Gå til innhold

Dere som jobber som regnskapsmedarbeider - har dere tips?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har null peiling på det praktiske i regnskapet, har dere noen tips til hvordan jeg skal huske alt når jeg starter i ny jobb. Får jo opplæring, vil være godt forberedt.

Til dere som jobber:

- Er det vanskelig jobb?

- Hva er lønna deres?

Anonymkode: c3c28...4d3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anyone?

Anonymkode: c3c28...4d3

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke vanskelig. Men vær flink til å notere under opplæring. Det verste jeg vet er å lære opp nye og de tror de skal huske alt. Istedet blir det bare mas og feilføringer. 

Ellers er regnskap ren logikk, og man kommer langt med å være rutinert og strukturert. 

Jeg har en lønn på ca 480.000,-. 

Anonymkode: e0dd1...fb1

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke vanskelig. Men vær flink til å notere under opplæring. Det verste jeg vet er å lære opp nye og de tror de skal huske alt. Istedet blir det bare mas og feilføringer. 

Ellers er regnskap ren logikk, og man kommer langt med å være rutinert og strukturert. 

Jeg har en lønn på ca 480.000,-. 

Anonymkode: e0dd1...fb1

Tusen hjertelig takk :) Tipset er notert. Jeg er veldig strukturert av meg. Har du forslag til hva jeg bør lese på før jeg starter? Jeg er ikke så flink i matte, men har greid meg gjennom regnskapsstudiet. Er det håp for meg? Haha. 

Anonymkode: c3c28...4d3

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanskelig, men det tar sin tid før man kommer inni de interne rutinene, ukentlige, og månedlige og årlige i et regnskap. Noter masse, og ta gjerne screen shots, print ut, og skriv hjelpende kommentarer på utskriften. Så er det lettere for deg å lese/forstå når du sitter der alene å skal prøve.

Ikke vær redd for å spørre, det er mye verre med de som bare nikker, å gjør feilføringer etterpå. 

Du spør om hva du kan forberede deg på, hva innen regnskap skal du jobbe med?

Anonymkode: 7af23...70e

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke vanskelig, men det tar sin tid før man kommer inni de interne rutinene, ukentlige, og månedlige og årlige i et regnskap. Noter masse, og ta gjerne screen shots, print ut, og skriv hjelpende kommentarer på utskriften. Så er det lettere for deg å lese/forstå når du sitter der alene å skal prøve.

Ikke vær redd for å spørre, det er mye verre med de som bare nikker, å gjør feilføringer etterpå. 

Du spør om hva du kan forberede deg på, hva innen regnskap skal du jobbe med?

Anonymkode: 7af23...70e

OK takk :) Jeg har ikke helt konkret fått opplyst om hva jeg skal jobbe med enda, fikk vite at det blir en del opplæring først. Men det er er bedrift som fører lønn, budsjett, fakturering osv. 

Anonymkode: c3c28...4d3

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen hjertelig takk :) Tipset er notert. Jeg er veldig strukturert av meg. Har du forslag til hva jeg bør lese på før jeg starter? Jeg er ikke så flink i matte, men har greid meg gjennom regnskapsstudiet. Er det håp for meg? Haha. 

Anonymkode: c3c28...4d3

Visst er det håp :) Jeg strøk i matte, men praktisk regnskap er egentlig lite matte, selv om man jobber med tall. Det er mer logikk, og man kommer langt med å kunne pluss/minus og de generelle mattereglene. Alle bedrifter har ulike rutiner, og de får man jo ikke lest seg opp på før man begynner.  

Skal du jobbe med lønn er det straks mye mer å sette seg inn i, som tariffer, sykemeldinger, overtidsregler osv. Men det er alltid noen man kan spørre og lene seg litt på :)

Anonymkode: e0dd1...fb1

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Visst er det håp :) Jeg strøk i matte, men praktisk regnskap er egentlig lite matte, selv om man jobber med tall. Det er mer logikk, og man kommer langt med å kunne pluss/minus og de generelle mattereglene. Alle bedrifter har ulike rutiner, og de får man jo ikke lest seg opp på før man begynner.  

Skal du jobbe med lønn er det straks mye mer å sette seg inn i, som tariffer, sykemeldinger, overtidsregler osv. Men det er alltid noen man kan spørre og lene seg litt på :)

Anonymkode: e0dd1...fb1

Tror det faktisk blir litt av hvert. Bedriften fører lønn og alt.

Anonymkode: c3c28...4d3

AnonymBruker
Skrevet

Opp med seg!

Anonymkode: c3c28...4d3

Skrevet

Regnskap blir mer og mer en kontroll og se etter logiske brister.

Særdeles spennende bransje med mange nye komplekse program fremover.

Bransjen er i store endringer, så gå inn med en framoverlent holdning og bruk tid på å lære deg tingene ordentlig med engang.

For de som ønsker karriere er det stor muligheter, men ofte innenfor den it tekniske delen av yrket eller med tyngre oppgaver som årsoppgjør og rådgiving.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har drevet en del med opplæring av to nye regnskapsmedarbeidere det siste året, og jeg sier som en annen her oppe. NOTER! Masse. Hvertfall når den som lærer deg opp sier "det er veldig viktig" :ler:  Og det kan være forskjellige måter å gjøre samme ting i foreskjellige regnskap, så noter det også. 

De to jeg har lært opp, har den ene notert masse, den andre bare bittelitt. Hun som noterte masse ble veldig fort selvstendig og det hun gjorde var veldig bra. Mens han som ikke noterte noe særlig måtte spørre masse, hele tiden (jeg fikk knapt jobbet noe selv den første måneden), og han har gjort mange rare føringer.

Jeg vet ikke hva de har i lønn.

Men jeg vil tro at du starter med regnskap, og får ansvar for lønn på et senere tidspunkt. Det er veldig mye å sette seg inn i når det kommer til lønn. Og der må man være supernøye på at alt du gjør er riktig så de ansatte får rett lønn. Så jeg tror det er ganse vanlig at man begynner med regnskap og når det sitter så går man videre. Våre medarbeidere har jobbet et års tid nå, og har ikke fått ansvar for lønn enda. Vet ikke om de får det heller på en god stund, da vi nesten bare har komplekse lønnskjøringer i vår portefølje. 

Matte trenger du ikke kunne så mye av. Så lenge du kan + - * og / og regne prosent så er du innafor det aller meste. Excel er din venn :) 

Anonymkode: f567d...035

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har drevet en del med opplæring av to nye regnskapsmedarbeidere det siste året, og jeg sier som en annen her oppe. NOTER! Masse. Hvertfall når den som lærer deg opp sier "det er veldig viktig" :ler:  Og det kan være forskjellige måter å gjøre samme ting i foreskjellige regnskap, så noter det også. 

De to jeg har lært opp, har den ene notert masse, den andre bare bittelitt. Hun som noterte masse ble veldig fort selvstendig og det hun gjorde var veldig bra. Mens han som ikke noterte noe særlig måtte spørre masse, hele tiden (jeg fikk knapt jobbet noe selv den første måneden), og han har gjort mange rare føringer.

Jeg vet ikke hva de har i lønn.

Men jeg vil tro at du starter med regnskap, og får ansvar for lønn på et senere tidspunkt. Det er veldig mye å sette seg inn i når det kommer til lønn. Og der må man være supernøye på at alt du gjør er riktig så de ansatte får rett lønn. Så jeg tror det er ganse vanlig at man begynner med regnskap og når det sitter så går man videre. Våre medarbeidere har jobbet et års tid nå, og har ikke fått ansvar for lønn enda. Vet ikke om de får det heller på en god stund, da vi nesten bare har komplekse lønnskjøringer i vår portefølje. 

Matte trenger du ikke kunne så mye av. Så lenge du kan + - * og / og regne prosent så er du innafor det aller meste. Excel er din venn :) 

Anonymkode: f567d...035

Tuuuuuusen takk for gode råd :) 

Anonymkode: c3c28...4d3

  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Andre med erfaring?

Anonymkode: c3c28...4d3

  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...