AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #1 Skrevet 27. juni 2016 Hei, Har hørt at presskanne er dårlig for kolesterolet, at kokekaffe er dårlig med tanke på fettlaget som blir med, men at filterkaffe er det beste for det siler ut fettet. Ulempen med filterkaffe her er at kaffemaskinene for filterkaffe er laget for å fylle 1,5 L og lage kaffe til en termos som dekker behovet for 10 personer som drikker et par kopper hver... Det er vel faktisk slik at filterkaffe ikke er + og - , jeg som trodde at jeg bare kunne måle en kopp vann og et par skjeer med kaffe... men så lett var visst ikke verden? Har sett på Lefdal sine nettsider, og de selger kaffemaskiner for filterkaffe fra alt fra 3000 ned til 200. Jeg ønsker ingen fancy ekstra greier, da jeg kun skal ha min svarte kaffe. Vil det si at de to nesten identiske kaffemaskinene som skiller 200 kr. i pris egenttlig er ganske forskjellig også i kvalitet? Ser ikke fysisk forskjell på en til 400 og en til 200, men det er vel ganske en forskjell i smaken? Det blir faktisk litt dyrt å kjøpe den daglige koppen svart kaffe fra Kaffebrenneriet til 27 kr. 31 dager i mnd. i 12 mnd... Anonymkode: 40514...6a2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #2 Skrevet 28. juni 2016 Man kan da helt fint lage seg én kopp kaffe i en helt vanlig kaffetrakter? Det gjort da jeg daglig i de 10+ årene jeg var enslig. Jeg drikker kun filterkaffe, og har en Moccamaster. Ikke toppmodellen, men en til rundt 2000 vil jeg tro, som jeg har hatt nå i åresvis. Det er jo ikke verre enn at man måler opp antall dl vann man ønsker, og doserer kaffemengden deretter? Friele sin anbefaling er 6 g filtermalt kaffepulver pr dl vann. Det du bør sjekke er hvor lett den er å rengjøre. På moccamasteren kan man ta av alle delene som kommer i kontakt med kaffen, og putte alt i oppvaskmaskinen. Jeg hadde en typisk 400-kroners phillips et års tid før jeg kjøpte moccamasteren, og den søg i forhold. Selve filterholderen var løs, og kunne tas av og vaskes, men den sto i en holder som IKKE kunne tas av og vaskes. Damp og kondens rant selvsagt fra denne ned i selve kannen, og påvirket smaken i sterkt negativ retning. Anonymkode: e5abd...1c9 2
Zzyzx Skrevet 28. juni 2016 #3 Skrevet 28. juni 2016 Eller gå for en liten kaffetrakter. Jeg håndbrygger i hverdagen, gjerne med en Aeropress. Fås kjøpt hos de fleste kaffesjappene, inkludert kaffebrenneriet.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #4 Skrevet 28. juni 2016 Moccamaster har en trakter for en kopp 😊 Anonymkode: 5dec4...f96
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #5 Skrevet 28. juni 2016 Ingenting i veien for å lage kun en kopp med en vanlig kaffetrakter. Samboeren min gjør det hver dag, da fyller han opp med ca 3 dl vann og 2,5 skjeer kaffepulver. Går helt fint det. Anonymkode: 4fd70...6c3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #6 Skrevet 28. juni 2016 Jeg gjør som samboeren til ab over, fyller akkurat termokoppen, null stress. For øvrig hadde jeg som student en av markedets billigste kaffetraktere til 250 kr, og den fungerte helt fint. Står nå på hytta hos mine foreldre, og har vært rikelig brukt i år. Anonymkode: 96e45...d89
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #7 Skrevet 28. juni 2016 Kjøp kapselmaskin du. Genialt for en kopp. 😊 Anonymkode: ffc4c...8dc
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #8 Skrevet 28. juni 2016 https://www.siba.no/hus-og-hjem/kaffe-og-espresso/kaffetrakter/melitta-aroma-boy-116382 349 for denne, ser ikke forskjell fra den til denne; http://www.lefdal.com/product/hjem-og-husholdning/kaffetrakter/L12DCB15E/logik-kaffetrakter-l12dcb15e for 299... men ser ikke forskjell ned til denne heller på utseende; http://www.lefdal.com/product/hjem-og-husholdning/kaffetrakter/M12FCB15E/matsui-kaffetrakter-m12fcb15e Sååe... hva skal jeg velge hvis alternativet er filterkaffe? De SER jo like ut, like like som de til 3.000. - ts Anonymkode: 40514...6a2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #9 Skrevet 28. juni 2016 Hvorfor ikke gå for kapsler? Anonymkode: 46837...576
Simmis Skrevet 28. juni 2016 #10 Skrevet 28. juni 2016 Vi drikker mye kaffe her i huset, og har kapselmaskin og denne fra Bodum https://www.kitchn.no/nettbutikk/kjokkenutstyr/kaffe-te-redskaper/11571-294/ vi har 1,5 liter da, men de finnes i 1 liter også vet jeg.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #11 Skrevet 28. juni 2016 Grunnen til at jeg tar meg bryet med research og priser på forskjellige filtermaskiner, er fordi jeg skal ha filterkaffe. Som nevnt i første innlegg blir det dyrt å kjøpe enkeltkopper hos Kaffebrenneriet. Det jeg selvfølgelig da sikter til er at jeg skal kjøpe posene til Kaffebrenneriet og lage kaffen hjemme, noe jeg tror jeg kan spare penger på. Kaffebrenneriet opererer ikke med kapsler i sin filtersvarte kaffe. ts Anonymkode: 40514...6a2
Zzyzx Skrevet 28. juni 2016 #12 Skrevet 28. juni 2016 Hvis du skal ha en kaffetrakter til minst mulig penger så er det bare å kjøpe en. Det er ikke noe særlig forskjell på dem.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #13 Skrevet 28. juni 2016 Det er bare å kjøpe den trakter du liker, men jeg ville kjøpt en stor (ikke Melitta sin lille) så du kan lage en kanne hvis du får besøk. Anonymkode: 96e45...d89 1
Kvist Skrevet 28. juni 2016 #14 Skrevet 28. juni 2016 Anbefaler aeropress. Virkelig god kaffe er mye lettere med en Aeropress enn med en billig kaffetrakter. Lettvint og kjapt i bruk er det også. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #15 Skrevet 28. juni 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er bare å kjøpe den trakter du liker, men jeg ville kjøpt en stor (ikke Melitta sin lille) så du kan lage en kanne hvis du får besøk. Anonymkode: 96e45...d89 Dette! Anonymkode: 5e960...c20
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #16 Skrevet 28. juni 2016 Valgte å kjøpe den siste linken min, den billigste. I motsetning til den litt billigere og dyrere lager denne kaffen litt tregere og ''kaldere''. Men den bør lage enkeltkopp-mengden varm nok til å holde en stund, men kanskje ikke varigheten på 1 l blir det samme, men det skjer ikke. At den bruker 20 sek. ekstra kan jeg fint leve med når jeg har spart 150 kr. Spurte helt ærlig om det var noen forskjell på de til 2 K og de til under 200 kr, og det var det tilnærmet ikke. Men øker BRANNFAREN og utløsning av brannvarsleren mer med en billig en? Ekplosjonsfare? Men nå; hvordan blir det med rens og alle disse midlene man trenger her, og hvor kan man få kjøpt sånne kaffe scop-skjeer? Anonymkode: 40514...6a2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #17 Skrevet 28. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Valgte å kjøpe den siste linken min, den billigste. I motsetning til den litt billigere og dyrere lager denne kaffen litt tregere og ''kaldere''. Men den bør lage enkeltkopp-mengden varm nok til å holde en stund, men kanskje ikke varigheten på 1 l blir det samme, men det skjer ikke. At den bruker 20 sek. ekstra kan jeg fint leve med når jeg har spart 150 kr. Spurte helt ærlig om det var noen forskjell på de til 2 K og de til under 200 kr, og det var det tilnærmet ikke. Men øker BRANNFAREN og utløsning av brannvarsleren mer med en billig en? Ekplosjonsfare? Men nå; hvordan blir det med rens og alle disse midlene man trenger her, og hvor kan man få kjøpt sånne kaffe scop-skjeer? Anonymkode: 40514...6a2 Du får kjøpt både kaffetrakter-rens og kaffeskje på matbutikken Rema har iallefall her jeg bor. Anonymkode: 4fd70...6c3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #18 Skrevet 29. juni 2016 Hvordan står det til med brannfaren og brannalarm med tanke ppå at dette er en billigmmaskin? Anonymkode: 40514...6a2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #19 Skrevet 29. juni 2016 Den 27.6.2016 at 23.44, AnonymBruker skrev: Hei, Har hørt at presskanne er dårlig for kolesterolet, at kokekaffe er dårlig med tanke på fettlaget som blir med, men at filterkaffe er det beste for det siler ut fettet. Ulempen med filterkaffe her er at kaffemaskinene for filterkaffe er laget for å fylle 1,5 L og lage kaffe til en termos som dekker behovet for 10 personer som drikker et par kopper hver... Det er vel faktisk slik at filterkaffe ikke er + og - , jeg som trodde at jeg bare kunne måle en kopp vann og et par skjeer med kaffe... men så lett var visst ikke verden? Har sett på Lefdal sine nettsider, og de selger kaffemaskiner for filterkaffe fra alt fra 3000 ned til 200. Jeg ønsker ingen fancy ekstra greier, da jeg kun skal ha min svarte kaffe. Vil det si at de to nesten identiske kaffemaskinene som skiller 200 kr. i pris egenttlig er ganske forskjellig også i kvalitet? Ser ikke fysisk forskjell på en til 400 og en til 200, men det er vel ganske en forskjell i smaken? Det blir faktisk litt dyrt å kjøpe den daglige koppen svart kaffe fra Kaffebrenneriet til 27 kr. 31 dager i mnd. i 12 mnd... Anonymkode: 40514...6a2 Hei! Dette er ting du bør sjekke før du kjøper kaffetrakter, og det skal stå opplyst om traktetemperatur og tid i informasjonen om de forskjellige trakterne. "hva er en "dårlig" kaffetrakter? - Først og fremst en som bruker lang tid på bryggingen, og med for lav temperatur på vannet, sier Lynes. Riktig temperatur Korrekt temperatur på vann til kaffe er mellom 92 og 96 grader. - De beste kaffetrakterne holder riktig temperatur og har en kontakttid mellom kaffe og vann på 4-6 minutter. Jo lenger kontakttiden er mellom kaffe og vann, jo bitrere blir resultatet." https://www.nrk.no/livsstil/slik-lager-du-den-beste-kaffen_-1.7164523 " Anonymkode: 37c1d...cbb 2
Zzyzx Skrevet 29. juni 2016 #20 Skrevet 29. juni 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan står det til med brannfaren og brannalarm med tanke ppå at dette er en billigmmaskin? Anonymkode: 40514...6a2 Ingen fare. Produkter som viser seg å være brannfarlige trekkes rimelig kjapt fra markedet, og alle elektriske artikler skal gjennom en del tester for å bli godkjent for salg. Feil på enkeltprodukter kan jo alltids forekomme enten det er dyre eller billige ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå