Gå til innhold

Den beste stekepannen? Erfaringer

Million

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter ny stekepanne. Den jeg har er fra Woll, og er forsåvidt grei nok, eller har vært det i noen få år. Nå er ting begynt å svi seg fast, og bunnen i pannen ser flekkvis matt og slitt ut. På tide og bytte den ut med en ny. Hadde opprinnelig tenkt å kjøpe den samme bare, men så tenkte jeg det kunne være lurt å høre hva folk syns og har erfart med stekepanner. Jeg HAR lest et par forbrukertester på stekepanner, og i den ene kom Le Creuset sin til litt over 1500,- kr best ut... det var dyrt for en stekepanne, synes jeg. En kjendiskokk hevder at stekepanner er forbruksvare, de varer fra 3-5 år før de bør byttes ut. Da er det dyrt med en panne til 1500,- synes jeg... eller?

Hva er den beste stekepannen du har hatt?

PS! Har du link til nettbutikk som selger stekepannen du har, legg gjerne ut linken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skulle til å foreslå Woll da jeg trykte inn på tråden, men jaja.

Anonymkode: 8b9fd...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har prøvd flere stekepanner til 1500 + , men var aldri helt imponert, og de måtte ofte skiftes ut, ca hvert tredje/fjerde år grunnet slitasje. Så jeg gav opp, kikket på "best i test" og der kom ofte Ikea 365 eller hva den heter ut som nr 1 Jeg har kjøpt den siden, koster ca 200 kr, skifter den ut ca hvert tredje år, og har aldri vært så fornøyd med en stekepanne som jeg er nå.

Anonymkode: a5bcd...f41

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kjøpte en på sparkjøp for ca 3 år siden. En helt vanlig teflonpanne til ca 400 tror jeg. Den er fremdeles like fin, og jeg er ikke engang flink til å ikke bruke skarpe ting i panna :P 

Anonymkode: 10b40...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den siste jeg kjøpte var en Senior jernpanne fra IKEA. Veldig fornøyd så langt. Kostet vel 399, tror jeg,

Anonymkode: 3f274...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Teflon går i stykker, spesielt hvis du bruker redskaper i metall eller bruker panna på sterk varme. 

Støpejern derimot, det kan holde i generasjoner. Du bør unngå oppvaskmiddel og smøre den jevnlig inn med olje, så vil den bare bli bedre etterhvert som du bruker den. Om du mishandler den på det groveste gjør ikke det noe, for du kan stort sett alltid få den så god som ny med litt sandpapir, grundig vask og olje. 

Anonymkode: c88f3...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Margit Spat

Jeg har to ulike stekepanner: den som blir mest brukt er en billig teflonpanne fra IKEA som brukes til pannekaker og omeletter. Jeg har aldri fått teken på å lage den typen «svi seg lett-retter» i jernpanne. Denne billige pannen har vist seg å være like holdbar som den noe dyrere Tefal Jamie Oliver-pannen jeg hadde tidligere. Jeg er enig i at stekepanner med teflon- eller annet nonstickbelegg er forbruksvare, selv om de behandles pent. De holder i noen år, men ved en eller annen anledning ødelegges belegget.
 Den andre stekepannen jeg har er den den ovenfornevnte Le Creuset-pannen. Den er ikke verdt pengene. Jeg bruker den til steking av biff og ingen ting annet. «Alt» setter seg fast i den, til tross for at jeg har behandlet den etter alle kunstens regler. Er du på jakt etter en jernpanne, ville jeg gått for noe billigere. Jeg vedder på at IKEAs Senior-panne til kr 298 er bedre enn den grisedyre Le Creuseten min, for å si det slik ;) . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De Buyer stekepanne. Kommer nok aldri til å slite ut disse, har 2 stk. En på 24cm og en på 32cm. Veldig flotte panner som er praktisk i bruk og er uslitelig. Syns det er bedre enn å bruke disse teflonpannene som bare går i stykker. Vi har non stick panne vi også, men da holder Ikea i massevis. Ser ingen grunn til å kjøpe dyre panner der, de slites ut alle sammen og Ikea er etter min personlige erfaring bra nok i massevis og koster lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter forslaget om støpjern, eller stål. Eneste stekepannene eksen min ikke klarte å ta livet av. 

Hun satt fyr på grytene mine når hun lagde ris da, så kanskje du er bedre til å lage mat...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat
1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Jeg støtter forslaget om støpjern, eller stål. Eneste stekepannene eksen min ikke klarte å ta livet av. 

Hun satt fyr på grytene mine når hun lagde ris da, så kanskje du er bedre til å lage mat...

Hun burde slå seg sammen med en jeg bodde i kollektiv med! Eller kanskje ikke, forresten. 
Han evnet å få det til å lukte svidd og vondt til og med når han bare kokte vann :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Margit Spat skrev:

Hun burde slå seg sammen med en jeg bodde i kollektiv med! Eller kanskje ikke, forresten. 
Han evnet å få det til å lukte svidd og vondt til og med når han bare kokte vann :fnise:

Hun har slått seg sammen med en arbeidsledig brite. Hvis ikke hadde det vært en ypperlig ide. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skulle til å foreslå Woll da jeg trykte inn på tråden, men jaja.

Anonymkode: 8b9fd...2e9

Skulle gjøre akkurat det samme. 

Jeg har hatt flere ulike både fra Chistiania Glassmagasin, Tefal, Tupperware og nå to fra Woll. De siste er de beste. Men de må stelles riktig og ikke settes i oppvaskmaskin og settes inn med olje i blant. Stekepanner skal og varmes opp langsomt. Begynne på laveste temperatur og bruke omlag 4 - 5 minutter på å varme den langsomt opp ved å øke temperaturen gradvis. Da får de ikke varmesjokk, og skal holde lengre. (Jeg tester nå ut lærdommen.) 

Ville vasket/pusset ned den du har og satt den inn med olje i flere omganger og brent oljen inn i stekeovnen. (Ta av håndtaket først.)

Anonymkode: cb170...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, amativeReflection skrev:

De gamle Woll pannene er håndlaget støpejern. 

Anonymkode: cb170...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med dem som sier Ikea. Har også erfart at pannene må byttes etter to-tre år enten de er dyre eller kommer fra Ikea, så da går jeg for Ikea. Tror den koster rundt 300 kroner. Det er teflon, da. En god støpejernspanne koster nok mye mer, men jeg er så fornøyd med Ikeastekepanna at jeg ikke har behov for noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Scanpan.

Jeg vil ikke blande støpejern og non-stick. Det er to ulike panner og jeg har bruk for begge.

Anonymkode: 612b1...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser at kjeden Kitch'n selger Le Creuset pannen som er omtalt i en stekepannetest (og kom best ut). De selger den for 1400,- kr og skriver i tillegg: " Le Creuset gir livstidsgaranti på alle produktene i Toughened non stick-serien. "

Da er det mulig jeg koster på meg den stekepannen likevel, siden den både har livstidsgaranti og kom så godt ut i forbrukertesten....

Redigert:

jeg linket ved en feil til stekepannen på 30 cm i diameter. Jeg skulle ha den på 28 cm. Og det viste seg at den var det kampanjerabatt på, så den koster bare 840,- kr nå. Da kjøper jeg den, siden den var både billigere enn antatt og kom godt ut i en test.

I en annen test kom en panne fra OBH Nordica best ut, men den stekepanna var så stygg at den orker jeg ikke kjøpe... :P

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Vi har toughened stekepannen fra Le Creuset. Etter min mening er den verdt hver eneste krone. Behandle den pent, så varer den! 

Tidligere brukte jeg teflonpanner fra Ikea, men selv den dyreste derfra ble fort dårlig, fordelte ikke varmen jevnt, slippbelegget sluttet å "slippe", ble lett riper osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...