AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #1 Skrevet 28. juni 2016 Dette er sikkert et fryktelig dumt spørsmål, men jeg finner ikke svar når jeg googler. Når man sparer i fond, når er det man faktisk tjener penger da? Når man har pengene på konto, får man jo utbetalt det man har tjent i renter årlig. Disse pengene har man da til odel og eie. Men i fond, får man også årlig avkastning utbetalt? Eller tjener man kun penger i det man selger igjen? Går avkastningen kanskje inn i hvor mye man har satt inn? For eksempel: Jeg setter inn 1000 kr 1. januar. Når året er gått, står det x kroner i avkastning når jeg går inn på fondsoversikten. Får jeg faktisk disse x kronene dette året? Blir de utbetalt til meg? Eller er det slik at nå har jeg 1000 + x kr i fondet, og jeg får kun pengene når jeg selger? Og jeg kan risikere å miste de x kronene igjen om fondet går i minus? Anonymkode: 0a5c1...c93
stan Skrevet 28. juni 2016 #2 Skrevet 28. juni 2016 Man får avkastning når man selger fond. Når man kjøper fond kjøper man andeler, disse andelene har en verdi som kan endres over tid. Så hvis andelen er verdt mer når man selger så blir det en fortjeneste. Så det er ingen årlig utbetaling, pengene er "låst" til man selger. Men det er jo mulig å selge bare litt. Det er ingen garantier med fond, man kan i teorien tape alt.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #3 Skrevet 28. juni 2016 Men hvordan øker man egentlig verdien av det man har stående? Om jeg setter inn 1000 kr, og ikke setter inn mer, hvordan øker da verdien over lang tid? Om jeg kjøper en andel til 1000 kr, er det da hva denne spesifikke andelen er verdt når jeg vil selge 10 år senere som avgjør hva jeg får? Jeg skjønner ikke helt hvordan verdien på en andel stiger? Vil ikke en verdi på en måte flate ut over tid, da? Eller blir en ting bare mer og mer verdt? Har jeg uansett bare 1000 kr på "kontoen" min, uansett hvor lenge det er siden jeg kjøpte for disse 1000 kronene? Anonymkode: 0a5c1...c93
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #4 Skrevet 28. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men hvordan øker man egentlig verdien av det man har stående? Om jeg setter inn 1000 kr, og ikke setter inn mer, hvordan øker da verdien over lang tid? Om jeg kjøper en andel til 1000 kr, er det da hva denne spesifikke andelen er verdt når jeg vil selge 10 år senere som avgjør hva jeg får? Jeg skjønner ikke helt hvordan verdien på en andel stiger? Vil ikke en verdi på en måte flate ut over tid, da? Eller blir en ting bare mer og mer verdt? Pengene du setter inn brukes til å kjøpe for å kjøpe andeler i aksjeselskaper (aksjer). Hvis disse selskapene tjener penger så stiger sannsynligvis verdien på dem over tid, eller de betaler utbytte som fondet bruker til å kjøpe flere aksjer. Selskaper slutter aldri å prøve å tjene mer penger, og så lenge de lykkes vil fondsandelene representere flere og flere aksjer som bli mer og mer verd. Dette er en overforenkling siden verdien på kort sikt avhenger av hvor mye noen til enhver tid vil betale for aksjene, som er avhengig av hvor mye de tror selskapene vil tjene i framtiden. Akkurat nå er man for eksempel veldig pessimistiske til britiske bankaksjer, så de raser i verdi. Over lang tid har det likevel mest å si hvor mye selskapene faktisk tjener. Hvis du kjøper et globalt indeksfond vil det ha mange forskjellige aksjer, og en stor nedgang i noe så spesifikt som britiske bankaksjer får derfor relativt liten betydning for verdien. Anonymkode: aadfc...d8e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå