Gå til innhold

Står opp kl 05 hver morgen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 2 åring som står opp kl 05 konsekvent. Har prøvd å droppe soving på dag, lagt han senere, lagt han tidligere, men nei. Han er helt i 100 kl 05 på morgenen, å det er ikke jeg. Har prøvd å sette han i en stol forbi se barne TV da jeg har gitt opp å følge han inn i senga igjen 20 ganger dagen i 2 uker, han har forresten holdt på sånn i over 2 mnd. Jeg er alene med han og jobber 100% noen ganger er jeg ikke i seng etter jobb før kl 01, og så er det igang igjen når han våkner kl 05. Da skal jeg gjerne på jobb igjen kl 09, og jeg kjenner jeg holder på å sovne på jobb. Jeg er helt utmattet! Prøver å legge han i min seng når han står opp, men han har ikke ro i kroppen og herjer rundt. Så det ender med at jeg bare må stå opp med han. 

Jeg har tenkt tanken på å løse døren min eller hans når desperasjonen har vært stor nok, men jeg gjør det selvfølgelig ikke. Men om det her skal fortsette stort lenger, orker jeg ikke mer. Jeg fungerer ikke. Det er tøft å ha fullt foreldreansvar i seg selv og så skal man ikke få hvilt seg litt heller. Om noen har noen tips å komme med, setter jeg enormt stor pris på det! 

Anonymkode: ea7a3...028

Videoannonse
Annonse
Gjest insta72
Skrevet

Da må du legge deg tidligere. Gjør det du gjør på kvelden på morra. Oppvask og klesvask. Til slutt blir du vant til å stå opp. Jeg vet det er tøft viss du er  b menneske . Men det er mye lettere å forandre deg enn ungen. Og  husk kaffe er alenemammas beste venn. Overlevd to morgen fugler. Det blir bedre. Sånn om noen år

Skrevet

Han klarer ikke pludre for seg selv på rommet? :/ 

Ellers kan du for eksempel kjøpe en sånn veggklokke som har bilde av to kaniner: en som leker, og en som sover. Du kan stille den inn slik at den sovende lyser om natten, og den som leker kan skru seg på for eksempel klokken 6. 
Da, hvis ungen våkner 5, ser den på klokka at det ikke var på tide å stå opp enda. Så, når kaninen leker, da er det ok med fullt fres ;)  Kjenner flere som har fått supert utbytte av en slik klokke! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg endte med å gi faen i all min motstand mot å bruke nettbrett som barnevakt og lot ungen se nettbrett i senga mi. Han sover også mye lenger og bedre når vi sover i samme seng, så her i huset samsover vi.

Anonymkode: 6edc5...945

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har prøvd å sette han foran TV men det vil han ikke. Heller ikke ligge i min seng. Jeg legger meg tidlig de dagene heg kan. Men når jeg jobber til 23:15 og ikke er hjemme før over midnatt er ikke det så lett. Har flere slike vakter i løpet av uka

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har prøvd å sette han foran TV men det vil han ikke. Heller ikke ligge i min seng. Jeg legger meg tidlig de dagene heg kan. Men når jeg jobber til 23:15 og ikke er hjemme før over midnatt er ikke det så lett. Har flere slike vakter i løpet av uka

Hvor er barnet når du jobber så sent? Må bare spørre siden du da må stå opp klokken 5 pga barnet våkner.

Anonymkode: 37694...491

• Liker 1
Gjest insta72
Skrevet

Viss han da går i barnehage og du kommer ikke hjem før  12. Hadde jeg stått opp kl 5 og så levert tidlig. Så lagt meg igjen etterpå. 

Skrevet

Er det ingen mulighet for deg å ikke ta så sene vakter? Jeg håper de fleste arbeidsgivere har forståelse for situasjonen din. Du kan ikke gjøre så mye med det, annet enn å tilpasse din egen døgnrytme, og det er vanskelig med så sene vakter. 

Til en annen som spurte om han ikke kan pludre for seg selv på morgenen; de fleste 2 åringer trenger litt oppmerksomhet fra foreldre på morgenen. De kan ha en bleie som må skiftes (evt følge til potten), så blir raskt sultne etter en hel natt. Det er ikke bare å bare å la en 2 åring pludre alene uten at mor har hjulpet til med diverse ting først. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Teddi skrev:

Er det ingen mulighet for deg å ikke ta så sene vakter? Jeg håper de fleste arbeidsgivere har forståelse for situasjonen din. Du kan ikke gjøre så mye med det, annet enn å tilpasse din egen døgnrytme, og det er vanskelig med så sene vakter. 

Til en annen som spurte om han ikke kan pludre for seg selv på morgenen; de fleste 2 åringer trenger litt oppmerksomhet fra foreldre på morgenen. De kan ha en bleie som må skiftes (evt følge til potten), så blir raskt sultne etter en hel natt. Det er ikke bare å bare å la en 2 åring pludre alene uten at mor har hjulpet til med diverse ting først. 

Det er klart, men det handlet mer om at han "herjet rundt" - ikke om bleieskift. ;) 

Jeg spør også fordi jeg ikke har så mye erfaring med små barn, så synes det er helt fint at du svarer, ikke meningen å gå i forsvarsposisjon heller :) 

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, rh1 skrev:

Han klarer ikke pludre for seg selv på rommet? :/ 

Ellers kan du for eksempel kjøpe en sånn veggklokke som har bilde av to kaniner: en som leker, og en som sover. Du kan stille den inn slik at den sovende lyser om natten, og den som leker kan skru seg på for eksempel klokken 6. 
Da, hvis ungen våkner 5, ser den på klokka at det ikke var på tide å stå opp enda. Så, når kaninen leker, da er det ok med fullt fres ;)  Kjenner flere som har fått supert utbytte av en slik klokke! 

Det er en 2-åring vi snakker om. De har ofte ikke såpass tidsbegrep inne og vil ikke skjønne dette. 

Hvis barnet sover natten gjennom ellers så ligger alt til rette for nok søvn. Du må legge deg kl 22.

Anonymkode: cacca...138

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er en 2-åring vi snakker om. De har ofte ikke såpass tidsbegrep inne og vil ikke skjønne dette. 

Hvis barnet sover natten gjennom ellers så ligger alt til rette for nok søvn. Du må legge deg kl 22.

På den klokka står det 1-6 år, så regnet med det var innafor :P Som sagt - kjenner flere som har fått utbytte av dette, også med små barn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, rh1 skrev:

På den klokka står det 1-6 år, så regnet med det var innafor :P Som sagt - kjenner flere som har fått utbytte av dette, også med små barn.

Ikke innafor. Den kan selvfølgelig brukes som vekkerklokke før 3 år, men veldig få fra 1-2 år som vil klare å "pludre" alene når de er avhengig av hjelp fra de står opp. 

Gjest summesumbi
Skrevet

Jeg tror du må se på mulighetene for å gå ned litt i stilling eller endre arbeidstider hvis det er mulig for deg. Det kommer ikke til å gå i lengden med så lite søvn, for helsa di og tilstedeværelsen for din sønn. Jeg bare tenker stakkars deg, så sliten du må være.

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er barnet når du jobber så sent? Må bare spørre siden du da må stå opp klokken 5 pga barnet våkner.

Anonymkode: 37694...491

Hos mine foreldre, henter han etter jobb. Han sover heldigvis i armene mine ut i bilen og til jeg får lagt han hjemme, så foreløpig funker det fint.

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, insta72 skrev:

Viss han da går i barnehage og du kommer ikke hjem før  12. Hadde jeg stått opp kl 5 og så levert tidlig. Så lagt meg igjen etterpå. 

Ja, men jeg skal jo på jobb igjen kl 9. 

AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig så tror jeg det er bra han begynner dagen så tidlig. Hvis ikke så hadde han jo ikke sett deg overhodet i løpet av dagen. Man skal ikke ha den slags arbeidstider når man har små barn. 

Anonymkode: 55c4b...cf3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men jeg skal jo på jobb igjen kl 9. 

Er det ikke en mulighet at han sover hos besteforeldrene og de leverer han i barnehagen? Så får du hvertfall litt mer søvn. Men du burde snakke med arbeidsgiver om hviletid mellom vaktene dine. 

Anonymkode: d3580...f1b

• Liker 7
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke innafor. Den kan selvfølgelig brukes som vekkerklokke før 3 år, men veldig få fra 1-2 år som vil klare å "pludre" alene når de er avhengig av hjelp fra de står opp. 

Man trenger da ikke ha tidsbegrep for å se om en kanin sover eller er våken? 
Dessuten er jo barn forskjellige, du vet ikke nødvendigvis om toåringen til TS har grunnlag for å forstå dette eller ikke. Hjelpe meg, det var et forslag som må sees i kontekst av hvilket individ det er til, og vi vet ikke nok til å kunne bastant si om dette ville fungere for TS eller ikke... 

For flere jeg kjenner var dette IKKE for tidlig. Det betyr ikke at dette gjelder for alle, men det motsatte gjelder da heller åpenbart ikke for alle. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd noe så enkelt som å gjøre det mørkere på rommet hans? Lys og varme gjør at man våkner tidligere enn vanlig

Anonymkode: 6c9c4...c22

AnonymBruker
Skrevet

Velkommen i klubben 😄 Jeg legger meg tidlig. 

Anonymkode: 6ebc3...756

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...