AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #1 Skrevet 27. juni 2016 Trenger tips til sunne kalorifattige måltider. Trenger også tips til å gjøre grønnsaker mer spennende da skal ha med et 10 årig barn på et sunnere liv og få i seg de næringsstoffene det trenger. Barnet trenger å gå ned i vekt og er veldig overvektig. Vil helst ikke spise grønnsaker. Sauser/ dressinger uten rømme, majones, fløte, creme fraiche, fete oljer osv? Jeg trenger dette selv også så gjerne tips til både meg og barn. Setter stor pris på hjelp. Har fått tips av lege til matvarer og hvor mye vektnedgangen skal være på, hos barnet altså. Men trenget sårt tips til oppskrifter. Anonymkode: ce706...f87
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #2 Skrevet 27. juni 2016 Sjysaus har få kalorier. Grønnsaker kan Moses i stavmikser og dermed trengs ikke mer dressing/rømme. Jeg lager dette uten annet enn litt pepper, men det går an å ta oppi en skje smør eller creme fraiche. en skje lett-rømme gjør ikke barnet overvektig uansett, så det går an å ha som tilbehør til f.eks agurksalat, potet og krydret laks. i stedet for fet dressing i salat, kan du bruke et lite beger frisk 0% yoplait yoghurt. Eller bare røre inn noen biter frukt eller rosiner for friskere smak. Det er ENORME mengder sunn og lett mat å lage. Skaff deg en kokebok eller Finn en eller to blogger som du kan utforske. Anonymkode: 9d47f...856 1
rh1 Skrevet 27. juni 2016 #3 Skrevet 27. juni 2016 Her er litt brainstorming, så anbefaler deg å ikke bare ta det jeg sier for 100% sannhet, for er ingen ekspert men du kan undersøke litt selv basert på dette: Du kan for eksempel bruke kesam framfor rømme? Eller hummus som dip med agurk og gulrot- det er faktisk veldig godt;) skal det være snop i helger osv kan man heller ta litt popcorn enn mye chips og sjokolade. Man kan også lage grønnkålchips:) Ellers er det mange gode oppskrifter på MatPrat- sjekk ut sunn-kategorien, der er det flere oppskrifter som har oppgitt Kcal min personlige favoritt er biffgryte med quinoa- blir aldri lei den;) kan også lages vegetar. Liker ungen taco? Da kan du feks bruke kylling, og bytte ut lefsene med skjell-eller mer kalorifattige lefser(/grovere). Der kan man jo få masse grønnsaker oppi evt lage pizza med blomkål eller quinoabunn, og ha lite ost på, og ellers litt skinke, spinat og tomatpuré (ferdige sauser har ofte en del salt). Du kan jo gjemme spinaten under osten ellers er jo supper et godt alternativ. Hva med gulasjsuppe? Ellers er det lett å bytte ut flere fine produkter (pasta, mel,ris) med grovere, mer fiberrike typer
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #4 Skrevet 28. juni 2016 Takk for svar og tips. Det var lurt med moste grønsaker. Jeg prøver så godt jeg kan, men ikke så enkelt med en sta 10 åring i hus. Anonymkode: ce706...f87
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #5 Skrevet 28. juni 2016 Noe av det viktigste for å få kontroll over kaloriinntaket er å få kontroll på hvor stor en porsjon er. Det er veldig lett å overspise selv sunn mat ved å tenke "dette er sunt, så da kan jeg spise mer". Sjekk ellers sidene til Berit Nordstrand: http://beritnordstrand.no/ Anonymkode: 6ce1a...d22
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #6 Skrevet 28. juni 2016 Det har kommet en ny rømme som heter Drømmelett, den har færre kalorier enn lettrømme og smaker godt. Anbefaler også å lage suppe av moste grønnsaker, her i huset elsker f.eks tolvåringen ertesuppen jeg lager; hakker litt gul løk og evt. andre grønnsaker, surrer det litt i pannen, tilsetter litt vann og buljong/kraft, heller det i blender og tilsetter en pose frosne erter, mikses og varmes opp igjen med en liten dæsj fløte/creme fraiche. og litt pepper. Lage snacks av speltlomper; skjær opp et par lomper i biter, ha valgfritt krydder og litt rapsolje i en brødpose, ha lompebitene i posene og rist så krydret fordeles. Stekes i ovnen til lompebitene er gyldne, avkjøes på rist og serveres med lettkesamdip. Smoothie er et godt og sunt mellommåltid. Tynne omeletter som pålegg. Bytt ut kjøttdeig med karbonadedeig og hvetepasta med fullkornspasta og lag en spaghetti bolognese med masse grønnsaker som du moser med stavmikser. Nå som det er sommer, ha en mugge med iskald sukkerfri saft i kjøleskapet, sunnere enn brus/juice. Bak hjemmelagde knekkebrød, fint å servere til suppe og salat. Kjøp inn havremel (selges på Rema) og lag grove vafler. Anonymkode: 8dcc9...d71
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #7 Skrevet 28. juni 2016 Mager kesam istedenfor rømme! Speltlompe istedenfor lefse til taco Anonymkode: f0d3e...69e
Marie90 Skrevet 28. juni 2016 #8 Skrevet 28. juni 2016 (endret) Hvordan spiser dere for øyeblikket? Er problemet usunn mat eller altfor store porsjoner - eller begge deler? Jeg veier det meste jeg spiser, da får man god oversikt og du ser jo hvor mye energi (og næring) du får for kaloriene. Middager er som regel noe protein med grønnsaker. Kan spise biff, men holder meg da til et renskåret stykke på ca. 150 g. Evt. ren svinefilet eller et stykke laks. Som tilbehør koker jeg grønnsaker og moser med hvitløk, chili, salt og pepper. Som oftest lager jeg brokkolipure eller blomkålpure. En annen favoritt er halvparten søtpotet og halvparten gulrot. Et annet alternativ er stuing av grønnkål. Jeg freser hakket hvitløk og litt hakkede mandler i stekepannen, tilsetter en stor mengde hakket grønnkål og heller over litt lett matfløte. Er også kjempeglad i kylling eller fisk med mango og avocado salsa http://www.marthastewart.com/318401/mango-and-avocado-salsa Signerer også tipset over med å lage "pizza" i andre varianter. Jeg lager det iblant av grov tacolefse, og topper med most tomat, masse grønnsaker, kylling/kalkun og en lettere ost (med mer protein). I litt mer "solid" variant kan den lages med quinoa og/eller blomkål og, du kan google for oppskrifter, men må ha de rette forholdene for at den ikke skal falle fra hverandre. Ellers spiser jeg grønnsaker (gulrot / agurk) med dip veldig ofte. Da er dip laget av dipmix og mager kesam. Nå som det er sommer er det også naturlig å spise lettere mat - som f.eks. salater. Legg i noen bær, samt ting som quinoa som også metter. https://www.babble.com/best-recipes/snow-white-and-prince-charming-true-love-strawberry-quinoa-salad-with-lemon-dressing/ http://sallysbakingaddiction.com/2014/06/12/citrus-chicken-quinoa-salad/ Endret 28. juni 2016 av Marie90
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #9 Skrevet 28. juni 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har kommet en ny rømme som heter Drømmelett, den har færre kalorier enn lettrømme og smaker godt. Anbefaler også å lage suppe av moste grønnsaker, her i huset elsker f.eks tolvåringen ertesuppen jeg lager; hakker litt gul løk og evt. andre grønnsaker, surrer det litt i pannen, tilsetter litt vann og buljong/kraft, heller det i blender og tilsetter en pose frosne erter, mikses og varmes opp igjen med en liten dæsj fløte/creme fraiche. og litt pepper. Lage snacks av speltlomper; skjær opp et par lomper i biter, ha valgfritt krydder og litt rapsolje i en brødpose, ha lompebitene i posene og rist så krydret fordeles. Stekes i ovnen til lompebitene er gyldne, avkjøes på rist og serveres med lettkesamdip. Smoothie er et godt og sunt mellommåltid. Tynne omeletter som pålegg. Bytt ut kjøttdeig med karbonadedeig og hvetepasta med fullkornspasta og lag en spaghetti bolognese med masse grønnsaker som du moser med stavmikser. Nå som det er sommer, ha en mugge med iskald sukkerfri saft i kjøleskapet, sunnere enn brus/juice. Bak hjemmelagde knekkebrød, fint å servere til suppe og salat. Kjøp inn havremel (selges på Rema) og lag grove vafler. Anonymkode: 8dcc9...d71 Eller kjøp havregryn til en brøkdel av prisen og mal melet selv.Enten ved hjelp av stavmikser eller blender Anonymkode: 60adc...fc7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå