Gå til innhold

Har du meldt venner/familie til BV?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du meldt noen som du har regelmessig kontakt med til barnevernet? Isåfall; hva var bekymringsmeldingen, og fant de ut at det var deg? Hva ble resultatet av meldingen?

Anonymkode: 67dd0...1ff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det anonymt overfor en familie jeg da hadde tett kontakt med. Men nesten samtidig meldte også to andre samme familie til bv. Dette fikk jeg først greie på flere år siden. 

Barna, som jeg har en del kontakt med, er så fornøyd med at bv grep inn og har det veldig bra i dag. Foreldrene har jeg lite kontakt med  etter at jeg stilte meg på barnas side. 

Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke var modig nok til å gjøre det med fullt navn. Selv i dag er det ingen som vet jeg gjorde det. 

Anonymkode: ee1f5...296

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjorde det anonymt overfor en familie jeg da hadde tett kontakt med. Men nesten samtidig meldte også to andre samme familie til bv. Dette fikk jeg først greie på flere år siden. 

Barna, som jeg har en del kontakt med, er så fornøyd med at bv grep inn og har det veldig bra i dag. Foreldrene har jeg lite kontakt med  etter at jeg stilte meg på barnas side. 

Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke var modig nok til å gjøre det med fullt navn. Selv i dag er det ingen som vet jeg gjorde det. 

Anonymkode: ee1f5...296

Hva dreide bekymringen seg om?

Anonymkode: 67dd0...1ff

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har (heldigvis!) aldri behøvd å melde noen...

Anonymkode: 8f184...712

• Liker 1
Skrevet

Nei, men jeg vurderer.
Har ett vennepar hvor jeg mistenker at mannen enda røyker hasj og at venninnen min er på flaska igjen...
Og venninnen min blir nærmest nektet å gå ut, får ikke lov å skaffe seg jobb og har gått fra å være en sprudlende jente til å visne helt bort.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, meldte en venninne til bsrnevernet. Hun foret babyen(!) sin opp på godteri og energidrikk(!!), og hadde en skål med potetgull som sto på stellebordet som barnet forsynte seg med hver gang hun skiftet bleie, så barnet skulle ligge stille. Var ganske ung (21 år) da dette skjedde, og barnløs. Tok det opp med henne på en veldig rolig måte, men var så konfliktsky at når hun bare blåste det vekk så lot jeg det ligge. Ikke så lenge etterpå fortalte hun meg at hun mistenkte at barnet hadde diabetes. Husker jeg tok opp den tråden igjen et par uker etterpå, og hun hadde ikke gjort noe med mistankene sine. Altså, ikke ringt legen, og ikke endret kosthold. Da tok jeg kontakt med barnevernet anonymt. Etter det var vi venner ca et halvt års tid, men det faded ut. Vet ikke om barnevernet gjorde noe, men vet at hun fortsatt har foreldreomsorg. 

Anonymkode: 91057...719

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Chibi skrev:

Nei, men jeg vurderer.
Har ett vennepar hvor jeg mistenker at mannen enda røyker hasj og at venninnen min er på flaska igjen...
Og venninnen min blir nærmest nektet å gå ut, får ikke lov å skaffe seg jobb og har gått fra å være en sprudlende jente til å visne helt bort.

Gjør det. Alltid én gang for mye, heller enn én gang for lite. Har de alt på stell blir saken henlagt, har de problemer vil de forhåpentligvis få hjelp (i ytterste konsekvens får i hvert fall barnet hjelp, om foreldrenes problemer er svært alvorlige) - og det er jo bra? :)   

Skrevet

Ryddet for avsporing.

- Avalon, mod

Skrevet (endret)

Meldte en kompis en gang. Han slet psykisk, når han hadde gode perioder var han kjempeflink med ungen, men så datt ting fra hverandre i dårlige perioder, da ble det slurvet med hygiene, rutiner på mat forsvant, og barnet ble rett og slett oversett og fikklite oppmerksomhet. Jeg prøvde å snakke med ham om det, han så problemet, men det ble likevel lite bedring. Jeg hadde vurdert å melde en stund da jeg oppdaget at ungen lå hjemme og sov alene flere timer en kveld mens han var på besøk hos en nabo. Da var det ike noe åvurdere lenger! Barnet var ca et år, og bodde i hovedsak hos far, med sammvær hos mor.

I utgangspunktet fikk far oppfølging fra barnevernet, men etterhvert havnet barnet i fosterhjem. Far har god selvinnsikt, og sammarbeider med barnevernet, og han har dermed fortsatt mye samvær med barnet. Jeg meldte med fult navn, og mistet en noen venner fra vår felles omgangskrets på grunn av det. Jeg synes igrunn det var like greit, mennesker som mener man ikke skal ta affere når barn har det vond, har jeg uansett ikke behov for å ha i livet mitt. Far var også temmelig sint på meg en periode, men i ettertid har han takket meg for at jeg tok affere. 

Endret av elisa bt
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har mldt x konen til min mann til barnevernet for vannskjøttelse av barna. Det ble åpnet full tilsynssak og far sitter  i dag med hoved ansvaret for barna. Jeg mld med fult navn og nummer.

Anonymkode: cd42d...5ba

AnonymBruker
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: e9e6b...047

AnonymBruker
Skrevet

Ingen i familie eller omgangskrets men har sendt en del bekymringsmeldinger i forbindelse med jobb og to om naboer.

Anonymkode: 55a1c...1e5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sendte inn en bekymringsmelding på mitt søskenbarn for en ukes tid siden. Jeg vet han driver med narkotika i helgene. 

Anonymkode: e4dcd...d07

AnonymBruker
Skrevet

Ja. 

Anonymkode: 03934...586

Skrevet

Ringte barnevernet en gang angående en venninne. Jeg visste at hun ikke hadde helt kontroll på barna og måten å ta seg av dem på, men da jeg en kveld var der og opplevde å se barna vandrende rundt i skitne klær, drikkende på brus og saft, og den ene med helt tydelig meget dårlig tannstell (for meg så tennene nesten råtne ut) klokken 23:30 og skole dagen etter,da valgte jeg å ringe BV dagen etter og rett og slett be dem om å vurdere om helsesøster/skolehelsetjenesten burde kobles inn for å gi mor noen gode råd og hjelp. Venninnen min fortalte i etterkant at hun hadde fått hjelp av helsesøster, og var glad for dette, men vet ikke at jeg ringte.

Barnevernet er ikke til for å ta barna fra foreldrene, men først og fremst for å hjelpe en familie til å fungere bedre. I dette tilfellet var det ingen grunn for å frata mor omsorgen, hun trengte bare litt veiledning og avlastning.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...