AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #1 Skrevet 26. juni 2016 Hei, borettslagsforsikringen dekker skaden, men siden de har fullmakt til å veta om de skal utbetale summen eller fikse feilen selv, har de bestemt at de heller vil utbetale til meg slik at jeg selv må fikse. kjipt, ekstraarbeid på meg, men greit nok. Egenandelen er svært høy, 15.000 kroner. Når mine naboer har hatt problemer og borettslagsforsikringen har Fiksa problemet deres, har alle naboene smmen betalt egenandelen, altså har borettslaget tatt på seg den regningen og ikke den enkelte naboen. snakket med styreleder, han sa borettslaget kommer til å dekke min egenandel og siden det er slik vi tidligere har gjort det. Men problemet her er jo at forsikringen nå ikke krever egenandel siden de utbetaler det det vil koste å fikse skaden minus egenandelen. Har jeg rett på fortsatt få egenandelen utbetalt av borettslaget til meg selv? Fordi i prinsippet skulle jeg ha, på lik linje med 2 andre naboer i samme situasjon, ikke blitt økonomisk påvirket av dette, men siden de hos meg har valgt å utbetale sum minus egenandel, står det ko et tomrom på 15.000kroner. Forsikringen sier de vet ikke hvem som må betale, kun at de trekker fra egenandelen ved utbetaling. Så hadde de vedtatt at de selv skulle fikset skden så hadde de sendt en regning til borettslget på 15.000 som styreleder sa de ville betale, men nå sender de alikevel ikke regning, men trekker den fra utbetalingen min. Anonymkode: dfb93...c49
stan Skrevet 26. juni 2016 #2 Skrevet 26. juni 2016 Hvis de trekker fra 15 000,- i utbetalingen til deg betaler jo du hele egenandelen. Ut fra det du skisserer er tidligere praksis bør du få utbetalt hele beløpet for å dekke skaden minus din andel av egenandelen. Hvis styreleder sier at de skal dekke egenandelen, skal de i praksis betale deg de 15 000,- minus din andel av egenandelen. Sånn er det i borettslag, man kan få andre til å betale for seg
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #3 Skrevet 26. juni 2016 4 minutter siden, stan skrev: Hvis de trekker fra 15 000,- i utbetalingen til deg betaler jo du hele egenandelen. Ut fra det du skisserer er tidligere praksis bør du få utbetalt hele beløpet for å dekke skaden minus din andel av egenandelen. Hvis styreleder sier at de skal dekke egenandelen, skal de i praksis betale deg de 15 000,- minus din andel av egenandelen. Sånn er det i borettslag, man kan få andre til å betale for seg Ja ikke sant? Det er dette jeg prøvde å få fram. Så da kan jeg gå bort å forklare styreleder situasjonen uten å føle meg stokkdum som spør om egenandelutbetaling til min bankkonto og ikke forsikringen. Anonymkode: dfb93...c49
stan Skrevet 26. juni 2016 #4 Skrevet 26. juni 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja ikke sant? Det er dette jeg prøvde å få fram. Så da kan jeg gå bort å forklare styreleder situasjonen uten å føle meg stokkdum som spør om egenandelutbetaling til min bankkonto og ikke forsikringen. Anonymkode: dfb93...c49 Du skal ha dekket det skaden koster å utbedre. Om du gjør det med egen innsats, så er det en avtale mellom deg og borettslaget hva kostnaden er. Jeg hadde vært litt skeptisk til å utføre det selv, og krevd det utført av fagfolk. Men jeg vet ikke hva slags skade det er snakk om.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #5 Skrevet 26. juni 2016 Du må gå inn og lese i brl.ditt sine vedtekter. Der skal det klart og tydelig stå. Har ikke du hatt en tråd for kort tid siden på dette problemet? Anonymkode: f0f0a...d7d
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #6 Skrevet 26. juni 2016 5 minutter siden, stan skrev: Du skal ha dekket det skaden koster å utbedre. Om du gjør det med egen innsats, så er det en avtale mellom deg og borettslaget hva kostnaden er. Jeg hadde vært litt skeptisk til å utføre det selv, og krevd det utført av fagfolk. Men jeg vet ikke hva slags skade det er snakk om. Jeg forstod ikke. Det skal utføres av fagfolk, men at jeg må skaffe dem selv. Men synes det blir feil om hele egenandelen faller på meg siden forsikringen har valgt å utbetale istedet for å reparere selv. Når det tidligere er borettslaget, altså meg inkludert, som har vært med på å betale egenandelen til de 2 andre naboene. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du må gå inn og lese i brl.ditt sine vedtekter. Der skal det klart og tydelig stå. Har ikke du hatt en tråd for kort tid siden på dette problemet? Anonymkode: f0f0a...d7d Nei? Link, kanskje jeg blir noe klokere av å lese andres erfaringer i samme situasjon. Anonymkode: dfb93...c49
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå