AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #1 Skrevet 28. juni 2016 Dette er til deg som ikke vil jobbe eller er redd for å jobbe.Dere som er syke, uføre eller har noen andre ytelser som dere har all grunn til å ha, dette er ikke til dere! Jeg har selv vært veldig psykisk syk i mange år. Jeg ville ikke jobbe. Jeg trodde at jeg ikke klarte det. I en periode stemte det nok også. Men selv om jeg ikke hadde mulighet i en perioder, så burde ikke det ha hindret meg fra å jobbe når jeg egentlig kunne klart det. Hva stoppet meg fra å jobbe? Svar: redsel for å ikke klare å være på jobben. Redsel for å ikke klare det som ble forventet av meg. Negative tanker som dro meg lengre og lengre ned. Det var en trygghet å være hjemme. Men selvtilliten min gikk det til helvete med. "Ikke nok med at jeg er syk, men jeg klarer ikke å jobbe heller. Jeg er ikke verdt noen ting" . Disse tankene dro meg mer og mer ut i elendigheten. Hva gjorde JEG? Jeg måtte gå mange runder med meg selv. Jeg måtte bygge opp motet. Kontaktet lege, gikk til psykolog, hadde jobb via NAV. Og vet dere hva? Jobben var jeg aldri borte fra. Nå jobber jeg uten bistand fra NAV. Vel, jeg er ikke i 100% jobb enda. Men det er kun fordi det er vanskelig å få tak i i dag. Alt man skal forandre på er skummelt. Jeg er fremdeles ikke frisk, men fungerer. Selvtilliten er heller ikke på topp, til tross for at min verste periode var for 10 år siden. Jeg er usikker på meg selv. Har jeg en dårlig dag og ikke vil på jobb, så reiser jeg dit, med tanken om at går det dårlig da reiser jeg hjem. Men det har aldri gått dårlig. Legen jeg hadde, før jeg byttet til legen som kontaktet psykolog for meg, ville uføretrygde meg. Da var jeg 25 år........Jeg nektet. Jeg vil gjerne ha tiltro til helsevesenet, men jeg kjenner at jeg blir litt skeptisk når de vil uføre ei ung jente på 25 år, som har angst og tvangstanker.....uten å prøve andre alternativ først. Jeg husker at det var mange som kommenterte at alle kunne jobbe litt, uansett hva det var som feilte dem. Ja, jeg tror også at mange kan jobbe, selv om de tror selv at de ikke kan. Men ALLE kan ikke jobbe. Usikker på hva jeg ville med dette innlegget. Vise at det er håp, samtidig som ikke skal tro at ALLE kan jobbe. Beklager rotete innlegg. Anonymkode: a9466...361 3
Gothminister Skrevet 28. juni 2016 #2 Skrevet 28. juni 2016 I utgangspunktet, kan alle jobbe. Om de må. Men vi har et system der man kan slippe. Om man blir vurdert for det vi kaller psykiske problemer, eller syk som mange vil kalle det. I et annet samfunn, eller annen tid. Ville man ikke hatt tid eller mulighet for slikt. For da ville man dø ut. Mennesker som alt annet levende. Vil alltid gjøre det som er funksjonelt for dem selv. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #3 Skrevet 28. juni 2016 Og døde gjorde de, de som ikke kunne jobbe pga psykisk eller fysisk sykdom og ikke ble ivaretatt av andre. Men idag er de fleste imot at vi skal la mennesker dø fordi de trakk feil lodd da de ble født. Det har alltid vært mennesker som ikke kunne jobbe, men mange liker å tro at det er et moderne fenomen. Som om sykdom ikke eksisterte før de siste tiårene. Anonymkode: 8e3e9...767 8
Lofilteret Skrevet 28. juni 2016 #4 Skrevet 28. juni 2016 Det ar alltid vanskelig å uttale seg på vegne av andre, men du har gjort en kjempejobb! Stor respekt til deg 1
Gjest Raiu Skrevet 28. juni 2016 #5 Skrevet 28. juni 2016 Så bra Kjempebra jobba. Jeg tror mye av problemet ligger i å faktisk skaffe seg en jobb hvor man har mulighet til å feile litt. Såklart kan man "tvinge" på arbeidgiver rutiner å regler for å komme tilbake. Men etter min mening vil det som regel skape litt misnøye på arbeidsplassen eller anstrengt forhold med sjefen hvis de ikke er åpne for det. Kunne ønske det var flere bedrifter som ville gi folk som sliter en mulighet til å ha en jobb selvom de kanskje ikke vil snakke så mye en dag, ta det rolig, ekstra pauser, eller lignende. Vet av erfaring at hvis man fortsetter å få spørsmål om når alt blir bra igjen så hjelper det lite hvis man allerede sliter psykisk. Samtidig forstår jeg at det som regel ikke er det beste for bedriften.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #6 Skrevet 28. juni 2016 Man skal absolutt ikke stole på helsevesenet, bra jobba og jobb på videre Det er ingen dans på roser å sitte hjemme med dårlig samvittighet. Anonymkode: cd99e...980
