AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #1 Skrevet 28. juni 2016 Jeg har havnet i en kinkig situasjon og lurer på noen ting. En bekjent av ett familiemedlem sydde ett klesplagg til meg på bestilling. På daværende tidspunkt var økonomien bra, men når jeg mottok plagget hadde det endret seg drastisk. Jeg spurte om jeg kunne dele opp betalingen i fire deler, på 500kr per gang. Dette ville hun ikke, å jeg fikk 3 mnd på meg til å betale. 3 måneder senere var økonomien ikke noe bedre og jeg spurte om jeg kunne levere tilbake plagget fordi jeg ikke har råd, men det fikk jeg ikke, fordi det var sydd spesifikt til meg og hun hadde ikke 'bruk for det'. Nå sitter jeg med dette hengende over meg og føler meg veldig presset. Spørsmålet er vel egentlig; Har hun lov til å drive 'pengeutpressing' og nekte å ta varen tilbake? Eller har jeg muligheter til å komme meg ut av denne situasjonen på andre måter annet enn å betale? Jeg vet jeg ikke skulle bestilt noe uten penger, men det kunne jeg ikke vite på daværende tidspunkt. Hilsen ett stk fortvilet jente. Anonymkode: 94686...28a
Lykkerusen Skrevet 28. juni 2016 #2 Skrevet 28. juni 2016 altså.... Du bestilte et plagg og ønsket å dele betalingen opp i 4 deler - 500 per gang. Regner med at du ønsket å bruke 4 mnd på dette? Hun du kjøpte plagget av sa nei og ga deg 3 mnd, og nå 3 mnd etterpå er økonomien din fremdeles dårlig og du kan ikke betale tilbake? Hvor ble det av de 1500 du kunne ha betalt ned innen nå? Såklart kan hun drive "pengeutpressing" og nekte å ta varen tilbake. Du har fått sydd et plagg etter mål. Det er på ingen måte hennes feil at du plutselig ikke har penger. Hun har brukt tid på dette samt penger til materialer, og plagget er sydd spesifikt til deg. 13
Babettesiluette Skrevet 28. juni 2016 #3 Skrevet 28. juni 2016 De pengene har gått til uforutsette regninger som gjorde at jeg havnet i denne situasjonen i førsteomgang. Dette er ett plagg som er mulig å selge videre til noen andre med samme kroppsfasong om man har kontaktene til det- noe vedkommende har. Hva mener du jeg skal gjøre? Ikke betale husleie og andre nødvendige regninger fordi hun ikke vil ta den tilbake? Jeg forstår veldig godt at det ikke er hennes feil- men i en såpass håpløs situasjon jeg er i synes jeg det er vel kynisk ..
Anglofil Skrevet 28. juni 2016 #4 Skrevet 28. juni 2016 (endret) Ved privatkjøp er det kjøpsloven (Lov om kjøp) som gjelder, og ikke forbrukerkjøpsloven. Utifra det jeg leser kan du ikke heve kjøpet med mindre det er vesentlige mangler eller lignende. Derimot leser jeg følgende: Sitat (1) Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller sine øvrige plikter etter avtalen eller loven, og dette ikke beror på selgeren eller forhold på hans side, kan selgeren kreve oppfyllelse, heving og erstatning etter bestemmelsene i kapitlet her. Han kan også holde tilbake ytelse etter § 10 samt kreve rente etter § 71. (2) Oppfyller ikke kjøperen sin plikt til å overta tingen, og beror dette ikke på selgeren eller forhold på hans side, gjelder isteden reglene i §§ 55, 57 (2) og 58. (3) Selgerens rett til erstatning og rente faller ikke bort ved at han gjør gjeldende andre krav eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende. Jeg vil ikke si at du stiller særlig sterkt her. Det er snakk om et plagg til 2000 kr? Som vedkommende både har brukt tid og ressurser på? Jeg hadde selvsagt prøvd å hoste opp pengene på en eller annen måte. Jeg må innrømme at jeg synes det er rimelig frekt at man forventer at noen som både har brukt tid og ressurser på å lage et plagg til en skal ta tilbake varen som du selv har valgt å bestille. Uavhengig av loven mener jeg det bare er rett og rimelig at du betaler, det er i min bok normal folkeskikk. Mvh Yvonne Endret 28. juni 2016 av Yvonne 8
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #5 Skrevet 28. juni 2016 her har du ingen rettigheter. Du har spesialbestilt en vare, mottatt varen og må dermed selvsagt betale. Selger har ingen plikt til å ta varen i retur. At du ikke har penger er helt og holdent ditt problem. Du får prøve å selge plagget videre for å få inn noen kroner på det hvis økonomien er så stram. Anonymkode: 58e5b...9b5
Babettesiluette Skrevet 28. juni 2016 #6 Skrevet 28. juni 2016 Ok, jeg forstår hva dere sier. Jeg spør fordi jeg er fortvilet og ikke vet hva jeg skal gjøre. Ser hjelper ikke at du indirekte sier at jeg mangler folkeskikk- for det gjør jeg ikke! Dere snakker ovenfra og ned til meg som en dere er en gjeng perfekte kvinner som aldri har gått på en smell eller hatt problemer. Det var ikke det jeg var ute etter. men takk for de konkrete svarene jeg fikk som angikk sak og ikke hvorvidt jeg har folkeskikk eller ikke.
