Gjest erteblomst Skrevet 27. juni 2016 #1 Skrevet 27. juni 2016 Vi sliter med å få hverdagen til å gå opp. Vi er begge i full jobb og to barn under 4. Hva er deres beste små og store organiseringstips for den travle småbarnshverdagen? Alt fra hvordan dere går frem angående middag, hvordan dere fordeler vask, sortering og gjennomføring av klesvask til hvordan man bevarer forholdet mottas med takk!
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #2 Skrevet 27. juni 2016 Leverer barnehage, drar på skolen, henter barnet, lager middag, leker, legger barnet,gjør husarbeid, gjør skolarbeid og legger meg. Viss det er nødvendig så lar jeg vaskerommet fylle seg med skittentøy feks, og tar et skippertak i helga. Det må ikke være strøkent heeele tiden Anonymkode: 5b70b...876 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #3 Skrevet 27. juni 2016 Lager middagsplan, og handler 1-2 ganger i uka. Prøver å forberede middagen kvelden i forveien, slik den bare må varmes opp dagen den skal spises. Har alt av klær på vaskerom, og kurver alt sorteres i etterhvert. Legger aldri sammen rent tøy, men sorterer det i rett trådkurv når klærne er ferdig vasket. Har massevis av trådkurvststiver på vaskerommet for å holde orden. Anonymkode: 03a0d...d0b
Gjest solavskjerming Skrevet 27. juni 2016 #4 Skrevet 27. juni 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lager middagsplan, og handler 1-2 ganger i uka. Prøver å forberede middagen kvelden i forveien, slik den bare må varmes opp dagen den skal spises. Har alt av klær på vaskerom, og kurver alt sorteres i etterhvert. Legger aldri sammen rent tøy, men sorterer det i rett trådkurv når klærne er ferdig vasket. Har massevis av trådkurvststiver på vaskerommet for å holde orden. Anonymkode: 03a0d...d0b Blir ikke klærne veldig krøllete av det?
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #5 Skrevet 27. juni 2016 2 minutter siden, solavskjerming skrev: Blir ikke klærne veldig krøllete av det? Hvis du er bekymret for krøllete klær, så kan det ikke være altfor travelt. Anonymkode: bb764...8fe 21
Gjest solavskjerming Skrevet 27. juni 2016 #6 Skrevet 27. juni 2016 Prioriterer hvor jeg vasker/rydder. Gulvene vaskes sjeldent, støvsuger 2-4 ganger i uken og tar flekker med klut hvis det er nødvendig. Støvtørk på TVbord og sjenk (kun det vi har i tillegg til sofa og bord) tas ca 1 gang i uka når jeg uansett tørker av stuebordene. Klesvask tas ofte i skippertak. Vask av bad mens barna er i badekaret. Rydder stortsett bort leker rett etter barna er i seng. Vaskerom og inngang fra garasje (som vi bruker hver dag) burde vært vasket/støvsugd, men er kraftig nedprioritert. Oppvask tas ofte samtidig som barna spiser kvelds, hender jeg bretter klær og rydder samtidig. I tillegg prøver jeg å la det flyte litt innimellom, har tidligere hatt støv på hjernen, men vet innerst inne at det ikke er verdt å ha et strøkent hus til en hver tid hvis det går på bekostning av tid med barna. Så er det noen dager jeg ikke gjør noe i det hele tatt. Endelig kom finværet til nord, da ble det kokte pølser til middag, det som burde vært støvsugd ligger ennå der i morgen, rene klær er det ennå i skapet og jeg har kun vært inne for å gi barna kveldsmat og fått de i seng.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #7 Skrevet 27. juni 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er bekymret for krøllete klær, så kan det ikke være altfor travelt. Anonymkode: bb764...8fe Tja, å ikke se ut som en slabbedask er for mange å anse som ganske grunnleggende i hverdagen. Anonymkode: 51c62...b19 10
