AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #1 Skrevet 27. juni 2016 Har vært samboere i 6 år, min samboer eide tomta før jeg kom inn i bildet og vi begynte husbyggingen da vi ble sammen. Jeg står på lånet, men ikke på skjøtet. Vi har hvert vårt særkullsbarn og to felles. Har lenge hintet om at dette vil få store konsekvenser for meg og mitt særkullsbarn om noe skjer med han. Vi er vel 100% arveløse. Han sa tidlig i forholdet at han skulle stå for et evt frieri. Jeg har mast om dette lenge og mye, latt vær å mase, truet med å flytte ut. Likevel står jeg her med masse gjeld og uten hus. Han er enig i at det er en uheldig situasjon for meg, men det skjer ingenting. Hva gjør jeg? Anonymkode: 6d888...a82
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #2 Skrevet 27. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har vært samboere i 6 år, min samboer eide tomta før jeg kom inn i bildet og vi begynte husbyggingen da vi ble sammen. Jeg står på lånet, men ikke på skjøtet. Vi har hvert vårt særkullsbarn og to felles. Har lenge hintet om at dette vil få store konsekvenser for meg og mitt særkullsbarn om noe skjer med han. Vi er vel 100% arveløse. Han sa tidlig i forholdet at han skulle stå for et evt frieri. Jeg har mast om dette lenge og mye, latt vær å mase, truet med å flytte ut. Likevel står jeg her med masse gjeld og uten hus. Han er enig i at det er en uheldig situasjon for meg, men det skjer ingenting. Hva gjør jeg? Anonymkode: 6d888...a82 Enten krever du at dere sender inn og endrer skjøtet eller så skaffer du en vanntett samboerkontrakt. Anonymkode: 4b8ea...454 9
Ananas. Skrevet 27. juni 2016 #3 Skrevet 27. juni 2016 Dette må dere jo få orden i, bryllup eller ei. Ville tatt kontakt med en advokat og gjort det ordentlig så fort som mulig. 7
Levy Skrevet 27. juni 2016 #4 Skrevet 27. juni 2016 (endret) HI her. En samboerkontrakt hjelper vel ikke? Hans barn har jo krav på sin arv. Om han skulle testamentert noe til meg, ville ikke det blitt mange prosent, i og med at barna har store rettigheter. Og tinglysing vil koste sikkert 80 000,- For et papir man kunne fått gratis om man var gift. Endret 27. juni 2016 av Levy 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #5 Skrevet 27. juni 2016 Du må ihvertfall ordne opp i det mens dere har et gidt forhold. Den dagen det evt blir et samlivsbrudd så er det ikke sikkert at han er så sammarbeidsvillig. Anonymkode: a1ac6...8a1 4
Gjest NorthDakota Skrevet 27. juni 2016 #6 Skrevet 27. juni 2016 Fri til han du da. Det er helt tydelig at han er som mange menn og lar ting dra ut i evigheten...! Litt skummelt at han ikke tar dine ønsker seriøst. Ser han ikke alvorhet i det?
Levy Skrevet 27. juni 2016 #7 Skrevet 27. juni 2016 HI. Jeg tenker først og fremst på dødsfall her. Samboerkontrakt har vi.
Levy Skrevet 27. juni 2016 #8 Skrevet 27. juni 2016 1 minutt siden, NorthDakota skrev: Fri til han du da. Det er helt tydelig at han er som mange menn og lar ting dra ut i evigheten...! Litt skummelt at han ikke tar dine ønsker seriøst. Ser han ikke alvorhet i det? Også begynner man å lure på om man egentlig vil gifte seg med en som bryr seg så lite. 😁 1
ajarRun Skrevet 27. juni 2016 #9 Skrevet 27. juni 2016 4 minutter siden, Levy skrev: HI her. En samboerkontrakt hjelper vel ikke? Hans barn har jo krav på sin arv. Om han skulle testamentert noe til meg, ville ikke det blitt mange prosent, i og med at barna har store rettigheter. Samboerkontrakten sier hvem av dere som eier huset, møbler og andre ting. Hvis kontrakten sier at du eier halve huset vil de selvsagt ikke kunne arve det. Men du kan vel bare tinglyse det? Det er vel snakk om et enkelt skjema og 525 i gebyr så er halve huset ditt på skjøtet. http://www.kartverket.no/eiendom/tinglyse-eierskifte/skjote/ 2 minutter siden, Levy skrev: Også begynner man å lure på om man egentlig vil gifte seg med en som bryr seg så lite. 😁 Virker som en dyr og unødvendig løsning å gifte seg da. 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #10 Skrevet 27. juni 2016 Særkullsbarna skal arve ham om dere er gift (du kan ikke sitte uskiftet), men du har rett på din del. Men som det sies over, kan det ikke bare tinglyses? Du kommer ikke automatisk på skjøtet om dere har gift. Anonymkode: a1acc...36c 1
Levy Skrevet 27. juni 2016 #11 Skrevet 27. juni 2016 Dokumentavgiften er på 2,5% om man ikke er gift, dvs. at det fort blir dyrt. Hadde vi vært gift hadde vi sluppet unna med 500ish i gebyr, ja. Les: http://www.kartverket.no/eiendom/priser-og-gebyr/dokumentavgift/Fritak-for-dokumentavgift/
ajarRun Skrevet 27. juni 2016 #12 Skrevet 27. juni 2016 2 minutter siden, Levy skrev: Dokumentavgiften er på 2,5% om man ikke er gift, dvs. at det fort blir dyrt. Hadde vi vært gift hadde vi sluppet unna med 500ish i gebyr, ja. Les: http://www.kartverket.no/eiendom/priser-og-gebyr/dokumentavgift/Fritak-for-dokumentavgift/ Det er fritak ved samlivsbrudd, bare slå opp, flytt ut og så flytter du tilbake etter at det er tinglyst. Men en samboerkontrakt kan jo sikre deg før et eventuelt brudd, da vil du jo slippe dokumentavgift hvis han dør eller dere slår opp.
Alice123 Skrevet 27. juni 2016 #13 Skrevet 27. juni 2016 10 minutter siden, amativeReflection skrev: Samboerkontrakten sier hvem av dere som eier huset, møbler og andre ting. Hvis kontrakten sier at du eier halve huset vil de selvsagt ikke kunne arve det. Men du kan vel bare tinglyse det? Det er vel snakk om et enkelt skjema og 525 i gebyr så er halve huset ditt på skjøtet. http://www.kartverket.no/eiendom/tinglyse-eierskifte/skjote/ Virker som en dyr og unødvendig løsning å gifte seg da. Det er dønn gratis å gifte seg på tinghuset. Kanskje man må påspandere seg et frimerke, men jeg tror det meste kan gjøres digitalt nå. 5
Levy Skrevet 27. juni 2016 #14 Skrevet 27. juni 2016 9 minutter siden, amativeReflection skrev: Samboerkontrakten sier hvem av dere som eier huset, møbler og andre ting. Hvis kontrakten sier at du eier halve huset vil de selvsagt ikke kunne arve det. Men du kan vel bare tinglyse det? Det er vel snakk om et enkelt skjema og 525 i gebyr så er halve huset ditt på skjøtet. http://www.kartverket.no/eiendom/tinglyse-eierskifte/skjote/ Virker som en dyr og unødvendig løsning å gifte seg da. Barna har krav på 2/3 av huset uansett. For huset står i hans navn, uansett kontrakt mellom oss. Også må særkullsbarnet kjøpes ut tvert. I tillegg sitter jeg med min del av lånet.
Levy Skrevet 27. juni 2016 #15 Skrevet 27. juni 2016 3 minutter siden, amativeReflection skrev: Det er fritak ved samlivsbrudd, bare slå opp, flytt ut og så flytter du tilbake etter at det er tinglyst. Men en samboerkontrakt kan jo sikre deg før et eventuelt brudd, da vil du jo slippe dokumentavgift hvis han dør eller dere slår opp. Så mens jeg har flyttet ut skal vi tinglyse halve boligen i mitt navn? Det kan jeg ikke forstå at kartverket helt går med på?
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #16 Skrevet 27. juni 2016 9 minutter siden, Levy skrev: Dokumentavgiften er på 2,5% om man ikke er gift, dvs. at det fort blir dyrt. Hadde vi vært gift hadde vi sluppet unna med 500ish i gebyr, ja. Les: http://www.kartverket.no/eiendom/priser-og-gebyr/dokumentavgift/Fritak-for-dokumentavgift/ Ikke hvis dere har bodd sammen i fem år eller mer og/eller har felles barn. Vi slapp ihvertfall de 2,5 %, hadde bidd sammen i tre år og har felles barn. Anonymkode: a1ac6...8a1 3
ajarRun Skrevet 27. juni 2016 #17 Skrevet 27. juni 2016 1 minutt siden, Alice123 skrev: Det er dønn gratis å gifte seg på tinghuset. Kanskje man må påspandere seg et frimerke, men jeg tror det meste kan gjøres digitalt nå. Ah, jeg tenkte på festen og spriten. Bare det blir jo en del. Men hvis man er fornøyd med skranken i tinghuset er det vel enklere. Et øyeblikk siden, Levy skrev: Barna har krav på 2/3 av huset uansett. For huset står i hans navn, uansett kontrakt mellom oss. Også må særkullsbarnet kjøpes ut tvert. I tillegg sitter jeg med min del av lånet. Dette er en utrolig vanlig misforståelse her på KG. Hvis en bil, hus eller en hund står registrert på noens navn innbiller de seg at vedkommende eier det helt og holdent. Det stemmer ikke. En samboerkontrakt kan gi deg eierskap i huset, i en brøk som endrer seg etterhvert eller som er det samme. Dette er helt vanlig og greit å få til. Spør advokaten din. Barna vil ha krav på hans del av huset, hvis lånet er sammen må jo det betales først. De vil bare få de pengene huset er nedbetalt (og verdistigning). Selv uten kontrakt regner jeg med du hadde klart å vinne fram med at du eier halve huset (hvis du betaler ned likt på lånet. 1 minutt siden, Levy skrev: Så mens jeg har flyttet ut skal vi tinglyse halve boligen i mitt navn? Det kan jeg ikke forstå at kartverket helt går med på? Hele boligen på ditt og hans navn, med 50% eierbrøk til hver. Kartverket går nok med på det men jeg kan tenke meg at skatteetaten ikke ville vært helt begeistret for den løsningen. Mer at dere må ha felles barn eller ha bodd sammen i to år først.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #18 Skrevet 27. juni 2016 Samboerkontrakt hjelper ikke for å bevise at man eier halve huset, det må tinglyses. Om dere er gift så slipper dere tinglysningsgebyret. Jeg kjøpte meg inn i min samboers hus og nektet å ta lån før min andel var tinglyst. Vi var i kontakt med advokat som sa at samboerkontrakt ikke var nok. Om du eier halve huset, og han testamenterer av sin del til deg, så vil du eie 1/2 + 1/6. Om det ikke tinglyses kan du arve 1/3 av huset. Anonymkode: 53694...0fc 1
Alice123 Skrevet 27. juni 2016 #19 Skrevet 27. juni 2016 6 minutter siden, amativeReflection skrev: Ah, jeg tenkte på festen og spriten. Bare det blir jo en del. Men hvis man er fornøyd med skranken i tinghuset er det vel enklere. Om målet er å få formalitetene i orden, er tinghuset et godt og billig alternativ. Og det er ikke noe man bare får over skranken slik du ser på amerikanske filmer. Det er en sermoni på eget rom med blomster og lys og greier. Det er ikke alle som ønsker stort prinsessebryllup med kirke og kjole og stor fest heller. Man har en fin og intim sermoni på tinghuset, så går man ut og spiser etterpå (med forlovere og venner/familie). Det er det mange som gjør. 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #20 Skrevet 27. juni 2016 37 minutter siden, Levy skrev: HI. Jeg tenker først og fremst på dødsfall her. Samboerkontrakt har vi. Kommer ikke langt med samboer kontrakt. Dere må og skrive testamente. Hvis han faller fra så får du ingen ting på forsikringen det går rett til barna. Anonymkode: a591d...46f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå