Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet om det er en mal for hvor mange sider en skal lese av faglitteratur pr studiepoeng? Vet det er forskjell på fag, men finnes det en link til en mal på dette?

Anonymkode: 652c4...29d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det finnes selvsagt ingen mal. Det er arbeidsmengde det går på. Det går ikke an å si at det er like mye arbeid å lese 10 tettskrevne sider om inviklede fysiskie teorier, og å lese 10 sider med masse figurer, avsnitt, luft og diagrammer. 

Anonymkode: 7e5b1...fa0

• Liker 2
Skrevet

Jeg studerer juss. Tok et kjapt blikk på fagplanen vår og i flere fag er det rundt 45 sider pensum pr studiepoeng. I tillegg kommer forarbeider og dommer vi må sette oss inn i, så det reelle mengden blir noe høyere.

Tror hvert fakultet/institutt utarbeider en intern veiledende mal, så tror ikke det finnes noen felles standard.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det finnes selvsagt ingen mal. Det er arbeidsmengde det går på. Det går ikke an å si at det er like mye arbeid å lese 10 tettskrevne sider om inviklede fysiskie teorier, og å lese 10 sider med masse figurer, avsnitt, luft og diagrammer. 

Anonymkode: 7e5b1...fa0

Og derfor skrev jeg også at jeg er klar over at det er forskjell mellom de ulike fagene. Men "mal" mener jeg at de som sitte å setter opp kurs og studier vel ikke tar antall sider obligatorisk lesning helt ut av løse luften.

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det ca 800 sider per 10 studiepoeng. Men igjen, det blir bestemt ut av vanskelighetsgrad og nytte. Matte og jus og litteratur vil ha forskjellige mengder. 

Men hvis du går inn på fagsider og ser under pensum står det ofte hvor mange sider det er på. 

Anonymkode: d3b33...811

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss er det ca 800 sider per 10 studiepoeng. Men igjen, det blir bestemt ut av vanskelighetsgrad og nytte. Matte og jus og litteratur vil ha forskjellige mengder. 

Men hvis du går inn på fagsider og ser under pensum står det ofte hvor mange sider det er på. 

Anonymkode: d3b33...811

Takk for info. Jeg forstår det er forskjell på fagene selvfølgelig. Og jeg finner flere steder hvor det står antall sider, men synes det er vanskelig å finne ut hvor mange studiepoeng de har regnet for det gjeldende antall sider - og det er det jeg er ute etter :). Takk for hjelpen :)

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og derfor skrev jeg også at jeg er klar over at det er forskjell mellom de ulike fagene. Men "mal" mener jeg at de som sitte å setter opp kurs og studier vel ikke tar antall sider obligatorisk lesning helt ut av løse luften.

De tenker da ikke sideantall! De tenker ut fra hvordan de skal få dekket alle temaene i pensum på en best mulig måte!

Anonymkode: 01d8f...5d6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De tenker da ikke sideantall! De tenker ut fra hvordan de skal få dekket alle temaene i pensum på en best mulig måte!

Anonymkode: 01d8f...5d6

Når man legger opp et utdanningsløp med et visst antall studiepoeng så lages det en plan for hvor mye undervisning, evt. praksis og hjemmearbeid inkludert lesing av obligatorisk litteratur. Så ja - ett eller annet sted finnes det informasjon om hvor mange studiepoeng det regnes ut pr. antall sider pensumlitteratur. Siden det er ulikt for fagene - og også høgskolene/universitetene, så vil man kunne finne noen fellesnevnere.

Og selvfølgelig er sideantall viktig å ta med i beregningen på antall studiepoeng. Et studiepoeng tilsvarer 25 - 30 timer inkl undervisning, praksis, hjemmearbeid, lesing osv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...