Gothminister Skrevet 28. juni 2016 #7 Skrevet 28. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og døde gjorde de, de som ikke kunne jobbe pga psykisk eller fysisk sykdom og ikke ble ivaretatt av andre. Anonymkode: 8e3e9...767 Dette med så kalte psykiske problemer, kan nok diskutere. Les deg opp på psykiatriens historie og du vil se at før i tiden, så jobbet de fleste med «psykiske problemer». I dag er det den medisinske verden som dominerer og troen på noe som er sykt. Altså den biokjemiske sykdomsmodell som styres mer eller mindre av legemiddelindustrien.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #8 Skrevet 28. juni 2016 8 minutter siden, Gothminister skrev: Dette med så kalte psykiske problemer, kan nok diskutere. Les deg opp på psykiatriens historie og du vil se at før i tiden, så jobbet de fleste med «psykiske problemer». I dag er det den medisinske verden som dominerer og troen på noe som er sykt. Altså den biokjemiske sykdomsmodell som styres mer eller mindre av legemiddelindustrien. Det du ikke skjønner er at de som var for syke gikk under uten at de blir nedskrevet i historiebøker. Alle de som var syke ble gjemt bort, unnskyldt eller døde på gata. Så det du prøver å sammenligne med gir ikke et fullstendig bilde. Det blir som å prøve å få et fullstendig bilde av vietnamkrigen ved å bare lese historiebøker fra usa. Det er partisk og viser bare en side, bare en del. Menneskene på den tiden var like lite villige til å godta sykdom som du er, og de strevde like hardt med å late som om det ikke eksisterte Anonymkode: 8e3e9...767 4
Gothminister Skrevet 28. juni 2016 #10 Skrevet 28. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det du ikke skjønner er at de som var for syke gikk under uten at de blir nedskrevet i historiebøker. Alle de som var syke ble gjemt bort, unnskyldt eller døde på gata. Anonymkode: 8e3e9...767 Somatisk syke døde. Psykisk utviklingshemmede døde eller ble gjemt bort. De vi før kalte gale, ble ofte sett på som originaler og mange bodde og jobbet på institusjoner. Som var noe helt annet en i dag. Så kommer vi til dette med psykiske lidelser, da snakker vi om lette psykiske lidelser. Ikke de alvorlige diagnosene som svært få har. Før i tiden hadde ikke folk tid til og ha slike plager og hadde de. Måtte de «riste» det av seg. Husk, vi snakker om lette psykiske lidelser, eks. angst som veldig mange har og som faktisk er normalt. I dag dessverre alt for sykeliggjort. Så vil mange være uenig med meg reint faglig her. Det er derfor vi er ulike faggrupper med ulike ståsteder. 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #11 Skrevet 28. juni 2016 1 time siden, Gothminister skrev: Somatisk syke døde. Psykisk utviklingshemmede døde eller ble gjemt bort. De vi før kalte gale, ble ofte sett på som originaler og mange bodde og jobbet på institusjoner. Som var noe helt annet en i dag. Så kommer vi til dette med psykiske lidelser, da snakker vi om lette psykiske lidelser. Ikke de alvorlige diagnosene som svært få har. Før i tiden hadde ikke folk tid til og ha slike plager og hadde de. Måtte de «riste» det av seg. Husk, vi snakker om lette psykiske lidelser, eks. angst som veldig mange har og som faktisk er normalt. I dag dessverre alt for sykeliggjort. Så vil mange være uenig med meg reint faglig her. Det er derfor vi er ulike faggrupper med ulike ståsteder. Jeg er helt enig. Bare de siste 30 årene er det kommet 153 nye diagnoser og lidelser. Hva skal man da tro om fremtiden? At dette stopper opp? Neppe Om 30 nye år er det garantert kommet 500 nye diagnoser. Anonymkode: fc6c6...bbf 3
Gothminister Skrevet 28. juni 2016 #12 Skrevet 28. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt enig. Bare de siste 30 årene er det kommet 153 nye diagnoser og lidelser. Hva skal man da tro om fremtiden? At dette stopper opp? Neppe Om 30 nye år er det garantert kommet 500 nye diagnoser. Anonymkode: fc6c6...bbf Mange diagnoser skapes av, legemiddelindustrien. Men dette lar MOD oss ikke diskutere.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #13 Skrevet 29. juni 2016 Tusen takk. Det var tøff jobbing, og til tider kan det fremdeles være veldig tøft. Anonymkode: a9466...361
OPIgirl Skrevet 30. juni 2016 #14 Skrevet 30. juni 2016 Den 28. juni 2016 at 20.34, AnonymBruker skrev: Jeg er helt enig. Bare de siste 30 årene er det kommet 153 nye diagnoser og lidelser. Hva skal man da tro om fremtiden? At dette stopper opp? Neppe Om 30 nye år er det garantert kommet 500 nye diagnoser. Anonymkode: fc6c6...bbf Det er nok ikke nye diagnoser. Heller det at det har blitt mye mer åpenhet om psykiske lidelser. Heldigvis .Det blir og bør taes på største alvor.
PeeWee Skrevet 30. juni 2016 #15 Skrevet 30. juni 2016 Den 28.6.2016 at 15.32, Gothminister skrev: I utgangspunktet, kan alle jobbe. Om de må. Men vi har et system der man kan slippe. Om man blir vurdert for det vi kaller psykiske problemer, eller syk som mange vil kalle det. I et annet samfunn, eller annen tid. Ville man ikke hatt tid eller mulighet for slikt. For da ville man dø ut. Mennesker som alt annet levende. Vil alltid gjøre det som er funksjonelt for dem selv. Nei, det har aldri vært slik at alle har jobbet. Man har så lenge man har skriftlige kilder hatt en eller annen form for fattighjelp. En annen sak er jo at man til alle tider har hatt mange som har levd av en eller annen form for kriminalitet. De fleste som går på sosialen idag hadde nok vært leiesoldater, sjørøvere eller lommetyper i "gamle dager". Det var dessuten mye enklere å ha en jobb tilbake i historien. Man hadde en minimal grad av arbeidsdeling og man overtok stort sett yrket til faren sin. Det var altså ikke slik da at folk måtte ut på markedet for å få noen til å ansette seg slik som idag. Det var heller ikke betydelige overskudd av arbeidskraft i store deler av historien. Det var ikke slik som nå at man kunne klare seg fint uten arbeidskraften til store deler av befolkningen. Når det gjelder psykiske lidelser, når man ser den brutaliteten som preget tidligere samfunn, så er det absolutt sannsynlig at det var mange psykiske lidelser også der! 3
PeeWee Skrevet 30. juni 2016 #16 Skrevet 30. juni 2016 Den 28.6.2016 at 18.50, Gothminister skrev: Somatisk syke døde. Psykisk utviklingshemmede døde eller ble gjemt bort. De vi før kalte gale, ble ofte sett på som originaler og mange bodde og jobbet på institusjoner. Som var noe helt annet en i dag. Så kommer vi til dette med psykiske lidelser, da snakker vi om lette psykiske lidelser. Ikke de alvorlige diagnosene som svært få har. Før i tiden hadde ikke folk tid til og ha slike plager og hadde de. Måtte de «riste» det av seg. Husk, vi snakker om lette psykiske lidelser, eks. angst som veldig mange har og som faktisk er normalt. I dag dessverre alt for sykeliggjort. Så vil mange være uenig med meg reint faglig her. Det er derfor vi er ulike faggrupper med ulike ståsteder. En annen grunn til at det var færre psykiske lidelser tidligere kan jo være at livet var mye mer forutsigbart. Nesten alle ble gift og stiftet familie, det var mye mindre konkurranse(din skjebne var avgjort når du ble født) og økonomien var både mer stabil men også mer stagnant. Veldig mange av de faktorene man tror forårsaker psykiske lidelser idag var dermed fraværende i eldre samfunn.
