AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #1 Del Skrevet 28. juni 2016 Hva tenker dere? Vet at mange folk tenker at intelligente dyr har mer "verdi" enn mindre intelligente dyr. Men er hunder og katter så fryktelig smarte da? Det er blitt bevist at en voksen gris er like smart som et 3 år gammelt barn, men det er likevel helt greit å avle på dem for kjøttet. Før dere angriper meg: Ja, jeg er veganer, og nei, jeg hater dere ikke. Jeg er bare interessert i deres meninger, så pust rolig inn og ut med magen. Diskuterte med noen venner om at i enkelte land så spiser folk hunder og katter, og det synes de er heeeeeelt syyyyykt. Men likevel så spiser de kjøtt hver eneste dag. Blir veldig feil av dem å dømme på den måten. Hvorfor er folk som spiser hunder og katter så fæle? Hva er det som gjør at de er ondskapsfulle i forhold til "vanlige" kjøttetere? Anonymkode: a0995...dfe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #2 Del Skrevet 28. juni 2016 Av samme grunn som at mennesker er mer verdt enn dyr. Intelligens. Og ja, griser blir behandlet skremmende dårlig. Anonymkode: 5d97b...b16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 28. juni 2016 #3 Del Skrevet 28. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er blitt bevist at en voksen gris er like smart som et 3 år gammelt barn Hvor da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #4 Del Skrevet 28. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Av samme grunn som at mennesker er mer verdt enn dyr. Intelligens. Og ja, griser blir behandlet skremmende dårlig. Anonymkode: 5d97b...b16 Nei, det er ikke det som er grunnen, da hadde vi rangert dyr helt annerledes. Gris hadde vært på lik linje med hund. Det er rett og slett holdninger og verdier vi vokser opp med og tar med videre, uten å tenke kritisk over dem. Vi vokser opp med at det er en selvfølge, og tar det som selvfølge. Hvorfor skal man stille spørsmål ved tradisjoner og det man har blitt lært opp til? Anonymkode: db49a...0c5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #5 Del Skrevet 28. juni 2016 Lurer egentlig litt på det samme. Griser er kraftig undervurdert og ofte assosierte med skitne og ikke fullt så smarte skapninger. Selv har jeg for eksempel lært noen uker gamle grisunger å hoppe gjennom ring. Flotte og intelligente dyr. Anonymkode: e7cf1...a75 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #6 Del Skrevet 28. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke det som er grunnen, da hadde vi rangert dyr helt annerledes. Gris hadde vært på lik linje med hund. Det er rett og slett holdninger og verdier vi vokser opp med og tar med videre, uten å tenke kritisk over dem. Vi vokser opp med at det er en selvfølge, og tar det som selvfølge. Hvorfor skal man stille spørsmål ved tradisjoner og det man har blitt lært opp til? Anonymkode: db49a...0c5 øh, mennesker driter i dyr. Det har med kultur å gjøre. Mennesker driter også i mennesker. Spesielt i kvinner i visse land. Det betyr ikke at kvinner er en forbruksvare bare fordi en kultur mener det. Det er jo slik du argumenterer nå. Anonymkode: 5d97b...b16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #7 Del Skrevet 28. juni 2016 Jeg gremmes uansett over når dyras intelligens skal måles utifra våre standarder. Jeg synes det er helt meningsløst, alle dyr er smarte utifra hva deres egen art har behov for, tenker jeg. Anonymkode: 180b4...ac7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belle âme Skrevet 28. juni 2016 #8 Del Skrevet 28. juni 2016 Eg synast at alle dyr er like mykje verdt, veganer her òg👍🏼 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #9 Del Skrevet 28. juni 2016 Jeg synes det er syk med feks. hundefestivalen. Ikke fordi det primært er hund, men pga. torturen dyrene utsettes for. De kokes levende. Nå spiser jeg svært lite kjøtt, men jeg spiser noe (reinkjøtt, elg, rype, orre og lignende - viltkjøtt). Jeg er ikke motstander av kjøtt, men hvordan dyrene behandles og avlives. Anonymkode: 924a7...0e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #10 Del Skrevet 28. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er syk med feks. hundefestivalen. Ikke fordi det primært er hund, men pga. torturen dyrene utsettes for. De kokes levende. Nå spiser jeg svært lite kjøtt, men jeg spiser noe (reinkjøtt, elg, rype, orre og lignende - viltkjøtt). Jeg er ikke motstander av kjøtt, men hvordan dyrene behandles og avlives. Anonymkode: 924a7...0e2 Men er det noe bedre å bli kastet ned i et elektrisk bad for bedøvelse, eller rett i en kvern? Anonymkode: e7cf1...a75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 28. juni 2016 #11 Del Skrevet 28. juni 2016 For meg er alle dyr like mye verd men det stopper meg ikke og spise noe av dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #12 Del Skrevet 28. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Men er det noe bedre å bli kastet ned i et elektrisk bad for bedøvelse, eller rett i en kvern? Anonymkode: e7cf1...a75 Hvor har jeg skrevet at det er ok? Jeg skriver nettopp at "Jeg er ikke motstander av kjøtt, men hvordan dyrene behandles og avlives" - tenker at det også innebærer at jeg er motstander av elektriske bad og levende i kvern. Eller hva tenker du? Anonymkode: 924a7...0e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hapi Skrevet 28. juni 2016 #13 Del Skrevet 28. juni 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva tenker dere? Vet at mange folk tenker at intelligente dyr har mer "verdi" enn mindre intelligente dyr. Men er hunder og katter så fryktelig smarte da? Det er blitt bevist at en voksen gris er like smart som et 3 år gammelt barn, men det er likevel helt greit å avle på dem for kjøttet. Før dere angriper meg: Ja, jeg er veganer, og nei, jeg hater dere ikke. Jeg er bare interessert i deres meninger, så pust rolig inn og ut med magen. Diskuterte med noen venner om at i enkelte land så spiser folk hunder og katter, og det synes de er heeeeeelt syyyyykt. Men likevel så spiser de kjøtt hver eneste dag. Blir veldig feil av dem å dømme på den måten. Hvorfor er folk som spiser hunder og katter så fæle? Hva er det som gjør at de er ondskapsfulle i forhold til "vanlige" kjøttetere? Anonymkode: a0995...dfe Er enig i at det er feil å dømme noen for å spise et dyr de selv ikke ville spist. Men noe vi kan dømme dem for er at disse hundene blir mishandlet med fullt overlegg før de dør. Og det er også mye mere problematisk å oppdrette rovdyr for mat, pga. de trenger mere plass og stimulans og de spiser kjøtt - hunder må iallefall spise noe kjøtt - så da blir kvaliteten på livet deres og maten deretter. Det at man oppdretter gressetere for å spise dem har ikke noe å gjøre med at de er mindre verdt, det er bare mere praktisk og kjøttet er sunnere. Jeg mener at dyr som blir oppdrettet for kjøttet eller melken bør behandles mye bedre enn de gjør idag, derfor velger jeg bevisst økologisk og dyr som har et så naturlig liv som mulig. Spiser aldri uøkologisk kylling eller gris f.ex, og aldri oppdrettsfisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #14 Del Skrevet 28. juni 2016 Jeg har en del veganer-venner, og har hørt dette før. Jeg synes det vitner om litt lite forståelse for hvordan mennesker fungerer. For eksempel vet vi at mange barn dør av sult hver dag. Det er en vond tanke. Jeg gråter likevel ikke. Da niesen min på ni døde, gråt jeg og vel så det. Jeg vet at det finnes mange kyr som har det vondt fordi de blir avlet opp for å bli kjøtt, og det er leit, men det er vondere for meg når katten min er syk. Dette betyr ikke at alle barna som dør av sult betyr mindre enn niesen min eller at kyr som har det vondt betyr mindre enn katten min, eller har mindre verdi, om du vil. Det hele handler om at vi ikke er i stand til å ta inn over oss all smerte. Noe er nærere for oss enn andre ting. Det er helt naturlig. Når det er sagt, spiser jeg så og si ikke kjøtt selv, så det handler ikke om at jeg er 'mot saken', sånn som enkelte er. Jeg synes bare akkurat dette argumentet er helt på viddene. Anonymkode: 844a1...2ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #15 Del Skrevet 28. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor har jeg skrevet at det er ok? Jeg skriver nettopp at "Jeg er ikke motstander av kjøtt, men hvordan dyrene behandles og avlives" - tenker at det også innebærer at jeg er motstander av elektriske bad og levende i kvern. Eller hva tenker du? Anonymkode: 924a7...0e2 Jeg forstår at du er en motstander av horribel behandling og avlivning, men dersom man faktisk kjøper kjøtt selv om man vet at dyrene blir behandlet grusomt støtter man vel også slikt dyrehold? (dette gjelder spesifikt ikke deg, kjempe bra at du spiser mye vilt) Anonymkode: e7cf1...a75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #16 Del Skrevet 28. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår at du er en motstander av horribel behandling og avlivning, men dersom man faktisk kjøper kjøtt selv om man vet at dyrene blir behandlet grusomt støtter man vel også slikt dyrehold? (dette gjelder spesifikt ikke deg, kjempe bra at du spiser mye vilt) Anonymkode: e7cf1...a75 Nettopp derfor spiser jeg vilt Jakter mye selv og har rein i beite Anonymkode: 924a7...0e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cathrine88 Skrevet 28. juni 2016 #17 Del Skrevet 28. juni 2016 Hunder og katter regnes som familiemedlemmer i vår kultur, og derfor er det ekstra grusomt å tenke på at hunder og katter blir torturert og spist. De tillegges mange av de samme egenskapene som mennesker fordi de lever så tett på oss, og dermed blir reaksjonen like sterk som den ville ha vært dersom det var mennesker som ble torturert og spist. Det blir mer og mer vanlig å ha griser som kjæledyr, så der tror jeg ting er (sakte) i ferd med å forandre seg, men foreløpig ser man ikke mange kuer eller sauer som sover i senga sammen med eierne eller regnes som en del av familien. Kanskje en dag. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tom/Loki Skrevet 28. juni 2016 #18 Del Skrevet 28. juni 2016 Er like glad i alle dyr jeg, ingen som er mer verdt enn andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #19 Del Skrevet 28. juni 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva tenker dere? Vet at mange folk tenker at intelligente dyr har mer "verdi" enn mindre intelligente dyr. Men er hunder og katter så fryktelig smarte da? Det er blitt bevist at en voksen gris er like smart som et 3 år gammelt barn, men det er likevel helt greit å avle på dem for kjøttet. Før dere angriper meg: Ja, jeg er veganer, og nei, jeg hater dere ikke. Jeg er bare interessert i deres meninger, så pust rolig inn og ut med magen. Diskuterte med noen venner om at i enkelte land så spiser folk hunder og katter, og det synes de er heeeeeelt syyyyykt. Men likevel så spiser de kjøtt hver eneste dag. Blir veldig feil av dem å dømme på den måten. Hvorfor er folk som spiser hunder og katter så fæle? Hva er det som gjør at de er ondskapsfulle i forhold til "vanlige" kjøttetere? Anonymkode: a0995...dfe Hadde det enda bare vært på grunn av at man spiser hundekjøtt. Men de sterke reaksjonene går heller på under hvilke forhold hunder blir holdt fanget før de avlives, og avlivingsmetoder. Man begynner ofte å lure på om kineserne er klar over at det er levende dyr de mishandler. Noen empati er det sjelden å se i forbindelse med hundeslakting der borte. Anonymkode: ac25a...900 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Version 2.0 Skrevet 28. juni 2016 #20 Del Skrevet 28. juni 2016 Jeg tenker ikke at intelligente dyr er mer verdt enn andre dyr, utenom mennesket så klart. Jeg mener at menneskedyret er mest verdt og jeg ville reddet et menneskebarn foran alle andre dyrearter. En delfin sies jo å være intelligent, men jeg ser ikke på de som mer verdt enn en hai. Hunder og katter er jo kulturelt sett kjæledyr, menneskenes beste venner, i vår del av verden. Noen har jo kjælegriser også. Grunnen til at folk flest vegrer seg for å spise en katt framfor en gris er jo kulturelt betinget ut fra verdier vi er vokst opp med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå