AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #1 Skrevet 27. juni 2016 Barnefar har ikke betalt bidrag på veldig lenge og skylder ett betydelig beløp! Så nå at jeg plutselig fikk inn noen tusen via NAV. Men beløpet er mye mindre enn han skylder. Kan dette være at de har trekt han i evt skattepenger tilgode? Får ikke jeg beskjed om det er det eller om han har fått til en betalingsavtale? Eller må jeg bare rekne med at det plutselig noe inn innimellom? Utrolig frustrende og ikke vite om eller når det kommer. Nytter ikke å snakke ned barnefar om desse pengene selv. 😫 Anonymkode: 06a1d...472
Britt Banditt Skrevet 27. juni 2016 #2 Skrevet 27. juni 2016 Litt vanskelig for oss å vite, men kan godt hende han har blitt trukket det han skulle fått igjen på skatten. Jeg ville ringt NAV på 55 55 33 33 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #3 Skrevet 27. juni 2016 Logg deg på nav.no, det står der. Det er sannsynlig at dem har tatt beløp fra skattepengene. Du får ikke bskjed, men ring til nav innkreving for info. 21 05 11 00 er nummeret dems. Hyggelige folk der Anonymkode: 8f368...ace 1
nybegynneren Skrevet 27. juni 2016 #4 Skrevet 27. juni 2016 selv om far skylder deg større beløp kan du ikke vente deg hele beløpet totalt på en gang. Barnefar her f eks har nedbetalt gjelda si over 3 år nå.og fortsatt ikke ferdig. jeg har fått mnd beløp som er satt + litt til pr mnd etter dem har gått inn får pengene rett ifra arbeidsgiver. noen ganger 50 kr mer,andre ganger 3000 mer. det du har mottatt nå kan gjerne være det han skulle hatt igjen på skatten- 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #5 Skrevet 27. juni 2016 Jeg har logga meg inn. 😊 Er derfor jeg fant ut at det er bidrag jeg har fått for den og den måneden. Men det mangler jo flere måneder. Nå får jeg jo ikke ringt de før i morgen. Så jeg bare lurte på om noen her visste om jeg får vite hvor pengene kommer fra om han har betalt inn selv eller om det er penger de har tatt fra han? Anonymkode: 06a1d...472
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #6 Skrevet 27. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har logga meg inn. 😊 Er derfor jeg fant ut at det er bidrag jeg har fått for den og den måneden. Men det mangler jo flere måneder. Nå får jeg jo ikke ringt de før i morgen. Så jeg bare lurte på om noen her visste om jeg får vite hvor pengene kommer fra om han har betalt inn selv eller om det er penger de har tatt fra han? Anonymkode: 06a1d...472 Det får du ikke vite. Det har du strengt tatt ikke noe med heller Selv om jeg kan forstå behovet for å kunne skille på at han frivillig betaler og dermed annerkjenner sitt ansvar og gjør det enklere for deg å planlegge. Anonymkode: 1ec06...16c
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #7 Skrevet 27. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det får du ikke vite. Det har du strengt tatt ikke noe med heller Selv om jeg kan forstå behovet for å kunne skille på at han frivillig betaler og dermed annerkjenner sitt ansvar og gjør det enklere for deg å planlegge. Anonymkode: 1ec06...16c Ser hva du mener, og det er forsåvidt er det det samme for meg hvordan de kommer på konto. Bare de kommer. Jeg skulle bare gjerne visst om det er penger jeg kan regne med hver mnd nå eller ikke. Dette kan jo være lønnstrekk rett fra atbeidgiver for alt jeg vet. Men det får jeg da altså ikke vite skjønner jeg. Får vente i spenning neste mnd også da. 😐 Anonymkode: 06a1d...472
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #8 Skrevet 27. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ser hva du mener, og det er forsåvidt er det det samme for meg hvordan de kommer på konto. Bare de kommer. Jeg skulle bare gjerne visst om det er penger jeg kan regne med hver mnd nå eller ikke. Dette kan jo være lønnstrekk rett fra atbeidgiver for alt jeg vet. Men det får jeg da altså ikke vite skjønner jeg. Får vente i spenning neste mnd også da. 😐 Anonymkode: 06a1d...472 Skrev litt fort der ser jeg 😂😅 Anonymkode: 06a1d...472
Mafalda Skrevet 27. juni 2016 #9 Skrevet 27. juni 2016 (endret) ... Feil tråd Endret 27. juni 2016 av Mafalda
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #10 Skrevet 27. juni 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser hva du mener, og det er forsåvidt er det det samme for meg hvordan de kommer på konto. Bare de kommer. Jeg skulle bare gjerne visst om det er penger jeg kan regne med hver mnd nå eller ikke. Dette kan jo være lønnstrekk rett fra atbeidgiver for alt jeg vet. Men det får jeg da altså ikke vite skjønner jeg. Får vente i spenning neste mnd også da. 😐 Anonymkode: 06a1d...472 Det kan være at de på nav innkreving forteller hvordan pengene er krevd inn. Dem fortalte meg da bidragsyter ble tvangstrukket fra arbeidsgiver Ring dem, det er der du får mest svar. Anonymkode: 8f368...ace
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #11 Skrevet 27. juni 2016 Ikke alltid så lett å forstå seg på NAV, altså. Jeg fikk minstebidrag i mange år for min datter, siden far ikke betalte ei krone. Underveis ble jeg ferdigstudert og begynte i jobb, og to år senere fikk jeg et herlig tilbakebetalingskrav siden jeg hadde tjent over grensa for minstebidrag (en grense jeg ikke ante fantes, men da vet vi det!). Deretter var det null bidrag i mange år, før jeg plutselig fikk 8000 kr på konto fra NAV Innkreving i mai dette året. Logget inn og så at det var 210 kr ganger X antall måneder mellom 2006 og 2008, pluss en slump som ikke var spesifisert. Fikk ikke noe denne måneden, da, og er egentlig mest nervøs for om det virkelig er slik at jeg faktisk skal ha disse pengene, eller om det venter et nytt tilbakebetalingskrav rundt neste sving Jeg prøvde å ringe noen ganger, men ble stående i telefonkø... så takk for påminnelsen, skal prøve på nytt i morgen. For jeg har ikke fått noe skriv, vedtak, ingenting som forklarer den plutselige utbetalingen eller hvordan det er regnet ut... Håper du finner ut av det, TS! Anonymkode: 2a10a...052
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #12 Skrevet 27. juni 2016 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser hva du mener, og det er forsåvidt er det det samme for meg hvordan de kommer på konto. Bare de kommer. Jeg skulle bare gjerne visst om det er penger jeg kan regne med hver mnd nå eller ikke. Dette kan jo være lønnstrekk rett fra atbeidgiver for alt jeg vet. Men det får jeg da altså ikke vite skjønner jeg. Får vente i spenning neste mnd også da. 😐 Anonymkode: 06a1d...472 Hvis det ligger et fast trekk der, så vil du nok få vite om det. Vet du at du kan be om trekk? Anonymkode: 1ec06...16c
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #13 Skrevet 27. juni 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det ligger et fast trekk der, så vil du nok få vite om det. Vet du at du kan be om trekk? Anonymkode: 1ec06...16c OK. Håper det. Ja, vet.. Men det har vært så mye styr, han har byttet jobb, prøvd å søkt om fritak og byttet jobb igjen. Alt for å slippe unna tydeligvis. Jeg regnet egentlig med at lønnstrekk er rett rundt hjørnet nå. Men jeg savner informasjon. Det er jo greit å vite hva jeg og barnet har å forholde oss til økonomisk og ikke bare få litt nå og da. Om det jeg fikk idag er trukket skattepenger så vet jeg jo ikke om neste mnd igjen. Er det lønnstrekk så er det jo litt mer "sikkert". Anonymkode: 06a1d...472
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #14 Skrevet 27. juni 2016 1 time siden, nybegynneren skrev: selv om far skylder deg større beløp kan du ikke vente deg hele beløpet totalt på en gang. Barnefar her f eks har nedbetalt gjelda si over 3 år nå.og fortsatt ikke ferdig. jeg har fått mnd beløp som er satt + litt til pr mnd etter dem har gått inn får pengene rett ifra arbeidsgiver. noen ganger 50 kr mer,andre ganger 3000 mer. det du har mottatt nå kan gjerne være det han skulle hatt igjen på skatten- Fikk du vite det når NAV var begynt å trekke rett fra arbeidsgiveren hans da altså? Anonymkode: 06a1d...472
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #15 Skrevet 27. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ikke alltid så lett å forstå seg på NAV, altså. Jeg fikk minstebidrag i mange år for min datter, siden far ikke betalte ei krone. Underveis ble jeg ferdigstudert og begynte i jobb, og to år senere fikk jeg et herlig tilbakebetalingskrav siden jeg hadde tjent over grensa for minstebidrag (en grense jeg ikke ante fantes, men da vet vi det!). Deretter var det null bidrag i mange år, før jeg plutselig fikk 8000 kr på konto fra NAV Innkreving i mai dette året. Logget inn og så at det var 210 kr ganger X antall måneder mellom 2006 og 2008, pluss en slump som ikke var spesifisert. Fikk ikke noe denne måneden, da, og er egentlig mest nervøs for om det virkelig er slik at jeg faktisk skal ha disse pengene, eller om det venter et nytt tilbakebetalingskrav rundt neste sving Jeg prøvde å ringe noen ganger, men ble stående i telefonkø... så takk for påminnelsen, skal prøve på nytt i morgen. For jeg har ikke fått noe skriv, vedtak, ingenting som forklarer den plutselige utbetalingen eller hvordan det er regnet ut... Håper du finner ut av det, TS! Anonymkode: 2a10a...052 Uff, nei. Det skal ikke være lett å forstå noe der! Litt informasjon underveis hadde vært greit. Takk 😊 Håper du også finner ut av det 😊 Anonymkode: 06a1d...472
duplexx Skrevet 27. juni 2016 #16 Skrevet 27. juni 2016 Du kan ringe NAV innkreving - de forteller deg hvilket beløp som er satt i mnd. Ettersom dette er oppe og ruller og går nå, har far fått varsel om dette for minimum to mnd siden - enda fler mnd tilbake dersom han har klaget inn saken og den først nå er klar. Han blir nok tvangstrukket ettersom du kun får inn et visst beløp - enten det er via arbeidsgiver eller han går på NAV. Det er gjort en beregning på nedbetalingsplanen hans - her har du krav på innsyn. Det utleverer også informasjon om hvor vidt han tvangstrekkes eller ei (altså har kommet til en enighet med NAV). Du vil nok få dette beløpet hver eneste mnd fremover - noen ganger kanskje mer dersom han prosentvis har mer å rutte med i mnd. NAV vet hva trekket vil være hver kommende mnd - ring og spør.
MapleSirup Skrevet 27. juni 2016 #17 Skrevet 27. juni 2016 31 minutter siden, duplexx skrev: Du kan ringe NAV innkreving - de forteller deg hvilket beløp som er satt i mnd. Ettersom dette er oppe og ruller og går nå, har far fått varsel om dette for minimum to mnd siden - enda fler mnd tilbake dersom han har klaget inn saken og den først nå er klar. Han blir nok tvangstrukket ettersom du kun får inn et visst beløp - enten det er via arbeidsgiver eller han går på NAV. Det er gjort en beregning på nedbetalingsplanen hans - her har du krav på innsyn. Det utleverer også informasjon om hvor vidt han tvangstrekkes eller ei (altså har kommet til en enighet med NAV). Du vil nok få dette beløpet hver eneste mnd fremover - noen ganger kanskje mer dersom han prosentvis har mer å rutte med i mnd. NAV vet hva trekket vil være hver kommende mnd - ring og spør. Det kan også være restskatten som er trukket. Det ligger ikke nødvendigvis noe fast trekk på lønn av den grunn. Men veldig greit å få klarhet i det. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #18 Skrevet 27. juni 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det får du ikke vite. Det har du strengt tatt ikke noe med heller Selv om jeg kan forstå behovet for å kunne skille på at han frivillig betaler og dermed annerkjenner sitt ansvar og gjør det enklere for deg å planlegge. Anonymkode: 1ec06...16c Jo,det kan hende du får vite det om du spør. Jeg har fått vite det før. Anonymkode: 29304...858
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå