AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #1 Skrevet 28. juni 2016 Uavhengig om de faktisk er det ? Anonymkode: f6d6c...9e1
Calleia Skrevet 28. juni 2016 #2 Skrevet 28. juni 2016 Jeg sier ikke at barna er flinke til alt.. Jeg sier at de er flinke når de faktisk ER det.. 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #3 Skrevet 28. juni 2016 Et øyeblikk siden, calleia skrev: Jeg sier ikke at barna er flinke til alt.. Jeg sier at de er flinke når de faktisk ER det.. Dette har ingenting ved det jeg spurte om å gjøre. Anonymkode: f6d6c...9e1 1
Vera Vinge Skrevet 28. juni 2016 #4 Skrevet 28. juni 2016 Det gir jo barnet et feilaktig inntrykk av egne evner, dersom foreldrene sier de er flinke til noe de ikke mestrer. I tillegg til at det etter hvert vil gjennomskues av barnet, hvor man kan tenke seg at foreldrenes mening ikke betyr så mye for barnet lenger. Men, nå er jeg ikke så veldig for at barn skal roses for at de er flinke til alt mulig, selv om de faktisk er det. Det ene er at man i så fall burde være mer spesifikk, sånn at barnet skjønner hva konkret det roses for. Det andre er at barn som er flinke til alt mulig kan ende opp med å tro at de må være flinke for at de skal få positiv oppmerksomhet, og de bygger for mye av sin identitet på å være flink, noe som kan bli litt skjørt. Positiv oppmerksomhet er jo kjempeviktig, men det kan også handle om å rose innsats, å si at man ser at barnet koser seg med det de holder på med, at man roser andre egenskaper, generelt viser entusiasme for det barnet er opptatt av, at man sier man er glad i det osv. Det virker som noen går på repeat på den "du er så flink"-greia, fordi de har skjønt at ros er viktig. 7
Calleia Skrevet 28. juni 2016 #5 Skrevet 28. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Dette har ingenting ved det jeg spurte om å gjøre. Anonymkode: f6d6c...9e1 Du spurte om det var riktig å si at barna er flinke til alt når de ikke var det, og jeg sa at jeg ikke gjorde det.. underforstått at det syntes ikke jeg er riktig.. Okei, hva vil du ha til svar? Kjære vene.. 5
minister-mio Skrevet 28. juni 2016 #6 Skrevet 28. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette har ingenting ved det jeg spurte om å gjøre. Anonymkode: f6d6c...9e1 Ikke? 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #7 Skrevet 28. juni 2016 Unger skal ha konstruktive tilbakemeldinger, akkurat som voksne. Jeg sier skjelden at barnet mitt er 'flink', jeg sier ofte at barnet er blitt 'flinkere'. Med ulike setninger. Jeg ser at du har øvd. Du har blitt flinkere, dette greide du ikke sist du prøvde. Flott! Bra! Nå har du jobbet hardt, veldig flott! Barnet mitt får mye ros og tilbakemeldinger. Også konstruktiv kritikk. Det er sånn man lærer. Anonymkode: 16ebc...dbf 8
Gjest noe tilfeldig Skrevet 28. juni 2016 #8 Skrevet 28. juni 2016 Eeeh, jeg skjønner ikke helt hva du mener, kan du go eksempler? Et barn kan jo tegne grisestygt, men i forhold til egen alder og utvikling er barnet "flink". Barnet kan også være flink fordi det forsøkte noe det ikke hadde så lyst til (stå på ski) uten at barnet har nevneverdige ferdigheter i hva det gjør. Å være "flink" handler ikke om utfallet/resultatet av prestasjonen, men at barnet deltok og forsøkte.
Avalon Skrevet 28. juni 2016 #9 Skrevet 28. juni 2016 Ryddet for avsporinger og personangrep, samt svar til dette. - Avalon, mod
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #10 Skrevet 28. juni 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Unger skal ha konstruktive tilbakemeldinger, akkurat som voksne. Jeg sier skjelden at barnet mitt er 'flink', jeg sier ofte at barnet er blitt 'flinkere'. Med ulike setninger. Jeg ser at du har øvd. Du har blitt flinkere, dette greide du ikke sist du prøvde. Flott! Bra! Nå har du jobbet hardt, veldig flott! Barnet mitt får mye ros og tilbakemeldinger. Også konstruktiv kritikk. Det er sånn man lærer. Anonymkode: 16ebc...dbf Det er vel gjort forskning på nettopp dette, hvor det viste seg at de barna som roses for innsats gjør det bedre de neste gangene enn de som roses for talent. Så du har et viktig poeng! Anonymkode: 18856...eaf 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #11 Skrevet 28. juni 2016 Synes heller ikke det er riktig at barn skal roses for at de er flinke for alt, enten de er det eller ikke. Det er lett for at det er det som blir verdien i en aktivitet - "jeg må være flink til denne aktiviteten, det er det positive". Da blir jo motivasjonen for å gjøre denne aktiviteten at man må være flink, kanskje til og med flinkest? Det er bedre å ha fokus på at barna har det kjekt og liker aktiviteten. For hva er det å være flink? Hvem skal barna være flinke for? Er det et mål at barna er flinke i alt? Nei og nei.. Når er man flink til å tegne? Når man fargelegger innenfor streken? Når man setter sammen fine farger? Når man tegner tydelig så man lett ser hva det er? Da tror jeg vi har mange kunstnere her i verden som ikke er "flinke" Anonymkode: 6518a...cce 1
prill Skrevet 28. juni 2016 #12 Skrevet 28. juni 2016 Ja og nei Viktig med skryt selvsagt, men det må ikke gå "på repeat" som noen sa. Det er også greit å si innimellom at de er flinke til noe, syns jeg da. Trenger jo ikke være så korrekt heele tiden. Men det er veldig viktig å ikke drive å kommentere (hverken positivt eller negativt) for mye. Barna må få lov til å bare være også!
Sushi Skrevet 28. juni 2016 #13 Skrevet 28. juni 2016 10 timer siden, Vera Vinge skrev: Det gir jo barnet et feilaktig inntrykk av egne evner, dersom foreldrene sier de er flinke til noe de ikke mestrer. I tillegg til at det etter hvert vil gjennomskues av barnet, hvor man kan tenke seg at foreldrenes mening ikke betyr så mye for barnet lenger. Men, nå er jeg ikke så veldig for at barn skal roses for at de er flinke til alt mulig, selv om de faktisk er det. Det ene er at man i så fall burde være mer spesifikk, sånn at barnet skjønner hva konkret det roses for. Det andre er at barn som er flinke til alt mulig kan ende opp med å tro at de må være flinke for at de skal få positiv oppmerksomhet, og de bygger for mye av sin identitet på å være flink, noe som kan bli litt skjørt. Positiv oppmerksomhet er jo kjempeviktig, men det kan også handle om å rose innsats, å si at man ser at barnet koser seg med det de holder på med, at man roser andre egenskaper, generelt viser entusiasme for det barnet er opptatt av, at man sier man er glad i det osv. Det virker som noen går på repeat på den "du er så flink"-greia, fordi de har skjønt at ros er viktig. Signerer denne. Hører veldig mange foreldre og andre som sier at barn er flinke KONSTANT. Flinke til å klatre, flinke til å tegne, flinke til å spise (!), flinke til ditt og datt. Positiv oppmerksomhet er så mye mer enn å si "så flink du er". 1
prill Skrevet 28. juni 2016 #14 Skrevet 28. juni 2016 Forresten er min erfaring at særlig flinke barn, de som er gode i mange ting, trenger mer av konstruktiv ros og tilbakemelding i stedet for det intetsigende "så flink du er". (De har ofte fått høre det litt for mange ganger.) Mens de som ikke føler seg så flinke trenger mer ros og oppmuntring, så der kan man gjerne smøre på litt ekstra av og til!
♥Missy♥ Skrevet 28. juni 2016 #15 Skrevet 28. juni 2016 Man kan egentlig si til barn at de er flinke til alt i den forstand at de er flinke til å prøve å klare noe. De er så flinke de kan til å prøve, og bare det i seg selv synes jeg fortjener ros. Om de klarer det de skal prøve på er jo en helt annen sak, men hvem skal man sammenligne med? Er et barn flinkere til å tegne enn å synge, så kan man jo si at alle synger med den stemmen de har, men at de er flinkere til å tegne og male, og heller oppmuntre under det. Og samtidig forstå at de helt sikkert gjør sitt beste.
Hjärtat Skrevet 29. juni 2016 #17 Skrevet 29. juni 2016 Du har jo fått en del svar på dette, og jeg er enig i at det "å være flink" blir helt oppbrukt på barn. Å gi barn ros når de får til ting er veldig viktig, og gi positiv oppmerksomhet når barnet prøver å oppnå ting, selv om det ikke er spesielt flinkt. Men altså... Flink. Det er så uspesifikt. Det er tusen andre måter å beskrive et "talent" på, og dersom barnet faktisk ER god til noe, synes jeg det skal få høre det. Synes forsåvidt flere foreldre kunne veiledet større barn til å finne ting de faktisk kan, istedenfor å drite seg loddrett ut på skoleavslutninger. En ting er på barneskolen, men når man går på ungdomsskolen og føler seg som Celine Dion, men egentlig høres ut som ei kråke, da er det til alles (og spesielt barnets/ungdommens) beste, at man har blitt rettledet. Det skaper faktisk veldig mye negativ oppmerksomhet for vedkommende.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #18 Skrevet 29. juni 2016 Hvis man før ros for det minste man gjør, så får ikke rosen den effekten den kunne hatt. Det blir for hverdagslig, noe som barnet tar for en selvfølge. Dessuten burde man rose for innsats, som det er sagt i tråden, og kun resultat når resultatet faktisk er veldig bra. Det er viktig at barn ikke vokser opp og tror de må være flinke i alt for å bli likt. Man skal bli elsket uansett. Dessuten er det viktig å ikke vokse opp med et forvrengt selvbilde, der barnet tror det er flinkere enn det i realiteten er, for det vil få en skikkelig kalddusj i møte med virkeligheten etterhvert som det innser at det faktisk er mange andre som er flinkere. Det er bedre å ha et selvbilde som hviler på flere sokler enn kun å være flink. For eksempel å være snill. Anonymkode: 41c08...f2e
Jus sanguinis Skrevet 29. juni 2016 #19 Skrevet 29. juni 2016 23 timer siden, Vera Vinge skrev: Det andre er at barn som er flinke til alt mulig kan ende opp med å tro at de må være flinke for at de skal få positiv oppmerksomhet, og de bygger for mye av sin identitet på å være flink, noe som kan bli litt skjørt. Snakker du av egen erfaring?
Jus sanguinis Skrevet 29. juni 2016 #20 Skrevet 29. juni 2016 Skal man fortelle barna om politikk, og at de er kommunister ut i fra sin klassetilhørighet? Nei, jeg synes det bør vente til de er store nok til å forstå det. I mellomtiden synes jeg at barna skal bli vant til å få positive tilbakemeldinger. De vokser fort nok opp til de voksnes realitet fortere enn det noen av oss liker uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå