Gå til innhold

Er svar på mail en bindene avtale ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Heisann. Er mail-avtaler en bindende avtale.

Jeg mener, om jeg skriver f.eks.:" Ja så skylder du meg altså 10 000 kroner da." Og personen svare :  "ja, det stemmer" Er det da en rettskraftig og bindene avtale ? Muntlig avtaler er vel det også ? Og dette er jo i tillegg skriftlig. Eller tenker jeg feil nå ?

Og f.eks om jeg skriver til ett firma om noe, og de svarer. Kan jeg da holde dem til det svaret rettslig ?

Anonymkode: 23cfc...761

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1035716-er-svar-p%C3%A5-mail-en-bindene-avtale/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

12 minutter siden, 2Bhonest skrev:

Nei det er ikke bindende i Norge, da det ikke kan bekreftes hvem som har sendt den mailen.
Om det er en mail med BankID innlogging eller buypass, så stiller saken seg en helt annen....

Joda. Se over. Både skriftlige og muntlige avtaler er bindende. Merk deg "muntlige". Det er enda vanskeligere å bekrefte enn en mail.

• Liker 2
4 minutter siden, jabx skrev:

Joda. Se over. Både skriftlige og muntlige avtaler er bindende. Merk deg "muntlige". Det er enda vanskeligere å bekrefte enn en mail.

Det er vel mer enforcable han mener. Men han tar feil, man trenger ikke bevise noe i avtalerett, det holder med å sannsynliggjøre. 

• Liker 2
Gjest 2Bhonest
15 minutter siden, jabx skrev:

Der er visse krav for at en muntlig avtale skal være gyldig.

http://www.forretningsjuridisk.no/2015/12/07/nei-muntlige-avtaler-er-ikke-like-bindende-som-skriftlige/

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, 2Bhonest skrev:

Nei det er ikke bindende i Norge, da det ikke kan bekreftes hvem som har sendt den mailen.
Om det er en mail med BankID innlogging eller buypass, så stiller saken seg en helt annen....

I ytterste konsekvens kanskje ikke, men det er likevel mye lettere å sannsynliggjøre en avtale når den er sendt skriftlig på mail enn f. eks. en muntlig avtale. I en del tilfeller kan en også underbygge beviset med f. eks. e-post logger. 

Anonymkode: 386f0...143

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...