Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mørke hår på haka og overleppa. Dette kom gradvis for ca 5/6 år siden. Jeg har også en del lyse hår i ansiktet. Jeg fikk 3 barn til jeg var 27 år og har hatt regelmessig mens alltid. Tok hormonprøver/blodprøver for et par år siden pga den økte hårveksten min, men prøvene var fine. Kan man ha PCO med kun symtom økt hårvekst? Jeg er nå i 30 årene og prøver å bli gravid igjen med ny mann og er så redd for at det kan være noe galt med meg pga hårveksten i ansiktet. Er det noen som har erfaringer med dette?

Anonymkode: c2f9c...914

Videoannonse
Annonse
Skrevet

PCOS er en tilstand hvor man ofte får mange små cyster på eggstokkene, og sjelden eller uregelmessig mensturasjon. Mange sliter med økt hårvekst, kviser og diverse, pga av økt mannlig kjønnshormon. Hårvekst alene betyr ikke at du har PCOS. Jeg har selv PCOS, men ikke økt behåring. Symptomene er forskjellig fra person til person. 

Blodprøver avslører unormale hormonnivåer. En ultralyd av eggstokkene vil vise om du har "PCOS-cyster" (da ofte mange og små).

AnonymBruker
Skrevet

Kan, IKKE nødvendigvis.

Anonymkode: 58621...65b

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Runnershigh skrev:

PCOS er en tilstand hvor man ofte får mange små cyster på eggstokkene, og sjelden eller uregelmessig mensturasjon. Mange sliter med økt hårvekst, kviser og diverse, pga av økt mannlig kjønnshormon. Hårvekst alene betyr ikke at du har PCOS. Jeg har selv PCOS, men ikke økt behåring. Symptomene er forskjellig fra person til person. 

Blodprøver avslører unormale hormonnivåer. En ultralyd av eggstokkene vil vise om du har "PCOS-cyster" (da ofte mange og små).

Tusen takk for svar. Kan man plutselig få PCOS med alderen?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar. Kan man plutselig få PCOS med alderen?

Jeg vet ikke, Jeg oppdaget det først i en alder av 23. Men har trolig hatt det fra jeg først fikk mensturasjon. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Runnershigh skrev:

Jeg fikk operert bort høyre eggstokk pga cyster. jeg har økt behåring på hake og mage, overvekt og kviser i voksen alder.
Men hormonprøver har sett normale ut og ingen leger har nevnt pco - selv etter et de opererte vekk eggstokken.
Jeg har fortsatt samme problemet - så kanskje jeg burde utredes bedre? Kan det hjelpe å operere bort den andre eggstokken og?

Anonymkode: fe8c8...e84

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk operert bort høyre eggstokk pga cyster. jeg har økt behåring på hake og mage, overvekt og kviser i voksen alder.
Men hormonprøver har sett normale ut og ingen leger har nevnt pco - selv etter et de opererte vekk eggstokken.
Jeg har fortsatt samme problemet - så kanskje jeg burde utredes bedre? Kan det hjelpe å operere bort den andre eggstokken og?

Takk for svar. Jeg er slank og har ingen andre symtomer, men dersom jeg ikke er blitt gravid innen 2017 så skal jeg be om utredning. Jeg er nok litt redd for å ikke kunne få flere barn pga alderen min og er derfor blitt obs ang hårveksten. Den gangen jeg tok hormonprøve hadde jeg gått ned 5 kg og var 54 kg noe som er lite for min kropp. Det kan være hårveksten kan har økt pga vektnedgangen, men at jeg tok hormonprøvene for sent.

AnonymBruker
Skrevet

Beklager leste innlegget ditt i farta her. Jeg ville bedt om mer utredning om jeg var deg. Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...