AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #1 Skrevet 28. juni 2016 Jeg skjønner meg ikke på mennesker som sier slikt. "Jeg liker ikke barn". Hva om jeg sa "jeg liker ikke voksne"? Det går jo ikke an, for man misliker ikke alle voksne. Man har venner, familie og kjæreste som man liker. Barn er også individuelle skapninger, med en egen måte å være på, egne meninger. Som alle voksne. Det eneste som går an å si er "jeg liker ikke spedbarn", da disse ikke har utviklet personlige karaktertrekk. Barn som er store nok til å ha personlig karakteristikk, er like forskjellige som deg og meg. Noen barn er engler, andre ikke. Hvordan kan enkelte generalisere slik? Hva er grunnen? Det er en ganske dum setning å si, og jeg vet ikke om det kan ha noe med bitterhet å gjøre? At noen ser utelukkende negativt på barn, de kan ikke ha evnen til å glede seg over de små tingene i livet, som barn gir deg mye av. Går det an å bli sur eller ikke føle noe dersom man ser et barn le og ha det gøy? Hvis man ser et barn slå seg på skoleveien, stopper man ikke opp og viser litt medfølelse? Dette er snakk om et fåtall av mennesker, men jeg har dessverre blitt utsatt for et par stk. av disse. De er begge barnløse og virker bare bitre og negative mot de som har barn. Hvis man ikke ser gledene ved barn, hvilke gleder kan man da egentlig ha i livet? Anonymkode: 34277...785 17
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 Populært innlegg #2 Skrevet 28. juni 2016 Klart det går an å si. Man snakker jo så klart om barn generelt når man sier sånn. Det finnes sikkert unntak fra regelen, som at man f. eks liker niesen sin, som et familiemedlem, men at man på generell basis ikke er spesielt glad i barn. Anonymkode: 8517a...40a 70
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #3 Skrevet 28. juni 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Klart det går an å si. Man snakker jo så klart om barn generelt når man sier sånn. Det finnes sikkert unntak fra regelen, som at man f. eks liker niesen sin, som et familiemedlem, men at man på generell basis ikke er spesielt glad i barn. Anonymkode: 8517a...40a Det går an å si det rent fysisk, men man kan ikke si det om de fleste barn som man ikke kjenner. Kan jeg si at jeg ikke liker voksne utenom familien min? Blir ikke det en voldsom generalisering? Jeg tror ganske sikkert at folk ville påstått jeg var veldig sær om jeg kom med den påstanden.. Anonymkode: 34277...785 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #4 Skrevet 28. juni 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det går an å si det rent fysisk, men man kan ikke si det om de fleste barn som man ikke kjenner. Kan jeg si at jeg ikke liker voksne utenom familien min? Blir ikke det en voldsom generalisering? Jeg tror ganske sikkert at folk ville påstått jeg var veldig sær om jeg kom med den påstanden.. Anonymkode: 34277...785 Vel, barn er jo umodne, dumme og har en mye enklere holdning til ting. Det er jo ikke deres feil, og jo mer de modnes, lærer og vokser så blir jo de fleste som alle andre, men jeg kan godt skjønne at noen ikke liker å omgås barn. Anonymkode: 3126d...9c2 38
Gjest snusmumriken_ Skrevet 28. juni 2016 #5 Skrevet 28. juni 2016 Klart det går. Det er en generalisering ofte tatt på grunnlag av at man har hatt lite med barn å gjøre eller ikke er komfortabel rundt dem. Om det er et sosialt intelligent utsagn å komme med er en annen sak.
Populært innlegg Feyfeyhey Skrevet 28. juni 2016 Populært innlegg #6 Skrevet 28. juni 2016 (endret) . Endret 31. juli 2016 av Feyfeyhey 73
Fandenivoldsk Skrevet 28. juni 2016 #7 Skrevet 28. juni 2016 30 minutter siden, H.T.S skrev: Er vel på samme måte som folk som sier de liker barn. Det godtas med engang uten at man må forklare seg. Så ramser folk opp grunner til at de liker barn, det er visst helt greit, men om man ramser opp grunner til at man ikke liker barn så er det plutselig generalisering og at man kan umulig si det om en hel gruppe mennesker. Hehe, spot on! Samme når man sier man ikke vil ha barn, da blir man gjerne utspurt.. ingen som gjør det hvis noen sier de VIL ha Jeg liker ikke barn. Ja, det er generalisering, og jeg misliker ikke automatisk alle barn jeg møter, men generelt har jeg ingen interesse av å ha noe med barn å gjøre før de når en viss alder. Se på det som samme måten som om noen sier de ikke liker hunder. Jeg syns hunder er helt fantastiske, men jeg skjønner jo at andre ikke liker dem uten at jeg føler meg støtt av det. 32
Aamu Skrevet 28. juni 2016 #8 Skrevet 28. juni 2016 Spedbarn ikke har personlighet? For noe fjas! Rett og slett. 9
Aamu Skrevet 28. juni 2016 #9 Skrevet 28. juni 2016 3 timer siden, H.T.S skrev: Er vel på samme måte som folk som sier de liker barn. Det godtas med engang uten at man må forklare seg. Så ramser folk opp grunner til at de liker barn, det er visst helt greit, men om man ramser opp grunner til at man ikke liker barn så er det plutselig generalisering og at man kan umulig si det om en hel gruppe mennesker. Det er fordi det er negativt og feil Liker du utlendinger som skriker høyt istedet for p snakke normalt, da? Hele veien på bussen? Man kan ikke irritere seg over alt. Jeg mener at de som bestemt misliker barn, de er svært umodne. 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #10 Skrevet 28. juni 2016 Jeg liker ikke barn, på generelt grunnlag. Det er fordi jeg synes veldig mange barn har fellestrekk jeg ikke liker - de er irrasjonelle, egoistiske, høylytte, krever oppmerksomhet og - om de er litt yngre - vil ofte være skitne og/eller snørrete og tar på alt med hender fulle av snørr og smeltet sjokolade. *grøss* Alt dette gjør at jeg synes det er slitsomt å være rundt barn. Alt dette er helt naturlig oppførsel for barn, selvsagt. Jeg liker det bare ikke. I beste fall er jeg likegyldig til barn, i verste fall liker jeg dem ikke. Eneste unntaket er mine nevøer og nieser, men også dem må nesten bli litt eldre slik at jeg kan prate ordentlig med dem. Anonymkode: 42962...763 43
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #11 Skrevet 28. juni 2016 Enig med ts, dette har jeg sagt i maaaaange år. Synes det er like dumt å si at man elsker barn. Eller at eldre er jo sååå søte. Folk er folk, om de er ni eller nitti! Det beste er jo å like alle man møter, uansett, men tror ikke de fleste eeelsker alle mennesker, så å si at man eeeelsker barn/gamle, evt ikke liker dem, blir veldig rart! Anonymkode: d2555...3ea 2
Linituss Skrevet 28. juni 2016 #12 Skrevet 28. juni 2016 Jeg overser unger helt til de begynner å grine, være uoppdragne, babler eller ler og hviner høyt eller prøver å få oppmerksomheten min. Fra da av misliker jeg dem meget sterkt. 5
Populært innlegg Spøkelseskladden Skrevet 28. juni 2016 Populært innlegg #13 Skrevet 28. juni 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis man ikke ser gledene ved barn, hvilke gleder kan man da egentlig ha i livet? Anonymkode: 34277...785 Wow... Jeg er så dritt lei av at vi som ikke er overbegeistret for barn (eller ikke vil ha barn selv, som i mitt tilfelle) hele tiden får trøkt det ned i halsen at vi har gått glipp av meningen med livet og at vi UMULIG kan ha noen andre gleder i livet. Jeg er fullstendig klar over at rent biologisk sett så er meningen med livet å reprodusere seg. Men nå har nå engang vi mennesker utviklet oss forbi stadiet hvor vi kun går etter instinkter. Noen av oss tar derfor bevisste valg om å ikke få barn og noen har bare ikke interesse for småfolk i det hele tatt. Men newsflash: Vi kan fint ha masse mening i livene våre likevel! Meningen med livet mitt for eksempel er å utvide sinnet. Jeg studerer vitenskap for å forstå verden rundt oss, mediterer for å søke indre ro og forståelse, lager kunst for å utvide kreativiteten osv osv.. For meg så gir dette livet mitt uendelig mer mening enn å skulle vie all min tid og energi på barn. Men forskjellen på slike som deg og meg er at jeg har forståelse for at andre velger å leve anderledes og at andre kan finne mening med livet på andre måter. Og jeg går aldri rundt og forteller andre at de lever eller tenker feil (selv om jeg får høre nettopp det av "mødremafiaen" støtt og stadig). Forståelse er nøkkelordet her! Ha litt mer av det når det kommer til andre sine tanker, valg og levemåter, så tror jeg verden blir et bittelitt bedre sted å være. 62
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #14 Skrevet 28. juni 2016 Selvsagt kan man si det, og man kan selvsagt også si at man ikke liker voksne. Jeg liker ikke mennesker, uansett alder. At man ikke liker noe generelt sett, betyr ikke at det ikke er unntak Jeg elsker mannen min, jeg er utrolig glad i familien min, men folk sånn generelt sett? Neitakk. Jeg liker best å være for meg selv. Det er jo ikke noe annerledes enn folk som sier de ikke liker kake. Det finnes tusenvis av ulike kaker, med vilt ulik smak, konsistens, lukt og utseende, så alle kan garantert finne minst én kake de liker. De sier ikke at de liker INGEN kake, de sier at de generelt sett ikke liker kake. Anonymkode: b1364...307 17
Gjest noe tilfeldig Skrevet 28. juni 2016 #15 Skrevet 28. juni 2016 Det er helt greit i dagens egosentriske narsissistiske samfunn å ikke like barn. Tvert imot er det trendy, å ikke like dem. Vi som faktisk får barn er jo dinosaurer, enda værre om vi respekterer dem og finner glede i deres nærvær.. Snart er det vel dyr man ikke liker; "æsj, dyr er så dumme, hater dem"...
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #16 Skrevet 28. juni 2016 Altså er det ikke flott at vi lever i et samfunn hvor det er helt OK dersom man velger å ikke få barn? Tror nok flere hadde reagert dersom dem som i utgangspunktet ikke var spesielt glad i barn ender opp med barn likevel på grunn av samfunnets normer. Anonymkode: 62a83...2d0 6
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #17 Skrevet 28. juni 2016 Hvorfor kan man ikke si at man ikke liker barn? Altså, selvfølgelig har alle unger en egen personlighet basert på en kombinasjon av ulike særtrekk. Men unger har også en del fellestrekk som gruppe. De er (sammenlignet med voksne) uforutsigbare, aktive, høylytte, masete og roter noe veldig. Dette er karaktertrekk som hos en voksen hadde ført til at man ikke ønsker å forholde seg til vedkommende. Unger skal være sånn, de er sånn fordi de ikke er ferdig utviklet og oppdratt. Folk står likevel fritt til å ikke ønske å forholde seg til unger på bakgrunn av disse karaktertrekkene. (I en sidekommentar vil jeg si at jeg er glad i kusinene mine, jeg er tross alt vokst opp med dem, de er familie. Men jeg kan ikke si at jeg liker dem. De har mange karaktertrekk som jeg ikke setter pris på, de er ikke mennesker som jeg hadde valgt å ha i livet mitt om jeg ikke hadde slektsbånd med dem.) Anonymkode: be589...8f4 17
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #18 Skrevet 28. juni 2016 Folk er forskjellig. Jeg kjenner noen som sa at han hata eldre mennesker. Jeg liker eldre mennesker. Noen blir engstelig av barn, fordi de kansje ble mye plaget av andre barn når de var barn. Noen har det ikke sånn. At du TS ikke greier å fatte at folk opplever verden på forskjellig måte, sier veldig mye om det. Da mangler du kansje litt empati selv. Anonymkode: e9a90...9d4 15
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #19 Skrevet 28. juni 2016 Jeg liker ikke folk i det hele tatt. Verken store eller små. Anonymkode: 177c4...607 13
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #20 Skrevet 28. juni 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg liker ikke folk i det hele tatt. Verken store eller små. Anonymkode: 177c4...607 Som jeg skulle skrevet det selv. Anonymkode: a0967...d05 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå