AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #1 Skrevet 27. juni 2016 Jeg synes det. Jeg vet om alt rundt omstendighetene og jeg vet at arbeidsgiver i dette tilfellet har rett til å nekte far uttak av fedrekvote når han egentlig vil. Det er 100% sikkert, selv om det er utenom det vanlige. Min permisjon slutter om to uker, og han ga beskjed til arbeidsgiver i februar om at han ønsket å ta ut kvoten (10 uker) i juli, rett etter min permisjon. Det gikk 3 måneder før de plutselig sa at nei, det passet ikke. For da var det så mange som skulle ha ferie, så da må han jobbe. Dette visste de da om i 3 måneder (5 måneder før permisjonen) før de sa nei. Han purret mange ganger. Det betyr at jeg må gå hjemme til høsten isteden. Jeg kjenner jeg synes det er råttent gjort, at de etter at de fikk vite om kvoten, satte opp ferieuker og ga tilnærmet alle ferie så min samboer må arbeide nesten alene i juli. Og ikke kan ta perm. Han får kvoten, tar den på høsten og tar samtidig ut 3 ferieuker. Men jeg hadde virkelig trengt både et avbrekk, men også å komme meg ut i "det vanlige livet" igjen! Synes de er sleipe og at det er dårlig gjort, men jeg er kanskje helt på jordet? Siden de har rett til å gjøre det (og igjen: jo, de har det. Dette er en spesiell situasjon) Anonymkode: 6f54e...12a
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #2 Skrevet 27. juni 2016 Har de rett til å gjøre deet med så kort varsel? Anonymkode: 1547b...599
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #3 Skrevet 27. juni 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har de rett til å gjøre deet med så kort varsel? Anonymkode: 1547b...599 Ja. Men jeg synes likevel det er råttent!! Å belage seg på at jeg bare går hjemme!! De er også ellers ganske ekle, f.eks ved sykemelding med 0 sjans for å jobbe (f.eks ved brukket ben eller matforgiftning) Anonymkode: 6f54e...12a
ajarRun Skrevet 27. juni 2016 #4 Skrevet 27. juni 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Men jeg synes likevel det er råttent!! Å belage seg på at jeg bare går hjemme!! De er også ellers ganske ekle, f.eks ved sykemelding med 0 sjans for å jobbe (f.eks ved brukket ben eller matforgiftning) Anonymkode: 6f54e...12a Hvorfor tror du de har lov til det? 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #5 Skrevet 27. juni 2016 4 minutter siden, amativeReflection skrev: Hvorfor tror du de har lov til det? Fordi jeg har spurt NAV og arbeidstilsynet. Ved særskilte årsaker kan de si nei til permisjon. Eller hvis arbeidsgiver har spesialavtale med NAV, som styrer permisjon og betaling. Anonymkode: 6f54e...12a
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #6 Skrevet 27. juni 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi jeg har spurt NAV og arbeidstilsynet. Ved særskilte årsaker kan de si nei til permisjon. Eller hvis arbeidsgiver har spesialavtale med NAV, som styrer permisjon og betaling. Anonymkode: 6f54e...12a Jeg mistenker at du har skrevet om denne saken før. Du fikk da forklaring på at NAV har ingen spesial avtale med arbeidsgiver - avtale om permisjon er mellom arbeidstake og arbeidsgiver. Nav forholder seg til den avtalen de har inngått med uttak eller utsettelse av permisjon og har ellers ingenting med dette å gjøre.... Anonymkode: 26722...ad4 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #7 Skrevet 27. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg mistenker at du har skrevet om denne saken før. Du fikk da forklaring på at NAV har ingen spesial avtale med arbeidsgiver - avtale om permisjon er mellom arbeidstake og arbeidsgiver. Nav forholder seg til den avtalen de har inngått med uttak eller utsettelse av permisjon og har ellers ingenting med dette å gjøre.... Anonymkode: 26722...ad4 Ja, dette stemmer. Arbeidsgiver kan ikke nekte uttak av fedrekvote. Det er ikke sant. Fedre kan med loven i hånd krever permisjon opptil dagen før, faktisk. Anonymkode: e19c6...aa2 1
Gjest Blondie65 Skrevet 27. juni 2016 #8 Skrevet 27. juni 2016 Hvis det eneste særskilte med denne bedriften er at de totalt mangler evne til planlegging, ville jeg bestridt avslaget på permisjonsavviklingen - f.eks tatt det opp med Arbeidstilsynet. Spesielt gjelder dette hvis de først har sagt ja til permisjon. Så må jeg også si at han jo får permisjon, bare ikke akkurat når dere hadde tenkt. Jeg skjønner dermed ikke helt dette med særtilfeller du snakker om?
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #9 Skrevet 27. juni 2016 Han kan jo selvfølgelig ikke ta perm akkurat når han ønsker det, hvorfor syntes du det er råttent? Det er jo ikke slik at man automatisk skal ha rett til foreldrepermisjon i en attraktiv periode (dvs. når man ellers ville avviklet hovedferie i juli), arbeidsgiver har jo også andre hensyn å ta med tanke på ferieavvikling og kanskje noen andre som må ha ferie i juli. Anonymkode: aa4d5...59e
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #10 Skrevet 27. juni 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han kan jo selvfølgelig ikke ta perm akkurat når han ønsker det, hvorfor syntes du det er råttent? Det er jo ikke slik at man automatisk skal ha rett til foreldrepermisjon i en attraktiv periode (dvs. når man ellers ville avviklet hovedferie i juli), arbeidsgiver har jo også andre hensyn å ta med tanke på ferieavvikling og kanskje noen andre som må ha ferie i juli. Anonymkode: aa4d5...59e Pappapermisjon kan han faktisk ta akkurat når han ønsker det, jo!! Du tenker helt feil. Foreldre er ikke prisgitt arbeidsgiver ift planlegging av permisjoner. Det er en rett de har! Anonymkode: e19c6...aa2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #11 Skrevet 27. juni 2016 Sånn: http://www.smartepenger.no/jobb/120-jobb/1414-fleksibelt-uttak-av-foreldrepenger Her står det klart og tydelig. Dette tilfelle TS referer til er tull. Anonymkode: e19c6...aa2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå