Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

HASTER! jeg og min kjære bestilte spontant en tur til Tyrkia, og trenger nødpass. Men når jeg søker kommer det opp delte meninger om hvorvidt der er tillatt. Vil nødig bli stående fast på flyplassen :) all hjelp tas imot med stor takk!

Gjest snusmumriken_
Skrevet

Mener det i fjor ble avgjort at nødpass ikke var akseptert i Tyrkia.

Gjest SuperSonic
Skrevet

Du får ikke nødpass fordi du ønsker det, og fu får det nok ikke heller. Det er din jobb å sørge for at det er oppdatert 

Gjest snusmumriken_
Skrevet

Du må nesten bare ringe politiet i morgen å høre. Om det er en uke eller mer til du skal reise så kan det være dere får nytt pass til da.

AnonymBruker
Skrevet

Innreise

Alle norske borgere må ha søkt om visum før innreise til Tyrkia. De uten tyrkisk statsborgerskap kan oppholde seg i Tyrkia i maksimum 90 dager over en periode på 180 dager.

Tyrkia praktiserer to forskjellige måter for å søke visum på før innreise til Tyrkia:

1) Visum via elektronisk søknadsportal.  
Både ordinære pass (røde) og nødpass (oransje) kan benyttes for å søke om e-visum. Skal man reise med nødpass og søke om e-visum så må man velge «Ordinary» som kategori for pass.

Du besøker websiden for e-visa og fyller inn den nødvendige person- og passinformasjonen. Du betaler gebyret på USD 20 med ditt debet- eller kredittkort (kun Visa og MasterCard). I løpet av få minutter vil registreringen være klar og visum innvilget. Du skriver selv ut ditt visum på vanlig papir og bringer dette med deg på reisen og viser dette til passkontrollen i Tyrkia. Tyrkias utenriksdepartement har laget en youtube-video som viser prosessen på en grei måte.

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_tyrkia/id2414945/

Anonymkode: a960e...cc9

Skrevet

Jeg er ganske sikker på st du ikke får nødpass til Tyrkia. Du må ha visum for å komme inn i Tyrkia og da kan du ikke bruke nødpass. Det har noe med gyldighet på passet både før og etter reisen. Nødpass er jo gyldig bare en tur.

• Liker 1
Skrevet

Tviler på at dere får nødpass for dette. Nødpass skal være for krisesituasjoner, ikke for turister som ikke setter seg inn i passregler før de impulsbestiller tur. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Marteet skrev:

HASTER! jeg og min kjære bestilte spontant en tur til Tyrkia, og trenger nødpass. Men når jeg søker kommer det opp delte meninger om hvorvidt der er tillatt. Vil nødig bli stående fast på flyplassen :) all hjelp tas imot med stor takk!

Gå inn på ud sine sider der finne rdu all informasjon du trenger fra en pålitelig kilde. Nødpass er imidlertid ytterligere strammet inn i år. Så om du klarer å skaffe deg nødpass til ferieopphold er en annen sak. Ville møtt opp på stedet ditt sitt passkontor når de åpner dørene i morgen tidlig og fått ordinært pass om jeg var deg. 

Blir du stående på noe flyplass, så blir det i tilefllet i Norge med nektet utreise. (Flyselskapet vil ikke ta utgifter og risiko på at du ikke har papirene i orden og må flyes hjem igjen, derfor stoppes du ved utreise om der er tvil. )

Anonymkode: 5410e...132

• Liker 1
Skrevet

Som ei over skriver så må du velge ordinary pass når du søker om visumet. Men de godtar egentlig ikke nødpass, og det har skjedd at folk må reise hjem igjen fordi flyplassen ikke godtar passet.

Men sånn ellers så er det fritt frem og få nødpass, selv om man bare er turist. Man er kvalifisert til nødpass hos politistasjonen da og.

Skrevet
2 minutter siden, Kristanna skrev:

Som ei over skriver så må du velge ordinary pass når du søker om visumet. Men de godtar egentlig ikke nødpass, og det har skjedd at folk må reise hjem igjen fordi flyplassen ikke godtar passet.

Men sånn ellers så er det fritt frem og få nødpass, selv om man bare er turist. Man er kvalifisert til nødpass hos politistasjonen da og.

De kan nok få nødpass, men de blir ikke sendt ut av Norge med det til Tyrkia. Veldig dumt å betale ca 1000.-  for 2 pass og stå igjen her i landet.

Veldig dumt å bare bestille tur uten å sjekke pass og visum regler.

Skrevet
Et øyeblikk siden, EvaLena skrev:

De kan nok få nødpass, men de blir ikke sendt ut av Norge med det til Tyrkia. Veldig dumt å betale ca 1000.-  for 2 pass og stå igjen her i landet.

Veldig dumt å bare bestille tur uten å sjekke pass og visum regler.

Helt enig :) Men det har vært tilfeller hvor folk har fått reist med nødpass, husker jeg fra i  fjor. Kommer nok an på hvem man møter i passkontrollen. Men jeg hadde uansett ikke tatt sjansen.

Skrevet
5 minutter siden, Kristanna skrev:

Helt enig :) Men det har vært tilfeller hvor folk har fått reist med nødpass, husker jeg fra i  fjor. Kommer nok an på hvem man møter i passkontrollen. Men jeg hadde uansett ikke tatt sjansen.

Det at noen får reise og andre ikke kommer av visumregler i landet de skal til 😊

Skrevet
1 minutt siden, EvaLena skrev:

Det at noen får reise og andre ikke kommer av visumregler i landet de skal til 😊

Jeg snakker spesifikt om Tyrkia. I fjor var det stor oppstandelse fordi noen ble sendt hjem igjen grunnet nødpass. Og de visste om flere som visstnok hadde fått reist med nødpass. Regelen er at det ikke er lov, men noen var tydeligvis heldige. Jeg hadde ikke turt å ta sjansen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...