Gå til innhold

Råd ang "samværsfar" med dårlig råd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har et barn med en mann som jeg ikke bor sammen med. Vi flyttet fra hverandre for 7 år siden. Barnet vil gjerne væe mer hos far, og viser tydelig tegn på savn etter sin far. Gråter om kvelden etc..

Samvær er vanskelig. Ofte må far prioritere å jobbe pga dårlig råd. Men sier igjen ikke i fra om han har fri en dag vi ikke har avtalt.

Ungen vår ringte fra i går og ville dit snart. Viste seg at han hadde fri i dag, og hun kunne komme. Så nå er hun der. Og det er vel og bra det, men han skulle ordne så mye i dag så ble ikke så mye tid til henne vist... :-( Men hun ville likevel prøve. tok med seg litt forskjellig å drive med i tilfellet...

Så lite samvær som han har så tenker jeg at han burde utsette det han skal gjøre til en dag hun ikke er der. Hun er der kanskje noen timer per uke... Må hente henne etter jobb for overnatting ble vanskelig siden han måtte gjøre så mye hjemme...

Ungen tok med seg div frukt til lunch i dag, usikker på om far hadde mat...

Jeg vet han har dårlig råd, men er det så mye  forvente at de kan finne på ting som ikke koster penger? Sparkesykkel, spikke, fotball, bade, fiske, trampoline (har fått vår gamle for til å sette opp, men har ikke gjort det). Sendte til og med mat/frukt, så da kan de jo kose seg begge på tur. Var nok til begge to...

Får så vondt av ungen som stadig blir skuffet. Noen råd? :-)

Anonymkode: 22a3b...58d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, det er vondt å se barn lengte etter foreldrene sine. 

Hva med å ta en skikkelig samtale med far? Evt med en tredjeperson tilstede som kan bidra med litt perspektiv?

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, MapleSirup skrev:

Uff, det er vondt å se barn lengte etter foreldrene sine. 

Hva med å ta en skikkelig samtale med far? Evt med en tredjeperson tilstede som kan bidra med litt perspektiv?

Har foreslått familievernkontoret, en da blir det bare krangel. Han er livredd de. Mener det er jeg som gir for lite oppmerksomhet i det daglige... Men det er jeg rimelig sikker på at det ikke er. må jo kompansere mye for han...

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammelt er barnet? Det er i hverfall viktig at hun er inforstått med at det ikke er henne det er noe galt med.

Anonymkode: cb6c9...437

• Liker 1
Skrevet

Har dere en mer nøytral person som kan snakke datterens sak? Besteforelder, onkel e.l?

Tenker ihvertfall det er viktig å være positiv til far uansett, slik at ikke barnet blir fokusert på det negative. 

Far vet kanskje ikke hvor viktig han er? Et barn er ofte fornøyd nok med at en voksen sitter ved trampolinen og sier "bra hoppa!"  Det gjelder vel å få han til å forstå at det ikke skal altfor mye til for å gradvis endre seg til det bedre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Huff fikk vondt av barnet. Her må far virkelig prøve å forstå at barnet trenger tid med ham, og ikke bare være der når barnet er der. 
Så tenker jeg, betaler far mye i bidrag? Kanskje kan du hjelpe til å lette økonomien noe for ham hvis du har mulighet til gå noe ned i bidra for å lette på den dårlige økonomiske tilstanden til far. Det vil jo bli bedre for barnet ditt også.

Anonymkode: 3694f...3b5

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Huff fikk vondt av barnet. Her må far virkelig prøve å forstå at barnet trenger tid med ham, og ikke bare være der når barnet er der. 
Så tenker jeg, betaler far mye i bidrag? Kanskje kan du hjelpe til å lette økonomien noe for ham hvis du har mulighet til gå noe ned i bidra for å lette på den dårlige økonomiske tilstanden til far. Det vil jo bli bedre for barnet ditt også.

Dersom far har veldig dårlig råd og er i jobb, så er dette en situasjon han har satt seg i selv. Barnet koster det hun koster uansett. 

Bevisstgjøring av barnets behov og tilstedeværelse er helt gratis :)  

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han betaler ikke bidrag, jeg har slettet bidragsgjelden hans for å bedre på situasjon...

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, MapleSirup skrev:

Dersom far har veldig dårlig råd og er i jobb, så er dette en situasjon han har satt seg i selv. Barnet koster det hun koster uansett. 

Bevisstgjøring av barnets behov og tilstedeværelse er helt gratis :)  

Far trener ikke penger for å være med henne. Sender gladelig med mat/frukt etc og nødvendig utstyr til aktiviteter. har forholdsvis god råd selv, men føler det er feil å betale han for å være med henne...

TS

• Liker 2
Skrevet

han kan ikke gjøre ting som hun kan være med på da?

hvis han feks må mekke på bil, ja okay, da kan jo jentungen være hjelper. eller hvis han må snekre på noe, så kan da jentungen også være med å snekre.... jeg husker fra da jeg var liten, det var jo noe av det morsomste jeg viste, det var jo når jeg kunne få hjelpe pappa med noe! og ungene mine elsker å få være med moffa å fikse på hytta, eller fikse en motor eller hva de nå finner på.... og de føler seg nyttige, og at det er bruk for dem! (jada, ting går litt treigere enn hvis man hadde gjort det alene, men man får en unge som lyser av tilfredshet og lykke istedenfor, så da er det verdt det altså! :) )

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Far trener ikke penger for å være med henne. Sender gladelig med mat/frukt etc og nødvendig utstyr til aktiviteter. har forholdsvis god råd selv, men føler det er feil å betale han for å være med henne...

TS

Helt enig med deg der. Penger er problemet hans som voksen, ikke som far.

Det er vanskelig å gi råd, dessverre. Men jeg føler med dere!

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, jupiter_c skrev:

han kan ikke gjøre ting som hun kan være med på da?

hvis han feks må mekke på bil, ja okay, da kan jo jentungen være hjelper. eller hvis han må snekre på noe, så kan da jentungen også være med å snekre.... jeg husker fra da jeg var liten, det var jo noe av det morsomste jeg viste, det var jo når jeg kunne få hjelpe pappa med noe! og ungene mine elsker å få være med moffa å fikse på hytta, eller fikse en motor eller hva de nå finner på.... og de føler seg nyttige, og at det er bruk for dem! (jada, ting går litt treigere enn hvis man hadde gjort det alene, men man får en unge som lyser av tilfredshet og lykke istedenfor, så da er det verdt det altså! :) )

Ja har forsøkt å si det jeg ogs, men noe av prolemet er at barnet her er litt for rask med å gjøre tin, og ender ofte opp med at det blir ødelagt... :-/ Men vanlige hus sysler ellers som å lage mat etc er ikke noe problem. Da gjør det ikke noe om barnet gjør "feil".

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja har forsøkt å si det jeg ogs, men noe av prolemet er at barnet her er litt for rask med å gjøre tin, og ender ofte opp med at det blir ødelagt... :-/ Men vanlige hus sysler ellers som å lage mat etc er ikke noe problem. Da gjør det ikke noe om barnet gjør "feil".

jo, men da finner man jo på oppgaver der det ikke gjør noe om hun "er rask i vendinga" ;) det meste er mulig hvis man bare tenker seg om :)

AnonymBruker
Skrevet

Typisk kg å gi råd til mor om hva far burde gjøre med barnet sitt. Det hjelper lite!

Anonymkode: d2e24...cef

• Liker 1
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han betaler ikke bidrag, jeg har slettet bidragsgjelden hans for å bedre på situasjon...

TS

Fantastisk flott gjort!! :tommelsmil:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Typisk kg å gi råd til mor om hva far burde gjøre med barnet sitt. Det hjelper lite!

Anonymkode: d2e24...cef

Kan være at noen har noen forslag som faller i smak hos far, er lov å håp...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...