AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #1 Skrevet 27. juni 2016 Hei! Jeg har den daglige omsorgen for barnet og barnet er hos h*n annenhver helg. Vi prater om reiseutgifter og prøver å finne en løsning på dette. H*n reiser 1,5 time en vei. H*n henter og leverer barnet da jeg ikke er helt ferdig med billappen enda. Vurderer å ta buss med barnet til samvær av og til, men er vanskelig å få til pga arbeidstider. (samvær fredag morgen - søndag kveld) Det er ingen vond tone blant oss foreldre. Vi har et godt samarbeid, men har møtt på et lite "hinder" ang reiseutgifter. Hvordan har dere gjort det med reiseutgifter? Hvor mye betaler du i reiseutgifter? Har dere en privat avtale? Vi ønsker privat avtale. Anonymkode: 4e7d5...157
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #2 Skrevet 27. juni 2016 I lovverket står det at reiseutgifter skal fordeles på samme brøk som underholdskostnaden. Hvis far betaler 4/6 av underholdskostnaden skal han også gjøre det på reisekostnadene. Anonymkode: 46feb...f14
Minlillesky Skrevet 27. juni 2016 #3 Skrevet 27. juni 2016 (endret) Hva er underholdskostnad? Endret 27. juni 2016 av Minlillesky
Peter007 Skrevet 27. juni 2016 #4 Skrevet 27. juni 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har den daglige omsorgen for barnet og barnet er hos h*n annenhver helg. Vi prater om reiseutgifter og prøver å finne en løsning på dette. H*n reiser 1,5 time en vei. H*n henter og leverer barnet da jeg ikke er helt ferdig med billappen enda. Vurderer å ta buss med barnet til samvær av og til, men er vanskelig å få til pga arbeidstider. (samvær fredag morgen - søndag kveld) Det er ingen vond tone blant oss foreldre. Vi har et godt samarbeid, men har møtt på et lite "hinder" ang reiseutgifter. Hvordan har dere gjort det med reiseutgifter? Hvor mye betaler du i reiseutgifter? Har dere en privat avtale? Vi ønsker privat avtale. Anonymkode: 4e7d5...157 Reiseutgifter må dekkes privat uansett. NAV har ingen innkreving på dette. http://m.verdensbestepappa.no/artikkel11-advokatene_81e23f3bcfe06ede737d25f2d6d7ba48.html https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/reisekostnader-ved-samvar-barneloven-44-/id108865/ http://www.barnefordelingssaker.no/index.php?site=default/772/773/814/805/806 Alle lenker sier det samme - deling av utgifter ved samværsreise. Deling etter inntekts-brøk brukt ved barnebidraget er vanlig.
MapleSirup Skrevet 27. juni 2016 #5 Skrevet 27. juni 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har den daglige omsorgen for barnet og barnet er hos h*n annenhver helg. Vi prater om reiseutgifter og prøver å finne en løsning på dette. H*n reiser 1,5 time en vei. H*n henter og leverer barnet da jeg ikke er helt ferdig med billappen enda. Vurderer å ta buss med barnet til samvær av og til, men er vanskelig å få til pga arbeidstider. (samvær fredag morgen - søndag kveld) Det er ingen vond tone blant oss foreldre. Vi har et godt samarbeid, men har møtt på et lite "hinder" ang reiseutgifter. Hvordan har dere gjort det med reiseutgifter? Hvor mye betaler du i reiseutgifter? Har dere en privat avtale? Vi ønsker privat avtale. Anonymkode: 4e7d5...157 Dere kan jo velge dette selv. Du får raskt svar fra paragrafryttere om lovteksten på dette, men det viktigste for dere er jo at begge føler det er rettferdig. Ettersom det bare er en av dere som kjører hver gang, ville mitt forslag være å dekke halvparten av reisen hver. Det gir ofte en rettferdighetsfølelse. Jeg ville også vært rask til å føye meg for den andres forslag ettersom det ikke utgjør så fryktelig mye uansett. D.v.s noen har jo store bompengeutgifter, da.. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #6 Skrevet 27. juni 2016 13 minutter siden, MapleSirup skrev: Dere kan jo velge dette selv. Du får raskt svar fra paragrafryttere om lovteksten på dette, men det viktigste for dere er jo at begge føler det er rettferdig. Ettersom det bare er en av dere som kjører hver gang, ville mitt forslag være å dekke halvparten av reisen hver. Det gir ofte en rettferdighetsfølelse. Jeg ville også vært rask til å føye meg for den andres forslag ettersom det ikke utgjør så fryktelig mye uansett. D.v.s noen har jo store bompengeutgifter, da.. Vi vurderer å dekke halve hver. H*n har ikke bompengeutgifter langs reiseveien. Bare bensin. Anonymkode: 4e7d5...157
MapleSirup Skrevet 27. juni 2016 #7 Skrevet 27. juni 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi vurderer å dekke halve hver. H*n har ikke bompengeutgifter langs reiseveien. Bare bensin. Anonymkode: 4e7d5...157 Så lenge begge synes det er greit, så er det jo bare å gå for det. Det enkle er ofte det beste. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #8 Skrevet 27. juni 2016 4 minutter siden, MapleSirup skrev: Så lenge begge synes det er greit, så er det jo bare å gå for det. Det enkle er ofte det beste. Ja. Lurer mest på hvor mye vi skal betale hver. Litt usikker på hva som er for mye og hva som er vanlig. Får regne litt ut etter tips her Anonymkode: 4e7d5...157 1
MapleSirup Skrevet 27. juni 2016 #9 Skrevet 27. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ja. Lurer mest på hvor mye vi skal betale hver. Litt usikker på hva som er for mye og hva som er vanlig. Får regne litt ut etter tips her Anonymkode: 4e7d5...157 Ja, det kan være greit å se på veiledende forslag for å komme til enighet
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #10 Skrevet 27. juni 2016 Det finnes regnestykke på det. Hvor mye dere skal dekke hver er etter inntekt. Har ikke mulighet til å finne nettsiden nå, men var enkelt å Google husker jeg. Jeg skal dekke 38% av reisen og BF 62%, men vi har gjort det enkelt med å bare dele på leveringen. Snakk om 4 timer (2 timer hver vei) inkl. en båtreise. Dette gjør vi 2 ganger hver I mnd. Hvis vi hadde følgt slavisk skulle han dekket litt over 700 kr av min reise Anonymkode: 3ef65...4b6
applestories Skrevet 27. juni 2016 #11 Skrevet 27. juni 2016 Om du spør NAV; reise kommer utenom barnebidraget; barnet skal ikke lide økonomisk for at foreldrene bor langt fra hverandre. Videre skal reiseutgifter fordeles 50/50 og følger ikke fordelingsnøkkelen for bidrag siden disse utgiftene holdes utenfor barnebidraget (ifølge NAV og advokat). Jeg vil tro det er mer komplisert, da det virker rart om den ene parten kan flytte tvers over landet, og den andre må betale for reise. Det beste er jo at dere blir enige, men såvidt meg forklart er hovedregelen en 50/50-fordeling av utgiftene.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #12 Skrevet 27. juni 2016 Det vanlige er å dele 50/50. For min del betyr det dessverre at bidrag fra far ikke er nok til reiseutgiftene, selv om barnet er bofast hos meg. Bidraget er 200-1200 kroner for lite for å dekke reise en vei, avhengig av prisen på flybilett. Vi kunne ha kjørt, men da ville turen frem og tilbake vært 16-20 timer inkludert 20 minutters venting på ferge. Anonymkode: 1e833...21f
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #13 Skrevet 27. juni 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vanlige er å dele 50/50. For min del betyr det dessverre at bidrag fra far ikke er nok til reiseutgiftene, selv om barnet er bofast hos meg. Bidraget er 200-1200 kroner for lite for å dekke reise en vei, avhengig av prisen på flybilett. Vi kunne ha kjørt, men da ville turen frem og tilbake vært 16-20 timer inkludert 20 minutters venting på ferge. Anonymkode: 1e833...21f Det er jo synd at man velger å flytte så langt unna hverandre at reisen blir et problem på alle måter. Anonymkode: 2fe76...c46 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #14 Skrevet 27. juni 2016 Ta og Google regnestykke samvær reise. Husker ikke hvilken rekkefølge jeg brukte på ordene, men da kommer det link til ett dokument. Regjering eller noe sånt står det på dokumentet og på side 3 elrn står regnestykket Anonymkode: 3ef65...4b6
applestories Skrevet 27. juni 2016 #15 Skrevet 27. juni 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta og Google regnestykke samvær reise. Husker ikke hvilken rekkefølge jeg brukte på ordene, men da kommer det link til ett dokument. Regjering eller noe sånt står det på dokumentet og på side 3 elrn står regnestykket Anonymkode: 3ef65...4b6 Sett på dato? Nye politikere betyr ofte nye lover og regler.
Peter007 Skrevet 27. juni 2016 #16 Skrevet 27. juni 2016 (endret) Momenter ved praktiseringen av bestemmelsen: Foreldrene kan selv avtale hvem som skal hente og bringe barnet til samvær, og hvor barnet skal hentes og bringes, for eksempel i barnehagen eller på skolen. Er de ikke blitt enige om noe annet, er det samværsforelderen som henter og bringer barnet. Bostedsforelderen kan i en avgjørelse om samvær også bli pålagt å medvirke til henting og bringing av barnet, noe som kan være en forutsetning for at samværet skal kunne gjennomføres. Dette er ikke et lovfestet prinsipp, fordi det vil følge implisitt av den enkelte samværsordning som er fastsatt. I noen tilfeller er det nødvendig at barna reiser i følge med en voksen. I utgangspunktet vil barnets alder og modenhet avgjøre om det kan reise alene, eller om barnet må ha følge av en voksen person. For enkelte transportmidler er det faste aldersgrenser for når et barn kan reise alene. Dersom det oppstår tvist mellom foreldrene om hvorvidt barna kan reise alene eller ikke, når barnet har oppnådd den alder som kreves, må den aldersgrensen som er satt i utgangspunktet være avgjørende. Unntaksvis må det etter departementets syn kunne aksepteres at reisekostnadene også skal omfatte en voksen person utover aldersgrensen når det er urimelig å la barnet reise alene. I en slik rimelighetsvurdering må f. eks. barnets alder, modenhet, funksjonsdyktighet, reisens varighet og det forhold at barnet må bytte transportmiddel underveis tillegges stor vekt. Av hensyn til barnet mener departementet at foreldrene også må godta høyere reisekostnader i en overgangsperiode slik at barnet gradvis får en tilvenning til å reise alene. Der partene ikke blir enige om noe annet, må reisekostnadene som skal fordeles være rimelige og nødvendige. Dersom en av foreldrene påstår at den andre ikke har valgt den billigste løsningen, legges bevisbyrden for dette på den som setter frem påstanden. Det må tas med i vurderingen at det er barnets beste som skal være avgjørende, og at en dyrere reisemåte i noen tilfeller kan representere et bedre alternativ for barnet. Til spørsmålet om hvilke kostnader som er rimelig å legge til grunn ved bilkjøring antar departementet at det bare må være de faktiske reisekostnadene som omfattes, og ikke kostnader til forsikring på bil etc. kDe faktiske kostnadene ved bilkjøring kan for eksempel være utgifter til drivstoff, til bomavgifter, ferger og tunneler. Uavhengig av hvor mange ulike transportmidler som benyttes, er det reisekostnadene fra dør til dør som skal fordeles. Ved bruk av bil, spesielt nyere koste det langt mer. Det er derfor mer lønnsomt og aktuelt å bruke buss/tog eller annen offentlig kommunikasjon. Der barnet så lite at det trenger følge på reisen skal den som reiser sammen med barnet på for eksempel bussen også dekkes av reiseutgifter. Det er å merke seg : Bostedsforelderen kan i en avgjørelse om samvær også bli pålagt å medvirke til henting og bringing av barnet, noe som kan være en forutsetning for at samværet skal kunne gjennomføres. Ut fra erfaringer er det vanlig at foreldre som samarbeider møtes på halvveien ved levering og henting av barn for samvær. Endret 27. juni 2016 av Peter007
MapleSirup Skrevet 27. juni 2016 #17 Skrevet 27. juni 2016 (endret) " Ut fra erfaringer er det vanlig at foreldre som samarbeider møtes på halvveien ved levering og henting av barn for samvær. " Nei, det er det jo ikke. De fleste gjør ikke dette. For noe tull. Det er veldig viktig å presisere hva som står på regjeringen.no og hva du bare finner på selv. Det er derfor man bruker anførselsetegn ved sitering. @Peter007 Endret 27. juni 2016 av MapleSirup
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #18 Skrevet 27. juni 2016 1 time siden, applestories skrev: Sett på dato? Nye politikere betyr ofte nye lover og regler. Hva er det nye regnestykket da? Fant ikke noe annet jeg Anonymkode: 3ef65...4b6
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #19 Skrevet 27. juni 2016 1 time siden, Peter007 skrev: Momenter ved praktiseringen av bestemmelsen: Foreldrene kan selv avtale hvem som skal hente og bringe barnet til samvær, og hvor barnet skal hentes og bringes, for eksempel i barnehagen eller på skolen. Er de ikke blitt enige om noe annet, er det samværsforelderen som henter og bringer barnet. Bostedsforelderen kan i en avgjørelse om samvær også bli pålagt å medvirke til henting og bringing av barnet, noe som kan være en forutsetning for at samværet skal kunne gjennomføres. Dette er ikke et lovfestet prinsipp, fordi det vil følge implisitt av den enkelte samværsordning som er fastsatt. I noen tilfeller er det nødvendig at barna reiser i følge med en voksen. I utgangspunktet vil barnets alder og modenhet avgjøre om det kan reise alene, eller om barnet må ha følge av en voksen person. For enkelte transportmidler er det faste aldersgrenser for når et barn kan reise alene. Dersom det oppstår tvist mellom foreldrene om hvorvidt barna kan reise alene eller ikke, når barnet har oppnådd den alder som kreves, må den aldersgrensen som er satt i utgangspunktet være avgjørende. Unntaksvis må det etter departementets syn kunne aksepteres at reisekostnadene også skal omfatte en voksen person utover aldersgrensen når det er urimelig å la barnet reise alene. I en slik rimelighetsvurdering må f. eks. barnets alder, modenhet, funksjonsdyktighet, reisens varighet og det forhold at barnet må bytte transportmiddel underveis tillegges stor vekt. Av hensyn til barnet mener departementet at foreldrene også må godta høyere reisekostnader i en overgangsperiode slik at barnet gradvis får en tilvenning til å reise alene. Der partene ikke blir enige om noe annet, må reisekostnadene som skal fordeles være rimelige og nødvendige. Dersom en av foreldrene påstår at den andre ikke har valgt den billigste løsningen, legges bevisbyrden for dette på den som setter frem påstanden. Det må tas med i vurderingen at det er barnets beste som skal være avgjørende, og at en dyrere reisemåte i noen tilfeller kan representere et bedre alternativ for barnet. Til spørsmålet om hvilke kostnader som er rimelig å legge til grunn ved bilkjøring antar departementet at det bare må være de faktiske reisekostnadene som omfattes, og ikke kostnader til forsikring på bil etc. kDe faktiske kostnadene ved bilkjøring kan for eksempel være utgifter til drivstoff, til bomavgifter, ferger og tunneler. Uavhengig av hvor mange ulike transportmidler som benyttes, er det reisekostnadene fra dør til dør som skal fordeles. Ved bruk av bil, spesielt nyere koste det langt mer. Det er derfor mer lønnsomt og aktuelt å bruke buss/tog eller annen offentlig kommunikasjon. Der barnet så lite at det trenger følge på reisen skal den som reiser sammen med barnet på for eksempel bussen også dekkes av reiseutgifter. Det er å merke seg : Bostedsforelderen kan i en avgjørelse om samvær også bli pålagt å medvirke til henting og bringing av barnet, noe som kan være en forutsetning for at samværet skal kunne gjennomføres. Ut fra erfaringer er det vanlig at foreldre som samarbeider møtes på halvveien ved levering og henting av barn for samvær. Men. Er det om å gjøre å lage mest mulig problemer ut av dette for deg? Må konfliktnivået være høyest mulig? Synes det er betenkelig at det er i slike tråder du er veldig aktiv.. Lurer på ditt motiv her. Anonymkode: 80a76...f0d 1
applestories Skrevet 27. juni 2016 #20 Skrevet 27. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva er det nye regnestykket da? Fant ikke noe annet jeg Anonymkode: 3ef65...4b6 Hadde ikke sett noe regnestykke på forhånd, la bare merke til at at det der var fra flere år siden. Det kan godt være at det gjelder i dag, jeg har bare sett altfor mange tilfeller der man tror at "slik er loven", bare for å oppdage at den har endret seg. Anbefaler å alltid linke til dagens lovverk, selv om slikt kan være vanskelig å finne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå