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke virkelig ikke det her. Om alle blodprøver og undersøkelser (CT, MR, psykolog osv) viser at alt ser veldig bra ut. Og når man da sliter med ekstrem utmattelse og sykdomsfølelse og ikke fungerer i hverdagen selv om alt tilsier at det står bra til med kroppen. Hvordan er dette mulig? Kan noen forklare meg? 

Nå er det sånn at veldig mange sykdommer ikke skiller seg ut på blodprøver og mer. 

Det er egentlig skremmende å tenke på hvor lite vi egentlig vet om sykdommer! Heldigvis finner vi litt etter litt for hvert år som går.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi man ved ME ikke skal feile noe annet eller finne annen sykdom og fordi ME ikke er mulig å påvise ved en blodprøve, rømtgenbilder, MR eller andre metoder. Da hadde manni tillegg hatt en grei måte å påvise/diagnostisere ME på, så hadde ikke dette bært en utelukkelsesdiagnose. 

Anonymkode: 0baab...a07

Skrevet

ME er en utelukkelsesdiagnose, så du skal utredes for alt annet før de kan sette ME.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ME er faktisk ikke en diagnose her i Norge. Når man blir sykemeldt har hver diagnose en kode og ME har ingen kode. Jobber i NAV og ser mye "tretthet/slapphet" og lignende for å beskrive diagnosen ME. 

Anonymkode: 28051...145

AnonymBruker
Skrevet

Har samme problemet selv,,føler meg dritsliten og svimmel. Legen ser rart på meg og sier at jeg inbiller meg at jeg er syk?? Mens jeg er så sliten at jeg tuner ut alt og alle, stemmer forsvinner og jeg greier ikke konsentrere meg..

jeg har begynt å se på blodsukkeret mitt nå, og føler jeg får en forbedring av å spise ofte og ta krom, multivitaminer samt nattlysolje.

Anonymkode: 32f8b...b5e

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ME er faktisk ikke en diagnose her i Norge. Når man blir sykemeldt har hver diagnose en kode og ME har ingen kode. Jobber i NAV og ser mye "tretthet/slapphet" og lignende for å beskrive diagnosen ME. 

Jo, det finnes egen diagnosekode for ME. At den ikke blir brukt i NAV er hårreisende, men ikke overraskende dessverre. At man putter tretthet/slapphet/utbrenthet i samme bås  som den alvorlige sykdommen myalgisk encefalopati er til stor skade for de som er syke. Forhåpentligvis blir det en forandring på dette de kommende årene ettersom forskning begynner å gi noen svar. 

Anonymkode: b39c3...4bf

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du gi deg; ME er i høyeste grad en diagnose her i landet og selvfølgelig har den en egen diagnosekode: G93.3.

Det er skremmende at du som NAV-ansatt faktisk ikke er oppdatert nok på jobben din til å vite det.

(Eller sitter du kanskje her og lyver med vilje for å sverte ME-pasienter?)

Anonymkode: c9558...724

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
Den 1.7.2016 at 12.17, AnonymBruker skrev:

Jo, det finnes egen diagnosekode for ME. At den ikke blir brukt i NAV er hårreisende, men ikke overraskende dessverre. At man putter tretthet/slapphet/utbrenthet i samme bås  som den alvorlige sykdommen myalgisk encefalopati er til stor skade for de som er syke. Forhåpentligvis blir det en forandring på dette de kommende årene ettersom forskning begynner å gi noen svar. 

Anonymkode: b39c3...4bf

Takk for svar og bidrag.. :)
Og om den går under kategori slapphet/tretthet så er jo ikke det særlig beskrivende for sykdommen. :o 

Hvorfor blir ikke diagnosen brukt i NAV? 

Hilsen TS :)

AnonymBruker
Skrevet

Legen snakket om et MS-senter (tror han sa 4 ukers opphold) - men jeg husker ikke mer av hva han sa, bortsett fra at jeg skulle vurdere det. Hvor er dette senteret i såfall? Noen som har vært på dette? Jeg vet ikke om jeg er frisk nok til å være med over så lang tid, det skremmer meg, for vet at hvis jeg må snakke med mennesker to dager etter hverandre og i tillegg bruke kroppen min så kan jeg ligge rett ut med utmattelse og vondt i alt fra øyne, hals kropp osv. (kroppen kollapser på en måte) Hadde vært kjempefint om noen kunne delt litt erfaring. Hilsen TS :) 

AnonymBruker
Skrevet

Mente ME, og ikke MS. (skrivefeil) Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Er jo ikke så rart at ME ikke vises på blodprøver etc, da ME i det fleste tilfeller er en psykisk lidelse/plage, ofte forårsaket av andre psykiske plager som depresjoner, angst, stress et cetera.

Anonymkode: ffd37...dcd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo ikke så rart at ME ikke vises på blodprøver etc, da ME i det fleste tilfeller er en psykisk lidelse/plage, ofte forårsaket av andre psykiske plager som depresjoner, angst, stress et cetera.

Anonymkode: ffd37...dcd

ME er ikke psykisk lidelse. For det skal utelukkes. Det kan derimot være utløsende faktor for å få ME. Noen får ME pga svineinfluensa, andre f.eks med ekstreme påkjenninger og tøffe behandlinger. Legen sa noe om dette i hvertfall.... Men jeg synes det er utrolig rart hvordan det er mulig å være så syk uten at noe blir påvist og har lyst til å få mer informasjon om dette. Hilsen TS

• Liker 1
Skrevet
Den Saturday, July 02, 2016 at 21.16, AnonymBruker skrev:

Legen snakket om et MS-senter (tror han sa 4 ukers opphold) - men jeg husker ikke mer av hva han sa, bortsett fra at jeg skulle vurdere det. Hvor er dette senteret i såfall? Noen som har vært på dette? Jeg vet ikke om jeg er frisk nok til å være med over så lang tid, det skremmer meg, for vet at hvis jeg må snakke med mennesker to dager etter hverandre og i tillegg bruke kroppen min så kan jeg ligge rett ut med utmattelse og vondt i alt fra øyne, hals kropp osv. (kroppen kollapser på en måte) Hadde vært kjempefint om noen kunne delt litt erfaring. Hilsen TS :) 

Ta imot tilbudet. At du blir fort sliten vet de alt om på slike steder, de forholder seg jo til slike som deg hele tiden 😉 Via oppholdet kan du få viktig dokumentasjon og informasjon som du kan ha god nytte av videre når du kommer hjem både mtp hvordan fastlegen skal følge deg opp men også i fht nav. Jeg har vert en uke på Rauland I fht sykdom og derfra fikk jeg ett skriv som nav la mye vekt på når jeg søkte aap.

Skrevet

Jeg trodde de akkurat har funnet ut hva ME er? Et eller annet om smerter i selve blodårene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...