ajarRun Skrevet 28. juni 2016 #7 Skrevet 28. juni 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har havnet i en kinkig situasjon og lurer på noen ting. En bekjent av ett familiemedlem sydde ett klesplagg til meg på bestilling. På daværende tidspunkt var økonomien bra, men når jeg mottok plagget hadde det endret seg drastisk. Jeg spurte om jeg kunne dele opp betalingen i fire deler, på 500kr per gang. Dette ville hun ikke, å jeg fikk 3 mnd på meg til å betale. 3 måneder senere var økonomien ikke noe bedre og jeg spurte om jeg kunne levere tilbake plagget fordi jeg ikke har råd, men det fikk jeg ikke, fordi det var sydd spesifikt til meg og hun hadde ikke 'bruk for det'. Nå sitter jeg med dette hengende over meg og føler meg veldig presset. Spørsmålet er vel egentlig; Har hun lov til å drive 'pengeutpressing' og nekte å ta varen tilbake? Eller har jeg muligheter til å komme meg ut av denne situasjonen på andre måter annet enn å betale? Jeg vet jeg ikke skulle bestilt noe uten penger, men det kunne jeg ikke vite på daværende tidspunkt. Hilsen ett stk fortvilet jente. Anonymkode: 94686...28a Pengeutpressing? Skøy. Selvsagt må du betale henne. Selg plagget selv, eller selg noe annet. Det er helt klart urimelig å be henne bruke tid og penger på å selge varen sin på nytt. Du kan jo alltid skaffe deg et kredittkort, da får du sånn 300 kroner i avdrag i måneden. 1
Lykkerusen Skrevet 28. juni 2016 #8 Skrevet 28. juni 2016 1 minutt siden, Babettesiluette skrev: De pengene har gått til uforutsette regninger som gjorde at jeg havnet i denne situasjonen i førsteomgang. Dette er ett plagg som er mulig å selge videre til noen andre med samme kroppsfasong om man har kontaktene til det- noe vedkommende har. Hva mener du jeg skal gjøre? Ikke betale husleie og andre nødvendige regninger fordi hun ikke vil ta den tilbake? Jeg forstår veldig godt at det ikke er hennes feil- men i en såpass håpløs situasjon jeg er i synes jeg det er vel kynisk .. Hvordan kan økonomien din ha vært god nok for 3 mnd siden til å bestille et plagg for 2000 kr når uforutsette regninger kan tippe den såpass over ende at du ikke har hatt mulighet til å betale 500kr i mnd? Selv om hun har kontaktene til det er det jo ikke sikkert at andre er interessert i det plagget. Denne dama har jo sikkert også regninger som må betales og regnte med å få disse pengene av deg, tenk om du plutselig fikk 2000 kr mindre i lønn ? Jeg vet ikke hva du skal gjøre, kanskje spør foreldre, samboer eller andre om hjelp. Evt kan du jo selge noe du har hjemme, eller hente ut plagget og prøve å få solgt det kjapt selv. Kanskje hun som sydde det for deg vil være behjelpelig med å skaffe en kjøper dersom du betaler henne ut først og utsetter en av dine egne regninger til hun har funnet ny kjøper av plagget.. Uansett så skal hvertfall ikke hun som sydde være "skadelidende" av dette her syns jeg. Og bare for å ha sagt det; jeg vet veldig godt hvordan det er å ha økonomiske problemer etter flere år med elendig økonomi, men jeg syns allikevel at dette er noe du burde kunne finne en løsning på.. Skjønner godt det er en kjip situasjon, men jeg forstår godt selgeren som ikke vil ta tilbake plagget.. 1
Babettesiluette Skrevet 28. juni 2016 #9 Skrevet 28. juni 2016 1 minutt siden, Lykkerusen skrev: Hvordan kan økonomien din ha vært god nok for 3 mnd siden til å bestille et plagg for 2000 kr når uforutsette regninger kan tippe den såpass over ende at du ikke har hatt mulighet til å betale 500kr i mnd? Selv om hun har kontaktene til det er det jo ikke sikkert at andre er interessert i det plagget. Denne dama har jo sikkert også regninger som må betales og regnte med å få disse pengene av deg, tenk om du plutselig fikk 2000 kr mindre i lønn ? Jeg vet ikke hva du skal gjøre, kanskje spør foreldre, samboer eller andre om hjelp. Evt kan du jo selge noe du har hjemme, eller hente ut plagget og prøve å få solgt det kjapt selv. Kanskje hun som sydde det for deg vil være behjelpelig med å skaffe en kjøper dersom du betaler henne ut først og utsetter en av dine egne regninger til hun har funnet ny kjøper av plagget.. Uansett så skal hvertfall ikke hun som sydde være "skadelidende" av dette her syns jeg. Og bare for å ha sagt det; jeg vet veldig godt hvordan det er å ha økonomiske problemer etter flere år med elendig økonomi, men jeg syns allikevel at dette er noe du burde kunne finne en løsning på.. Skjønner godt det er en kjip situasjon, men jeg forstår godt selgeren som ikke vil ta tilbake plagget.. Grunnen vil jeg ikke gå inn på, da det er svært personlig. Men ja, det er ikke gøy for meg og det er ikke gøy for henne- det forstår jeg!! jeg ville bare forhøre meg. Og som du sier, prøve å finne en løsning. Jeg har ingen familie å låne penger av, ei samboer e.l. jeg får gå å ordne ett MasterCard å kjøre økonomien enda mer i grøfta (Y)
Gullik Skrevet 28. juni 2016 #10 Skrevet 28. juni 2016 Jeg forstår deg på sett og vis, men du må også forstå hvordan det er for den andre personen. Altså selger. Hun har brukt både tid og penger på å sy dette klesplagget til deg. Atpåtil har hun gitt deg 3 måneder på å betale! Hun har sikkert også regninger som må betales.
Babettesiluette Skrevet 28. juni 2016 #11 Skrevet 28. juni 2016 Et øyeblikk siden, Gullik skrev: Jeg forstår deg på sett og vis, men du må også forstå hvordan det er for den andre personen. Altså selger. Hun har brukt både tid og penger på å sy dette klesplagget til deg. Atpåtil har hun gitt deg 3 måneder på å betale! Hun har sikkert også regninger som må betales. Jeg forstår henne jeg også og jeg er så håpløst oppgitt over situasjonen og meg selv. Jeg ville bare forhøre meg og ikke sitte inne med det alene fordi det er forferdelig stressende. men ja, jeg skal ordne ett kredittkort og få orden på ting. Takk for svar.
Minlillesky Skrevet 28. juni 2016 #12 Skrevet 28. juni 2016 Hei! Jeg har selv vært gjennom økonomiske problemer. Overhode ikke noe gøy når man ikke finner en løsning på ting. Men det fratar deg ikke betaling. Hun ga deg 3 måneder på å betale ned? Kunne du ikke avse 100 kroner her og 500 kr der? Eventuelt fra mat/shopping/spare penger? Syersken har brukt veldig mye tid på å tilpasse et plagg for deg, sy det og sikkert mer enn som så. Jeg syr selv klær og vet hvor mye arbeid som står bak. Hadde jeg vært syersken ville jeg tatt halvparten av kostnaden i plagget som depositum og motta resten av betalingen når plagget er mottatt og godkjent av kjøper. Helst ville jeg brukt forhåndsbetaling. Så slipper man sånne hendelser som ofte skjer når folk kjøper hjemmelaget/sydd.. Du må betale, sånn er det! Du valgte å kjøpe plagget, og må betale for det. Det er ikke alltid man kan ta i mot retur, særlig på plagg som er sydd etter mål til kjøperen. Du gjør det bare verre ved å ordne kredittkort. Har du ikke råd til å betale regningen på 2000, hvordan har du da råd til å betale ned kredittkortet? Du har i tillegg økonomiske problemer. Når er de økonomiske problemene over? Rentene på kredittkortet er dyrere og blir dyrere for hver utelatte tilbakebetaling, og da har du ballen rullende igjen. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #13 Skrevet 28. juni 2016 Hvorfor i all verden bestiller du et så dyrt plagg når økonomien din er så usikker? Anonymkode: 66e70...b03 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #14 Skrevet 28. juni 2016 Du betaler selvfølgelig, og så forsøker du å slege det vidre selv. jeg har for øvrig gått på noen smeller gjennom livet, men jeg lar da ikke andre lide økoknomisk for mine feil av den grunn. Anonymkode: fb587...890 3
Babettesiluette Skrevet 28. juni 2016 #15 Skrevet 28. juni 2016 Da sier jeg takk for svar og ferdig med saken. Hopp ned fra deres høye hest. Faen til ekkel holdning til noen som åpenbart spør om veiledning 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #16 Skrevet 28. juni 2016 1 time siden, Babettesiluette skrev: De pengene har gått til uforutsette regninger som gjorde at jeg havnet i denne situasjonen i førsteomgang. Dette er ett plagg som er mulig å selge videre til noen andre med samme kroppsfasong om man har kontaktene til det- noe vedkommende har. Hva mener du jeg skal gjøre? Ikke betale husleie og andre nødvendige regninger fordi hun ikke vil ta den tilbake? Jeg forstår veldig godt at det ikke er hennes feil- men i en såpass håpløs situasjon jeg er i synes jeg det er vel kynisk .. Nå må du gi deg. Når man bestiller en vare som spesifikt skal være til deg, kan du ikke legge skylden på selger når du ikke klarer å betale, Anonymkode: a9367...613 2
Babettesiluette Skrevet 28. juni 2016 #17 Skrevet 28. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Nå må du gi deg. Når man bestiller en vare som spesifikt skal være til deg, kan du ikke legge skylden på selger når du ikke klarer å betale, Anonymkode: a9367...613 SA JEG IKKE AT TRÅDEN ER DØD? du gjentar bare hva andre har skrevet og jeg har sagt at jeg har forstått!
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #18 Skrevet 28. juni 2016 1 minutt siden, Babettesiluette skrev: SA JEG IKKE AT TRÅDEN ER DØD? du gjentar bare hva andre har skrevet og jeg har sagt at jeg har forstått! Beklager, jeg ble bare så provosert over at du kalte syersken kynisk. Noe hun ikke er. Uansett , håper det ordner seg for deg. Anonymkode: a9367...613 4
Babettesiluette Skrevet 28. juni 2016 #19 Skrevet 28. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beklager, jeg ble bare så provosert over at du kalte syersken kynisk. Noe hun ikke er. Uansett , håper det ordner seg for deg. Anonymkode: a9367...613 Takk. ja, det var sikkert feil ordbruk av meg i første omgang. Jeg har ingen problemer med å forstå at vedkommende vil ha pengene sine. Det er bare det at jeg ikke kan trylle.
Babettesiluette Skrevet 28. juni 2016 #20 Skrevet 28. juni 2016 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor i all verden bestiller du et så dyrt plagg når økonomien din er så usikker? Anonymkode: 66e70...b03 Hvorfor i all verden tror du at din kommentar er til hjelp?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå