Elle Melle Skrevet 5. november 2004 #1 Del Skrevet 5. november 2004 Til dere som har babyen på soverommet deres: Klarer mannen (som skal tidlig på jobb) å få sove når det ammes og bysses på en urolig baby? Jeg ser for meg den stakkars arbeidskaren som ikke får sovet og likevel må opp klokken fem neste morgen... Hvordan går det for dere? Mye man tenker på allerede... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Skrevet 5. november 2004 #2 Del Skrevet 5. november 2004 Vi har allerede avtalt att han skal sove på gjesterommet de første månedene, når babyen sover inne på vårt soverom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 5. november 2004 Forfatter #3 Del Skrevet 5. november 2004 Vel og bra det, men vi bor i en lytt to-roms og jeg tror ikke han har lyst til å sove i kottet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. november 2004 #4 Del Skrevet 5. november 2004 Vi hadde en sammenleggbar seng og vi pusset opp på den tiden vesla kom. Han sov i stua en stund når det stod på som verst Bedre enn eingenting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 5. november 2004 #5 Del Skrevet 5. november 2004 Jordmora jeg går til var veldig streng på at en IKKE skulle sove på forskjellige rom om natten. Dette var for at en skulle lære seg å sove til lydene av babyen. Da fikk heller mannen sove noen timer etter jobb, var hennes klare tale... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trixi Skrevet 5. november 2004 #6 Del Skrevet 5. november 2004 Det er utrolig hvor godt disse pappaene kan sove skal jeg si deg!!! Her i huset kan barna gråte både høyt og lenge uten at pappaen våkner, men skal jeg lese på sengen så får han ikke sove for det bråker sånn når jeg blar om :o . Jeg tror kanskje dette henger litt smammen med hva man er innstilt på også; han våkner ikke fordi han vet at jeg står opp. Det samme gjelder meg og hans vekkerklokke; jeg våkner ikke av den for jeg vet at det ikke er jeg som skal vekkes! Dessuten så gjør det vel ingen ting om pappaen våkner en gang i blant og hjelper til om natten - vi mammaer skal jo fungere på dagtid vi også, spesielt hvis vi har flere barn å ta hensyn til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 5. november 2004 #7 Del Skrevet 5. november 2004 Jeg synes det er leit om parforholdet skal opphøre for det om man får en baby i hus! Vi er så heldige at mannen sover veldig tungt her. Så han våkner ikke av vanlig amming, men blir det noe ekstra så våkner han litt. Men i begynnelsen var det helt sykt hvor lite som skulle til før mannen spratt opp av senga! Bare mens han hadde permisjon da vel og merke. De værste nettene nå ber jeg om hjelp til å gi ekstra MM fra flaske fordi jeg også er sliten av å jobbe hele dagen med lillegull. Måten vi har løst det på er at jeg går ut av soverommet med urolig baby, men ellers ammer i sengen på natta. Går fint det, for babyen skriker myyyye mindre enn det man skulle tro. Når det røyner på med krefter, så sover den andre på gjestesenga i annet rom. Jeg fikk 3 netter der i forrige uke fordi jeg sov dårlig pga. forkjøla baby og fordi jeg selv hostet så mann og barn våknet. Mannen kom inn med lillegull når han var sulten og gikk så rett å la seg igjen. Etterpå fikk mannen ei natt der fordi han da var sliten. Sovestunder på dagen ordner vi når det trengs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. november 2004 #8 Del Skrevet 5. november 2004 Jordmora jeg går til var veldig streng på at en IKKE skulle sove på forskjellige rom om natten. Dette var for at en skulle lære seg å sove til lydene av babyen. Da fikk heller mannen sove noen timer etter jobb, var hennes klare tale... Det er veldig greit for Jordmora å mene det, men det hørte ikke jeg fra vår jordmor. Tror en må ta det valget selv. For min mann som har en jobb der det kreves mye av ham var det viktig at han fikk noen timer med søvn. Han sov for det meste inne med oss, men når han skulle i møter eller foredrag var det viktig at han holdt seg rimelig oppegående. De første mnd er ganske krevende. Vi flytta vesla uansett til eget rom når hun var 6 mnd gammel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 5. november 2004 #9 Del Skrevet 5. november 2004 Jordmora jeg går til var veldig streng på at en IKKE skulle sove på forskjellige rom om natten. Dette var for at en skulle lære seg å sove til lydene av babyen. Da fikk heller mannen sove noen timer etter jobb, var hennes klare tale... Det der høres utrolig fornuftig ut! Da jeg kom hjem fra sykehuset med mitt lille nurk var det viktig for meg at samboeren også var støtte på nattestid, og at jeg ikke måtte slite med alt alene. Nå var ikke han veldig flink til akkurat det...la puta demonstrerende over hodet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dina Skrevet 5. november 2004 #10 Del Skrevet 5. november 2004 Dessuten så gjør det vel ingen ting om pappaen våkner en gang i blant og hjelper til om natten - vi mammaer skal jo fungere på dagtid vi også, spesielt hvis vi har flere barn å ta hensyn til. Skriver under på denne! Mannen min sov i samme rom som meg og barna da de var babyer. Vi tenkte faktisk aldri tanken på at han skulle sove et annet sted, selv om vi hadde to ledige soverom i huset...! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelica Skrevet 5. november 2004 #11 Del Skrevet 5. november 2004 Hos oss var det aldri noe snakk om at mannen skulle sove på et annet rom under den "verste perioden" til begge ungene. Hun eldste sov ikke en hel natt før hun var et år, da var vi ganske slitne begge to etterhvert. Hadde mye mer flaks med nr. 2, hun sov hele natta fra hun var ca. 4 mnd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. november 2004 #12 Del Skrevet 5. november 2004 Det fungerte ypperlig for oss de gangene han sov i stua. Med et kolikkbarn så var det greit for pappen å kunne sove litt skikkelig. Men det er som sagt noe man velger selv. Jeg syntes det var helt okay at han tok dyna noen ganger og la seg ute. Vesla sov i vugga ved siden av meg hun Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Emma* Skrevet 5. november 2004 #13 Del Skrevet 5. november 2004 Vi som på samme rom hele tiden men samboern min hadde sånne "sov i ro" ørepropper. Han sover dessuten mye tyngre enn meg så jeg våknet ofte nesten før babyen begynte å gråte uansett. I starten matet jeg babyen i senga og la ham tilbake - også sovnet jeg. Etterhvert som han ble litt større tok jeg ha med meg ut i stua og satt i sofaen og matet han før vi la oss igjen.... Må si jeg var irritert pga de øreproppene men samtidig forstår jeg det jo egentlig også.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 5. november 2004 Forfatter #14 Del Skrevet 5. november 2004 Med en mann som kommer hjem kl 17 og legger seg kl 22, så kan jeg ikke si at jeg er så ivrig på at han skal sove noen timer på ettermiddagen. 19 timer i døgnet med aleneasvar for babyen får holde... Dessverre så blir han helt svimete hvis han ikke får sove nok, og med en jobb der han faktisk kan risikere å miste livet hvis han er uoppmerksom, så er det ikke bare bare å være skikkelig overtrøtt heller. Vi får se etter hvert. Det er godt mulig at han klarer å sove i bråket når han blir vant til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Skrevet 5. november 2004 #15 Del Skrevet 5. november 2004 Jeg kommer ikke til å kreve noe hjelp fra mannen min om natten. Han har en jobb hvor det krever att han er opplagt. Har morgenmøte kl 0700 hver morgen og kommer som regele hjem ved 1800 tiden. Jeg skal da virkelig ikke forvente att han skal gjøre noe om natten da? I og med att jeg ikke skal jobbe, kan jeg jo sove når babyen sover, og det gjør da vell heller ikke noe om jeg går litt rundt i ørska, når det eneste jeg skal prestere er å amme og skifte bleier! Er mye viktigere att mannen min beholder kundene sine, slik att han beholder jobben sin! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Fiona* Skrevet 5. november 2004 #16 Del Skrevet 5. november 2004 Stakkars pappaer som får merke noe til at han har satt barn til verden, altså. Huffameg. Han får vel ta sin del han også. Jobb eller ikke jobb - det er faktisk krevende å være alene med spedbarnstell også. Her har vi enda et godt eksempel på hvordan kvinner skyter seg sjøl i beinet mht likestilling - vi kjefter og smeller fordi vi ikke blir betraktet som likestilte, men anerkjenner ikke engang selv den rollen vi har hjemme. Hvordan kan vi vente at samfunnet, eller en mann i et forhold, noensinne skal anerkjenne husmorrollen som en like bra jobb, når vi egentlig ikke gjør det selv engang? Skal jeg først være alene om å slite meg ut på nattestellet, og i tillegg være alene med babyen hele dagen?? Her er det selvsagt forskjeller på babyene også. Men sånn steinalderske innstillnger som detet forklarer jaggu nok om hvor vi kommer skeivt ut hen - mht barnefordeling ift brudd, arbeidsfordeling i hjem, at flere kvinner enn menn synes det er naturlig med deltidsarbeid osv osv. Den største utfordringen kvinnekampen har er ikke menn, det er kvinner selv. Og det starter i hjemmet. Hvis du har sett hvor myk en mann blir når han MÅ ta ansvar for et lite spedbarn, kan det ikke være noen tvil om at verden ville vært et mye bedre sted hvis kvinner faktisk lot dem slippe til mer. Neeeeeeida, her skal vi liksom synes synd på dem fordi de får litt lite søvn en periode mens de får lov til å beholde yrkesliv, lønn, sosial omgang og egenutvikling. Stakkars pappaer altså. Vi behandler dem som unger hele livet. Og så klager vi over at de ikke tar ansvar. :o Jah... tok litt av her. Men seriøst, det må kunne forventes i 2004 at man er to om ansvaret. Selvsagt er det kvinnen som fysisk ammer og alt det der - men at pappa skal bytte rom for å få sove blir latterlig... Når babyen er ferdig med å spise, kan han ta sin andel runder på stuegulvet for å roe gullet. Jobb eller ikke jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest søvnig Skrevet 5. november 2004 #17 Del Skrevet 5. november 2004 Mannen min sto opp kl. 05:15 hver morgen (unntatt helgene) og det førte til at min lille sønn også våknet kl. 05:15 hver eneste dag dvs. mandag - søndag i to år. Jeg har vært alene med nattevåkingen med alle mine tre barn. Far har lagt seg på et annet rom om natten og i tillegg sovet middagslur. Det ble en del krangling ut av det for han måtte ha nattesøvnen sin for å fungere og jeg hadde jo ikke så fysisk krevende jobb så derfor måtte hans søvn prioriteres. Og jeg ble mere og mere sliten. Jeg følte at han sviktet meg mens barna var små. Det var ikke sånn at jeg kastet barna etter han når han kom fra jobb med beskjed om at nå var det hans tur. Jeg godtok at han skulle sove etter jobb, gjerne et par timer, men da forventet jeg også at han deltok etterpå. Vi ble skilt for jeg følte at jeg var alene om alt, sliten etter nattevåk og kolikkbarn. Nå har jeg fri annenhver helg og kan sove ut, ingen ny mann inne i bildet for jeg trenger denne tiden alene. Så min mening er at begge er foreldre trenger å sove, den som jobber kan godt få sove natten gjennom og en liten lur etter jobb, men utover det så må begge ta jobben med barnet. Når begge jobber så må foreldrene bytte på så begge blir uthvilt og kan ha overskudd til hverandre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Far til 2 Skrevet 5. november 2004 #18 Del Skrevet 5. november 2004 Sove ?? Hvorfor skal far sove hele natten ? På jobben kommer altid nybakte pappaer på jobben i en tilstand av koma. Jeg tror 80-90 % av mine arbeidskolleger har stilt opp også om natten. Om ikke hver natt så ihvertfall 2-4 netter pr uke. Og ihvertfall natt til lørdag og natt til søndag. Selv var jeg oppe 2-3 ganger hver natt hele uka for først løfte barnet over i sengen til mor (for å få mat). 5 minutter senere var det å stå opp igjen for å bære det tilbake. Og dette foregikk mer eller mindre uavbrutt i 7-8 mnd, men med noen untak. Når det er sagt vet jeg også at mor tar større del av nattarbeidet om barnet har kolikk. Men også i slike tilfeller har jeg hørt om fedre som går med barnet på skulderen og kaster dart (for å få frem bevegelse i barnets mage som får ut luften). Jeg tror mye av fedrenes arbeidsinnsats om natten avhenger av hva som er "vanlig" blandt venner og kolleger. Miljøet bestemmer utrolig mye av det som skjer rundt oss. Å plasere far i stua eller på et gjesterom er derfor ikke en selvskreven løsning. Far til 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Fiona* Skrevet 5. november 2004 #19 Del Skrevet 5. november 2004 Dart, den var herlig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Far til 2 Skrevet 5. november 2004 #20 Del Skrevet 5. november 2004 Dart, den var herlig! Bare om barnet ikke ligger og gråter med munnen 10cm fra pappas øre :-) Far til 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå