Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

(Vet ikke om jeg poster på riktig sted nå, men...)

Garantert et teit spørsmål, men finner ikke svaret på Google, så da spør jeg her inne. 

Kjærsten min har fått en del inkassokrav opp gjennom tidene osv... Nå trenger han nytt pass. Sjekker politiet dette og kan det ødelegge hans muligheter for å få nytt pass? Han er født og oppvokst i Norge av norske foreldre  og har bodd her i hele sitt liv.

https://www.politi.no/tjenester/pass/soknad_om_%20pass/ Nevner ingenting om dette her...

Håper på oppklarende svar :)

Anonymkode: 3e90f...bd3

Skrevet

Jeg kan ikke svare sikkert men tror ikke det har noe å si for å få utsendt pass. Vil vel tro at det er en "rett" man har som norsk borger.

Det er vel heller land man skal reise inn i som bryr seg om slikt, USA osv.

Skrevet

Alle kan få pass, visum er en annen sak.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Betalingshistorikk har ingenting å si for utstedelse av pass. Så ja, han kan fint få nytt pass. Har han derimot fått rettskraftig dom på seg pga manglende betaling av noe over flere år, kan han (til tross for at han har pass) bli nektet visum/innreise i en del land. Hvis man er dømt i retten, vil det altså ha noe å si for hvor han kan reise hen med dette passet sitt.

Anonymkode: 4041b...a7c

AnonymBruker
Skrevet

Pass er gyldig dokumentasjon for å bevise hvilket land du har statsborgerskap til og ofte eneste gyldige dokumentasjon på at "du er du" uavhengig om du bruker det til å reise. Det har ingenting med penger å gjøre :)

Anonymkode: a15d0...0e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...