Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

... er kommet halvveis, han sitter i livbåten og ser ut til å fortsette å gjøre det. Er det noen som kan tipse meg om hva som gjør det verdt å fortsette på denne boken? Skjer det noe?

Veldig glad for tips, ellers tror jeg at jeg legger den bort.

:tunge1:

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Har ikke lest den selv, men etter det jeg har hørt tror jeg det stort sett er det det dreier seg om.

Skrevet

Men hvorfor sier alle at den er så bra? Får han noen geniale tanker underveis? Jeg har fått denne boken så anbefalt mange steder, og skjønner ingen ting.

:-(

Skrevet

Jeg har også hørt mye bra om den.

(..og kun svaret: "en gutt og en tiger i en robåt" når man spør hva den handler om).

Mulig det er en bok man enten elsker eller hater.

Skrevet
Men hvorfor sier alle at den er så bra? Får han noen geniale tanker underveis? Jeg har fått denne boken så anbefalt mange steder, og skjønner ingen ting.

:-(

Jeg elsker den boka! Historien er så enkel, men likevel har den en dyp, dyp mening, hvis man tenker litt over den. Jeg ble oppslukt fra første side. Det er noen måneder siden jeg leste boka, men jeg kommer stadig på nye momenter og tolkninger.

Det er slutten som er den mest oppsiktsvekkende - fortsett å les boka! Du vil ikke angre.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tror også at det er viktig å leve seg inn i historien, ikke sitte og tenke "det der går jo ikke an" og " hvorfor gjorde han ikke det og det i steden?"

Er helt enig med Mitzi om at det er en bok som dukker opp i tankene med jevne mellomrom! Jeg synes den var helt fantastisk!

Men jeg elsket den fra første side, så det er mulig at det ikke er bok for deg. Smaken er som baken! Men du bør lese den ferdig! Jeg siterer: slutten er mest oppsiktsvekkende!

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg tror også at det er viktig å leve seg inn i historien, ikke sitte og tenke "det der går jo ikke an" og " hvorfor gjorde han ikke det og det i steden?"

Er helt enig med Mitzi om at det er en bok som dukker opp i tankene med jevne mellomrom! Jeg synes den var helt fantastisk!

Men jeg elsket den fra første side, så det er mulig at det ikke er bok for deg. Smaken er som baken! Men du bør lese den ferdig! Jeg siterer: slutten er mest oppsiktsvekkende!

Vil bare legge til at jeg leste den på engelsk. Jeg vet jo ikke om oversettelsen er like god som orginalen.

Skrevet

Jeg likte den veldig godt. Den største grunnen til at du fortsetter å lese, er å se hvordan det går. Overlever han? Overlever tigeren? Hvor lang tid tar det før de blir funnet?

Ikke altfor mye action, men det skjer en del merkelige ting i andre halvdel av boka. Den er jo ikke altfor lang, så jeg ville anbefalt deg å komme i gang med resten. Fin og underfundig.

På den annen side, jeg truet meg gjennom Halvbroren, og var ganske skuffa etterpå. Det hadde ikke gjort meg noe å ikke lese den ferdig. Hvis ikke personene i boka griper deg etter 50 sider, så bør man kanskje ikke true seg gjennom hele boka likevel.

Catzy

Skrevet

Jeg likte begynnelsen veldig godt, spesielt omtalen av de forskjellige religionene. Aller mest å få Islam presentert som den vennligste og mest broderlige religionen av alle, det var noe å tenke på synes jeg.

Ikke pleier jeg å krangle med bøker heller, jeg godtar det mest usannsynlige, jeg.

Jeg gir bare f i om han overlever, og i om tigeren overlever, kjenner jeg. Og så disse uendelige beskrivelsene av hvor lang og dyp og bred og rund og firkantet denne livbåten er, og hvor presenningen ligger og hvor sebraen ligger... åtte og en halv tomme foran midtre benk... ørg.

Så det spørs litt om jeg holder ut 200 sider eller hva det er, bare for å få med meg slutten.

Men å legge bort en bok som så mange synes er så fin...

Dere som liker den, kan dere nevne noen andre bøker dere liker? Så kan vi se om vi har lik smak?

:ler:

Tusen takk for at dere har svart, uansett.

Har lånt boken av mamma, skal vente litt til med å levere den tilbake. Leser noen andre mens jeg tenker meg om.

Gjest Anonymous
Skrevet

Noen andre bøker jeg liker:

- Lasso rundt fru Luna + Sangen om den røde rubin, Agnar Mykle

- Den blinde morderen, Margaret Atwood

- Halvbroren, Saabye Christensen

Skrevet
Noen andre bøker jeg liker:

- Lasso rundt fru Luna + Sangen om den røde rubin, Agnar Mykle

... Lenge siden, men mener at jeg likte dem

- Den blinde morderen, Margaret Atwood

... Krim? Leser ikke.

- Halvbroren, Saabye Christensen

... Likte!

(Men jeg foretrekker at det er noen damer med i bøkene. Closer to home...)

Skrevet
Dere som liker den, kan dere nevne noen andre bøker dere liker? Så kan vi se om vi har lik smak?

:ler:

Jeg er nokså allsidig når det gjelder bøker - jeg sluker det meste. Den siste boka jeg leste var "American Psycho", og den fascinerte meg på en litt ekkel måte, men jeg må nok konkludere med at jeg liker den.

Ellers er jeg glad i Lars Saabye C., jeg også, både "Halvbroren" og "Maskeblomstfamilien" falt i smak her. En av yndlingsbøkene mine er "Broene i Madison County"... *sukk*. Og så har Herbjørg Wassmo alltid vært bra.

Akkurat nå driver jeg på med den siste til Erlend Loe, "Doppler". Har bare lest en 20-30 sider, men ler meg ihjel. Hysterisk morsom bok! Får vel føye til at jeg likte "Fakta om Finland" også.

(Nesten bare norske forfattere her, men det er helt tilfeldig. Leser det meste.)

Nok en gang, Klips: les boka! Slutten får deg virkelig til å tenke, akkurat som kapitlene om religion.

Skrevet

Er dette en barnebok? har ikke hørt om den. Hehe, fikk meg til å tenke på Huckelberry Finn og en kompis som reiste på en flåte alene.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ikke krim. Sitat fra mao:

"Kort omtale

Iris forteller om da hun mistet sin søster Laura i en bilulykke i 1945. Gjennom en avisartikkel får vi høre at mannen til Iris er funnet død i en seilbåt i 1947. I tillegg til fortellinga om Iris og familien hennes, inneholder boka en roman i romanen. Dette er ei science fiction-historie som fortelles av to navnløse elskere som møtes i mørke bakgater. "

Vant Booker-prisen, 2000 og årets beste utenlandske bok, 2001.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...