Gothminister Skrevet 30. juni 2016 #17 Skrevet 30. juni 2016 5 timer siden, OPIgirl skrev: Det er nok ikke nye diagnoser. Heller det at det har blitt mye mer åpenhet om psykiske lidelser. Heldigvis .Det blir og bør taes på største alvor. Nei det er nok nye diagnoser som ofte skapes av legemiddelindustrien. Dette er egentlig veldokumentert flere steder i faglitteraturen. Diagnoser som ADHD spesielt.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #18 Skrevet 30. juni 2016 5 timer siden, OPIgirl skrev: Det er nok ikke nye diagnoser. Heller det at det har blitt mye mer åpenhet om psykiske lidelser. Heldigvis .Det blir og bør taes på største alvor. Joda, åpenhet og krig og fred og sånn. Men, hvor skal dette ende da? Man ser jo at det øker og øker med lidelser og tvangsnevroser og videre. Skal man da utgå ifra at om 50 år så har vi 10000 nye diagnoser? Og hva sier og gjør dette med oss som mennesker? Det vil jo aldri noensinne bli reversert og det er meget skremmende. Anonymkode: fc6c6...bbf
PeeWee Skrevet 30. juni 2016 #19 Skrevet 30. juni 2016 35 minutter siden, Gothminister skrev: Nei det er nok nye diagnoser som ofte skapes av legemiddelindustrien. Dette er egentlig veldokumentert flere steder i faglitteraturen. Diagnoser som ADHD spesielt. Vet ikke helt om ADHD er noe man har funnet opp. Ser man på historien, så ser man jo at selv om tyver ble korsfestet, hengt eller sendt på straffearbeid, så var det fortsatt mange kriminelle. Jeg ser ikke bort fra at disse som ikke klarer å tilpasse seg samfunnet rundt uahsett hvor hardt avvikere blir straffet sannsynligvis hadde ADHD eller noe lignende. Siden man tross alt ser tilsvarende atferd langt tilbake i oldtiden. 1
Gothminister Skrevet 30. juni 2016 #20 Skrevet 30. juni 2016 Et øyeblikk siden, PeeWee skrev: Vet ikke helt om ADHD er noe man har funnet opp. Ser man på historien, så ser man jo at selv om tyver ble korsfestet, hengt eller sendt på straffearbeid, så var det fortsatt mange kriminelle. Jeg ser ikke bort fra at disse som ikke klarer å tilpasse seg samfunnet rundt uahsett hvor hardt avvikere blir straffet sannsynligvis hadde ADHD eller noe lignende. Siden man tross alt ser tilsvarende atferd langt tilbake i oldtiden. Ikke undervurder legemiddelindustrien. Alle psykiatriske diagnoser er kun basert på observerbar adferd. Man finner ikke noe galt i hode. Selv om teoriene er mange. Men jeg skal ikke lengre gå inn på mitt fagområde her på KG. Men du kan jo ta en titt på linken jeg legger ved om ADHD. http://www.barnasrett.no/Forskning/adhd.htm Ser at noen av linkene ikke fungerer. Men uansett. Les om ADHD. Spesielt av psykolog Joar Tranøy. Han har skrevet og forsket mye på psykiatrien, medisiner og ADHD.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå