Gå til innhold

Hva hadde dere tenkt om dere fikk dette til forrett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg har lyst på litt kveldssnacks (mat) så pleier jeg å lage meg dette. Jeg tar to loffeskiver. Steker de i stekepannen med smør og litt hvitløk. Når loffeskivene er blitt stekt slik at de får en tynn og sprø overflate på den ene siden, så legger jeg de til side på en tallerken. Deretter tar jeg og steker kantarell og sjampinjong i pannen, tilsetter litt ekstra med smør. Har oppi fløte, salt og pepper. Koker inn fløten en del slik at det ikke blir så veldig mye væske til slutt. Deretter legger jeg dette på de lune loffeskivene. Pleier også å ha en del persille på loffen før jeg legger den kremete soppen oppå. 

Jeg har aldri tenkt på å lage dette til en forrett eller servere dette til gjester. Nå tenker jeg ikke på et veldig høytidelig selskap, men f.eks med venner og familie som "kommer på middag". Hva hadde dere syntes om å få dette til forrett? Eller servert som mat-snacks? Er det dårlig mat å servere? 

Anonymkode: d5316...1e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir jo en egen vri på Bruschetta :) Synes det høres veldig godt ut, og hadde blitt veldig glad for å bli servert dette, men kanskje noe litt syrlig på si' ville løftet smaken mer? Hva med litt tyttebær eller tyttebærsyltetøy? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, drikkerbrushverdag skrev:

Det blir jo en egen vri på Bruschetta :) Synes det høres veldig godt ut, og hadde blitt veldig glad for å bli servert dette, men kanskje noe litt syrlig på si' ville løftet smaken mer? Hva med litt tyttebær eller tyttebærsyltetøy? 

:) Ja, kanskje det! Det har jeg aldri prøvd, men det hørtes egentlig veldig godt ut! Takk for tips! 

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en slags fornorsket variant av bruschetta :) Så lenge det ikke blir brukt for mye fløte slik at brødet blir vassent så blir det nok bra. Du kan også eventuelt bruka baguette eller lage sirkelformede brødskiver med hjelp av et glass. 

Anonymkode: 93525...140

AnonymBruker
Skrevet

Høres godt ut

Anonymkode: e20f7...6c6

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en slags fornorsket variant av bruschetta :) Så lenge det ikke blir brukt for mye fløte slik at brødet blir vassent så blir det nok bra. Du kan også eventuelt bruka baguette eller lage sirkelformede brødskiver med hjelp av et glass. 

Anonymkode: 93525...140

:) Takk for tips! 
Legger soppen oppå der loffen er stekt i pannen, blir som "en hinne" som gjør at det ikke blir bløtt eller vassent, og så er det lurt å koke inn fløten godt i soppen :)

Skrevet

Jeg ville stekt skivene på begge sider, ev gnidd de med hvitløk og dryppet med olje og stekt i ovnen. Mulig jeg også ville droppet fløten eller byttet det ut med litt creme fraiche rørt inn til slutt for litt kremet konsistens. Best er jo soppen stekt i godt smør med litt hvitløk og timian, hakket persille og en skvett sitronsaft.

• Liker 1
Skrevet

Høres kjempegodt ut som forrett det. Men pass på at det ikke blir for mye. Bruk baguette og skjær den i skiver på skrå.

• Liker 2
Gjest Margit Spat
Skrevet

Soppsmørbrød er kjempegodt :) Jeg ville absolutt likt å få det til forrett, men mengden er avgjørende, for den soppstuingen er ganske kraftig kost. Holder med @venus_ sitt forslag om å bruke baguetteskiver, for de blir ikke så store. 

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for tips! Fant en pepperkakeform i stad, og laget to små sirkler av den ut av en loffeskive. La den ene litt over den andre, slik at det lille av fløte renner ut der jeg har plassert litt granateplekjerner og granateplesaft. Skal også forsøke med litt tyttebær når jeg får kjøpt det også. Og helt enig, dette er mektig og viktig at det ikke blir for "stor" forrett. :)

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, onyx skrev:

Jeg ville stekt skivene på begge sider, ev gnidd de med hvitløk og dryppet med olje og stekt i ovnen. Mulig jeg også ville droppet fløten eller byttet det ut med litt creme fraiche rørt inn til slutt for litt kremet konsistens. Best er jo soppen stekt i godt smør med litt hvitløk og timian, hakket persille og en skvett sitronsaft.

Jeg kjøper alltid fersk sopp og selv om den er tørr og på vei til å bli "gammel" i butikk kjøper jeg. Synes det blir best med fløte som kokes inn i soppen ca to minutter etter at den er smørstekt på god varme i ca ett minutt. :) Jeg bruker Creme Fraiche til veldig mye, spesielt kylling og i supper. (og potetsalat) Det er kjempegodt! 

Synes det blir mer smak i loffen når jeg steker de i såpass kort tid i stekepannen med hvitløk. (se HI) 
Å gni loffen inn med hvitløk er helt OK synes jeg hvis man serverer den til reker osv. :)

Timian, det er så godt! Og har så nydelige "blader". (og elsker smaken, bruker den til nesten alt av kylling osv) Utrolig dekorativt også, takk for tips! 

Skrevet

Hørtes godt ut, bare det ikke blir for mye, brød og følte er ganske mettende. Men det hørtes veldig godt ut da :) 

AnonymBruker
Skrevet

Men ikke kall det loffeskiver. Det høres ut som en femåring som skriver. Kall det loffskiver. 

Anonymkode: fcb8c...e2a

• Liker 2
Skrevet

Ahhhh sånn lager jeg og som regel på høsten☺ Er så godt,men jeg har på tyttebær eller en slags ripsgelé jeg kjøper I Frankrike som visstnok passer til sopp(og det gjør den)

AnonymBruker
Skrevet

Enig med dem over. Mindre skiver og noe friskt/syrlig som tyttebær (trenger ikke være syltetøy, men bare ekte bær). Hadde det funket med litt glaserte rødbeter, mon tro?

Ville også ha lagt persillen oppå soppen og ikke under (for pyntens del).

og hva går best i glasset til en slik rett? Litt Indian pale ale? Tenker rødvin er for heftig til forrett, og hvitvin blir feil. Men champagne kan gå. 

Anonymkode: 80766...769

AnonymBruker
Skrevet

Og til mer fancy selskap, kanskje butterdeig i stedet?

Anonymkode: 80766...769

AnonymBruker
Skrevet

Høres godt ut, men ville kanskje strødd litt sprøstekt bacon på toppen.

Anonymkode: 597f9...e7b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper du inviterer meg til forrett. En diiiiger forrett. Helst i dag. Jeg føles brått helt utsultet. 

Ja, serverer dette, du! 

Anonymkode: e6cb5...0e3

AnonymBruker
Skrevet

Pleier du å lage det? Og du veier 160 kg? ;)

Spøk til side... jeg hadde ikke klaget om jeg fikk sopp servert, men det måtte smakt sopp og. Ikke fløte med sopp

Anonymkode: 3b4fe...9f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...