Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Får en som er 35 år og har jobbet i 5 år mer betalt enn en som er 25 år og har jobbet i 5 år? Eller får de likt betalt?

Hvordan regner man ut lønn egentlig? Og hva er dette med ansiennitet?

Anonymkode: 5ac7f...f62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ansiennitet er erfaring. Folk som har jobbet lenge får mer lønn. Alder har ikke hatt noe å si der jeg har jobbet (så vidt jeg vet).

• Liker 1
Skrevet

Det går vel på antall jobbeår

Skrevet (endret)
1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Det går vel på antall jobbeår

Du mener i samme jobb ja? Altså jobber du i 5 år som hjelpepleier får du jo mindre lønn enn en sykepleier som har jobbet like lenge

Endret av Maleficenta
AnonymBruker
Skrevet

Men jeg har hørt at man har en viss minstelønn når man passerer f.eks 25 eller 30, selv om man ikke har jobbet så mye før.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Maleficenta skrev:

Du mener i samme jobb ja?

Samme arbeidsgiver (f.eks samme fylkeskommune, samme bedrift - trenger ikke å være samme fysiske arbeidsplass). I utgangspunktet skal de ha samme lønn, men en voksen arbeidstaker med mange års erfaring vil ha dette som et godt forhandlingskort i ansettelsesprosessen. Hvis de er ettertraktet kan de ha som betingelse at de ikke går ned i lønn. Ikke alltid det går, men kan være tilfelle i noen situasjoner. 

Anonymkode: 4c701...1e8

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg har hørt at man har en viss minstelønn når man passerer f.eks 25 eller 30, selv om man ikke har jobbet så mye før.

Det er jeg usikker på...

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Maleficenta skrev:

Du mener i samme jobb ja? Altså jobber du i 5 år som hjelpepleier får du jo mindre lønn enn en sykepleier som har jobbet like lenge

Ja, det er snakk om samme jobb, ja. Som assistent på sykehjem.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Mulig personen har hatt jobb i samme kommune tidligere, og derfor har med seg ansiennitet. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mulig personen har hatt jobb i samme kommune tidligere, og derfor har med seg ansiennitet. 

Hva mene du med dette?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som ufaglært vil all arbeidserfaring, militærtjeneste og omsorg for egne barn gjelde som ansiennitet ved ansettelse i kommune, og veldig mange private bedrifter. Så selv om hun har jobbet like lenge som deg som assistent på det aktuelle sykehjemmet vil hun kunne ha mer lønn enn deg om hun har lenger ansiennitet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mene du med dette?

I offentlig sektor er det ikke sånn at man bare har ansiennitet (ansiennitet = antall jobbår i samme bedrift som fører til lønnsøkning) på akkurat den skolen eller akkurat det sykehjemmet. Det er kommunen, fylkeskommunen eller staten som er arbeidsgiver (avhenger av arbeidsplassen. Grunnskole er kommunalt, VGS er fylkeskommunalt). Det vil si at hvis personen tidligere har jobbet i den samme kommunen/samme fylket (alt etter hvem som er arbeidsgiver) har han eller hun allerede tjent opp noe ansiennitet som han eller hun har med seg til nåværende jobb. Det vil være litt ulik praksis på ulike arbeidssteder, men dette er grunnprinsippet. 

• Liker 1
Skrevet

Antall år jobbet, men man må jobbe lik % og. Tariffen til handel og kontor har "minstelønn" på 16, 18 og 25 år.

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I offentlig sektor er det ikke sånn at man bare har ansiennitet (ansiennitet = antall jobbår i samme bedrift som fører til lønnsøkning) på akkurat den skolen eller akkurat det sykehjemmet. Det er kommunen, fylkeskommunen eller staten som er arbeidsgiver (avhenger av arbeidsplassen. Grunnskole er kommunalt, VGS er fylkeskommunalt). Det vil si at hvis personen tidligere har jobbet i den samme kommunen/samme fylket (alt etter hvem som er arbeidsgiver) har han eller hun allerede tjent opp noe ansiennitet som han eller hun har med seg til nåværende jobb. Det vil være litt ulik praksis på ulike arbeidssteder, men dette er grunnprinsippet. 

Ansiennitet fra andre arbeidsgivere teller også, om det er relevant. Så en som har jobbet i Oslo vil få tellende ansiennitet derfra, selv om han jobber i Bergen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

takk for svar alle!

det er snakk om ekstravakt som pleieassistent på sykehjem. Da bli det jo snakk om hva man får i timelønn.

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Ansiennitet fra andre arbeidsgivere teller også, om det er relevant. Så en som har jobbet i Oslo vil få tellende ansiennitet derfra, selv om han jobber i Bergen.

Jeg hadde nylig en diskusjon om dette med lønnssjefen i kommunen, og nå går man faktisk og ansiennitet for år som hjemmeværende mor også om man søker jobb som assistent uten fagbrev. Jeg er verken hjemmeværende eller mor, men det er jo fint at erfaring teller.

Jeg er også assistent på sykehjem innimellom, og min lønn har ikke noe med alder å gjøre. Jeg har også en stilling som konsulent i samme kommune, og det regnet de sammen alle mine timer som vikar (med høyere utdanning, i samme kommune) for å komme fram til ansiennitet for den stillingen.

Mitt inntrykk er at det ikke er helt godt å si hva kan forvente - jeg blir ihvertfall ikke klokere, og ender bare opp med flere spørsmål enn svar. Føler at jeg bare maser om lønn hele tiden, men alt jeg vil er jo å skjønne logikken, ikke be om høyere lønn.

Anonymkode: 7be3e...d57

AnonymBruker
Skrevet

Beklager alle skrivefeil - redigere i tekst med et nettbrett som lager ny tekst av seg selv anbefales ikke.

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

takk for svar alle!

det er snakk om ekstravakt som pleieassistent på sykehjem. Da bli det jo snakk om hva man får i timelønn.

Får ikke kommentere utenfor sitat? Neivel!

Assistent på kjøkken på aldershjem, sommervikar og tilkallingsvikar i to år, 31 år gammel, 162,55 i timen ifølge siste lønnsslipp.

AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvordan det er i KS-området, men i Oslo kan man også få et personlig lønnstillegg i det lokale oppgjøret. Dette gjør at man kan ende opp med ulik lønn selv om stilling og ansiennitet er den samme.

Egentlig et greit system for å kunne beholde veldig flinke medarbeidere - ellers er jo kommunesystemet veldig rigid. Men det kan også føre til dårlig stemning mellom de ansatte. 

Anonymkode: 4e7fc...887

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...