Sulosi Skrevet 27. juni 2016 #21 Skrevet 27. juni 2016 Bruk advokat slik at halvparten står på deg I fht evt brudd eller dødsfall. Vi hadde dødsfall i familien i fjor. Paret var samboere I 30 år. Begge betalte likt på lån og utgifter generelt men huset sto på hans navn. Hun arvet ingenting og fikk heller ikke ut sin halvpart som hun trodde iom de begge betalte på lånet. Hans søsken arvet absolutt alt. Vi hadde advokat på saken og etter mange måneder fikk vi ordnet alt slik at arven først gikk dit den skulle (til min mann og hans søsken) og så gav de bort alt i ett gavebrev til henne. Huset måtte tinglyses da. Hadde ikke søsken her vert greie hadde hun sittet med ingenting nå.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #22 Skrevet 27. juni 2016 5 timer siden, Levy skrev: HI her. En samboerkontrakt hjelper vel ikke? Hans barn har jo krav på sin arv. Om han skulle testamentert noe til meg, ville ikke det blitt mange prosent, i og med at barna har store rettigheter. Og tinglysing vil koste sikkert 80 000,- For et papir man kunne fått gratis om man var gift. Vil bare si at tinglysing ikke koster 80 tusen spenn, tror det er 2, til 3 tusen, men det er vel en smal sak å undersøke først. Anonymkode: b7949...cf0 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #23 Skrevet 27. juni 2016 5 timer siden, Levy skrev: Dokumentavgiften er på 2,5% om man ikke er gift, dvs. at det fort blir dyrt. Hadde vi vært gift hadde vi sluppet unna med 500ish i gebyr, ja. Les: http://www.kartverket.no/eiendom/priser-og-gebyr/dokumentavgift/Fritak-for-dokumentavgift/ Jeg tror du roter sammen dokumentavgift og tingslysning. Dokumentavgift må man vel bare betale når man kjøper eiendom. Mener helt klart at vi betalte dokumentavgift og tinglysningspapirer separat. Tror ikke det koser mange kronene hvis vi skulle forandre eierforholdet nå. Uansett, jeg hadde ikke betalt på et lån uten å eie noe. Det må han forstå. Anonymkode: b7949...cf0 1
Lou Salome Skrevet 27. juni 2016 #24 Skrevet 27. juni 2016 "Det alminnelige tinglysningsgebyret ved tinglysning i fast eiendom er 525,- kroner" står det på kartverket.no. 1
ViljaH Skrevet 27. juni 2016 #25 Skrevet 27. juni 2016 Dere bør kontakte advokat for arveplanlegging. F.eks kan det være lurt å ha livsforsikring på hverandre som delvis løser ut den andres boliglån, delvis kjøper ut særkullsbarn. Det finnes nok mange gode modeller her etterhvert. Skaff dokumentet selv fra kartvetket, be ham signere, send inn. Det er DU som har et problem her, han har ikke noe incentiv for å hive seg rundt.
Gjest Blondie65 Skrevet 27. juni 2016 #26 Skrevet 27. juni 2016 Jeg er helt enig i ar han her ikke akkurat bryr seg så veldig om din situasjon. Men du kan faktisk gjøre noe med det selv: krev at dere i fellesskap går til advokat og får sett på de mulighetene dere har. Det er mye som kan løses med gjensidig testamente og livsforsikring i forhold til død. I forhold til brudd, derimot, vil samboerkontrakt gjøre nytten. Det er du som har alt å vinne - og alt å tape - på å få dette ordnet. Dermed er det du som må ta initiativet til å få det ordnet.
Levy Skrevet 27. juni 2016 #27 Skrevet 27. juni 2016 1 time siden, Lou Salome skrev: "Det alminnelige tinglysningsgebyret ved tinglysning i fast eiendom er 525,- kroner" står det på kartverket.no. Tror du ikke jeg har sjekket dette med kartverket? "Å tinglyse et skjøte koster 525 kroner i tinglysingsgebyr, og i tillegg påløper det dokumentavgift på 2,5 prosent av eiendommens markedsverdi. Det finnes imidlertid noen fritak fra dokumentavgiften." Samboere har ikke fritak. http://www.kartverket.no/eiendom/tinglyse-eierskifte/skjote/ Samboerkontrakt og advokat holder ikke ved dødsfall, da er det testament som gjelder. Man kommer ikke unna at barna har krav på 2/3 av arven uansett hva man skriver i testamentet. Dokumentavgift må betales. Dette er informasjon vi har fått fra kartverket selv, og linken over bekrefter det.
Lou Salome Skrevet 27. juni 2016 #28 Skrevet 27. juni 2016 (endret) 2 minutter siden, Levy skrev: Tror du ikke jeg har sjekket dette med kartverket? "Å tinglyse et skjøte koster 525 kroner i tinglysingsgebyr, og i tillegg påløper det dokumentavgift på 2,5 prosent av eiendommens markedsverdi. Det finnes imidlertid noen fritak fra dokumentavgiften." Samboere har ikke fritak. http://www.kartverket.no/eiendom/tinglyse-eierskifte/skjote/ Samboerkontrakt og advokat holder ikke ved dødsfall, da er det testament som gjelder. Man kommer ikke unna at barna har krav på 2/3 av arven uansett hva man skriver i testamentet. Dokumentavgift må betales. Dette er informasjon vi har fått fra kartverket selv, og linken over bekrefter det. Men, hvis du hadde gjort det mens huset var under oppføring, ville du sluppet unna med dokumentavgift på tomta. Er det ferdigstilt? Hvis ikke, løp og få det gjort. Edit: få tinglysning, altså. Ikke ferdigstiltattest. Endret 27. juni 2016 av Lou Salome
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #29 Skrevet 27. juni 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Har vært samboere i 6 år, min samboer eide tomta før jeg kom inn i bildet og vi begynte husbyggingen da vi ble sammen. Jeg står på lånet, men ikke på skjøtet. Vi har hvert vårt særkullsbarn og to felles. Har lenge hintet om at dette vil få store konsekvenser for meg og mitt særkullsbarn om noe skjer med han. Vi er vel 100% arveløse. Han sa tidlig i forholdet at han skulle stå for et evt frieri. Jeg har mast om dette lenge og mye, latt vær å mase, truet med å flytte ut. Likevel står jeg her med masse gjeld og uten hus. Han er enig i at det er en uheldig situasjon for meg, men det skjer ingenting. Hva gjør jeg? Anonymkode: 6d888...a82 Dette var en lur ordning, for din partner. Du er ansvarlig for gjelda men eier ikke nåla i veggen. Å bli gift løser heller ingenting, dersom dere skal skilles. Kom deg til advokat og få orden på tingene. Er det lov å spørre om hvor dum kvinner kan være? Anonymkode: 2b17f...c8c 1
Gjest Blondie65 Skrevet 27. juni 2016 #30 Skrevet 27. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette var en lur ordning, for din partner. Du er ansvarlig for gjelda men eier ikke nåla i veggen. Å bli gift løser heller ingenting, dersom dere skal skilles. Kom deg til advokat og få orden på tingene. Er det lov å spørre om hvor dum kvinner kan være? Anonymkode: 2b17f...c8c Hvis du skal spørre hvor dum kvinner kan være må vi også tillates å spørre hvorfor menn er slike rasshøl? Det er lov å stole på partneren sin når han lover at ting skal ordne seg snart. Ja, hun har vært lite lur, men han er en stor egoist!
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #31 Skrevet 27. juni 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette var en lur ordning, for din partner. Du er ansvarlig for gjelda men eier ikke nåla i veggen. Å bli gift løser heller ingenting, dersom dere skal skilles. Kom deg til advokat og få orden på tingene. Er det lov å spørre om hvor dum kvinner kan være? Anonymkode: 2b17f...c8c Endelig et korrekt svar. Har vært ute for det samme. Anonymkode: 30e10...4a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå