Gå til innhold

Min fantastiske eføy


Gjest Lilleulv

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv

Eføy er min favoritt-plante! Jeg må alltid ha en som er bundet opp i en sånn runding, de er så fine :hjerte: Oxo er det ikke så vanskelig å holde liv i heller. Men nå har min eføy bare tørre blader over alt og det er sånn hvitt på stilken (det brune). Hva gjør jeg?

Jeg har også en alperose... Det er sånn blomst som er vanskelig, er det ikke? Min er i hvert fall aldri fornøyd med mengden vann den får. Akkurat når det begynner å komme nye skudd, så dør alle sammen fordi de hadde feil mengde vann i 1 dag liksom *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tispa ii

Kast eføyen din fort som bare rakker'n og vask både potta og stedet den har stått med salmiakkvann. Den har høyst sannsynlig fått spinnmidd. Planta er i praksis dødsdømt og nå er det viktigst å unngå å smitte naboene.

Jeg er litt usikker på hvilken annen plante du mener. Kan det være alpefiol? I så fall skal den bare ha vann på skåla, ikke mer enn en cm høyt, og maks en halv time om gangen. Den skal tørke lett mellom vanningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Kast eføyen din fort som bare rakker'n og vask både potta og stedet den har stått med salmiakkvann. Den har høyst sannsynlig fått spinnmidd. Planta er i praksis dødsdømt og nå er det viktigst å unngå å smitte naboene.

Jeg er litt usikker på hvilken annen plante du mener. Kan det være alpefiol? I så fall skal den bare ha vann på skåla, ikke mer enn en cm høyt, og maks en halv time om gangen. Den skal tørke lett mellom vanningene.

:o Uææ ble nesten litt redd nå jeg. Hvordan har den fått det da? urk... Alpefiol sikkert ja :D oki, så den skal nesten ikke ha vann i det hele tatt den... takk for tipset, skal vanne den sånn som du sa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Men da har jeg et spørsmål ang. de andre plantene mine også... Jeg har en som ser ut som en sånn mini-palme, og oppå jorda der er det sånn hvitt lag. Ser ut som små hvite kuler. Dette også midd da? Bare å kaste denne planta også? Men hvordan skal jeg klare å unngå at dette skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da har jeg et spørsmål ang. de andre plantene mine også... Jeg har en som ser ut som en sånn mini-palme, og oppå jorda der er det sånn hvitt lag. Ser ut som små hvite kuler. Dette også midd da? Bare å kaste denne planta også? Men hvordan skal jeg klare å unngå at dette skjer?

Dersom det er på jorda kan det være mugg fordi du har vanna for mye. Tipper du mener en variant av yucca-palme, og den skal uansett ikke ha mye vann, det gjelder stort sett for alle palmevarianter. De bør få trekke litt vann fra skåla men ikke stå i vann. Skift jord på planten og ikke vann så mye heretter. Spinnmidd er hvitt "støv" på planten, ikke på jorda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det du gar fått på jorda kan være mugg, eller også salt, for eksempel fra gjødsel.

Er du sikker på at det ikke er isoporkuler forresten? Mange blomsterjordblandinger har nemlig iblanda isopor eller lignende som skal sikre at gjorda ikke blir for tett.

Følg rådet til Fakse, så berger den seg nok.

Avslutningsvis kan jeg forresten dempe spinnmidd-angsten en smule: Det er ikke alle planter som blir angrepet av spinnmidd.

Spinnmidd trenger ikke være hvit. Den kan også være grå. Er støvet hvitt kan det evt være meldugg, som er en soppsykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lilleulv

hm vann fra skåla... da skal jeg ta de ut av potta og sette de på en skål med vann en stund altså? Hm. Det er nok mugg da... for da har jeg vanna den feil... :-? Det er ikke isoporkuler...

Hvordan får en plante spinnmidd?

kan så lite om planter jeg. sikkert derfor jeg aldri får de til å overleve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er elendig med planter jeg også ... så jeg kan ikke noe om spinnmidd eller noesomhelst.. jeg kjøper planter med tjukke blader.. de holder seg som regel..

Men de små plantene jeg har..som eføy.. de tar jeg ut av potta og holder de under springen til de er gjennombløta i jorda en dag i uka.

også beholder jeg merkelappen og gir de for hvergang det står anbefalt at de skal ha det :) Mine er fine som bare det..

Jeg tror hun mener at du bare skal løfte litt på den ..og helle litt vann nederst i potta.. ?

står noe om spinnmidd her : http://www.hagenett.no/Hageprat/tema.asp?TID=2501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Er du sikker på at det ikke er isoporkuler forresten? Mange blomsterjordblandinger har nemlig iblanda isopor eller lignende som skal sikre at gjorda ikke blir for tett.

Det er forhåpentligvis ikke isopor, det er poppet sand, men du har helt rett i hvorfor det er blanda i jorda. Hvis det er isopor bør du bytte jord på planta di, for jorda er av dårlig kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Jeg er elendig med planter jeg også ... så jeg kan ikke noe om spinnmidd eller noesomhelst.. jeg kjøper planter med tjukke blader.. de holder seg som regel..  

Men de små plantene jeg har..som eføy.. de tar jeg ut av potta og holder de under springen til de er gjennombløta i jorda  en dag i uka.  

også beholder jeg merkelappen og gir de for hvergang det står anbefalt at de skal ha det :) Mine er fine som bare det..

Jeg tror hun mener at du bare skal løfte litt på den ..og helle litt vann nederst i potta.. ?

står noe om spinnmidd her :http://www.hagenett.no/Hageprat/tema.asp?TID=2501

oj, takk skal du ha!! Ser at spinnmidd er et vanlig problem når det gjelder eføy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vanne fra skåla vil si at planten skal ha vann nedenfra og ikke ovenfra. Om den står i en krukke kan du løfte den opp og ha i litt vann i bunnen av krukka. Så ser du etter når det har gått et kvarters tid om planten har trukket opp det vannet den fikk. Hvis ikke slår du ut det vannet som er til overs i vasken.

Både spinnmidd og lus kan komme når planten tørker for mye mener jeg, noen planter har lettere for å få dette enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...