AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #1 Skrevet 27. juni 2016 Hadde sett på bolig i lang tid og endelig kom drømmeboligen på markedet. Bra beliggenhet, nyoppusset og innenfor smertegrensen i budsjettet mitt. Perfekt førstegangsbolig for meg. Havnet i budkrig forrige tirsdag men leiligheten ble min! Var såå glad! Men i dag ringer megler og sier at noen i sameiet har brukt forkjøpsretten som betyr at leiligheten ikke ble min allikevel? Gikk nettopp igjennom prospektet igjen og det står ingenting om forkjøpsrett noe sted, ei heller fikk jeg beskjed om det på visning eller når jeg spurte megler om det var noe jeg burde vite. Selvfølgelig idiotisk av meg å ikke spørre spesifikt om det var forkjøpsrett, men tenkte at siden det ikke stod noe var det vel ikke det, og siden megleren heller ikke sa noe om det. Noen andre leiligheter jeg har sett på har det stått i annonsen, eller i allefall prospektet. Jeg innser jo selvfølgelig at slaget er tapt og at drømmeleiligheten glapp fra meg, men det er så suurt.. Men sånn til fremtidig boligsøk: trenger de ikke å opplyse om at det er forkjøpsrett? må man rett og slett spørre på hver leilighet man er på visning på? føler meg som en teit førstegangskjøper. Dette var selveier leilighet i et sameie. Anonymkode: a2972...656
Emas Skrevet 27. juni 2016 #2 Skrevet 27. juni 2016 Dette ville eg faktisk ringt til ein advokat å forhøyrt meg om kan vere lov! Utrulig bittert i såfall!
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #3 Skrevet 27. juni 2016 Mener megler skal ha dette i prospektet og også informere om det når du vinner budkrigen. Slik var det iallefall for meg da jeg kjøpte brl sist. Jeg ville ringt meglerfimaet å snakket med daglig leder og informert han/hun om din opplevelse. Det skal ikke være slik. Anonymkode: 2af98...7d1 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #4 Skrevet 27. juni 2016 4 timer siden, Emas skrev: Dette ville eg faktisk ringt til ein advokat å forhøyrt meg om kan vere lov! Utrulig bittert i såfall! Hva tror du en advokat kan gjøre i denne saken? Boligen er tapt, at megler har glemt å skrive dette i prospektet er en tbbe. Men den tabben får ingen konsekvenser for meglere ut over en påpakning. Ts får ingen bolig men utgifter til advokat kan hun pådra seg i massevis, om en advokat er villig til å påta seg en sånn sak. En annen sak er at forkjøpsrett i et sameie med selveierleilighetr, den var ny. Anonymkode: 55395...594 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #5 Skrevet 27. juni 2016 Du kan sjekke vedtektene til sameiet, der bør det stå om evt forkjøpsrett. Anonymkode: eb60b...044
Emas Skrevet 28. juni 2016 #6 Skrevet 28. juni 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva tror du en advokat kan gjøre i denne saken? Boligen er tapt, at megler har glemt å skrive dette i prospektet er en tbbe. Men den tabben får ingen konsekvenser for meglere ut over en påpakning. Ts får ingen bolig men utgifter til advokat kan hun pådra seg i massevis, om en advokat er villig til å påta seg en sånn sak. En annen sak er at forkjøpsrett i et sameie med selveierleilighetr, den var ny. Anonymkode: 55395...594 Som skreve i forrige innlegg, så ville eg ha ringt til advokat, å forhøyrt meg om dette er lov til å gjer. Altså ikkje opplyse om forkjøpsrett verken i prospektet, eller ved spørsmål om dette på visning. Det må no vel gå an å få råd frå en advokat, utan at det skal koste skjorta. Vi fekk allefall fri advokathjelp når vi hadde spørsmål angående kjøp av leilighet..
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #7 Skrevet 28. juni 2016 Føler med deg, opplevde også å vinne budkrig bare for å se at noen sveipet inn med forkjøpsrett og "stjal" leiligheten. Det er dessverre lite du kan gjøre, forkjøpsretten har ingen praktisk betydning i en budkrig, for den som tar den på forkjøpsrett må betale høyeste bud. Ville sagt fra til megler om at det burde vært opplyst at forkjøpsrett ikke var avklart og kunne gjøres gjeldene, for det er vel brudd på meglerskikk, men tviler på at det har noen praktisk betydning. Du ville vel bydd på leiligheten uansett? Og du har ikke spurt direkte om forkjøpsrett, og kan således ikke si det er gjort. Anonymkode: 28df5...08b
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #8 Skrevet 28. juni 2016 Når man vet det er forkjøpsrett, og man står med høyeste bud, vil kjøper noen ganger by over seg selv til slutt for å sikre seg leiligheten. Altså å bestemme seg for å gi alt. Derfor bør kjøper få informasjon om forkjøpsrett. Anonymkode: e9d42...cda 2
stan Skrevet 28. juni 2016 #9 Skrevet 28. juni 2016 Selger og megler har her forsømt sin opplysningsplikt. Men siden du ikke har lidd noe økonomisk tap har du neppe krav om noe. Om du gidder kan du jo klage inn megleren. I hvertfall ta en telefon til sjefen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå