Gå til innhold

Nattstell og søvn for pappaen...

Elle Melle

Anbefalte innlegg

Mannen jobber og jeg er hjemme i permisjon med Lukas. Jeg står opp om natten på ukedager, og har gjort det siden han ble født . I helgene deler vi på det, og har også gjort det hele veien. Fungerer bra. Mannen hører ikke så mye til Lukas de gangene han er våken om natten, og det kunne ikke falle meg inn å vekke han for å få hjelp. jeg har bedt han sove på stua om det har vært for ille..han skal på jobb og trenger søvn. Lukas er dog ikke et natte- barn...men som spedbarn hadde han jo sine måltider som andre. I forbindelse med tenner og sykdom har han vært våkene hele netter, me det e rjeg som har vært sammen med han da også på hverdager.

- Og han er" flaskebarn" ( fysj for et ord... :roll: )

Foresten i januar begynner jeg å jobbe, da skal mannen være hjemme. da gjør vi det omvendt såklart! Og med et evt neste barn skal vi dele på permisjonen. Og det blir også her den som ikke jobber står opp om natten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
Jøje meg :o

Noe som heter selektiv persepsjon...

Snakk om å plukke ting ut av kontekst.

Det er litt vittig å se hvordan teori og praksis blir to ulike ting her - alle er SÅ enige om ting på overflaten, og så gjør de helt andre ting IRL.

Skulle vært morsomt å se tilsvarende debatt på et manneforum...

men er du er også da :roll:

Så du mener at dette ikke er likestilling eller hva er det egentlig du mener :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drister meg til å svare her selv om jeg ikke har barn (ennå)....

Den første tiden når jeg sikkert kommer til å amme om natten tror jeg det blir til at jeg står opp og tar stellet.

Mannen min kan jo ikke amme uansett.

Etterhvert går det seg sikkert til med hvem som står opp. Har barnet andre behov enn mat kommer mannen sikkert til å ta sin del av øktene han også. Selv i ukedagene. Jeg tror vi får finne ut av det litt etterhvert.

Mannen min er uansett ikke "redd" for å ta sin andel av arbeidet i huset (heller tvert i mot), så da skal vi vel finne en god ordning når det gjelder småen også. Tror det er viktig å ikke henge seg opp i prinsipper, men kjenne etter og finne den løsningen som passer best i ens egen situasjon.

Mannen min skal også ha 5-6 månderes permisjon, så om jeg står opp mest den første tiden skal han få rikelig med anledning til å være pappa og ta sin del av ansvaret. Ikke noen fare med det nei :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det fungerer greit sånn vi gjør det her jeg..

Her er det jeg som tar stellene om natten (han skal jo ha pupp så jeg ser ikke helt hva mannen skulle bidratt med da uansett? :roll: ) både hverdager og helger.

Mannen skal på jobb så han får sove om natten, og er babyen ekstra urolig eller han skal noe viktig dagen etter hender det at han legger seg på gjesterommet.

Har jeg hatt en hard natt passer jeg på å sove litt på dagtid, og når mannen kommer hjem hender det at han tar babyen med seg så jeg får sove i fred.

I helgene er det også ofte at mannen står opp så jeg får sove lenger.

Det smarteste må da være at begge er litt fleksible her, ingen er vel tjent med at den andre parten skal gå og være helt utslitt av mangel på søvn?

Er helt for likestilling på absolutt alle områder, men akkurat når det gjelder spedbarn blir kvinnens rolle litt annerledes enn mannens, og jeg tror man gjør seg selv en tjeneste hvis man bare innser at "sånn er det bare". Det er jo tross alt en ganske kort periode, og så fort barnet blir litt større vil jo dette ikke være noen aktuell problemstilling uansett?

.. glemte å si.. når mor er i arbeid er det en selvfølge (for meg i allefall) at pappa står opp om natten (så sant ikke barnet skal ha pupp da) :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ik innl *Fiona*

Dere henger dere opp i pupp, derav min hentydning til selektiv persepsjon.

Det FINNES andre anledninger hvor barnet er oppe, våkent, skriker etc. enn at det vil ha pupp! Aldri skjedd dere?? Og så lenge puppen er eneste forskjellen.. VEL???

Og hvis en mamma er hjemme med tre unger på dagtid - hvorfor anerkjenner ingen av dere dette som like krevende som en jobb? Er det ikke like farlig hvis en mamma blir utslitt? Frynsete nerver, deprimert og hele pakka?Tror dere ikke det går utover ungene?

Dere henger dere helt opp i hvorvidt en mann kan amme eller ikke. Jeg er selvsagt enig i at en KVINNE ammer og da er våken likevel - hvem har kranglet på DET da?? Ser dere INGEN situasjoner whatsoever der en kvinne kan rettferdiggjjøre å trenge søvn i det daglige hun også?

Vanligvis er de fleste her svært nyanserte. I denne tråden ble fokuset merkverdig ensporet.

Og da lurer jeg på hvilken nerve jeg åpenbart traff - er det sant, som noen av mennene her inne har vært inne på, at det finnes ting man ikke bør nevne i et kvinneforum, for det har ingen hensikt å prøve å trenge igjennom etablerte forestillinger? Tviholder vi på det siste vi har av "vetorett" ift barna, bortsett fra selve svangerskapet?

Bare spør jeg. Selvsagt må alle finne sine ordninger. Men det er åpenbart det finnes en del gjengrodde holdninger. Ikke hos de fleste her, men enkelte.

Likestilling blir et negativt ord så fort man nevner det i forbindelse med at en MANN skal ha mer av bukta og begge endene. Det er det jeg reagerer på. At en hvilken som helst fyr får sove om natten når han skal jobbe, er ikke en DIGER sak jeg har motforestillinger mot, altså... Men jøje meg for å nevne kvinnens rett til å sove dersom HUN opplever noe som krevende...

Det har jo ikke med likestilling å gjøre engang for den saks skyld, bare vanlig hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mamma'n kan jo legge seg å sove på dagen når barnet sover..?

Det er jo derfor vi har permisjon.

Det jeg mener da.. uten å presisere nærmere om det er mor eller far.. at den som er i permisjon bør ta stellet om natta, den som skal på jobb må få lov til å sove..

Jeg kan ikke begripe hva som er provoserende eller galt med det? :klø: (forutsatt at det er snakk om friske barn her som har soveøkter på mer enn to timer i strekk flere ganger i døgnet)

Hadde det vært omvendt, at pappa'n var i permisjon hadde jeg da helt klart forventet at jeg som skulle tidlig opp på jobb slapp å stå opp med ungen på natta.

Det skulle da bare mangle mener jeg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har svart tidligere i denne tråden, men den har forandret seg litt, så jeg prøver igjen. Jeg har altså prøvd begge deler. Jeg var hjemme med baby og oppe om natten og jeg var i jobb og oppe om natten. Ikke tvil for mitt vedkommende at det var mer slitsomt for meg å være oppe om natten når jeg hadde permisjon enn etter at jeg begynte å jobbe. Dette fordi jeg på en måte får "slappet av" litt på jobben. Ikke at jeg sløver der, men jeg har en slags frihet til å planlegge min egen tid og få ting unna. Kan også ta noen små pauser ved behov. Dette gir overskudd til jeg kommer hjem. På samme måte synes jeg babyen gir meg overskudd til jobben. Jeg blir mye mer effektiv fordi jeg gjerne vil få ting unna og komme hjem til det lille vidunderet. Tror det kompenserer endel for manglende nattesøvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv var jeg oppe 2-3 ganger hver natt hele uka for først løfte barnet over i sengen til mor (for å få mat). 5 minutter senere var det å stå opp igjen for å bære det tilbake. Og dette foregikk mer eller mindre uavbrutt i 7-8 mnd' date=' men med noen untak.[/quote']

Det der syns jeg grenser til det latterlige. Hvis det bare dreier seg om amming på natten, hvorfor skal mor ha HJELP til å løfte babyen over i sengen sin og tilbake? Hun er da likevel våken?! Det kunne virkelig ikke falle meg inn på være så hjelpesløs. Greit at man er to om å få barn, men det får være grenser på krampeaktig likestilling... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ik innl *Fiona*

:o

Varja, du var innom noe som kan være litt av poenget her - vi snur hele greia på hodet og påpeker at far faktisk beholder jobb, nettverk der, muligheten til å "lufte vettet" litt osv, og våger oss til å si det kan være en gode viktige momenter i et menenskes liv - noe som kan bli vanskelig for mammaer i den perioden.

Mange menn sier jo nettopp, og det har de også gjort undersøkelser på ifb skilsmisse-statistikker osv - at jo større sprik det er mellom livet mor og far fører, jo lettere er det at avstanden dem imellom vokser i småbarnsperioden, noe som fører til konflikter det kan være vanskelig å komme ut av, nettopp fordi det er så uløselig knyttet til disse rollene VI skaper oss...

Gutta mister nærhets følelsen til babyen han ellers kunne hatt, kvinnene havner litt på utsida av arbeidsliv og liknende - og derfra er ikke stegene lange til at det er "lettest med deltidsjobb" og det faller da på kvinnen osv osv.

Det er litt forbausende at det er så stor naivitet ute og går her. SELVSAGT finnes det jobber og situasjoner som gjør at mer faller på den ene. Men et minimum av bevisstgjøring på småtingene som er viktige vil kunne endre store ting på sikt. Så sant man egentlig ønsker det da.

Noen er jo av den oppfatning at kvinner ikke egentlig ønsker likestilling, de vil ha alle andre arenaer som har vært stengt for dem, OG bukta og begge endene med barn og hjem. Det virker ikke helt usannsynlig.

Puppen forsvinner liksom ikke ut av tråden. Bekrefter bare at det tydeligvis er et sårt tema for mange.

Jeg kan sikkert kaste meg inn i på spissen-vinklinger her og påpekt at man faktisk kan pumpe seg...

Men jeg overlater det til andre :wink: og innser at hva jeg mente med innlegget gikk noen fullstendig hus forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ik innl *Fiona*

For øvrig, som forsøkt nevnt før mtp argumentet om at mor kan sove sammen med barnet på dagtid - det finens barn som ikke sover noe særlig på dagtid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Da tar vi flaske eks som jeg nevnte før.

uansett så er det helt latterlig at BEGGE to skal være våkene for likestilling.

Hvis det forventes at far skal være våken når mor tar stellet så regner jeg med at det er en selvfølge at det går begge veier.

Jeg tror nok de felste par klarer og finne den løsningen som er best for de- flaske , pupp, gjesteværesle eller ikke- det viktigste må da være at det fungerer for de som er innvolvert.

Når min bebis komemr så kommer jeg nok til å la gubben sove i fred om jeg gir pupp eller flaske, trøster eller skifter bleier, og når han tar det regner jeg med at ha nlar meg sove :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse
Gjest Far til 2

Høres ut som en ganske lat kone spør du meg.......og en ganske dumsnill mann.....

Som advokaten sa til meg etter samlivsbruddet: "Det finnes en del dumsnille men der ute. I ditt tilfelle vil jeg droppe siste stavelse" :hoho:

Men jeg angrer likevel ingenting. I dag har jeg et langt nærere forhold til barna en det ex'en har (selv om barna bor hos henne ettersom hun er kvinne). Og jeg mener mye av dette forholdet begynte allerede da barnet var bare noen få mnd.

Og jeg tilstår gjerne at jeg ofte ikke hørte barna skrike ettersom jeg sov så tungt. Men når det kommer noen spark på leggen våkner selv jeg :wink:

Jeg mener fortsatt fedre bør stille opp om natten der dette er et godt alternativ. Som nevnt tror jeg svært mange menn gjør det i dag (muligens avhengig av hvilket miljø de vanker i).

Men det må ikke bli slik at fedre på død og liv altid skal stille opp om natten. Det må være rom for individuelle løsninger som er til barnets beste og som foreldrene synes er en god løsning for dem.

Og da er vi tilbake til utgangspunktet. Vi kan ikke kritisere andre løsninger enn de vi selv har erfart eller kritisere løsninger vi selv ikke har erfaring fra, men som vi ønsket/ønsker.

Noen har erfart begge deler, men det er likevel ikke sikkert det er beste ordningen for andre.

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Puppen forsvinner liksom ikke ut av tråden. Bekrefter bare at det tydeligvis er et sårt tema for mange.

Jeg kan sikkert kaste meg inn i på spissen-vinklinger her og påpekt at man faktisk kan pumpe seg...

Men jeg overlater det til andre :wink: og innser at hva jeg mente med innlegget gikk noen fullstendig hus forbi.

Du er ikke sann altså. Om det er noen som setter ting på spissen her i denne debatten, så er det jammen deg *fiona*.

Du skriver liksom at "Jeg kan sikkert kaste meg inn i på spissen-vinklinger her og påpekt at man faktisk kan pumpe seg...

Men jeg overlater det til andre :wink:". Hvorfor nevner du en ting som pupmping og later som om du ikke setter ting på spissen ved å liksom henge på et "blunke-ansikt"? Du skal liksom holde deg for god til å sette ting på spissen, men så gjør du det alikevel og forsøker å dekke over det.

Ditt syn på at at en kvinne skal pumpe seg og ikke gi barnet pupp om natten, bare fordi at far skal skal være våken, viser jo du ikke er ute etter barnets beste her, men kun ute etter skulle del likt på alle oppgaver, for det er jo tross alt likestilling dette dreier seg om ikke sant? Og da kan jammen meg ikke far sove om natten nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ik innl *Fiona*

:o Øh, jo, det var satt på spissen, derfor blunket jeg. Det var ikke for å si jeg IKKE setter ting på spissen.

Jeg sa ikke at en kvinne SKAL pumpe seg FOR at far MÅ opp om natten fordi man MÅ ha likestilling på denne måten. Les bedre.

Jeg sier at mange her overser fullstendig den muligheten og nevner pupp som det eneste saliggjørende, allmenngyldige argumentet for at likestilling er umulig å oppnå, og for at det ikke er noen vits i å prøve å få far med på at søvnen også kan fordeles DERSOM DET ER ØNSKELIG I DERES SITUASJON. Det er en mulighet, hva med å bruke den i større grad, er min spørsmålsstilling.

Bare så det er sagt; det finnes forskjeller på kvinner og menn som alltid vil være der. Jeg er da vitterlig innforstått med det.

Men det finnes også forskjeller som du og jeg produserer og opprettholder gjennom våre tillærte oppfatninger. DET var poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ja DU ja... lest noen av bidragene til denne tråden eller? Folk har jo gått helt av hengslene her...

Det er mange som mener akkurat dette, har du lest noen av bidragene til tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...