Gå til innhold

Regler for høyde på rekkverk

Dlarah

Anbefalte innlegg

Flere naboer har bygd rekkverk fra deres eiendom og helt ut til veikanten. Rekkverket er bygd i en høyde på ca 70 - 100 cm avhengig av hvilken nabo det er snakk om. Dette rekkverket er tettet med terrassebord, og hindrer derfor sikt inn i deres gårdsrom. Når biler kjører i gaten er det altså ikke mulighet for å se småbarn som løper rett ut i veien. Jeg synes dette skaper en helt unødvendig fare, og absolutt er en potensiell kilde til skade. Jeg har prøvd å søke meg litt frem, men følte ikke jeg fikk konkrete svar... Vet noen om hvilke regler som gjelder for slike rekkverk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kontakt kommunens byggesaksavdeling, dette er ulovlig bygde gjerder.  Se og om det står noe på Huseiernes landsforbunds sider. 

Anonymkode: 7e2eb...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det burde vært det i alle fall. BUrde vært strengere regler for rekkverk enn hvor store verandaer folk har.
Jeg syns det er fint med store verandaer, det oppmuntrer folk til å være mer ute, og det fyller ut huset. Jeg syns hus ser nakne ut uten veranda...

men gjerder derimot gir en fin ramme rundt eiendommen. Noen ønsker gjerde eller hekk for å hindre innsyn,

men ulempen er hvis hagen er ved et kryss... men også fra innkjørselen og ut mot veien...

Det kan skape farlige situasjoner da man ikke ser små barn eller dyr som plutselig bykser frem!

Så der bør absolutt være regler! 
Verandaer skaper ikke farlige situasjoner, det gjør gjerder og hekker!
egentlig burde noen fra kommunen gå på turer i ulike nabolag og sjekke ut om der er noen farlige hekker eller gjerder, og pålegge huseier å holde høyden riktig!

De skal jo være så strenge med alt mulig annet, tilbygg, veranda osv, 

men gjerder driter de i - med mindre det blir nabostrid.

Gode gjerder, skaper gode naboer... men kan også skape store krangler. 

Anonymkode: 314ca...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

det finnes en egen gjerdelov, tror det er en del av granneloven. 

Anonymkode: 39fc8...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.dibk.no/no/Tema/bygg-uten-a-soke/

I følge denne kan så fremt ikke annet er begrenset av kommuneplanens arealdel eller regulering sette opp gjerde opp til 1,5 meter så lenge det ikke hindrer frisiktsoner mot vei. 

Granneloven er noe helt annet forresten :) her gjelder plan og byggningslov og de nye reglene om forenkling. Grannelova regulerer mellom naboer og det å ikke være til ulempe overfor naboen din..

Sitat

Gjerde (innhegning) mot vei med enkle, lette konstruksjoner med høyde inntil 1,5 m. Gjerdet må ikke hindre sikten i frisiktsoner mot vei.

(Se SAK10 § 4-1 d nr. 3)

Du kan sette opp gjerde mot vei uten søknad, hvis ikke annet er bestemt i arealplan, som for eksempel kommuneplanens arealdel eller reguleringsplan. Ta gjerne kontakt med kommunen for å avklare nærmere om gjerdet du skal sette opp er søknadspliktig.

Du er selv ansvarlig for at tiltaket (tiltaket = det du skal bygge) følger bestemmelsene i plan- og bygningsloven med tilhørendeforskrifter, arealplaner, og andre tillatelser.

Grensepåvisning kan være aktuelt da det er viktig at gjerde mot vei ikke plasseres utenfor eiendomsgrensen. Eventuell grensepåvisning bestilles hos kommunen.

Du bør samarbeide med naboene dine om utførelsen, slik at flere gjerder langs samme vei tilpasses hverandre.

Husk at gjerde mot vei må utformes slik at det tåler belastningen fra vanlig veivedlikehold, som for eksempel snøbrøyting.

Endret av Carrot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...