AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #1 Skrevet 28. juni 2016 Hei, Er 3.2 mill i overkant for meg å låne? Grunnlønn: 620 000,- Typisk lønn med overtid: 800 000,- Jobber offshore, og leker med tanken om å skaffe meg en jobb nr. 2 når jeg er på land. Så kan legge på 100 000,- i året der. Tenker også å leie ut boligen når jeg er offshore(AirBnB). det er 120 dager i året + dager jeg er på ferie. Får jeg leid ut 2/3 dager til en pris på 1000kr natta er det ca. 80 000. Med andre ord vil jeg greie meg fint i dagens marked. Problemet er om jeg mister jobben i olja(som alt for mange gjør om dagen), og må skaffe meg en jobb på land ser økonomien min helt annerledes ut. Har spart 1.3 mill, og er veldig fristed til å kjøpe en bolig til 4.5 mill i oslo... Stared med et budsjett på 3, så føler meg litt spinnvill som i det heletatt vurderer det. Anonymkode: 1b6d7...fd1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #2 Skrevet 28. juni 2016 Hør med banken Jeg har 1,5 i EK og 700k i årslønn og får kjøpe for 5 mill Anonymkode: 112be...717
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #3 Skrevet 28. juni 2016 Ja, skal gjøre det bare jeg kommer på land. Men selv om noen er villige til å låne meg 3 mill, så er det ikke sikkert det er en god ide.. På ene siden tenker jeg litt som så at noen sjanser må man ta, og jeg får bare selge om det kommer en dag hvor jeg ikke klarer det. Men det er surt å betale 2.5% i dokument avgift + det megleren kutter om jeg ender opp med å bare bli boende noen år. Anonymkode: 1b6d7...fd1
auto Skrevet 28. juni 2016 #4 Skrevet 28. juni 2016 Med den inntekten din bør det gå relativt greit med feks 30 års nedbetalingstid (sjekk lånekalkulatoren). Skulle du miste jobben din er det heller ikke noe problem å selge igjen i dagens elleville boligmarked, hvis du flytter til et sentralt strøk i Oslo.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #5 Skrevet 28. juni 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, skal gjøre det bare jeg kommer på land. Men selv om noen er villige til å låne meg 3 mill, så er det ikke sikkert det er en god ide.. På ene siden tenker jeg litt som så at noen sjanser må man ta, og jeg får bare selge om det kommer en dag hvor jeg ikke klarer det. Men det er surt å betale 2.5% i dokument avgift + det megleren kutter om jeg ender opp med å bare bli boende noen år. Anonymkode: 1b6d7...fd1 Hvis du kjøper andel slipper du dokumentavgiften Anonymkode: 112be...717 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #6 Skrevet 28. juni 2016 Jeg tror ikke du får låne så mye. Banken regner ikke med mulig utleie og kanskje en ekstrajobb, de regner med den inntekten du har pr i dag, i et veldig usikkert marked. Jeg har en jobb som er noe av det sikreste du kan få til 700000 i året, og har en mill i lån under det du ber om. Kunne fått mer i lån, men nepp en mill mer i lån og jeg er ikke i faresonen for å miste jobben. Anonymkode: 09f49...f3b 1
Surriball Skrevet 28. juni 2016 #7 Skrevet 28. juni 2016 Det hadde jeg aldri i verden gjort, det høres ut som galskap. Du vet hvordan bildet ser ut nå, men tåler du renteoppgang og lavere inntekt? For å ta meg selv som eksempel: samboer og jeg hadde faste jobber, anså dem som trygge. Fikk tilslag på et hus. En måned etter overtakelse fikk jeg beskjed på jobben om masseoppsigelser, og det kom som lyn fra klar himmel. Inntekten min gikk ned til 1/4 av det jeg hadde pga uheldige omstendigheter, og jeg var arbeidsledig 6 måneder. Grunnen til at det gikk bra var at vi lånte 1 mill mindre enn maksgrensa banken ga oss... Jeg ville ikke tynt økonomien min såpass som du tenker, du risikerer å bo deg ihjel. 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #8 Skrevet 28. juni 2016 Både jeg og samboer tjener mindre enn deg (begge ca 600 000 i året) og har fått finansieringsbevis på å kunne låne opp mot 6 millioner. Vi vil i tillegg ha endel egenkapital etter salg av nåværende leilighet. Jeg vet ikke om banken ser annerledes på det fordi vi er to? Jeg har en sikker jobb, mannens er mer usikker og avhengig av økonomien for øvrig. Med lang nok nedbetalingstid og rentenivå slik det er i dag, vil vi ha null problem med å betale både renter og avdrag på et lån med 3 millioner på hver av oss. Dersom rentenivået går over 7 % vil det bli tøffere, men fremdeles mulig. Prøv deg litt frem med rentekalkulatorer på nett, og ta utgangspunkt i kun lønn, ikke eventuelle leieinntekter (det får eventuelt være en ekstra bonus). Hvis du er alene og ikke trenger mer enn ett soverom, tror jeg også det bør være mulig å finne en leilighet til den prisen med liten utleiedel - dette liker banken . Anonymkode: f2158...f7e
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #9 Skrevet 28. juni 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, Er 3.2 mill i overkant for meg å låne? Grunnlønn: 620 000,- Typisk lønn med overtid: 800 000,- Jobber offshore, og leker med tanken om å skaffe meg en jobb nr. 2 når jeg er på land. Så kan legge på 100 000,- i året der. Tenker også å leie ut boligen når jeg er offshore(AirBnB). det er 120 dager i året + dager jeg er på ferie. Får jeg leid ut 2/3 dager til en pris på 1000kr natta er det ca. 80 000. Med andre ord vil jeg greie meg fint i dagens marked. Problemet er om jeg mister jobben i olja(som alt for mange gjør om dagen), og må skaffe meg en jobb på land ser økonomien min helt annerledes ut. Har spart 1.3 mill, og er veldig fristed til å kjøpe en bolig til 4.5 mill i oslo... Stared med et budsjett på 3, så føler meg litt spinnvill som i det heletatt vurderer det. Anonymkode: 1b6d7...fd1 Tror du ikke bankene er litt mer forsiktige nå når oljejobbene nedbemannes? Anonymkode: 9bfd7...d99
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #10 Skrevet 28. juni 2016 Min personlige mening: ja, det er for mye, når tidene er som de er. Akkurat nå har vi historisk lav rente og utleiemarkedet er rimelig godt, det samme er markedet for å selge hvis det skulle være aktuelt. Men du skal ikke lenger enn tilbake på nittitallet før folk satt desperate med boliger som hadde sunket som en stein i verdi, og som de ikke klarte å få solgt igjen. Vi har 3,5 i lån fordelt på to personer, og jeg ville aldrialdrialdri hatt ei krone mer. Selv om banken var villige til å låne oss seks (!). Finnes det ikke noe fristende som er bare litt billigere? To mill i lån er noe helt annet enn 3,2... Anonymkode: 78354...bfb 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #11 Skrevet 28. juni 2016 Jeg ville rådet deg til å vente, er fryktelig dumt å sitte der med 3 mill i gjeld, og 3 mnd etter er du arbeidsløs liksom. Ikke er det lett å få seg ny jobb heller nå, uansett bransje da det oversvømmes av tidligere både on og offshore arbeidere i arbeidsmarkedet. Jeg personlig ville iallefall sittet litt på gjerdet. Hilsen oppsagt oljearbeider. Anonymkode: ae6b9...c05 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #12 Skrevet 28. juni 2016 En ting er å betjene selve lånet, men du må også ta høyde for husleie, forsikringer mv. Hvis du kjøper andels- eller borettslagsbolig vil det i en del tilfeller også være restriksjoner på utleie. Jeg har ikke tatt sjansen på 3 mill. i lån med bare en inntekt i husholdningen. Anonymkode: 1ec38...410 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #13 Skrevet 28. juni 2016 Yes, Da var drømmeleiligheten solgt for denne gang. Dumt å sitte offshore uten å kunne gå på visning engang.. http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=64072888 Var den jeg tenkte på. Anonymkode: 1b6d7...fd1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #14 Skrevet 29. juni 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Yes, Da var drømmeleiligheten solgt for denne gang. Dumt å sitte offshore uten å kunne gå på visning engang.. http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=64072888 Var den jeg tenkte på. Anonymkode: 1b6d7...fd1 Det var høye felleskostnad pr mnd! Ville funnet en med lavere Anonymkode: 112be...717
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #15 Skrevet 29. juni 2016 Ja, måtte ha funnet ut hvor mye av det som gikk til nedbetaling av lån iallfall. Anonymkode: 1b6d7...fd1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #16 Skrevet 29. juni 2016 Den 28.6.2016 at 6.43, AnonymBruker skrev: Jeg har 1,5 i EK og 700k i årslønn og får kjøpe for 5 mill Ikke rart at det er rekordantall mennesker i Norge med store økonomiske problemer. 3,5 mill i lån med 700k i inntekt? En kraftig renteøkning (som bankene SKAL legge inn i beregningen) kan umulig være gjort i ditt tilfelle. Anonymkode: 93020...206 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #17 Skrevet 29. juni 2016 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke rart at det er rekordantall mennesker i Norge med store økonomiske problemer. 3,5 mill i lån med 700k i inntekt? En kraftig renteøkning (som bankene SKAL legge inn i beregningen) kan umulig være gjort i ditt tilfelle. Anonymkode: 93020...206 Joda, det er lagt inn renteøkning Husk at jeg har mye EK (1.5-2 mill) og derfor får gode vilkår. Anonymkode: 112be...717
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #18 Skrevet 29. juni 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, måtte ha funnet ut hvor mye av det som gikk til nedbetaling av lån iallfall. Anonymkode: 1b6d7...fd1 Dessuten ligger den kliss inntil E18. Jeg hadde iallefall blitt gal av trafikkstøyen derfra. Anonymkode: 112be...717
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå