Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

jeg mottar aap for to kroniske sykdommer og fikk for noen uker siden vite at jeg endelig fått bevilget ung ufør-tillegg på aap. Fikk post om at jeg skulle få etterbetalt men ikke hvor mye eller hvor mye ung ufør-tillegget er på. Noen som vet?

lurer også på hvordan veien videre for dere har vart som er på aap? 

Selv går jeg til spesialist som egentlig ikkje ser håp om bedring men gir mig lite forhåpning om at medisin kan hjelpe noe. Jeg er nok inne på medisin nr10  nu og Inget har ennå hjulpet noe dessverre. Men bivirkninger får jeg alltid, så jeg blir verre en uten medisinen. Er ikke i stand til å prøve meg i jobb eller praksis og føler det er vanskelig med livet som det er idag med to barn jeg ønsker jeg hade mer energi til, men har nå innsett at dette er hvordan livet mit kommer bli og prøver å ha så god livskvalitet som mulig med familien min.

det jeg lurer på er, går man og venter ut 4 år på aap?

er det krav at ha prøvd arbeidspraksis eller lignende før man søker om ufør? 

Jeg er usikker på hva neste steg er.

var inne på møte med nav i februar og da fortalte han at jeg kunne søke meg på kurs eller lignende men da må han ha spesialistens samtykke om at dette ikke gjør meg verre, men det kan ikke spesialisten gi. Fordi jeg har det veldig vanskelig med mye smerte hele tiden hver dag når jeg ikke gjør noe og får hvile mye hver dag. 

Jeg har nå fått innvilget ung ufør-tillegg og dette er veldig allright for meg, fordi jeg lever med en usynlig sykdom og føler ofte at mennesker vil at jeg skal forklare meg ovenfor di hvorfor jeg ikke er i jobb, likeså hos nav, jeg føler at det er vanskelig å vise noen hvordan jeg har det når de ikke sett mine anfall eller når de ikke kjenner smertene. Men nå føles det godt at de trur på meg! 

I begynnelsen når jeg søkte om dette tillegget fikk jeg avslag med begrunnelse at de visste ikke om dette var en varig sykdom. 

Hva er da forskjell på på aap ung ufør-tillegg

og varig ung ufør?

kriterierne er like, som ufør så jeg kjønner ikke helt hva forskjellen er

laang innlegg ☺️

Setter pris på hjelp 

Gjest Lunasama
Skrevet

Ung ufør er et tillegg som gis på AAP eller uføretrygd, hvis man ble alvorlig syk før fylte 26. Forskjellen mellom AAP og uføretrygd, er at uføretrygd er en varig ytelse. Uføretrygd og ung ufør blandes ofte sammen, men sistnevnte er kun et tillegg, og det er ikke nok å bare være ung, de har strenge kriterier. Det er individuelt om man oppfyller disse kriteriene. ME er en komplisert og tung, usynlig sykdom, men har man fått dokumentert varighetskrav og er alvorlig rammet, så kan man fylle vilkårene for ung ufør både på AAP og uføretrygd. 

AnonymBruker
Skrevet

Den eneste forskjellen er at nav ofte vurderer ung ufør-kriteriene strengere når det søkes om varig uføretrygd enn aap. Om de har rett til å vurdere det strengere på varig ufør er en annen sak, for kriteriene er de samme. 

Anonymkode: d2f81...372

AnonymBruker
Skrevet

Ung ufør beregnes som om du hadde hatt inntekt på 3,5 G før du ble syk. Hvor mye du får etterbetalt kommer an på hvor mye du har fått utbetalt, og hvor lenge du har mottatt AAP (dvs det du har tapt på at du ikke fikk vedtatt ung ufør med en gang).

Anonymkode: c7a96...889

Skrevet
Den 28. juni 2016 at 13.24, Lunasama skrev:

Ung ufør er et tillegg som gis på AAP eller uføretrygd, hvis man ble alvorlig syk før fylte 26. Forskjellen mellom AAP og uføretrygd, er at uføretrygd er en varig ytelse. Uføretrygd og ung ufør blandes ofte sammen, men sistnevnte er kun et tillegg, og det er ikke nok å bare være ung, de har strenge kriterier. Det er individuelt om man oppfyller disse kriteriene. ME er en komplisert og tung, usynlig sykdom, men har man fått dokumentert varighetskrav og er alvorlig rammet, så kan man fylle vilkårene for ung ufør både på AAP og uføretrygd. 

Takk for svar,

noen som vet hvor Lang tid det tar fra jeg fått brevet som bevilget til ufør tillegg, til jeg får brevet som forteller hvor mye det er snakk om?

har nå ventet i 3 uker fra jeg fikk brevet og i dette stod det skrevet at det kommer et nytt brev med info om ny betalingssats og etterbetaling.

Skrevet

Dette er gjeldende utbetalinger for vanlig AAP og AAP med ung uførtillegg pr 2016:

Minstesats AAP: 2 ganger folketrygdens grunnbeløp

2016: 185.152 pr år = 15.429 pr mnd brutto ca

Ung ufør: 2,44 ganger folketrygdens grunnbeløp

2016: 225.885 pr år = 18.821 pr mnd brutto ca

Det tilsvarer nesten 3400 kr EKSTRA pr måned med ung uførtillegg kontra vanlig AAP.

AnonymBruker
Skrevet
Den Tuesday, July 05, 2016 at 8.35, Elimeli skrev:

Takk for svar,

noen som vet hvor Lang tid det tar fra jeg fått brevet som bevilget til ufør tillegg, til jeg får brevet som forteller hvor mye det er snakk om?

har nå ventet i 3 uker fra jeg fikk brevet og i dette stod det skrevet at det kommer et nytt brev med info om ny betalingssats og etterbetaling.

Det tok rundt 6-7 uker til jeg fikk brev nr to. Husk å ta vare på vedtaket med beløpene til neste års selvangivelse hvis du får tilbakebetalt for flere år. Du kan kome bedre ut av det skattemessig hvis de trekker skatten fra det året du skulle hatt dem. Jeg regner med å få tilbake ca ti prosent av skatten som er trukket fra dem. 

Anonymkode: 6439d...6c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...