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #8 Skrevet 27. juni 2016 Mannen kysser meg farvel, forsvinner på jobb. Ser han ikke før på Fredag. Største settes på bussen, minste kjøres i barnehagen, jobb, hente i barnehage og SFO, hjem, på med treningsklær, brødskiver i hånda, flyter mellom treningene til de 2. Hjem, lage noe ordentlig mat, lekser, ludo, seng, husvask, klesvask, meg i seng rundt midnatt. Repeat. Treninger 3 ganger i uka, ofte kamper utenom de andre dagene. Fredag kommer mannen hjem, lørdag drar jeg på jobb, søndag får jeg sooooooove! Anonymkode: 466be...33d
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #9 Skrevet 27. juni 2016 13 minutter siden, solavskjerming skrev: Blir ikke klærne veldig krøllete av det? Krøllete klær! Anonymkode: 466be...33d 8
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #10 Skrevet 27. juni 2016 Nøye planlegging av handling en gang i uka, lage ferdig på mye som mulig av middager i helgen, to vaskemaskiner og tørketrommel, den som ikke har laget middag rydder opp etter middagen, vaskehjelp hver fredag som også skifter på sengene. Anonymkode: d2177...6c0 1
Shepherd Skrevet 27. juni 2016 #11 Skrevet 27. juni 2016 Prøver å holde meg til å vaske klær hver fredag, da setter jeg på en maskin før jeg går på jobb og rekker å hive den i tørketrommelen før jeg går. Så tar jeg resten når jeg kommer hjem. Bretter klær mens vi ser barnetv. Ellers lager jeg ofte enkle middager som går kjapt, da lager jeg den etter jeg har hentet i barnehagen og den er ferdig til mannen kommer fra jobb. Rydder litt underveis gjennom hele dagen, vi er mye ute etter barnehagetid(vi har gård) så det blir ikke allverdens med rot. Vasker gulv hver torsdag og skifter på sengene om mandagen. Ikke noe hokkus pokkus, jeg bare prøver å fordele oppgavene utover hele uken med faste dager - da er det lettere å ha en rutine på det :-)
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #12 Skrevet 27. juni 2016 34 minutter siden, solavskjerming skrev: Blir ikke klærne veldig krøllete av det? Nei, dette er ikke et stort problem, men skjorter og noen klær blir forsåvidt hengt opp. Men alt av bodyer, sokker, truser og mye går det stort sett fint å putte i kurver uten å brette de sammen. Forsåvidt viktig at det ikke blir stappfullt i hver kurv. Fungerer iallfall stort sett greit for vår del. Anonymkode: 03a0d...d0b 2
MapleSirup Skrevet 27. juni 2016 #13 Skrevet 27. juni 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja, å ikke se ut som en slabbedask er for mange å anse som ganske grunnleggende i hverdagen. Anonymkode: 51c62...b19 Ja, det finnes jo ingen mellomting der.. 5
Shepherd Skrevet 27. juni 2016 #14 Skrevet 27. juni 2016 Altså, en typisk dag hos oss. Ble litt rotete når jeg skrev i forrige innlegg. Står opp rundt 0600, hopper i dusjen og lager niste før husstanden står opp, rer sengene når de er stått opp. Går på jobb 07.30, mannen leverer i barnehagen. Ferdig på jobb kl 15.15 og drar direkte for å hente i barnehagen hvis ikke jeg må handle. Er hjemme rundt halv 4, har da treåringen med på middagslaging- rydder på kjøkkenet samtidig.spiser når mannen kommer hjem halv 5, også går vi ut etter det. Lager kveldsmat og ser litt tv, samtidig som jeg bretter klær. Mens treåringen dusjer vasker jeg badet. Når han er lagt rydder jeg og støvsuger. Går ut og steller med dyrene og resten av kvelden har jeg sammen med mannen.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #15 Skrevet 27. juni 2016 Har bare en unge, forestiller meg at en til ikke ville vært då krevende det heller, bortsett fra ved levering og henting i bhg på sykkel. Men merker at god logistikk og organisering hjemme, med godt med skuffer og skapplass med faste plasser til ting, gjør alt smidigere og lettere - bruker mindre tid på å lete og mindre tid på å rydde fordi det fortere ser ryddig ut. Gjør økter simultant; setter på klesvask og vasker, lager mat (eller leker m småtten) til vasken er ferdig. Er ikke nazi på renhold, men går kjapt over overflater ukentlig, litt grundigere en gang i blant. Lar ungen også leke for seg selv eller se på TV som avkobling (velger serier på Netflix som jeg synes har godt språk og gode rollemodeller hvis noen lurte), etter mye action i barnehagen. Men de to viktigste faktorene er; Mannen min gjør omtrent like mye sol meg pluss at barnet får middagsmat i barnehagen slik at vi noen ganger nøyer oss med frokostblanding eller skiver til "middag" hjemme ((Defoe har jeg endret mening; det bør serveres varmmat i skolen - vil ta stress bort fra flere familier som heller kan samles rundt kveldsmat.) Anonymkode: 96f43...e14 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #16 Skrevet 27. juni 2016 Planlegging og rutiner. Planlegge middager for hele uka, og storhandle 1 gang i uka. Lage nister kvelden før. Gjerne så mye av middagen også. Skreller poteter, lager pannekakerøre osv kvelden før. Fast vaskedag(torsdags kveld). Men begynner som regel å forberede dagen før, med skikkelig rydding, støvtørking, skifte på senger osv. Rydde hver kveld etter at ungene er lagt. Hater å stå opp til ett rotete hjem. Klesvask går jevnt og trutt gjennom hele uka, liker ikke at det hoper seg for mye opp, så setter heller på en maskin hver dag, selvom ikke vaskemaskin er stappa. Gjør klart klær og utstyr hver kveld, til barna og meg selv. Anonymkode: 413bb...11a 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #17 Skrevet 27. juni 2016 33 minutter siden, Shepherd skrev: Prøver å holde meg til å vaske klær hver fredag, da setter jeg på en maskin før jeg går på jobb og rekker å hive den i tørketrommelen før jeg går. Så tar jeg resten når jeg kommer hjem. Bretter klær mens vi ser barnetv. Ellers lager jeg ofte enkle middager som går kjapt, da lager jeg den etter jeg har hentet i barnehagen og den er ferdig til mannen kommer fra jobb. Rydder litt underveis gjennom hele dagen, vi er mye ute etter barnehagetid(vi har gård) så det blir ikke allverdens med rot. Vasker gulv hver torsdag og skifter på sengene om mandagen. Ikke noe hokkus pokkus, jeg bare prøver å fordele oppgavene utover hele uken med faste dager - da er det lettere å ha en rutine på det :-) Dette er ekstremt brannfarlig. Dersom du ikke er hjemme er sjansen stor for overtrening av huset dersom noe skulle skje. Vaskemaskiner er en versting til å starte boligbranner. Dernest er oppvaskmaskinen farlig. Så pass på! Anonymkode: 5696c...92b 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #18 Skrevet 28. juni 2016 Vi har følgende skjema ca. 0615 jeg eller samboer står opp. Jobber jeg sent står jeg opp ca 0800 eller før. Spørs når barna våkner. Har vi begge tidlig vakt bytter vi på levering i barnehage som er ca 0730. Ved sen vakter hos meg leverer jeg i barnehage ca 0930. Ungene er i barnehage fram til ca kl 15 til 1600 hver dag. Kl 1630 1700 er det middag. Den som er hjemme lager middag. 1715 leketid. Den ene av oss leker med barna og den andre rydder opp etter middagen. Hvis bare en av foreldrene er hjemme rydder man kjøkkenet etter legging. 1800kveldsmat for de små. 1830 kveldstell og sengetid. Ca mellom 1930 til 2000 så sover dem. I de resterende tre timene blir det daglig rydding, ellers blir det å se en film eller prate med min kjære. Det gjøres også forberedelser til neste dag. Jeg jobber sent 2 dager i uka som regel og begynner da kl 15 på jobb. De dagene bruker jeg til støvsuging, og klesvask. En dag iuka bruker vi til å vaske gulvet og bad og tørke støv. Vi handler en gang i uka sammen og planlegger for litt over en uke av gangen. Vi har også tid for oss selv av og til for å kunne trene eller se venner. Dette skjer når vi feks begge har jobbet dag.. da tar vi og bytter på hvem som har ansvaret for kveldstellet.. I helgene har vi stort sett kjæresterid sammen med barna i form av familieaktiviteter. Det å være sammen som familie er kvalitet for oss. Vi er også veldig heldig som har foreldre som gjerne vil se barne barna mest mulig så de er ofte der også slik at vi får litt alene tid. Anonymkode: 68a05...1d6
Shepherd Skrevet 28. juni 2016 #19 Skrevet 28. juni 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er ekstremt brannfarlig. Dersom du ikke er hjemme er sjansen stor for overtrening av huset dersom noe skulle skje. Vaskemaskiner er en versting til å starte boligbranner. Dernest er oppvaskmaskinen farlig. Så pass på! Anonymkode: 5696c...92b Mannen begynner på jobb etter meg så den står ikke på uten folk i huset, og den slår seg av, av seg selv når den er ferdig :-) 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #20 Skrevet 28. juni 2016 Dagene våre ser ca slik ut: 06:30 Vekkerklokke på, de voksne står opp jeg steller meg selv og smører en blings til meg og mannen. Barna spiser i barnehagen 07:00 jeg drar på jobb, mannen vekker barna. De stelles og leveres i barnehagen kl 8 16:00 jeg henter barna i barnehagen. Hjem og begynner på middagen. Barna leker selv eller er med. Tar ofte leker inn på kjøkkenet slik at vi kan være sammen der. Tømmer oppvaskmaskinen og forsøker å rydde/vaske underveis. Setter ofte på en vask 17:00 mannen har kommet hjem og vi spiser middag. Vi stort sett øre oppvask da vi hiver alt i maskinen m unntak av stekepanne og skarpe kniver, så den oppryddingen gjør vi raskt sammen rett etter middag. 17:30-19:00 lek med ungene inne eller ute. Ofte kombinert med at hvertfall er av oss voksne gjør litt husarbeid (hiver vask over i tørketrommel, bretter klær, handler, jobber litt i hagen osv. Heldigvis liker de ofte å være med på det som skjer og det blir en del av leken. Det tar lengre tid å bli ferdig, men vi koser oss med å gjøre ting sammen) 19:00 en av de voksne lager kvelds til barna, etterfulgt av stell. De er i seng til 20. Den andre voksne drar da ofte på trening. Hvis der er noe tid igjen etter legging rydder forelderen som er hjemme. Setter på oppvaskmaskinen, rydder kjøkken/tørker av benker/bord på kjøkkenet, forbereder middag til dagen etter (hvis noe skal kuttes opp el), legger i klær og vaskemidler i vaskemaskinen som settes på når jeg kommer hjem fra jobb dagen etter osv fra ca 21 er vi stort sett ferdig med alle gjøremål og egen trening og har resten av kvelden til egentid sammen eller hver for oss. Vi ukeshandel hver mandag og fyller på om fredagen med helgemisdagene + ferskvarer. Ellers har vi i det siste begynt å ha litt kjæresteforhold om ettermiddagene. Besteforeldre henter ca en gang i mnd i BHG og har barna til leggetid. Da går vi ut å spiser sammen eller gjør noen større ærender hvor det er greit at begge er med (uten barna). Det har fungert veldig greit for oss for å få litt kjærestetid, enklere rent praktisk for oss enn å ha barna på overnatting/barnevakt på kveldstid. Vi har det stort sett ganske ryddig hos oss, og kjøkkenflatene vaskes daglig. Men, vi kunne nok vært bedre på å støvsuge, vaske gulv, tørke støv osv. Det går ofte en uke mellom støvsugingen og vasking av bad kan gjerne ta enda litt lengre tid. Flekker osv vaskes bort med en gang, så føler likevel ikke at huset fremstår så altfor gale. Jeg ser for meg at logistikken blir mye tøffere når barna blir større og skal følges opp på ulike fritidsaktiviteter. Anonymkode: bc6be...35f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå